Hete kookplaat

Topic over kat-onderwerpen waar je nog over na moet denken
Odett

Hete kookplaat

Berichtdoor Odett » wo 05 dec 2012, 11:29

Ik heb een open keuken voorzien van een keramische kookplaat en die is dus vrij toegankelijk voor mijn blote boevenbende. Als er niet gekookt wordt staat de kookplaat op het kinderslot. Maar als het tijd is om te koken dan moet ik ogen in mijn achterhoofd hebben, want ze sluipen het liefst zo dicht mogelijk naar de kookplaat toe. Ook wijk ik niet van mijn potten en pannen voor het geval er 1 direct op wil springen. Tijdens het eten maakt voornamelijk Dex er een sport van om steeds op het aanrecht te springen en naar de hete kookplaat te stuiven. En ik sta dus tig keer op met het bord in de hand (want anders storten de andere 2 zich op mijn bord). Zodra ik ga staan, springt hij er direct af. En zodra ik ga zitten springt hij er weer op. Heel leuk spelletje, tenminste dat vindt Dex. Dus ik sta tegenwoordig met het bord in de hand te eten bij het aanrecht. Een andere afleidingsmanoevre is om met een hengeltje met Dex te spelen. Maar dat eet vrij lastig (al word ik er steeds handiger in).
Die kookplaten blijven lang heet, dus ik kan eigenlijk pas rustig gaan zitten als hij handwarm is. Dex is er ooit 1 keer direct opgesprongen en kon hem net op tijd pakken, maar zijn pootjes raakten nog wel net de bloedhete plaat. Een grote gil was het gevolg van zowel Dex als mij. Maar er was gelukkig geen brandwond aan het pootje omdat ik snel genoeg was.
Nu heb je wel van die losse afdekplaten voor kookplaten, maar ik weet niet of je die op hete kookplaten ook kunt leggen. Iemand ervaring hiermee of andere tips & trucs?
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Marthe
Contacteer:

Re: Hete kookplaat

Berichtdoor Marthe » wo 05 dec 2012, 11:34

Ohh, wat zou ik graag eens willen zien hoe jij aan het eten bent.. Klinkt niet echt erg ontspannen! Mijn moeder heeft hetzelfde probleem, Jolie zit ook altijd naast de hete pannen op het vuur (maakt niet uit hoe vaak mijn moeder haar weg zet), en heeft zelfs meerdere malen de klep van de oven open gemaakt en is erin gekropen toen die aan het afkoelen was.
Ik denk dat de enige optie is om toch je kookplaat af te dekken of de barricaderen op de een of andere manier. Bij keramische kookplaten zetten mensen toch ook vaak bijv. lege pannen met water erop, omdat deze kookplaten inderdaad langzaam afkoelen en je op het oog niet ziet dat het nog heet is. Misschien dat dat een idee is, dan kan Dex niet op het meest hete punt van de plaat gaan zitten?

Odett

Berichtdoor Odett » wo 05 dec 2012, 12:22

Hoi Marthe,

Bedankt voor je reactie. Het is niet echt ontspannen eten en het ziet eruit alsof ik voor straf staand in de keuken moet eten lach_sm.
Ik vul de pannen ook met water en zet ze dan terug. Maar dan gaat hij dus met de pannen schuiven door zijn pootje in het handvat te steken en de pan naar zich toe te trekken. Ik had deze week in de gaten dat hij dat doet omdat het deksel op de pan zit en hij wil weten wat erin zit. Dus ik vul ze nu met water en hou het deksel eraf. Dat schijnt wel te werken. Maar hij probeert ook tussen de pannen te gaan zitten en gaat dan 'graven' naast de pan, want de grote warmtebron zit daar onder. Tussen de pannen is de kookplaat echter ook bloedheet dus dat is ook niet veilig. Dex is superslank en behendig dus hij wurmt zich overal razendsnel tussen. Ik ga eens kijken op het internet voor die afdekplaten.

Dat ovenverhaal komt me bekend voor. Die zit bij mij op ooghoogte dus daar kunnen ze niet makkelijk bij of inkruipen. Er staat wel een hoge paal in de buurt, dus als ik de oven gebruik dan schuif ik eerst die paal naar de andere kant van de kamer of ik vraag m'n vriend om de boel te bewaken.

Ach het houd je lekker bezig zal ik maar zeggen ohmy_sm.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

g.w.

Berichtdoor g.w. » wo 05 dec 2012, 13:07

Een afdekplaat met kleine pootjes in de hoeken, zodat ie wel afdekt maar geen contact maakt met
de hete kookplaat question_sm

Misschien toch maar niet meer koken en veel chinees en patat wink3_sm laugh_sm
groetjes Gerry

Odett

Berichtdoor Odett » wo 05 dec 2012, 13:22

Dat is een optie, maar dat wordt een dure grap ohmy_sm.
Groetjes Odett

Tania
Contacteer:

Berichtdoor Tania » wo 05 dec 2012, 14:02

Mijn heren maken er ook een sport van om op te keuken / kookplaat te springen, ook op zo een manier dat ik amper kan eten want echt elke 2 min moet ik opstaan om hun van de keuken te plukken.
Nu ben ik sinds maandag de truck met de plantenspuit aan het toepassen en is het al een stuk beter en ook wanneer ik nu roep of aanstalte maak om naar hun toe te komen springen ze er zelf af, dus er is een positieve evolutie.

Wat wel grappig is naar mijn mening is dat Jobs het erg leuk vind om langs de kookplaat (deze is op gas) te gaan zitten als er potten opstaan om zich te warmen, knettergek zijn die heren, lol!

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » wo 05 dec 2012, 16:18

Ik heb een inductie kookplaat die koelt gelukkig iets sneller af. Ik laat altijd de pannen erop staan en na het eten kunnen ze er vanaf. Met het afgieten is het inderdaad even uitkijken maar dan kan ik ook nog de deksel van een pan erop leggen!
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 05 dec 2012, 16:26

Hoi Hoi
Ze houden ons wel altijd bezig he ;) Tania Plantenspuit werkt hier ook perfect ,meestal hoef ik hem alleen maar omhoog te houden ;))
Odett ik hoop dat je snel weer normaal kan eten ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Odett

Berichtdoor Odett » wo 05 dec 2012, 16:43

Ik zal de plantenspuit eens proberen, maar ik betwijfel of het werkt want Dex is verzot op alles waar water uit komt. Zodra je een kraan open zet zit hij erbij. Helaas vindt hij badderen dan weer niet leuk. Rare gast is het toch rolleyes1_sm.
Groetjes Odett

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 05 dec 2012, 19:09

Inderdaad afdekken met iets is denk ik het veiligste.
Hier is Sadie er altijd als de kippen bij als de oven aan geweest is.
Doodeng is dat.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Hoe doen jullie dat ?”