Nog een Kat erbij

Topic over kat-onderwerpen waar je nog over na moet denken
Nathalieke
Contacteer:

Nog een Kat erbij

Berichtdoor Nathalieke » do 29 mar 2012, 09:57

Meiden ik zit met een dilemma help_sm .

Ik wil er heel graag een kat bij (ik heb er nu vijf).

Voor gezelschap maar ook de fok omdat ik doordat dorian HCM postief is geen brit meer heb voor de fok.

Maar je raad het misschien al mijn vriend is er op tegen.

Zijn argument is dat we al een kat hebben moeten herplaatsen bij mijn moeder. nea_sm

Shelby is lang ziek geweest en daar door lager in de rangorde komen staan.
Zij was dus het doelwit en daarbij is het altijd al een eigenheimer geweest.
Nu nog steeds is ze een poesje die ik niet voor de volle 100 % vertrouw.

Dat is dus mijn tegen argument beee_sm .

Wij wonen in een ruim huis met een buiten plaats.

Overdag mogen de katten niet in de huiskamer maar hebben de keuken, bijkeuken en overloop tot hun beschikking. daarbij zijn er om de beurt een paar katten die samen in een slaapkamer zitten. Dorian altijd zij is een wildplasser als wij er niet zijn.

Wat denken jullie is een kat erbij onverstandig? pardon_sm
En wat is beter een eigen fok (maar dat is dan een selkirk straight) sorry2_sm houden of een van een andere fokker?

Ik hoor graag van jullie want ik zit er al een half jaar mee.

Ps de verzorging van de katten is geheel mijn taak.
Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier, met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Nog een Kat erbij

Berichtdoor Clemmetje » do 29 mar 2012, 10:04

Dat is een lastige.
Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat je indien je dat echt wilt je vriend overrulet en dat je eigenlijk al een besluit hebt genomen ;)
Je moet ook echt naar je katten kijken of het verstandig is.
Hoe stabiel is je groep, hoeveel open dieren heb je?
Een eigen fokje is altijd makkelijk introduceren maar een kitten van een ander gaat meestal ook vrij soepel.
Succes met je beslissing.
Groetjes Clem
Afbeelding

Nathalieke
Contacteer:

Berichtdoor Nathalieke » do 29 mar 2012, 10:16

Dank je voor je reactie,

Ik heb nu twee open poezen en er is wel eens ruzie in de groep.
Maar sinds Door geholpen is is het een stuk rustiger geworden.

Mijn vriend overrulen lijkt makkelijker dan het is en doe ik natuurlijk niet graag.

De reden van dit topic is om misschien een andere kijk te krijgen en mijn momentele tunnel visie te verliezen en het objectiever te bekijken.

Mijn angst is namelijk dat hij achteraf gelijk gaat krijgen en ik te impulsief een besluit heb genomen.
En dan zit ik met een boze vriend (of zonder)en een hoop ruziezoekende katten te koekeloeren.

Misschien dat jullie je ervaring met een grotere groep katten met mij kunnen delen.
Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier, met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 29 mar 2012, 10:46

Natuurlijk zit je daar niet op te wachten om je vriend te overrulen.
Ik heb ook een grote groep van 9 katten thuis maar er is er maar één open.
Dat zal zeker schelen.
Ook ik heb één kat twee jaar geleden bij mijn moeder geplaatst omdat zij al jaren in huis plaste en daar niets tegen hielp.
Bij mijn moeder doet ze dat niet.
Mocht je overwegen om er één bij te nemen is het misschien verstandig om iets meer ruimte te geven aan de groep.
Groetjes Clem
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 30 mar 2012, 11:21

De regel is dat je zoveel katten mag hebben als dat je beschikbare ruimte hebt, dus als je 5 katten hebt dan "moet" je 24 op 24 die 5 ruimtes beschikbaar stellen.

Eigenlijk moet jij je eigen groep het beste kennen, gaan ze het volgens jou aan kunnen? ..... als er nu al onenigheid is dan kan ik de redenatie van je vriend ook wel volgen!
Maar heb je die extra poes nodig om blijvend te kunnen fokken en ligt je passie daar echt dan moet je mijn inziens je hart volgen ;)
(en desnoods een andere poes die niet gelukkig is bij jou een mandje zoeken waar hij/zij wel gelukkig kan zijn) .... het belangrijkste is dat je een rustige groep hebt: onrust = stress & stress = kans op ziektes!

Dat zijn heeeeeel moeilijke keuzes die elke fokker vroeg of laat op zijn bord krijgt.

De ene groep katten verwelkomt ook al makkelijker een extra katje erbij dan de andere groep katten en heel soms kan het jaaaaaaren goed gaan en dan plots van de ene op de andere dag heb je "prijs" en dan moet je toch naar andere oplossingen zoeken!
Ik heb zo een kater moeten herplaatsen omdat hij plots een poes niet meer moest (nadat ze bij de dekkater was geweest) na een jaar proberen met van alles en nog wat, reet hij haar nog steeds helemaal open en toen was mijn groep de helft kleiner als nu!

Het kan aan zoveel verschillende dingen liggen!

Als je echt wil blijven fokken moet je ook keuzes maken naar je fokprogramma toe, niet zomaar een eigen fokje houden om een kat "erbij" te hebben, je moet kijken wat het op lange termijn gaat doen, dat "moet" je eigenlijk doen voor je een bepaalde combinatie maakt.

...... en dan heb je je vriend ook nog! Wil hij eigenlijk wel fokken en wil hij zich in de loop der tijd die beslissingen (van onvermijdelijk herplaatsen) wel maken (want willen of niet, hij speelt er in mee natuurlijk)
Jullie zullen volgens mij eerst samen eens rond de tafel moeten zitten en dat allemaal bespreken.

't Is allemaal niet gemakkelijk ;)
En nu heb je ocharme nog geen antwoord op je vraag ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Terug naar “Hoe doen jullie dat ?”