Verhuizen met een zwerfkat?

Topic over kat-onderwerpen waar je nog over na moet denken
Renevo

Verhuizen met een zwerfkat?

Berichtdoor Renevo » zo 11 mar 2012, 23:45

Afgelopen vrijdag zijn ons woning verkocht. Wij hebben ook reeds een ander woning gekocht. Wel is er een paar bekommernisen.

De nieuwe woning is niet afgebouwd, dus moet wij een tot twee maanden in een tijdelijk woning verblijf. Met mijn eigen katten is dat niet zo seer een probleem.

Al 5 jaar lang verzorgd ik een zwerfkat. De zwerfkat woon in een oude kippenhok in de tuin. De kat is in de wild geboren en word nooit tam. Ik
kan hem niet eens aaien, ook net iets te dichtbij en hij is weg.

De nieuwe inwoners hebt een hond, ze wilde ook geen kippenhok in de tuin of een zwerfkat.

Nu vraag ik jullie hoe ik het voor elkaar krijgen te verhuizen met een wilde kat, en dit in een tijdelijk woonruimte voor 2 maanden? Tussen de zwerfkat en mijn katten is geen liefde. Als ik de zwerfkat gewoon achter laten is hij zint slaap plaats en blikopener kwijt.

Ik maak me echt zorgen over dit kat. Zijn er enige voorstellen? help_sm
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: Verhuizen met een zwerfkat?

Berichtdoor manoe76 » zo 11 mar 2012, 23:55

Jee, dat is wel een lastig dilema... Ik denk eerlijk gezegd dat 2 verhuizingen voor deze kat erg stressvol zullen zijn. En als het echt een zwerver is heb je groot kans dat hij ook gewoon zijn eigen weg zal zoeken als je hem mee zou nemen naar een ander huis. Zeker omdat ik niet denk dat je hem binnen zou kunnen houden. Is er niet toevallig iemand in de buurt die zich over deze kat zou willen ontfermen?
Afbeelding

Renevo

Berichtdoor Renevo » ma 12 mar 2012, 00:15

In de hele straat zijn alleen maar mensen met honden, de buurman heeft wel een ouder kat, maar hij is heel druk, enkel ouder met 4 jongens, ik ben bang dat hij van de zwerfkat gaat vergeten.
Eventueel zou de zwerfkat de eerste twee maanden bij de buurman kunnen wonen tot wij in de nieuwe woning intrekken.
Maar wat dan, hoe verhuis ik een wilde zwerfkat?
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » ma 12 mar 2012, 00:26

Dat laatste is de mooiste optie
je kan hem vangen met een vangkooi die je kan lenen/huren bij de zwerfkatten/dierenasiel en of ambulance dat moet je even informeren en dan in een krantje naar je nieuwe huis en dan even in een afgesloten buiten verblijf, kippenhok, schuur met uitloop of kattenren houden en dan weer los laten.

Zou hij mee moeten dan zou ik op het tussenadres ook een kattenren of kippenhok gebruiken om hem daaar opgesloten te houden tot je definitieve plek.

succes An

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 12 mar 2012, 00:59

Het zou idd mooi zijn als je zwerfertje even door de buurman verzorgd zou kunnen worden. 2 keer verhuizen lijkt mij echt heel stressvol voor zo'n zwerver, maar dan moet die buurman wel willen natuurlijk. Dan idd vangen met een vankooi.. Tijdelijk in een ren opsluiten zou mooi zijn, maar wees er wel op bedacht dat een kat die echt zijn vrijheid gewend is, dit mogelijk niet zal accepteren... dan zal je hem dus zijn vrijheid moeten geven. Ik vind het heel lief van je dat je je zo ontvermd over dit zwerfertje! Maar wees er op bedacht dat hij/zij misschien zijn eigen weg gaat zoeken bij een verhuizing. Als ze die vrijheid gewend zijn zijn ze moeilijk te temmen soms en zullen ze toch doen wat ze zelf willen. Blijven katten he ;-)
Maar ik hoop dat het lukt en dat hij in zal zien dat hij het goed heeft bij jullie en de verhuizing zal accepteren. Heel veel succes!
Afbeelding

Milo

Berichtdoor Milo » ma 12 mar 2012, 01:36

Jeetje wat een lastige situatie...
Gezien het een wild katje is die totaal niet in de buurt komt en niet aaibaar is zou ik in eerste instantie ook denken vangen met speciale kooi en de keuze weer in je nieuwe tuin geven of hij/zij blijft.
Aan de andere kant...een wilde kat een soort van 'opsluiten' is denk ik ook enorm stress vol voor dat beestje...in een vangkooi, daar laten zitten...voor een beestje wat alle vrijheid gewend is, in principe 'bang' voor mensen...oefff...
Misschien dat je het zo moet laten en hij/zij de weg wel weer vind...op die manier is hij/zij ook bij jou gekomen immers.
Ook lastig maar als deze echt wild is moet je misschien ook de enorme spanning + gevolgen van ineens "opgesloten" zitten afwegen.

Mijn eigen Sphynxje doet haar soortje eer aan, voor niets en niemand bang, heel mensgericht en sociaal in die zin...compleet anders dan een wilde kat dus.
Maar doe ik die even in haar vervoersbakje vind ze echt al niet fijn, probeert er dan uit te komen dat ze met haar koppie zich erdoor probeert te wurmen en dus de rode plekjes ter hoogte van haar wenkbrauwen heeft staan.
Ben zelf bang als je een compleet wilde kat opsluit hij/zij zichzelf heel lelijk kan verwonden om eruit te komen + alle stress....als hij/zij al niet te benaderen is, laat staan hem/haar "op te sluiten".

Vind dit dus een heel moeilijk iets.
Misschien zou ik het gewoon zo laten...wie weet doen de nieuwe bewoners er wel wat mee...zo niet denk ik dat dit beestje zo zelfstandig is dat het wel een nieuw onderkomen gaat vinden....
Maar goed, ben ook geen katten-expert he...
Groetjes Miranda

geertje

Berichtdoor geertje » ma 12 mar 2012, 09:14

Moeilijk om dit op te lossen.
Ik zou dezelfde raad geven als An (asielkat).
Misschien ook de vereniging zwerfkat eens opbellen en kijken wat die adviseren.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » ma 12 mar 2012, 10:03

Jeetje wat een lastig probleem.
Als de buurman er tijdelijk voor kan zorgen zou dat geweldig zijn.
Maar hoe zit het als je hem verhuist? Moet je hem dan niet tijdelijk in een ren houden?
Zou hij niet terug gaan naar zijn vertrouwde omgeving?
Ik zou zelf ook denken aan stichting Zwerfkat te benaderen en vragen of zij weten hoe te handelen met z'n situatie.
Wel fijn dat je huis verkocht is, in deze tijden is het allemaal niet zo makkelijk.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » ma 12 mar 2012, 18:00

Zo te lezen is hij/zij niet te benaderen en dan is vangen en hem een x aantal weken opsluiten in een kooi heel stressvol voor hem/haar.
En wil je hem dan meenemen en in de andere omgeving loslaten? Wie zegt dat hij daar blij mee is? Nu zit hij in zijn eigen omgeving en kent alle plekjes en dieren.
Persoonlijk zou ik beginnen met afbouwen van eten voor de kat. Zo kan je hem er langzaam aan wenen dat hij niet bij jouw huis hoeft te komen voor eten. Als het een echte zwerfkat is (en zo te lezen is hij dat) dan vindt hij zijn eten wel ergens anders, muizen en vogeltjes genoeg zo in het voorjaar.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 12 mar 2012, 18:44

Misschien kun je deze vraag eens bij Nautje neerleggen.
Zij hebben ervaring met zwerfkatten.
Deze kat is al tijden gewend dat jij hem voert en zal misschien door de nieuwe bewoners niet op prijs gesteld en zelfs weggejaagd worden.
Dus wel verstandig om voor de verhuizing wat te doen.
Misschien alvast de buurman het voeren over laten nemen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Hoe doen jullie dat ?”