advies gevraagd

Ceewhat

advies gevraagd

Berichtdoor Ceewhat » vr 24 apr 2015, 23:52

beste allen,

helaas is recent een van onze sphynxen na een kort ziekbed overleden aan nierfalen. Alle hulp en behandeling heeft niet mogen baten, heel verdrietig.
Dit is ons eerste sphynxen paar wat we hadden, twee broers die herplaatst waren, en nu is er nog eentje over. We hebben hem aan z'n broer laten ruiken en afscheid laten nemen, en volgens onze dierenarts is het inprentingsvermogen van een kat heel snel. dit leek inderdaad waar, 's middags lag meneer alweer uitgebreid achter glas te zonnebaden alsof er niets aan de hand was, terwijl wij nog erg van slag waren.
We merken echter wel dat ons mannetje toch een maatje mist, ook al zei onze dierenarts dat ze ook prima alleen kunnen zijn. Echter, onze broers waren al 10jr bij elkaar, dus juist heel erg gewend aan elkaars gezelschap.

Nu willen we niet halsoverkop een nieuwe sphynx erbij plaatsen, maar graag zouden we wel advies willen vragen over een paar dingen. We vinden dit echt een superleuk en aanhankelijk ras, en zouden niet iets anders willen.

Onze mannetje is 10jr en licht dominant.
is er een bepaalde tijd die ervoor staat voordat er een nieuwe sphynx bij kan?
wat zou de beste leeftijd zijn om erbij te plaatsen? Als het een oudere/volwassen kat is, dan moeten de karakters wel matchen. of is het sowieso beter om te combineren met een kitten? en maakt sekse nog uit? onze vent is gecastreerd en wat ouder, zou dat beter met een mannetje of een vrouwtje gaan, of maakt het eigenlijk niet uit?

nogmaals we willen rustig oriënteren en bij een aantal fokkers gaan kijken en info inwinnen, want een kitten is natuurlijk wel iets anders dan een volwassen kat.
alle tips en adviezen zijn welkom.
thanks alvast!
Grtz
Cédric

marisser

Re: advies gevraagd

Berichtdoor marisser » za 25 apr 2015, 08:24

Welkom op het forum wat is dit een lastige vraag,
Ik vind zelf dat je bij een sphynx van deze leeftijd geen kitten moet zetten.
Maar een herplaatser is ook lastig omdat je aangeeft dat hij dominant is.
Als je het mij vraagt zal ik dan voor 2 kittens gaan dan kunnen de kittens met elkaar spelen en als je kater dan mee wil doen is het goed.
Als je maar 1 kitten neemt dan wil hij continu met je later spelen.
En dat je rustig aan wilt doen vind ik alleen maar super.
Nou succes met de keuze

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 25 apr 2015, 08:38

Hoi Cedir
heel veel sterkte met het verlies van 1 van je maatjes,dit doet altijd zo vreselijk veel pijn,
de ene kat geeft er niks om om alleen te zijn ,maar de andere kan helemaal wegkwijnen ,
Het is wel heel goed dat je over dingen nadenkt en niet zomaar een kat op gaat halen ,

Je geeft al aan dat jou kat dominant is ,dan is het zeker een risico om er een volwassen kat bij te zetten ,
denk net wat Maris zegt dat een kitten het beste is ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 25 apr 2015, 16:36

Welkom op het forum. Wat naar dat je onlangs 1 van je sphynxjes verloren bent.
Het is best moeilijk om te bepalen wat het beste is als keuze voor een vriendje.
Jij kent je kat het beste en als je denkt dat hij nog speels genoeg is voor een kitten zou dat goed kunnen gaan maar aan de andere kant is een kitten wel heel actief en als dat teveel is voor hem kan dit ook een foute keuze zijn.
Dan is een herplaatser weer beter.
Groetjes Clem
Afbeelding

Ceewhat

Berichtdoor Ceewhat » zo 26 apr 2015, 14:39

dank allen voor de tips. goed om te zien dat er redelijk overlap zit in de ideeën.
klinkt in ieder geval ook alsof jullie het niet met onze dierenarts eens zijn die vindt dat deze katten prima alleen kunnen zijn.

we gaan op ons gemak oriënteren en kijken hoe Lex zich de komende tijd gaat gedragen.

Grtz

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » ma 27 apr 2015, 10:21

Ik denk dat dierenartsen katten in het algemeen bedoelen. Sphynxen zijn natuurlijk geen gewone katten, die liggen het liefst met z'n allen te zweten onder een dekentje. Zelfs als je heel veel tijd en liefde voor ze hebt kun je een maatje niet vervangen. Ik ga echt de oren van m'n kat niet uitlikken!

inba

Berichtdoor inba » vr 08 mei 2015, 09:36

Wat geeft het veel verdriet als je een van je maatjes verliest. Veel sterkte gewenst!
Eigenlijk zat ik met een zelfde probleem als jullie.
Tonto en Giro zijn ruim 9 jaar samen geweest. Toen ik afgelopen september Giro moest laten inslapen (HCM) werd Tonto erg onrustig en bleef aan een stuk mauwen en zoeken. Rond afgelopen Kerst heb ik een kitten gehad, een lief ding. Maar Tonto werd doodziek. Waarschijnlijk had het kitten een virusje uit het nest meegenomen wat op zich geen probleem moest zijn. Maar door de verminderde weerstand van alle stres bij Tonto na Giro liep dat voor hem niet zo goed af. Na een veel DA bezoeken, vochtinjecties, medicatie heb ik uiteindelijk de fokster moeten vragen het kleintje terug te nemen. Er kwam ook bij dat het kitten erg wild was en ook dat werd te veel voor Tonto. Toe het kitten weg was krabbelde Tonto weer overeind maar begon het mauwen en zoeken opnieuw. Nu is er sinds drie weken een mannetje bij van net 1 jaar. Sawa is iets minder druk dan het kitten, dus goed te verhapstukken voor Tonto en het gaat vanaf de eerste dag meer dan goed met die twee. Tonto mauwt/zoekt nu ook niet meer.
Misschien een idee voor jullie om een iets ouder, nét nog geen volwassen sphynxje erbij te nemen?

Ceewhat

Berichtdoor Ceewhat » vr 08 mei 2015, 09:51

Hi Inba,

dank voor je reactie.
vervelend dat het bij jullie niet zo soepel is verlopen.

Lex is niet onrustig, maar zoekt wel veel meer onze aandacht dan hij ervoor deed toen ze nog met z'n tweeën waren. Duidelijk te zien dat hij een maatje mist.

Ondertussen hebben we al met meerdere fokkers en sphynx-eigenaren contact gehad, en merendeel van de mensen gaf aan dat een kitten de beste optie zou zijn. uiteindelijk hebben we ook hier voor gekozen, en mogen we binnenkort een kitten ophalen. Op het eerste oog was dit een rustig kitten, maar blijft het toch afwachten hoe het gaat ontwikkelen.

Ook het introduceren van de katten wordt nog interessant. De meningen en ideeën lopen enorm uiteen.
hoe hebben jullie het gedaan?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 08 mei 2015, 10:56

Leuk dat jullie voor een kitten gaan.
Normaal gesproken zijn kittens allemaal wel lekker actief.
Dat het kitten op het moment dat jullie er waren rustiger was kan een momentopname zijn met meerdere oorzaken (moe, niet helemaal in orde, onder de indruk van bezoek, etc.).
Hier zet ik de kittens (maar ook volwassen katten) gewoon in de groep. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Vooral kittens gaat eigenlijk altijd goed. Jullie mannetje kan in het begin best even wat onaardig tegen hem reageren en dat kan er behoorlijk heftig uit zien.
Succes.
Groetjes Clem
Afbeelding

Ceewhat

Berichtdoor Ceewhat » vr 08 mei 2015, 12:36

haha, ja dat hadden we gehoord ja.
we zullen zien.

we zijn wel benieuwd wat nu het handigst is: eerst kitten laten wennen aan ruimte en dan aan onze kat, of zoals jij zegt, gewoon erbij zetten en kijken wat er gebeurt.

Terug naar “Sphynx”