Inteelt op stamboom

waynesworld

Inteelt op stamboom

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 10:01

Beste Sphynx liefhebbers,

Ik heb voor mijzelf een heel lief poesje gekocht en heb ondertussen de stamboom ter inzage gekregen, de stamboom van de ouders wel te verstaan. Omdat ik een netsje wil met mijn poes (uiteraard met een externe kater) heeft men mij gewezen op inteelt op de stamboom.

De stamboom van de vader is dik in orde, deze komt uit Amerika en heeft verder geen dubbele namen etc erin vermeld.
De moeder daar integen stikt van de inteelt.

Mijn vraag is, hoeveel inteelt is acceptabel en hoeveel niet? Afbeelding

Kijken jullie er eens naar en vertel mij of het poesje wel geschikt is.
Ik wil er mee gaan fokken.

groeten

Wayne

nonalize

Re: Inteelt op stamboom

Berichtdoor nonalize » wo 22 jun 2011, 10:17

Hier zou ik absoluut niet mee fokken. Sowieso qua stamboom niet.
Weet je trouwens wat van het hele hcm gebeuren af?
Een goed fokpoesje vind je niet zo makkelijk.. ik weet er alles van.
Laatst gewijzigd door nonalize op wo 22 jun 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Elize

waynesworld

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 10:20

Hey,

Waar vind ik dan een geschikter poesje?
Want is er nu gewoon overduidelijk teveel inteelt op haar stamboom om gezond te kunnen fokken ermee?
Ik ben mij bewust van HCM, PKD etc, maar hier zijn haar ouders op getest NEGATIEF.

Jouw aanbeveling is dat ik dit poesje niet moet kopen en zeer zeker niet moet gebruiken voor de fok?

zenga13

Berichtdoor zenga13 » wo 22 jun 2011, 10:44

Ik zie sowieso al een aantal hcm namen in de stamboom. Maar een stamboom zonder vinden is haast onmogelijk.
Mag ik vragen welke Amerikaanse kater je als vader in gedachten hebt?
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » wo 22 jun 2011, 10:45

Welkom op het forum.
Goed dat je rekening houdt met inteelt HCM e.d. en dat je niet klakkeloos begint te fokken.
Heb je al sphynxen gehad of heb je ervaring met fokken. Het fokken met sphynxen is niet altijd eenvoudig. Je kan op het forum hierover veel informatie vinden.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

waynesworld

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 10:55

Zenga:
Ik doelde op de vader van het kitten dat ik wou kopen. De stamboom die hier staat is van de moeder van het kitten, de vader is MonkMonk Magnum Al Shobaki. Ik had zelf nog geen dekkater of katertje gevonden om mee te fokken.

Wil het goed doen en hierdoor geen fouten maken of zieke lijnen doorzetten. Heb vroeger ook sphynxen gehad (1 poesje en deze is doodgegaan door zo'n ziekte) mijn broer fokt Bengalen en zodoende bracht hij me informatie over ziekten etc.

Ik wil als ik ga fokken, goede en eerlijke kittens te wereld brengen, ik wil zo min mogelijk risico lopen op ziektes etc. Geen leed zover ik het kan voorkomen. Het kitten van hierboven heb ik afgezegt, ondanks dat dit mij de borg kost. Maar geld is niet belangrijk hier. Kan iemand mij vertellen welke de HCM lijnen zijn? Want ik wil nu gewoon al voor ik een aanbetaling doe de stamboom napluizen en zeker zijn van zo min mogelijk inteelt en hcm gevoeligheid. Hulp is altijd welkom.

bedankt

waynesworld

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 11:25

Hallo,

De cattery Sweetloves fokt ook sphynx.
poes lola en kater zion hebben kittens gehad. 1 ervan vind ik mooi.
bij die ouders kan je op de stamboom klikken, bijna geen inteeld (enkele keer)

Kan iemand er naar kijken om te zeggen of het een goede afkomst is?

groet

wayne
http://www.sweetloves.nl/sphynx.htm

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » wo 22 jun 2011, 12:37

Hoi Wayne,

Wat goed dat je eerst komt informeren op deze forum, op het eerste zicht lijkt het dat je nog heel wat te leren hebt, het niet kwalijk nemen hoor, de bedoeling is niet jou hier weg te jagen maar je op de goede weg helpen.
Iedereen maakt voor zichzelf uit wat zijn prioriteiten zijn bij het fokken, het is niet mogelijk voor iemand anders te "kiezen" maar als je het risico op HCM wil beperken zal je nog verder moeten zoeken.
De vader van het poesje van Sweetlove is nog heel erg jong, hij is dan wel negatief getest voor dit jaar, volgend jaar kan het heel anders zijn. De test is niet meer dan een momentopname waarbij gekenken wordt of er symptomen zijn die duiden op HCM, je kan dus niet stellen dat een negatief getest kat geen HCM heeft, enkel dat ie het nu nog niet heeft, als je bedenkt dat de ziekte meestal pas na 2 à 3 jaar symptomen geeft begrijp je dat je met het poesje in kwestie helemaal niet veilig bent.

Geef vooral niet op met hoge eisen stellen voor je toekomstige fokdieren, het is geen gemakkelijke opgave en je zal er tijd in steken, maar het loont de moeite.

Groetjes,Kathy
Afbeelding

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » wo 22 jun 2011, 16:19

Super dat je je zo verdiept in dit ras en alles wat met fokken te maken heeft.
Wat ik ondertussen wel weet is dat er hier op het forum een paar fokkers zitten die echt heel veel verstand van dit ras hebben en je graag willen helpen, deze mensen vertrouw ik blindelings. Ze zullen zich wel melden in dit topic.
Veel succes met het vinden van een goede fokpoes, het zal niet vandaag of morgen zijn maar met veel geduld komt het helemaal goed.
Succes.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 22 jun 2011, 22:30

Hoi Waya
Je bent een topper ,dat je goed informeerd voor je gaat fokken met een diertje ;)

Zelf zou ik met dit stamboom niet willen fokken ,er zit veel HCM in,en zeker zit dat er ook aan vaders kant ,er is nog geen 1 stamboom wat HCM vrij is ,
veel ongeteste katten ,De oude ongete ken ik wel ,omdat we bij 1 van de eerste fokkers horen ,

Gelukkig gaan steeds meer mensen hun best doen met testen ,dat heeft de Sphynx nodig ;) Er komen nu ook steeds meer Sphynxen die op oudere leeftijd getest worden ,die moeten we hebben ,Niet met 3 jaar de fok uit ,en niet meer testen ,gewoon tot 5 jaar ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Sphynx”