Inteelt op stamboom

waynesworld

Re: Inteelt op stamboom

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 22:36

Misschien weet iemand van jullie wel een cattery hier of in het buitenland die een goede poes verkoopt voor de fok en een andere (niet gerelateerde cattery) die een goede kater verkoopt voor de fok. Dat zou mij enorm helpen ;)

Ik ben er serieus mee bezig en wil zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

waynesworld

Berichtdoor waynesworld » wo 22 jun 2011, 22:37

Trouwens hoe herken ik de HCM namen?
Ik ben toch erg benieuwd hoe jullie het zien dat er veel HCM voorkomt op de stamboom

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » wo 22 jun 2011, 22:42

Heykes,

In het stamboom van deze kittens zit in de vijfde generatie, zowel langs moeder als langs vaders kant:
-hacker naked del vechio mulino
-tari van t elzenhof
-nappie van t elzenhof

kijk die namen effe na, dan kan je zelf een besluit nemen....

Succes met je zoektocht!!
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 22 jun 2011, 22:45

Hoi Wayne
Was het maar waar ,dat we zo makkelijk aan fokdiertjes konden komen ,was het maar alleen een kwestie van geld ,

Dat is het helaas niet ,het is een kwestie van jaren lang door fokken met dezelfde katten ,gewoon massaal ,niet uitkruizen ,gewoon vermeedere ,
We hebben een HCM database ;) staat ook op het forum ,daar staat ook de franse database ,zo proberen we op te bouwen ,om te zien waar de HCM vandaan komt
We zijn de fokkers en de particulieren hier heel erg dankbaar voor ,
Hij word wereldwijd ook heel veel gebruikt ,

Zo snel als jij wil ,kan niet ;) wij fokken ze al 21 jaar en nog leer ik iedere dag bij ;)

http://pawpeds.com/db/?a=p&v=fi&ids=3:8 ... o&o=ajgrep

dit is een programma ,staat trouwens ook HCM uitslagen in ,waarmee je de inteelt kunt berekenen ,
Hoop dat ik je een beetje op weg kan helpen zo
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

flex99

Berichtdoor flex99 » do 23 jun 2011, 06:30

Ik kan je helaas nog een naam geven met HCM: Nano Nexelindjes..
Hij staat niet op PAWPeds, maar ik ben de liefhebbende verzorger van deze jongen sinds zes jaar.

Het nest waar hij uit komt hebben/hadden meerdere kittens HCM, daarom hebben we hem zes jaar geleden van marktplaats gekocht (hij was toen nog open). Hij was de volle broer van onze Nythus, waarvan wij inmiddels wisten dat hij HCM had. Hoewel ik geen fokker ben, ben ik gek op dit ras en wilde mijn steentje bijdragen om het gezond te houden/krijgen. Het idee was om Nano te castreren en te herplaatsen, dat eerste hebben we gedaan, het tweede is nooit gelukt ;) De broers herkenden elkaar gelijk.
Een aantal maanden later heb ik ook hem laten testen op HCM en helaas heeft hij het ook. Omdat ik geen scanner heb, heb ik de testuitslagen nooit naar pawpeds kunnen sturen. Maar geloof me, over HCM maak ik geen grapjes...

Gelukkig is de HCM van mijn mannen stabiel (ik laat ze elke twee jaar opnieuw testen)
Ik zal kijken of ik het op mijn werk kan scannen om de uitslagen op die manier toch in PawPeds te krijgen.

Ramses

Berichtdoor Ramses » do 23 jun 2011, 07:43

Ik kan je helaas nog een naam geven met HCM: Nano Nexelindjes..
Hij staat niet op PAWPeds, maar ik ben de liefhebbende verzorger van deze jongen sinds zes jaar.

Het nest waar hij uit komt hebben/hadden meerdere kittens HCM, daarom hebben we hem zes jaar geleden van marktplaats gekocht (hij was toen nog open). Hij was de volle broer van onze Nythus, waarvan wij inmiddels wisten dat hij HCM had. Hoewel ik geen fokker ben, ben ik gek op dit ras en wilde mijn steentje bijdragen om het gezond te houden/krijgen. Het idee was om Nano te castreren en te herplaatsen, dat eerste hebben we gedaan, het tweede is nooit gelukt ;) De broers herkenden elkaar gelijk.
Een aantal maanden later heb ik ook hem laten testen op HCM en helaas heeft hij het ook. Omdat ik geen scanner heb, heb ik de testuitslagen nooit naar pawpeds kunnen sturen. Maar geloof me, over HCM maak ik geen grapjes...

Gelukkig is de HCM van mijn mannen stabiel (ik laat ze elke twee jaar opnieuw testen)
Ik zal kijken of ik het op mijn werk kan scannen om de uitslagen op die manier toch in PawPeds te krijgen.
Kan je geen copi verzenden naar iemand van dit forum die het dan kan scannen en door sturen ??
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 23 jun 2011, 08:30

Hoi Hoi
Weet het ,er staan er nog meer op dat stamboom met HCM ,,

jij hebt Nythus van Wilma ? die toen dat nestje had waar er veel kittens al HCM hadden ?

Er staat ook een kater ,die heel veel erfelijke afwijkingen geeft ,open ruggen buikjes ,zwemmers pootjes en ga zo maar door ;(

Als je de testen kan sturen ,wil je ze dan ook sturen ,voor onze database ,

Ik moet je bijna wel kennen ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 23 jun 2011, 09:52

Hoi Hoi
ik heb het laatste stukje van het stamboom even op papier gezet ,het niet naar de Spasten gekeken ,alleen naar het HCM gebeuren ,
Als je nu gaat uitrekeken ,hoevaak de HCM katten in 1 stamboom zijn opgedubbeld ,dat begrijpen ook de liefhebbers hier het wel ,,
Miki Sanukis Gladness heel veel HCM gegeven

Yorklyn Schwarzkopf heel veel HCM gegeven ,vader van Mikisanukis Gladness

Patounou de L ile du Levant heel veel giga veel FIP gegeven,soms nest vol .

Britanya Kojak HCM

Britanya Kojakson overleden hartafwijking ,vader van Yorklyn

Whiskerhill American Adventure heel veel HCM gegeven

Madame Tattoo Van Anubis HCM gegeven ,,overleden na bevalling ,

Meowacres Sir Noah of CyberSphynx HCM

Cybersphynx Bill Coconika veel kittens met afwijkingen geboren

Faraos Aurora hartruis ,kinderen met HCM gegen

Hacker Nacked del Vecchio Mulino heel veel HCM gegeven

Prophecys Ye Put On the New Man veel hcm gegeven

Prophecys Deceitful De Lila HCM en veel doorgegeven
Groetjes Wil
Afbeelding

waynesworld

Berichtdoor waynesworld » do 23 jun 2011, 10:00

Ondertussen weer een poejse gevonden, hier de stambomen:
Afbeelding

en

Afbeelding

Kijken jullie daar eens naar, de testen van de ouders zijn negatief.

groet

wayne

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 23 jun 2011, 10:22

Hallo Wayne,

Ik heb de indruk dat het je niet snel genoeg kan gaan ;)..... stambomen en lijnen en inteelt en hcm en pkd en erfelijke gebreken en vererving van erfelijke fouten, behouden van sterke punten, wegfokken van de minpuntjes en de keuze per combinatie voor inteelt, outcross, hybride, lijnteelt en fokken met een gemeenschappelijke voorouder en het combineren van stambomen en bloedgroepen neonatale isoerythrolysis en het voeden en bijvoeden van kittens en het afspenen en het leren kennen van vaccinatieschema's, het voorkomen van niesziekte, hoe je fokkatten huisvesten, je stambomen aanvragen, je catterynaam registreren, het leren kennen van de verschillende kleuren, patronen, nagaan of ze point 1 of point 2 zijn of drager van beiden, zien of ze diluted zijn of dragen zodat er geen fouten in stambomen insluipen .... lees hier op het forum eens hoe er getest wordt en waarop je moet gaan letten als je zelf op HCM gaat testen, leer hoe zo'n testen eruit horen te zien en en en en en en en .... het hoort allemaal bij fokken en dat gaat jammer genoeg niet op 1-2-3!!!!!

Het lijkt alsof je wil dat "wij" een geschikt fokdiertje voor jou moeten zoeken .... maar dat is iets wat je zelf moet doen ;), jij wil gaan fokken en zo te zien wil je dat wel goed doen en dat is heel mooi, maar je gaat gewoon te snel!
Sta er goed bij stil, het gaat jouw verantwoordelijkheid zijn voor wat je op de wereld gaat brengen en je blijft er verantwoordelijk voor ;)
Later zal je ook zelf op zoek moeten gaan naar een dekkater .... en die liggen ook niet voor het oprapen ;)

Neem toch rustig je tijd .... bouw contacten op met fokkers en reserveer dan een poesje bij de fokker van je keuze want als het misgaat moet je op deze persoon ook deels kunnen terugvallen en dan één heel goeie raad, de belangrijkste die ik je geven kan zoek jezelf een mentor die al jaren ervaring heeft: hij/zij zal je bijstaan met alle ervaring die hij/zij heeft, ondertussen leer je zelf ook met vallen en opstaan.

Slow down ..... in het fokkerswereldje moet je geduld aan de dag kunnen leggen, laat ik dat nu zelf ook niet hebben: dus ik weet hoe frustrerend het kan zijn ;), maar helaas is het niet anders!
Fokken is zoals koken, dat moet je doen met liefde en geduld als je het vuur te hoog zet verbrand het! Je leert het stap voor stap!

Begin al eens eerst met al die stambomen die je hier de revue laat passeren zelf op de tafel te leggen en ga er zelf eens naar kijken ..... klik de database open: zoek uit hoe die werkt .... daar ga je al heel veel in zien!
Doe tegelijkertijd Pawpeds open ...... al doende leer je!

Waarom ga je om te beginnen eens niet eerst op zoek naar een gezelschapskatje ..... ga eens kijken of Sphynxen wel degelijk iets voor jou zijn ....fokken begint met liefde voor het dier .... het is niet op de eerste plaats een fokmachientje ;)

Het lijkt heel negatief wat ik hier zet ..... ik ben altijd de eerste die zegt dat je hulp moet vragen als je iets wil weten en dat je je goed moet voorbereiden ..... wat ik hier allemaal neerpen is echt goed bedoeld, het klinkt als kritiek en dat is het ook, maar het is wel opbouwende kritiek!

Als je een droom hebt dan moet je die najagen, maar doe dat op een rustig tempo zodat je geen al te grote fouten maakt, want als jij een fout maakt als fokker dan moet het dier daar (soms met zijn leven) voor boeten.

Begin eens met je netjes voor te stellen :)
Wat is je naam ..... hoe oud ben je, heb je andere huisdieren, wat zijn dat, hoeveel zijn er dat, hoe wonen ze, hoe zijn hun karakters, hoe ben je in contact gekomen met Sphynxen, Waarom zou je ze willen fokken .... wil je eenmalig fokken of wil je blijvend fokken?

Groetjes,
Wendy
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Terug naar “Sphynx”