gewicht

sunshine

gewicht

Berichtdoor sunshine » za 25 apr 2015, 22:32

Hallo,

Ik denk dat 1 van onze 2 katten echt te dik word. Hij is 5 en weegt 6,4kg. Hij is duidelijk rond opzij als hij rechtstaat. Hij is zelfs op een jaartje 1 kg bijgekomen. Laatste keer bij dierenarts woog hij 5,4kg. Hij lijkt constant te eten, in de keuken zit hij te zeuren aan zijn eetbak terwijl daar gewoon altijd eten is. Hij kon altijd perfect tussen muur en onze traphekjes (voor de kinderen) en nu geraakt hij er gewoon niet meer tussen. Abnormaal drinken doet hij niet. Ze krijgen normaal carocroc lam, gewoon een kom en eten wanneer ze willen. Is het toch niet beter dat we wat gaan doseren adv de verpakking? Hij oogt echt te dik. Onze andere sphynx is hoger en slanker en haalt met moeite 3,5kg. Die is gewoon oké, je voelt geen ribben en hij heeft geen buikje. Tips?

Audrey

Re: gewicht

Berichtdoor Audrey » zo 26 apr 2015, 07:18

Als ze hier te dik worden geef ik minder eten. Als ze te dun worden geef ik meer eten Te dik zijn is ongezond, ook voor katten. Er zijn verschillende mogelijkheden om je schatje op gewicht te krijgen zoals bv. alleen op vaste tijden voeren of doseerbakken gebruiken. Eventueel zou je met je da. kunnen overleggen voor een afval-programma. Meer beweging is ook meegenomen, misschien kan daar ook wat bij? Extra spelen waarbij je dikkerdje zich moet inspannen, of achter een hengelspeeltje aan de trap op en af lopen, dat soort dingen?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 26 apr 2015, 09:44

Hoi Hoi
Sommige Sphynxen hebben aanleg om te dik te worden en andere krijg je niet dik ,bewegen is heel erg goed daar valt hij van af ,
en dan toch wat minder eten geven ,is wel altijd moeilijk als je meer dan 1 Sphynx hebt ,succes ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 26 apr 2015, 11:47

Sowieso is de ene nou eenmaal dikker dan de andere.
Ik zou ook wat meer activiteiten voor hem creëren door bijvoorbeeld hem wat meer moeite te laten doen voor zijn eten. Verstop het op verschillende plekken. Je kunt ook allerlei leuke dingen zelf maken waar hij moeite moet doen voor zijn eten.
Zet in ieder geval geen eten meer ongelimiteerd neer. Je andere sphynx kun je eventueel tussendoor nog wat geven.
Er bestaan ook voerbakken die reageren op een chip zodat je ze volledig gescheiden kunt voeren.
Op dit forum is een topic over deze bakken: phpBB3/viewtopic.php?f=100&t=8214&hilit=voerbak
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 26 apr 2015, 20:42

Ik zou sowieso starten met eten aanbieden via voedselverrijking. Ik heb ook 1 kat die iets te veel gezelligheid bij zich heeft, zij krijgt uitsluitend eten via voerballen of een activity board. Op die manier dwing je katten om wat rustiger te eten, maar ze worden ook geactiveerd om te werken voor hun eten. Daarbij zou ik ook zeker wat beter gaan letten op de hoeveelheid voer die je geeft.
Een kat laten afvallen is overigens wel heel erg lastig hoor, ik las laatst ergens dat de meeste pogingen weinig tot niet succesvol zijn.

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » ma 27 apr 2015, 10:15

Ik probeer altijd visueel vast te stellen hoeveel een kat moet eten. Zolang je geen ribben ziet maar ze wel een taille hebben is het een gezond gewicht. Ik zou overgewicht zeker serieus nemen, het kan veel gezondheidsproblemen opleveren en ook eerder slijtage geven in hun gewrichten.

Geen ongelimiteerd voer laten staan in zeker een goede, desnoods appart eten in een andere kamer zodat je het beter kunt reguleren. Dikke katten zijn vaak ook wat lui dus probeer iets te vinden wat hij echt heel leuk vind als activiteit.

Mijn oudste is bijvoorbeeld altijd iets te dik, hoe weinig ik haar ook te eten geef. Maar ze is dol op wandelen. Toen ze wat jonger was liep ze zo 3 km met me. Dus in de zomer was ze altijd een stuk slanker waardoor ik de winter maar wat door de vingers zag ohmy_sm .

Succes met je pogingen het is erg lastig maar alle beetjes helpen.

Terug naar “Sphynx”