hoe leer je een sphynx iets?

Topic over kat-onderwerpen waar je nog over na moet denken
belinda64

hoe leer je een sphynx iets?

Berichtdoor belinda64 » ma 05 mar 2012, 17:54

Of iets af? Mozes is heel anders dan Seti merken wij nu...Seti hoef je eigenlijk maar 1x te zeggen dat iets niet mag, desnoods een keertje met de plantenspuit maar dan weet hij het..Mozes daarentegen????.....Pffffffffffffffff ik wist wel dat ze ondernemend waren maar hij leert niet...Hoe krijg je iets duidelijk gemaakt, wat echt niet mag...omdat het een gevaar voor hem zelf is of dat we op bepaalde zaken in huis toch wel zuinig zijn.
Hij heeft zoveel dingen om op en in te klimmen, en genoeg speelgoed binnen en buiten..Maar het enige wat hij aantrekkelijk vind: aan de luidsprekers hangen (en deze kosten het 10voudige van een sphynx dus echt niet grappig als die stuk gaan), nu hebben die al op een rvs zuil (speciaal laten maken) gezet, en zelfs wat gaas op de box zodat hij er niet zo makkelijk in kan hangen....maar nog krijgt hij het spaak om er bij te kunnen..volgens mij kunnen ze overal bij als ze willen of je moet alles achter glas zetten..
Ook kruipt hij steeds achter de tv .....ik weet echt niet meer hoe ik hem iets kan leren..Ik heb geprobeert om NEE te zeggen..boeit niet, ik heb met een plantenspuit geprobeert...boeit niet...Ik heb hem in zijn nekvel gepakt en tikje op zijn neus en nee gezegd, boeit niet..
OOk van die Keep-off spray geprobeert (ging bij Seti perfect) maar dat boeit hem ook niet..
Hoe krijg je hem uberhaupt iets bijgebracht???
We zijn hem nu steeds aan het afleiden met het laserlampje, maar dat vindt hij met de dag iets minder interessant....En ik heb hem nu zo vaak moeten corrigeren dat hij me niet meer leuk vindt en al wegrent zodra ik naar hem toe kom.....en dat vind ik ook niet leuk..
Maar er moet toch een manier zijn om een sphynx iets bij te brengen zijn..
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house

manoe76
Contacteer:

Re: hoe leer je een sphynx iets?

Berichtdoor manoe76 » ma 05 mar 2012, 17:59

Soms kan het helpen om er tijdelijk aluminium folie omheen te doen, vinden ze niet fijn. Of opgeblazen ballonnen. Met een beetje mazzel prikt hij er een kapot met zijn nagels en schrikt hij zich helemaal rot! Bij katten is het belangrijk dat ze niet doorhebben dat de "straf" van jou komt, want dan doen ze het gewoon als je er niet bent.... Of bijv. een metalen doosje met knikkers of muntjes op de grond laten vallen zonder dat hij doorheeft dat jij dat doet. Meestal als ze heel erg ergens van schrikken en dat niet kunnen herleiden naar een mens, dan laten ze het wel.

Succes!
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » ma 05 mar 2012, 18:03

Ik heb het opgegeven om ze iets bij te brengen, heeft geen enkel effect.
Nochtans hebben we ze wel op het toilet leren gaan, maar iets afleren wat ze echt willen doen unknw_sm
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 05 mar 2012, 18:43

Net zoals zij het doen ......... koppig en consequent volhouden!!!!

(dus ze weghalen, tikje geven, nee roepen, plantenspuit gebruiken of iets wat heel veel lawaai maakt) ..... Op een gegeven moment stoppen ze echt wel als je nee zegt ....... maar helaas doen ze het na 5 min dan weer opnieuw! Maar eigenlijk is dat niet alleen Sphynx-eigen, mijn furby hier is ook een behoorlijk vasthoudende dame.

Belangrijk is hun gewoontepatroon doorbreken .... eens ze het een tijdje niet gedaan hebben (kunnen doen hebben) zijn ze het ook vergeten .... zo had ik mijn A-nestje met trots en plezier in de gordijnen leren klimmen (tot aan het plafond) ..... tja het was dan ook heel geestig toen het nog kleine hummeltjes waren ...... maar op een bepaald ogenblik waren het geen hummeltjes meer maar echte GI-janes! Ze slingerden zoals apen dat het een lieve lust was. En ik moest de gordijnen vervangen (ze waren niet meer om aan te zien)

Toen heb ik het gordijn eerst een week weggehaald ..... dan een nieuw opgehangen met lange stroken aluminium-folie eraan en tot op de dag van vandaag wordt er niet meer in de gordijnen geklommen.

Op het aanrecht mogen ze van mij ook niet lopen ...... dat lukt in zekere mate (te zeggen als ik thuis ben komen ze er niet op) ...... dat is heel consequent aangeleerd door ze er telkens af te pakken onder begeleiding van een flinke nee-schreeuw + daar heb ik toch een paar keer de metalen hondenpot op de vloer laten kletteren dat ze zich een ongeluk verschoten ;)

Wat wel opvalt (hier dan toch) als ik het echt beu ben en ik verhef mijn stem dan stoppen ze wel meteen ...... ze tasten echt elke dag opnieuw hun grenzen af!

Als ik het goed begrijp zijn dat de 2 dingen die je hem graag zou willen afleren (in de boxen hangen & achter de TV kruipen) ....... kan je niet je volume knop eens op MAXIMUM open draaien maar met power off ..... als hij er dan achter of aan gaat hangen dan zet je power on zodat hij echt letterlijk en figuurlijk door het harde geluidsvolume weggeblazen wordt?
Zo wordt hij gestraft door het voorwerp zelf.
Zo zou ik het proberen.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

belinda64

Berichtdoor belinda64 » ma 05 mar 2012, 18:52

Hmmm dat met hard geluid afleren hebben we nog niet geprobeerd.....is nog een optie...
Ik heb hem overigens wel geleerd van de planten af te blijven, gewoon gaas over de aarde gedaan.....daarom had ik de stille hoop dat het bij de boxen ook zo werkte...
In ieder geval goed te lezen dat , als je maar consequent volhoud, het kwartje ooit gaat vallen.....
Groetjes belinda
cool_sm

riddle

Berichtdoor riddle » ma 05 mar 2012, 18:59

Er is ook van dat dubbelzijdig plakband, "sticky paws", wat je misschien op de luidsprekers kan doen.Poezen vinden het normaal akelig om ergens met hun pootjes aan te plakken.Maar inderdaad, gewoon gebruik maken van het geluid vind ik een goed idee.Die plantenspuit zou ik opgeven, hij heeft al lang in de smiezen dat jij die bedient, en zo maak je hem bang voor je.Hij loopt nu al weg als je er aan komt immers?
Misschien de sticky paws achter de Tv doen?
Ann

Renevo

Berichtdoor Renevo » di 06 mar 2012, 00:22

Ik hebt zo een spuitbus met beweging sensor gekocht bij de zooplus. Die maakt een geluid als een blazend kat. De naam is Sscat of zo iets. Het werkt prima om ze weg te houden. Ook als je niet in de buurt ben. ;)
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 06 mar 2012, 00:43

Ik hebt zo een spuitbus met beweging sensor gekocht bij de zooplus. Die maakt een geluid als een blazend kat. De naam is Sscat of zo iets. Het werkt prima om ze weg te houden. Ook als je niet in de buurt ben. ;)
Kan je nog achterhalen hoe die heet? Heb gezocht op zooplus, maar sscat kennen ze niet... Heb zo'n ding een keer gezien bij een programma op animal planet en dacht gelijk: dat is handig!! Maar dacht eigenlijk dat het hier niet te koop was...
Afbeelding

belinda64

Berichtdoor belinda64 » di 06 mar 2012, 08:52

Oh ik zag deze wel bij zoo plus maar dacht: ach daar zal meneertje zich ook niks van aantrekken...hmmmmm toch maar proberen voor die 2 tientjes...
Sticky paws inmiddels besteld...
Groetjes belinda
cool_sm

belinda64

Berichtdoor belinda64 » vr 16 mar 2012, 15:27

Oh ik zag deze wel bij zoo plus maar dacht: ach daar zal meneertje zich ook niks van aantrekken...hmmmmm toch maar proberen voor die 2 tientjes...
Sticky paws inmiddels besteld...
Sticky paws, is weggegooid geld geweest..Mozes stapt er gewoon overheen...schud wat met het pootje en loopt gewoon verder..de druif..
Hij is (en nu moet ik voorzichtig zijn) op het moment superbraaf...als hij richting de boxen of tv gaat, dan roepen we hem en komt hij meteen naar ons toe...Nu is Seti enorm in de pubertijd of zo..die is me toch aan het klieren...doet alles wat niet mag..(niet tv of boxen daar heeft hij nooit wat mee gedaan) maar op het aanrecht klimmen en op de kast, alles stelen wat hij tegen komt...Ik kom niet meer bij....hij lijkt wel een hond...
Maar het is dus duidelijk: een sphynx kan je dus duidelijk wel iets leren/afleren, gewoon met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld en dan nog een beetje,.......
Groetjes belinda
cool_sm

Terug naar “Hoe doen jullie dat ?”