Levensverwachtingen Van De Sphynx

Osquae

Levensverwachtingen Van De Sphynx

Berichtdoor Osquae » wo 18 apr 2018, 03:09

Dag allemaal,

Zonet kwam ik op een website de verwachte levensverwachting tegen van een naaktkat.. Deze wordt geschat op 8-14 jaar. In tegenstelling tot andere raskatten op hun website, is dit zeer jong. Er zijn er zelfs bij die geschat worden op 17-20 jaar.
Hoe is jullie ervaring hierin? Ik zie toch regelmatig passeren dat een kat de 10 gepasseerd is, maar op zich is 10 jaar voor een kat nog niet noemenswaardig he? Mijn ervaring leert mij dat mijn vorige katten steeds een leeftijd van plusminus 15 jaar hebben bereikt. De ene al wat ouder dan de ander natuurlijk.
Het valt wel op dat op deze site de Sphynx de laagste levensverwachting heeft van alle katten die erop staan. Althans vond ik ergens op dit forum wel terug dat deze levensverwachting niet anders ligt als bij andere raskatten.
Zijn er bij jullie vaak katten gestorven die de 8 jaar niet hebben gehaald dan maar wel HCM-vrij waren? En zijn er Sphynxen die onder jullie goede zorgen ouder dan 14 jaar geworden zijn?

Hieronder de website waar ik toevallig op botste.
http://cattime.com/cat-breeds/sphynx-cats#/slide/1

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Levensverwachtingen Van De Sphynx

Berichtdoor Clemmetje » wo 18 apr 2018, 21:04

Ik ben twee sphynxen verloren die beiden nog maar 7 jaar waren.
1 is overleden aan HCM en 1 is overleden aan lymfeklierkanker.
Sadie is 8 jaar en wordt in juni 9. Zij heeft helaas mama tumoren en zal dus ook niet heel oud worden.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Levensverwachtingen Van De Sphynx

Berichtdoor Wil » do 19 apr 2018, 19:28

Hallo,
inderdaad heb je oude sphynxen en ook die op jongere leeftijd dood gaan,er is verleden week een kat van os 18 jaar geworden Truus ,toch ook redelijk veel om en nabij de 15 er staat hier ook een topic over de oudjes,

HCM is een rot ziekte waar katten niet alleen de Sphynx maar ook huiskatten en andere rassen aan overlijden,dat vaak wel op jongere leeftijd ,
Ik denk dat je met dieren geluk moet hebben net al met je eigen gezondheid,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Sphynx”