De reis naar onze eerste Sphynx!! (Hulp graag!!)

DJM1980

Berichtdoor DJM1980 » zo 26 feb 2017, 12:46

Hallo allemaal,

Zoals in voorstellen al vermeld ik ben smoorverliefd geworden op de Sphynx, verslind alles over dit ras en geniet van de vele foto's en filmpjes.
Vroeger thuis hadden wij altijd perzen, eenmaal op mezelf twee kortharige broer en zus, zus helaas afgelopen januari in moeten slapen op 19 jarige leeftijd en broer nog fris en fruitig gelukkig.

Ik heb met een drietal Cattery's contact maar wat is dat moeilijk, zijn ze wel goed enz, via internet is het moeilijk ervaringen van mensen te vinden die een kitten via de cattery hebben aangeschaft. Ik weet ook niet of je op een forum zomaar de naam van een cattery mag noemen om meningen en adviezen te horen van ervaringsdeskundige zoals veel van jullie hier!

En verder zoooo benieuwd naar jullie ervaringen met dit ras, de voor- en de nadelen, tips, adviezen enz dry_sm

Kan niet wachten op onze eerste kitten! heart_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: De reis naar onze eerste Sphynx!! (Hulp graag!!)

Berichtdoor Clemmetje » zo 26 feb 2017, 12:53

Het is ook heel erg moeilijk. Ik dacht in het begin ook dat ik mijn huiswerk goed had gedaan, maar mijn eerste twee sphynxen bleken allebei HCM te hebben en zijn ook allebei al overleden (één aan HCM op 7 jarige leeftijd en één aan kanker op 7 jarige leeftijd).
Het is dus heel belangrijk om een cattery te kiezen die zijn katten test op HCM en PKD (fiv en felv). Verder ook goed kijken naar de lijnen die achter de katten zitten hoe het daar zit met testen. Je kunt in de HCM database (http://database.sphynxrexbreeders.nl/nl/) veel katten terugvinden. Mocht je daarbij hulp nodig hebben laat het dan weten.
Verder moet je de cattery's ook bezoeken en kijken hoe zij hun dieren houden en hoe ze opgroeien. Vaak als je een naam googled kun wel wel wat van ze vinden als er wat te melden valt. Hier zitten ook veel ervaringsdeskundigen dus die kunnen je ook helpen.
Je kunt cattery namen hier gewoon noemen. Ook kun je op het forum zelf al zoeken of de naam al eens in een topic genoemd is.

Neem bij een bezoek aan een cattery geen beslissing, betaal niets aan, maar ga lekker naar huis en laat alles bezinken. Het liefst wil je die kleintjes meteen nemen, maar doe dat niet, hoe moeilijk het ook is.
Groetjes Clem
Afbeelding

DJM1980

Berichtdoor DJM1980 » zo 26 feb 2017, 13:16

Clem dank je wel voor je reactie's!

Wat verschrikkelijk dat je afscheid hebt moeten nemen zo vroeg door vreselijke ziektes:-(

Ja ze staan er niet allemaal open voor dat je langs komt om de reden dat ze zo veel mensen over de vloer hebben gehad, die uiteindelijk ergens anders de kitten gaan aanschaffen. Dat begrijp ik natuurlijk ook wel, alleen voor mij is die kennismaking heel erg zwaarwegend in mijn beslissing met de cattery verder te gaan of niet.

De drie waar ik contact mee heb zijn, Cattery Cleopatra's paradise, Cattery Noorderplassen en Cattery Zenehebe

Alledrie erg vriendelijk en welwillend om vragen te beantwoorden en de foto's van hun Sphynxen prachtig.

En mis ik misschien geen andere goede Cattery's door me op drie te richten. Erg lastig

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 26 feb 2017, 13:36

Ik snap dat ze daar niet allemaal op zitten te wachten, maar ze moeten ook begrip hebben voor kittenkopers.
Bij cattery Zene Hebe kwam één van mijn twee eerste sphynxen vandaan.
Cattery Noorderplassen ken ik van naam, maar heb ik zelf geen ervaring mee. Volgens mij komt de eigenaresse Christina hier ook wel eens kijken.
Cattery Cleopatra's Paradise is van Debby. Haar ken ik persoonlijk. Zij zal er alles aan doen om gezonde kittens te fokken en het ziet er heel netjes uit bij haar thuis.

Natuurlijk zijn er nog meer goede en slechte cattery's.
Groetjes Clem
Afbeelding

DJM1980

Berichtdoor DJM1980 » zo 26 feb 2017, 14:28

Gelukkig dan klopte mijn gevoel bij die Cattery's! Ik vind beide vrouwen erg aardig en ze spreken me aan, bij hun sta ik ook op de wachtlijst. Een bezoek zal mij de knoop doen doorhakken.

Zenehebe voel ik twijfel bij en weet niet waarom want site ziet er goed uit en het ziet er ook uit alsof ze serieus met de gezondheid van de lijn bezig zijn.
Jouw eerste Sphynx bij hun was dat voor jou gevoel puur pech of nalatigheid? Zou je adviseren daar te kopen?
Zij geven 5 jaar garantie, weet niet goed of dat nou wat zegt

Zelf fok je niet meer?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 26 feb 2017, 15:13

Tja, ouders waren netjes negatief getest op HCM, maar uit niet zulke goede lijnen. Twee van zijn broertjes bleken later ook HCM te hebben en en een halfzus ook. Persoonlijk zou ik daar geen kitten meer kopen.
Ikzelf fok niet meer. Het was niet meer te combineren met mijn baan helaas.
Groetjes Clem
Afbeelding

DJM1980

Berichtdoor DJM1980 » zo 26 feb 2017, 15:30

Bij Zenehebe gaven ze ook aan de poezen niet te badderen maar nou lees ik overal dat dat wel echt moet. Ook waren de oren echt heel vies zwart van binnen op de filmpjes die ze stuurde, nou waren dat net bevallen poezen dus wellicht dat oren poetsen dan even niet meer gebeurt.

Mijn 'gewone' katten krijgen altijd gewoon voer (felix enz) en dan brokken en vlees. Sphynxen hebben wel beter voer nodig lees ik, Royal Canin bijv? Ook brokjes en vlees? Of vanwege gevoelige darmen (weet niet of dat klopt hoor) alleen brokjes?

Sorry dat ik zoveel vragen op je afvuur hoor:-)

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » zo 26 feb 2017, 21:19

Hi! Welkom hier!

Debby is idd van Cleopatra. Komt hier ook regelmatig!
Met de keus kan ik je niet helpen al zou ik wel wen voorkeur hebben voor debby :) ze doet alle testen zoals het hoort.. is eerlijk en sjoemeld niet. maar ik was mijn sphynxen ook nooit. Hoe vaker ze je wast hoe viezer ze worden. De oren uiteraard wel en de nagels ook.

Hier eten ze ook alles RC van droogvoer en een zakje van Felix of gourmet cosma. Rauw vlees eten ze niet allemaal. Kiss eet het wel maar duifje niet. Kiss krijgt smuldier als rauw.. ook als die het lekker vind want Kiss is altijd van de fases duifje niet lust eigelijk alleen gourmet mouse de rund en cosma haha

Succes met je keuze :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Miran

DJM1980

Berichtdoor DJM1980 » zo 26 feb 2017, 22:57

Dank je wel!

Och als ik op jullie foto's die koppies zie dan kan de tijd me niet snel genoeg gaan zeg smile7_sm

Dus het eten is echt wel ff uitzoeken begrijp ik, nou dat komt wel goed!

Ja Debby had ik ook gelijk een goed gevoel bij, ben blij dat dat nu ook door jou wordt bevestigd!

Niet in bad? Oh echt, ik verheug me daar juist op ha ha lijkt me zo leuk althans als poezebeest dat ook leuk vindt natuurlijk anders wordt het minder leuk blink_sm

Nu druk met sparen want best een uitgave, zou er graag met de tijd twee willen maar denk dat ik dan de loterij moet winnen:-)

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » zo 26 feb 2017, 23:20

Je mag de mijne komen wassen... op eigen risico hahaha je hebt ook sphynxen die gaan vrijwillig in bad zitten YouTube staat er vol mee... maar ik denk dat dat een sprookje is. Hier is het moord en doodslag. Kat gestrest baasje open. Soms soms maar lees nooit was ik ze met kokosolie.. maar dan moeten ze goed smerig zijn. Ff inwrijven met kokosolie en weer afdrogen en whoppaa schone sphynx:)

Duifje heb ik als baby gekocht en Kiss als herplaatster. Wilde ff wachten met een 2de sphynx maar toen kwam Kiss op m'n pad... en die is zooo krankzinnig gestoord die hoort gewoon bij mij:)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Miran

Terug naar “Sphynx”