Integratie Kitten

Tania
Contacteer:

Integratie Kitten

Berichtdoor Tania » zo 15 sep 2013, 11:34

Yes yes binnen 4 weken en 5 dagen is het zover, dan mag Buckje naar ons verhuizen en het begint nu echt te kriebelen.

Wat heb ik al gedaan, een extra drink & eetbak gekocht, extra dekentjes en een nieuw mega fluffy mandje en berg speelgoedjes natuurlijk.

Maar heb toch nog een aantal vragen :)

Dus ik ga mijn Buckje halen en ik kom thuis aan & wat doen we dan? Wanneer kennismaken met de andere 2 helden? Laat ik hem eerst een paar dagen lekker op het gemakje komen in een aparte ruimte met af en toe een kennismakingsmoment? Want mijn heren gaan ongetwijfeld ook opmerken dat hier een extra poesje in huis aanwezig is :)

Ben benieuwd naar jullie verhalen en suggesties :)

Mijn eerste gevoel zegt dat op het gemakje integreren het bestje is, vb Jobs&Stitch ook eens een uur of 2 apart zetten dat Buckje op zijn gemak het huis kan verkennen :)

marisser

Re: Integratie Kitten

Berichtdoor marisser » zo 15 sep 2013, 11:58

Jij je kids het best.
Ik doe het altijd zo ik kom binnen met kitten in benche,
Zetel de benche in de kamer dicht roep de andere er bij,
Na een 5 à 10 min aan de benche laten snuffen zet ik hem open.
En dan komt het hier meestal goed als ik het anders doe zijn ze hier van slag!!
Maar nogmaals jij ben de enige die weet hoe jou beesten kunnen reageren.

Gr. Maris

Tilly

Berichtdoor Tilly » zo 15 sep 2013, 12:00

Rustig introduceren is wat iedereen aanraadt. Ook wat eventueel de virussen betreft.
Ik ben daar wat eigenzinnig in geweest. Ik heb er nu 7 en het is op Vince de herplaatsen na vrij goed gegaan. Voordat ik thuis kwam met een nieuw kitten had ik de katten in de kattenkamer gedaan. Zo kon het kitten rustig op eigen initiatief uit de reisbak komen en de woonkamer ontdekken. Natuurlijk was dit direct een waarschuwing dat er nog meer katten in huis zijn. Mijn sphynxjes waren zo brutaal dat ze zich vrij zeker gedroegen. Na een half uur à uurtje liet ik de anderen vrij en liet ik het gebeuren. De eerste tijd liet ik het kitten niet zonder toezicht bij de anderen en liet ik het contact niet uit de hand lopen. Blazen, brommen prima maar ik heb hier een mepper en dat hielt ik in de gaten. Je hebt er niets aan als het kitten bang wordt. Ook 's nachts liet ik ze nog wel alleen slapen maar dat ging op gevoel. Bij de een ging het samen slapen sneller dan bij de anderen. Bij Colin, kitten van Viktor, ging het heel snel, die was al na 5 dagen 24 uur p/d samen met de anderen.

Mijn advies is dat je het op je eigen gevoel moet doen. Je kent je katjes het beste, geen een is hetzelfde.
Soms moet je iets afdwingen. Ze reageren ook op jou dus ik denk als je er zelf relaxed in staat dat je katjes je wel volgen. Ik spreek ze ook altijd toe als ze ruzie maken. Het klinkt stom maar heb het idee dat ze daar wel op reageren.

Heel veel succes en natuurlijk veel plezier met je kleintje!
Groetjes, Tilly >^.^<

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » zo 15 sep 2013, 12:14

Advies is natuurlijk geleidelijk introduceren. Wat ziektes betreft (de meeste virussen komen de eerste week tot leven door stres, voor een kitten is een verhuizing een behoorlijke stress((( en katten karakter is niet echt te voorspellen vooral niet als ze zich in het nauw gedreven voelen zoals met een kitten.

Op google staan heel veel stukken over kitten in een nieuwe groep introduceren. Animal Planet heeft ook stukken en filmpjes daar over..
Afbeelding

riddle

Berichtdoor riddle » zo 15 sep 2013, 14:19

Een trage, voorzichtige introductie heeft altijd het meest kans op slagen.
Succes en gefeliciteerd met je nieuwe schatje!
Ann

Yaella

Berichtdoor Yaella » zo 15 sep 2013, 16:00

Hier heb ik eerst het kitten geen vrij heid gegeven maar eerst in een aparte kitten kamer. Onderworpen aan een pcr test en giardia test als wel testen op elk andere darm bacterie.

Direct wel dekens uit gewisseld.
Na uitslag testen.
De kitten kamer open gezet om aan elkaar te laten snuffelen. Een uurtje maar en daarna kamer gesloten. De volgende dag het kitten in de ruimte gezet en Jinx in de kitten kamer om elkaars lucht te verkennen.
Reactie was goed. Geen geblaas of dikke staart of andere negatieve lichaams houdingen.
Dag later bij elkaar gelaten.
Wel bij het verlaten van de woning de poezen gescheiden. Ook de eerste nachten nog in de kitten kamer gedaan. Na een week zaten ze permanent bij elkaar alleen tot een maand nog wel scheiden met weg gaan.
Maar dat is meer mijn voorzichtigheid omdat het nog zo'n humpie was tegenover Jinx.
Inderdaad zoals hier al aangegeven staat bij beginnend gedrag van elkaar te lijf gaan ferm toe spreken en dat heeft hier geholpen dat er tot vandaag de dag nog geen ruzie is geweest tussen die twee.

Nummer drie erbij ging anders.
Eveneens in de kitten kamer. Testen.
Maar na 3 dagen en nachten blèren in de kitten kamer en zo dat de andere twee voor de kitten kamer gingen liggen omdat die kleine schijnbaar paniek uit kermde waar de andere twee niet van op hun gemak raakte heb ik toch de deur open gezet.
Dus nummer drie liep al na 3 dagen in huis tussen de andere in.
Net als de andere heb ik haar ook nog de tijd als ik boodschappen ging doen gescheiden van de rest.
Door het direct bij elkaar laten zodat de paniek de tent uit was waren ze alle drie relaxt.
Dus om stress te vermijden moest ik die beslissing maken door sneller bij elkaar te zetten.

Wel is mijn ervaring hieruit dat de oudste met de jongste de twee meiden meer moeite met elkaar gehad hebben als zeg maar kater en poes.
Dat komt ook omdat ik hier zie dat de meiden dominant zijn en mijn kater een lekkere sul is. Hij is diegene die nu ook de groep in evenwicht houd door zijn enorme rust.

Wel heb ik nog steeds voor ieder een eigen voer bak als ze vlees krijgen. Tal van waterbakken en fonteinen en diverse brokken bakken en katten bakken op iedere verdieping door het huis.
Ook heb ik de gehele wen periode ieder even veel aandacht gegeven wat heel belangrijk is als er een nieuw kitten bij komt omdat er anders jalousie op treed.
Doorgaans is een kitten makkelijker te introduceren als een wat oudere poes/kat in een bestaande groep.

Wel heb ik ook tal van manden en slaap plekken en meer dan 1 krabpaal in huis.
Ook heb ik een hele grote katten klim muur gemaakt waarvan ik gemerkt hebt met de nieuwkomers dat de oudere het hoger op zocht om het kleine gespuis goed te observeren.
Ondanks de sommige aanvaardingen tussen de twee dames gaat het nu heel goed en hebben ze wederzijds respect op gebouwd.

Voorbeeld hoog op de katten muur heb ik een hangmat vaste plek van Jinx. Jenty de jongste heeft diverse keren de aanval in gezet met haar dominantie om die plek van Jinx te veroveren.
Nu vond ik in tegen stelling tot aanvaardingen af te remmen door ze af te leiden of uit de situatie te halen.
Hierbij niet in te grijpen omdat ik vindt dat Jinx recht heeft op haar vaste plek in huis. Dus diverse keren als de kleine met haar dominantie de aanval opende naar Jinx toe om haar hangmat toe te eindigen heb ik Jinx laten gaan in haar verdediging van haar hangmat waardoor de mat partijen best hoog op liepen. Maar ik vindt dat een ieder hier recht heeft op 1 eigen plek. Na 3 maanden gaf Jenty het eindelijk op om niet meer haar dominantie af te dwingen bij Jinx.
Jinx daar in tegen ging alleen in de aanval als Jenty, Jinx dwing haar hang mat uit te gaan.
Dus nu na 3 maanden heeft Jenty het op gegeven en respect voor Jinx gekregen betreffende die bewuste slaap plek. Zelfs al ligt Jinx daar niet in zal Jenty niet meer proberen om daar te gaan liggen.
Jinx respecteert ook Jenty haar plek en wel s'nachts bij mij in mijn nek. Jinx gaat iets lager liggen en zo respecteren ze elkaar nu en is er geen enkele strubbeling meer.

Jayce vindt alles best en trekt zich niets aan van Jenty haar dominantie. Het gekke is dan ook dat Jenty nog nooit de strijd is aan gegaan met Jayce omdat die zich om draait met een houding van boeien!!!!!!

Kortom een voorzichtige insteek wat betreft de wen periode raad ik je wel aan omdat het wel goed moet gaan gezien ze nog jaren naast elkaar moeten leven.
Als het begin verkeerd gaat wordt het vaak een lange weg om de verkeerde begin situatie goed te krijgen.
Maar zeg er ook eerlijk bij dat het per kitten en per kat verschilt qua karakters hoe de boel gaat verlopen.

Zoals achteraf had ik bij voorbeeld nummer twee direct erbij gezet was het zonder blikken of blozen goed verlopen maar had ik Jenty direct vanaf dag 1 permanent erbij gelaten had dat niet goed verlopen tussen de twee meiden gezien Jenty een pittige is.

Nog steeds observeer ik goed en omdat nummer 3 ook heel erg aanwezig is in goede zin wel zie ik af en toe aan Jinx dat ze rust wilt.
Als ik langer dan 4 uur van huis af ga laat ik Jinx in de huiskamer en de andere twee in de rest van het huis.
Ik merk dat Jinx dat op ze tijd heerlijk vindt om even rust te hebben en het rijk alleen wat ze immers ook gewend was omdat zij mijn eerste Sphynx was en 8 maanden met mij alleen is geweest.
Echter bij thuis komst even samen kroelen en dan toch gaat Jinx voor de tussendeur zitten alsof ze wil zeggen laat nu maar weer mijn vriendjes komen. Vervolgens open ik de deur en is het direct begroeten en spelen met elkaar.
Ik zie daaraan dat het Jinx goed doet en zij haar batterij weer op kan laden die paar uur die zij voor zich zelf heeft.
Maar ze zou niet meer zonder de twee andere kunnen want na nog geen uur liggen ze weer opgestapeld tegen Jinx aan in de mand op tafel.

Ik denk gezien met Met het bezoek van Gin bij jouw dat Jobs sneller goed zal reageren als stitch. Stitch had moeite en toch stress om nadien zelfs tegen je man te gaan grommen omdat stitch uit zijn doen was.
En wie weet is het straks stitch wel die juist kleine Buck sneller onder zijn hoede neemt als Jobs waar je het misschien van verwacht.
Je kunt van te voren niet in schatten hoe het zal gaan want gaat altijd anders als dat je verwacht.

Nu is Buck een kitten dus minder bedreigend voor stitch als Gin.
Wel is het wennen voor jouw mannen straks gezien ze heel hecht zijn met elkaar.
Belangrijkste is dat je vooral Stitch en Job veel aandacht geeft als Buck er is.
Zodat ze niet het gevoel hebben dat niet zij maar de kleine opgepakt wordt.
Het sluipt er gauw in omdat zo'n kleintje aandoenlijk is en een hoog knuffel gehalte heeft.
Maar als al jullie aandacht naar jullie katten toe in evenwicht is dan speelt jalousie geen rol en zullen ze elkander sneller op de goede manier tolereren. En verander niet de structuur of gewoontes van jullie stitch en jobs.
Laat ze zelf een routine op bouwen onderling en geeft de 1 aan dat het even genoeg is creëer dan een rust moment voor diegene.
Lichaams taal is het belangrijkste waar je op moet letten met observeren.
Maar je zult nog versteld staan van hoe ze elkaar zullen tolereren en elkaars beste vriendjes worden.

Maar laat hen de weg bepalen van hoe ze dat willen doen en geef ze ook de kans en de tijd en de vrijheid om die weg te vinden onderling.
En voor jou is het belangrijkste tijdens dat proces dat je de rust en kalmte bewaard in je jezelf.
Mijn Jinx meet zich aan mij. Ben ik druk of onrustig dan wordt zij dat ook.
En belangrijkste is als jij stabiel bent en dat uit straalt zullen hun beter zich zelf zijn en naar elkaar.

Dus voorzichtigheid is hoofdzaak. Rust even belangrijk
En hoe het gaat of wat het beste is te doen is per kat en bestaande groep verschillend.
Vaak willen wij een hoop regelen voor hen terwijl ze er onderling zonder te veel bemoeienissen van ons zelf prima uit komen.

Succes straks met kleine Buck.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Tania
Contacteer:

Berichtdoor Tania » do 19 sep 2013, 13:04

Dank je wel voor de leerrijke reacties, ben mezelf ook eens goed gaan inlezen op het net!

We gaan de logeerkamer omtoveren tot Buck kamer en de poezen zo op het gemakje laten wennen aan elkaar, hun goed in het oog houden en naar de reacties kijken en zal zichzelf dan uitwijzen wanneer ze klaar zijn om samen te zitten.

Ik heb zelf een week verlof genomen dus ga er leker met mijn neus bovenop zitten.

Wat ik wel ga doen is in het kader van geuren en wennen aan het huis, Jobs & Stitch ook eens op de Buckkamer zetten en Buckje het huis leren kennen en vooral de trap --> Wij hebben een open trap en Jobs is in het begin helemaal van boven op zijn snufferd gegaan en dat willen we natuurlijk niet nog eens aan de hand hebben dus ik ga lekker traploop oefeningen doen met Buck.

:)

Yaella

Berichtdoor Yaella » do 19 sep 2013, 16:39

Dat is inderdaad een goeie Tania. Kan merken dat kendra geen trappen heeft want hier ook beide meiden in kop rol naar beneden. Ben me te pletter geschrokken. Gelukkig ook maar 1 keer gebeurd. Wel heb ik boven aan de trap een muur en deur laten plaatsten want kittens zijn net kleine kinderen en als ze op de boven verdieping spelen en elkaar achterna zitten willen ze nog wel eens de bocht missen of eruit schieten met als resultaat dat ze dan weer van de trap af vallen of in 3 sprongen beneden willen zijn. Dus als ze hier een gekke bui hebben als ik boven met ze ben gaat de deur voor de zekerheid dicht. Dus dat is heel goed dat , dat een aandachtspunt punt wordt met kleine Buck straks in huis. Toppie!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Tania
Contacteer:

Berichtdoor Tania » vr 27 sep 2013, 19:39

Zoals jullie weten slapen de heren lekker bij ons in bed nu wat gaan we doen als onze Buck er pas is en ze nog nt aan elkaar voorgesteld zijn en gewoon zijn! Buck is nog nooit alleen geweest en Jobs&Stitch gaan hun uitgeloten voelen als ze nt mee in bed mogen!

ph34r_sm ph34r_sm ph34r_sm ph34r_sm

riddle

Berichtdoor riddle » vr 27 sep 2013, 20:08

Laat Buck lekker alleen in zijn kamertje slapen, en zorg voor een warme Snuggle Safe in zijn bedje, dat zal-ie heerlijk vinden!
Ann

Terug naar “Sphynx”