Huiskat Bambino?

dogma

Huiskat Bambino?

Berichtdoor dogma » za 15 jan 2011, 22:04

Ben hier wat aan't neuzen en toen kwam ik dus de Bambino tegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weg van ben. Het is zoals ik ergens al van iemand kon lezen een beetje stoerder overkomen.
Toch zit ik met wat vraagjes.
Is dit aan te raden als huiskat (ik heb helemaal niet de bedoeling om ooit te fokken) of is dit ras nog te 'zwak' ?
Als iemand een nestje zou hebben hoe weten ze dan met zekerheid dat het eentje met korte pootjes zal blijven. Ik heb ooit al eens een kennis gehad die een hondje kocht (bij een broodfokker) en dit werd bij het opgroeien wel een lief beestje maar qua uiterlijk een 'mormel' ver weg van de ras standaard.
En wat moet ik me voorstellen bij de prijs? Is deze vergelijkbaar met de Sphynx kittens of.... Het is niet dat de prijs het belangrijkste is maar ik weet graag of ik het bij dromen moet houden.

Anunaki
Contacteer:

Re: Huiskat Bambino?

Berichtdoor Anunaki » za 15 jan 2011, 22:18

Wil hier op het forum fokt ze ...... je kan vast wel bij haar terecht ivm je vragen over de prijzen ;-)

Op je vraag of je kan zien van in de nest of ze kortbenig blijven kan ik je al wel een antwoordje geven:
Ja diegene die shortlegged geboren worden die blijven dat ook, het is een vorm van dwerggroei die genetisch in stand gehouden wordt .
Veel Bambino's worden gefokt door een kruising te maken tussen een Sphynx x Bambino: in deze worpen heb je dan altijd standard (korte beentjes) en non-standard (met lange benen) kittens .... de standard kittens hebben dus de dwerggroei.

Wat betreft de gezondheid van het ras: ze kennen alle aandoeningen die de Sphynx ook kent vermits ze mee aan de basis liggen van de Bambino (anders was het haarloze er niet geweest)
Maar de dwerggroei op zich geeft ook nog de kans op Lordosis!

Hier kan je een leuk artikel lezen over katten met korte pootjes: http://www.messybeast.com/shortlegs.htm

Zelf heb ik ook al de eer gehad een Bambino te mogen ontmoeten ..... het zijn geweldig leuke beestjes :D
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 15 jan 2011, 22:23

Inmiddels ken ik twee Bambino's en ik vind ze erg leuk.
Ze zijn net zo gek als een sphynx zijn denk ik als ze bij een goede fokker vandaan komen zeker wel geschikt als huiskat.
Maar ook voor hen geldt niet alleen.
Groetjes Clem
Afbeelding

dogma

Berichtdoor dogma » za 15 jan 2011, 22:36

Die dwerggroei geeft geen extra problemen op gebied van gezondheid? Dat ga ik op het net nog wat verder zoeken.
Ivm het alleen zijn, wij hadden een kater en dat was geen probleem om hem enkele uurtjes alleen te laten. Een lange dag moest natuurlijk nadien wel uitgebreid worden goed gemaakt met 'extra' flodder en vertroetel tijd yes_sm
Ik zou ook wel eens zo'n Bambino in het echt willen bezig zien. Maar heb een beetje schrik dat ik dan helemaal verkocht ga zijn. Mijn oudste zoon ziet het al helemaal zitten na het bekijken van wat foto materiaal.

asielkat

Berichtdoor asielkat » zo 16 jan 2011, 00:18

Dit is voor mij verrassend en vernieuwend.
Ik ga eens een plaatje scoren.

groetjes An

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 16 jan 2011, 13:42

Hoi Hoi
De Bambino is een jong ras ,en ja ook dar zitten problemen in ,net als met ieder ras
Ze zijn ook niet erkend ,dus voor show liefhebbers ,je kan er niks mee ,
Ook is er nog geen ras standaard ,Maar

Ze zijn helemaal geweldig ,ze doen alles wat onze andere Sphynxen ook doen ,ook op het aanrecht ,oke met een opstapje ,maar dat moet ik ook met sommige dingen ,
Als ze zich niet op een normale manier hadden kunnen bewegen ,dan had ik er nooit mee willen fokken ,

HCM achtergrond is nog vrij onbekend ,maar gelukkig hebben wij poesen waarvan heel veel getest zijn ,en meerdere generatie's ,
hier wat korte filmpjes ,dan heb je een idee ,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt hem ook op onze site zien ,bij de Katers en dan Chevy
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » zo 16 jan 2011, 13:57

het blijft een leuk ventje Wil, ik ben heel benieuwd naar zijn eerste nakomelingen.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Terug naar “Bambino Cats”