Wat moeten we nu?

Jinx

Wat moeten we nu?

Berichtdoor Jinx » wo 31 okt 2012, 22:08

Hallo iedereen,

het wordt een lang verhaal maar ik hoop echt dat iemand ons kan helpen.

We hebben/hadden 2 sphynxen
Ik zal ze even voorstellen:
Jinx is een supermooie sphynx van 7 jaar met een heel rustig en superlief karakter. Hij komt gezellig bij je zitten, maar je moet niet teveel bewegen want dat is íe weg. Hij gaat vooral z'n eigen gang, gaat graag naar buiten en doet geen vlieg kwaad. Bij de dierenarts gaat íe zitten spinnen zeg maar.. Hij houdt niet heel erg van drukte en veel mensen.
Op het moment dat mijn dochter heel druk is wil Jinx nog wel eens een rustig plekje opzoeken.

Quibus was de grootste kroelerd van de twee. Hij kon
heerlijk die blote kont overal tussenwurmen voor maar een beetje aandacht en warmte. Was overal als eerste bij
en kon soms, zelfs tot vervelenstoe, bij je kroelen en knuffelen..Hij hield van drukte en gezelligheid.
Quibus is vorig jaar helaas aan HCM overleden.

Jinx is sinds een jaar dus alleen.
Ik heb in het begin heel erg getwijfeld of we een andere kat in huis moesten nemen, maar de keuze gemaakt om het niet te doen. Na een paar dagen al, leek het wel of Jinx wat meer aanwezig was en gezelliger. Hij kwam veel meer bij je zitten, het ging dus eigenlijk wel goed.

Momenteel gaat het wat minder.
Jinx is al weken aan de diarree.
We hebben de afgelopen tijd meer dan 500 euro uitgegeven aan allerlei onderzoeken. Van urinetest tot buikecho en schildklier
onderzoek aan toe. Maar niks.. Gelukkig maar natuurlijk.
Hij krijgt nu speciale brokken en ik geloof dat het met de diarree iets beter gaat. Maar het plassen..
Hij plast dus in huis. Op de mat, naast de koelkast, op de keuken en zelfs op de tafel waar wij bij zitten.
Vanmiddag weer twee keer. Op de mat bij de voordeur en op de keuken. We worden hier ondertussen wel een beetje moedeloos van.

Ik krijg zo moeilijk hoogte van h'm. Is hij ongelukkig, eenzaam, jaloers of heeft hij toch ergens pijn? Misschien heeft ie
toch wel behoefte aan een vriendje.
Quibus en Jinx waren maatjes, maar ze sliepen nooit bij elkaar. Ze vochten nooit, speelden af en toe.
Jinx liet zich makkelijk wegsturen van het warme plekje op de verwarming of bij ons op schoot. Quibus was hem altijd voor of pikte gewoon z'n plek in en Jinx liet dat een beetje gebeuren. Hij zocht gewoon rustig een ander plekje. Maakte hem ogenschijnlijk niet zoveel uit. Ze waren dus op het eerste gezicht niet zo close. Naar ons idee had Jinx niet z'on behoefte aan Quibus.

We weten het gewoon even niet meer.
Wat kunnen wij nu doen om hem te helpen. Van deze situatie worden we allemaal niet gelukkiger.
Ik vind het zo moeilijk. Stel dat we een andere kat erbij nemen, zal dat goed gaan, en zo niet, wat dan?
Moet Jinx naar een ander huis, zou hij daar gelukkiger worden. Misschien een huis zonder kinderen, maar wel
andere katten.Wat als dat niet werkt?
Ik weet het niet, misschien dat iemand ideeen, tips of ervaringen heeft met dit probleem.
Alvast bedankt.
Gr. Selma (en Jinx)

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Wat moeten we nu?

Berichtdoor Clemmetje » wo 31 okt 2012, 22:21

Hoi Selma, allereerst welkom hier.
Wat triest dat Quibus overleden is aan HCM.
Maar dan Jinx. Ik vind het erg moeilijk om even snel een oplossing te bedenken.
Is hij recent gaan plassen?
Wat voor voer krijgt Jinx nu?
Groetjes Clem
Afbeelding

Jinx

Berichtdoor Jinx » wo 31 okt 2012, 22:43

Dank je.

Het plassen is nu ongeveer twee maanden aan de hand. Hiervoor heeft íe het ook wel gedaan, maar dat was meestal na een paar dagen, misschien 2 weken max. wel over.
Het extreme van nu is ook dat het op van die rare plekken is. Dat hebben we niet eerder zo meegemaakt.

Hij zit nu heel streng op Royal Canin brokken van de dierenarts: Sensitivity Control.
Als deze zak op is gaan we over op Trovet Hypoallergenic (Rabbit), ook door de dierenarts voorgeschreven.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 31 okt 2012, 23:00

Inderdaad verdrietig van Quibus. Het probleem van Jinx is erg vervelend, ik neem aan dat er niks bijzonders uit de urinetest gekomen is, en er geen medische oorzaak gevonden is voor zijn onzindelijkheid? Is er misschien iets veranderd in de kattenbakken? Dus ofwel ander grit, nieuwe bakken, bakken die op een andere plek gezet zijn, niet altijd schoon genoeg zijn voor hem, bakken die op een plek staan die hij ineens te druk of onprettig vindt? Dat zijn ook oorzaken die mee kunnen spelen.
Plast hij altijd op dezelfde plek(ken) of juist op verschillende? Als het regelmatig dezelfde plekken zijn, kan het zijn dat deze niet goed genoeg schoongemaakt zijn. Mensen maken vaak gebruik van maskerende producten, zoals allesreiniger. Dit maskeert voor ons de urinelucht volledig, maar niet voor katten. Zij zullen nog vaak hun eigen luchtje ruiken dat door een ander vies luchtje gemaskeerd wordt, waarna ze opnieuw op die plek plassen om hun geur af te geven. Je kunt urineplekken het beste reinigen met een product dat de urinegeur echt afbreekt, zoals simpele groene zeep.
Merk je verder nog gedragsmatige veranderingen bij hem sinds hij begonnen is met plassen naast de bak? Het kan ook samenhangen met de diarree. Als hij al wekenlang diarree heeft, zullen zijn darmen wel flink geïrriteerd zijn, wat waarschijnlijk pijn doet. Er zijn katten die dan onzindelijk worden, omdat ze de bak met pijn associëren.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 31 okt 2012, 23:04

Hoi Selma,

Wat verdrietig dat jullie afscheid hebben moeten nemen van Quibus...
Naast wat al door Clem en Marthe gezegt is: is er gekeken of hij misschien een blaassteen heeft? Daarmee kan je ook hebben dat ze dan weer wel, dan weer niet last hebben en soms zie je niets in de urine (mijn kater heeft het ook gehad, steentje zat uiteindelijk vast in zijn plasbuis, maar plaste er langs...)
Afbeelding

riddle

Berichtdoor riddle » wo 31 okt 2012, 23:36

hei, ik denk een beetje zoals Marthe, misschien associeert hij de bak met pijn.Diarree kan tenslotte buikkrampen geven en ferm zeer doen.Misschien een heel eenvoudig idee, maar test eens een nieuwe bak.Wie weet helpt het?
Succes!Ann

Jinx

Berichtdoor Jinx » wo 31 okt 2012, 23:43

We hebben diverse onderzoeken gehad, zijn urine en blaas e.d zijn in orde. De dierenarts heeft inderdaad hetzelfde gezegd over de diarree en eventuele pijn en de associatie met de bak.
We hebben daarom met de dierenarts afgesproken dat hij de komende drie weken alleen de brokjes krijgt, verder niets. Is de diarree dan nog niet over dan gaan we andere dingen proberen. Ze heeft het over antibiotica gehad en prednison.
Als de diarree over is denkt zij dat ook het plasprobleem vanzelf over gaat.

Ik hoop dat ik gewoon geduld moet hebben, en dat met het dieet de diarree en daarmee inderdaad het plassen in huis overgaat. Maar, mijn gevoel zegt helaas wat anders.
Hij heeft het een paar x voor onze neus geprobeerd, ik was die keren net op tijd om hem weg te jagen, maar hij wilde echt op de tafel gaan zitten piesen terwijl wij daar zaten te eten..
Dat is toch wel een schreeuw om aandacht?

Zijn situatie is verder niet veranderd het afgelopen jaar. Zelfde bakken, zelfde grit, al jaren. Bakken altijd op dezelfde plek. Ik verschoon ze iedere dag. De bakken staan in de garage, we hebben al gedacht dat misschien omdat het wat kouder wordt in de garage dat dat misschien het issue is, maar 1 bak verzetten naar een andere kamer hielp ook niet.
Ik krijg de plekken gelukkig redelijk schoon met Ecodor.
Een vaste plek...De afgelopen vier dagen 3x het aanrecht en 2x bij de voordeur, op een houten plank, de mat hebben we maar weggedaan ;(
De voordeur hebben we altijd wel last van gehad, dat is wel een vaste plek dus, maar de keuken en het aanrecht is echt weer nieuw.

riddle

Berichtdoor riddle » wo 31 okt 2012, 23:53

Het klinkt inderdaad wel als een schreeuw om aandacht.Als er niets mis is met de blaas, zou ik eens een goede gedragstherapeut overwegen.Maar als de diarree nog niet over is, kan hij ook gewoon willen zeggen dat het pijn doet.Misschien moet je het daar eens met de dierenarts over hebben?Beterschap hoor!Ann

zenga13

Berichtdoor zenga13 » wo 31 okt 2012, 23:58

Even met betrekking tot de diarree.. Heb je al rauw vlees zoals bv Carnibest geprobeerd? Een van onze sphynxpoezen had ook hele erge diarree en we hebben alle speciale voeding geprobeerd die er bij de dierenarts te verkrijgen was, niets hielp. Ons laatste redmiddel was rauw vlees proberen en alle problemen waren opgelost. Ze heeft nooit meer diarree gehad.. Misschien het proberen waard?
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » do 01 nov 2012, 17:40

eerst en vooral welkom op het forum flowers_sm
ook wil ik jullie heel veel sterkte toewensen met het verlies van jullie ander katje, want je staat zo onmachtig tegen deze vreselijke ziektens!

wat een vervelend probleem hebben jullie met het andere katje !!jeetje dit is alles behalve leuk en dan nog op tafel, waar je zit te eten,ik hoop echt dat jullie een oplossing vinden , maar ja ...;wat is het hé? ph34r_sm

ik duim met jullie mee want je zit momenteel met de handen in de haren
gr nancy
Afbeelding

Terug naar “Sphynx”