Inteelt op stamboom

waynesworld

Re: Inteelt op stamboom

Berichtdoor waynesworld » do 23 jun 2011, 10:34

Wendy,

In tegenstelling tot wat jij denkt ben ik wel bekend met het ras, alleen nog niet met het fokken ervan.
Ik ben 29 en spelersmakelaar van beroep, ik heb vroeger in mijn jeugt ook al eens een sphynx gehald en dat was mijn beste maatje.
Toen die aan ouderdom overleed, heb ik later een kitten gekocht in amsterdam. Deze viel na 18 maanden plots dood neer.
Dit kostte mij veel verdriet en dat probeer ik te voorkomen, bij mezelf en andeen. Sphynx is gewoon altijd al mijn ras gebleven. Ik wist niets van de ziekten etc tot mijn broer die bengalen fokt er mij over vertelde.

Ik ben er klaar voor, heb er alle tijd voor, alleen zoek nu de juiste poesjes en katertje.

Ik ben wayne.

Groet

Wayne

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » do 23 jun 2011, 10:39

Ik ben het met Wendy eens, rustig aan.
Ik weet ook dat de meeste (goede) fokkers hun poesjes niet verkopen voor de fok aan iemand die net begint en de katertjes worden door die fokkers gecastreerd verkocht.
Je vraagt je dan vast af hoe je dan aan een gezonde poes moet komen om mee te fokken. Contact leggen, bel de fokkers, mail ze, ga op bezoek bij ze. Bouw een vertrouwensband op met ze, zodat ze weten dat je het goed bedoelt en het goed wil doen.
Bijna geen een fokker is meteen begonnen met goede lijnen of je moet iemand gehad hebben die jou wil introduceren bij een goede fokker.
Ja even leuk en snel fokken lukt niet, zeker niet met dit ras.
Maar je bent goed bezig door je zo te verdiepen in het ras.
Succes en ik hoop dat je eens je droommeidje vindt.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » do 23 jun 2011, 12:13

Die eerste kat, waar je al af bent, die had veel namen op de stamboom als onze (vorig jaar overleden) Frodo.
Die had ook HCM en had in zijn stamboom ook bijvoorbeeld Britanya's Kojakson. Ik zie verder ook andere namen die ik zie op de stambom van Frodo en dat is dus geen verheugend voorbeeld.
Je hebt al afgezegd gelukkig!

Ik heb er verder niet veel verstand van, ben geen fokker. Maar het is al gezegd, neem de tijd.
Zelfs het aanschaffen/uitzoeken van een huisdierkitten kost al tijd, laat staan wanneer je ermee wil gaan fokken.
Het is heel aanlokkelijk om toch snel iets te kopen omdat je nu eenmaal graag een netsje wil, maar zoek eerst rustig verder, het scheelt je zo veel problemen en verdriet achteraf.
Afbeelding

flex99

Berichtdoor flex99 » vr 24 jun 2011, 05:06

Had gisteren de testen en stambomen meegenomen naar mijn werk om te scannen. Was daarin wat te optimistisch, op de laatste dag voor mijn vakantie ;) In alle drukte ook weer vergeten mee te nemen, liggen nu dus nog netjes op mijn werk te wachten. Komt over 2,5 week wel. Zorg ik ervoor dat ze ook in pawpeds komen.

@Wil: Nythus is een nestgenoot van het poesje van Wilma, evenals Nano. Dankzij Wilma's nestje, heeft de fokker ons gebeld en hebben we Nythus laten testen. Nano en Farah zijn op het vorige forum (kattenpraat) destijds onder mijn aandacht gebracht, toen ze op marktplaats stonden. Wij konden ze helaas niet allebei een plekje geven, maar Nano wel. Dus misschien ken je me daar van ;) Ben niet zo'n poster, maar lees al wel jaren mee.
Ik wist wel dat Nano gedekt heeft, bij ons is hij op dag 1 onder het mes gegaan. Heb er nooit echt meer bij stilgestaan dat er meer kittens van hem de fok in gegaan zijn, anders had ik de resultaten wel eerder laten scannen.
Ik weet dat er toen op het forum wel iemand was die een dochter van hem had, waarmee ze een nestje wilde. Ik heb toen de uitslag van zijn test wel in een mail gezet, maar dus niet gescand.
Nythus en Robbie (halfbroer van beiden, ook HCMpositief) hebben nooit gedekt.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 24 jun 2011, 09:30

Hoi Hoi
Dan is het daarvan ,het andere forum ,het is toen in ieder geval een heel gedoe geweest ,omdat dacht het hele nest HCM had ,
Had toen heel veel contact met Wilma ,die was helemaal kapot ,,

Hardstikke fijn dat je de testen gescand hebt ;) komen ze wel na de vakantie ,,
hele fijne vakantie in ieder geval ;))
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 30 jun 2011, 09:34

En hoe staat het nu met je zoektocht naar een poesje?
Groetjes Clem
Afbeelding

Sam

Berichtdoor Sam » do 06 mar 2014, 00:37

Hoi Allemaal,

Ik wil hier bijzetten dat de poes in de stamboom in de eerste post is al jaren geleden uit het fok gehaald, ik heb de bloed-lijn gestopt en de poes gesteriliseerd.
Toen hadden wij haar moeder gekocht wisten wij niet dat het zo erg was en niemand heeft ons geholpen om het te onderzoeken, de fokker toen moest stoppen met fokken en verder heeft zij met ons niks gedeelt. Na jaren kwam ik achter de inteelt (met behulp van internet) en heb ik gelijk besloten om de blood-lijn te stoppen en een poes uit het buitenland te halen die geen inteelt heeft, en zo gedaan.

Groetjes,
Sam
Cattery Al-Shobaki

Terug naar “Sphynx”