hoelang blijven dwangvoeren bij poes 5 jaar??

Deel hier je zorgen over je zieke huisgenoten.
mies

hoelang blijven dwangvoeren bij poes 5 jaar??

Berichtdoor mies » za 04 sep 2010, 13:48

Ik ben radeloos!!
Onze ruim 5 jarige Sphynxpoes heeft 10 dagen geleden diaree en spugen gekregen.
Met haar gebruikelijk dieet van risjtewater en kip loste dit niks op.
Van dierenarts medicijnen gehad, antibiotica spuit, antimisselijkheid spuit.
Spugen en diaree zijn nu over, maar ze eet niks.
Woensdagochtend uitgedroogd , onderkoeld en apatisch naar DA gebracht: kreeg infuus.
Donderdag wederom infuus en iets tegen misselijkheid. Plus advies tot dwangvoeren.
Ik ben nu 2 dagen bezig met dwangvoeren via spuitje. van die A/D blikjes.
Ze eet zelf niks: likt niets op, likt niet aan mijn vingers.
Heb ALLES gekocht/maakt: vis, visnat, kip, vers vlees, div. blikjes.
Maar niets heeft haat interresse.
Ze is slap, kan niet springen, ligt in bed, loopt wel de trap af om beneden in de zon te liggen.
Ik ben bang dat morgen een zelfde situatie is bereikt als woensdag:uitgedroogd.
Ze ia in 10 dagen tijd van 3.8 naar 2.5 kilo gegaan.
Komt het vaker voor dat katten slecht op gang komen met zelf eten? Ik vind 2 en halve dag dwangvoeren zonder zelf ook maar iets op te likken zo tegenvallend.
De DA zegt verder niks te kunnen doen: misselijkheid onderdrukken en vocht toedienen. Eten moet ze zelf doen.
Ik ben radeloos! Wie heeft dit ook meegemaakt?

lindabuis

Re: hoelang blijven dwangvoeren bij poes 5 jaar??

Berichtdoor lindabuis » za 04 sep 2010, 14:53

Is door de dierenarts de ontlasting al onderzocht op parasieten, virus etc. als daar een oorzaak in kan worden gevonden van het overgeven/diarree, dan kan dat wat doelmatiger worden aangepakt.
Wij hebben het een poos geleden aan het handje gehad met Ozzy en Akira: ze hielden niets binnen en waren zo slap als vaatdoeken. Dwangvoeden in huis: drama en geen verbetering. Zij zijn toen een paar dagen bij de dierenarts opgenomen geweest: infuus voor vocht en daar accepteerden ze het dwangvoeden iets beter. Een paar dagen verder en ze begonnen daar zelf te eten, pas toen ze dat deden, zijn ze van het infuus afgehaald. Toen ze bleven eten en een paar keer goede ontlasting/plas hadden, mochten ze weer mee naar huis.
Als het me goed bij staat, hebben ze daar ook een paar ab-spuiten gekregen.

Onze katten hadden iets wat verdacht veel leek op een buikgriep; meerdere katten in de omgeving hadden dit opgelopen. Niet dat de onze buiten komen, maar onze Bam was net bij de dierenarts geweest en heeft het waarschijnlijk mee naar huis genomen.

Weet niet of je iets aan bovenstaande hebt, maar moest er wel aan denken bij het lezen van jouw verhaal.
Heel veel sterkte toegewenst!

maaika

Berichtdoor maaika » za 04 sep 2010, 15:03

2 weken geleden hetzelfde met spike meegemaakt,zei wou ook niet eten en alleen maar overgeven,paar keer bij de DA gweest en ze heeft ook van alles gehad.....antibraakmiddel- eetlust opwekker-vitaminespuit- maagbeschermers zelf een foto gemaakt,maar niets te zien.
de laaste keer heeft ze een ab spuit gehad (convenia) de spuit werkt 2 weken,1 uur nadat ze de spuit had gehad begon ze weer kleine beetjes te eten en tot nu toe gaat het goed.

ik hoop dat het snel goed komt want ik kan me voorstellen dat je je radeloos voelt.

Reva

Berichtdoor Reva » za 04 sep 2010, 16:00

Hallo, ik heb dit met Mees gehad en ik heb haar ongeveer 2 a 3 weken dwangvoer gegeven. Ze is in een week tijd mega veel afgevallen. Ik kwam op een zaterdagavond na mijn werk thuis en toen was ze meer dood dan levend. Ik heb haar met spoed naar de da gebracht en daar is ze dezelfde nacht geopereerd omdat ze dachten aan een tumor in haar buik (de da voelde een bult..), maar daar bleek dat ze van binnen allerlei flinke ontstekingen had zitten. Ze moest daar blijven tot ze weer zelf ging eten, maar de volgende ochtend belde de da op om te zeggen dat het nog veel slechter ging en ze kreeg niks naar binnen. Mees is een heel schuw poesje en ik ben direct naar de da gereden om haar zelf onder dwang te voeren, wat gelukkig redelijk lukte. Omdat het mij wel lukte was de enige optie mee naar huis nemen en zelf om de 2 uur 5ml voeding naar binnen werken. Geloof me; de moed zonk in mijn schoenen toen ze na 1,5 week nog niet zelf wilde eten of drinken, maar.....................de aanhouder wint en na 2 a 3 weken begon ze toch weer zelf te eten.

De da zei dat poezen een afkeer krijgen aan eten als ze gedurende een langere periode moeten braken. Probeer optimistisch te blijven en vooral HOU VOL!!
Succes en sterkte met haar.

Groetjes Mireille

maria

Berichtdoor maria » za 04 sep 2010, 16:19

oh wat een machteloosheid moet je voelen zeg... .. maar ik lees ook herkenning bij anderen.. sterkte hoor..en ik hoop dat ze het gaat redden..
ik ga duimen..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 04 sep 2010, 16:28

Wat zul jij je inderdaad wanhopig en radeloos voelen.. Ik denk persoonlijk ook dat het belangrijkste is om te blijven proberen de oorzaak te achterhalen, naast haar toch blijven dwangvoeren, elk beetje dat ze binnenkrijgt is mooi meegenomen. Je kunt wel symptomen blijven bestrijden, maar zolang je niet weet wat de oorzaak is, blijft het volgens mij water naar de zee dragen.
Blijf volhouden en blijf bovenal een héél kort lijntje houden met de dierenarts. Bij twijfel altijd bellen of een afspraak maken, ook al is het in het weekend.

Martie

Berichtdoor Martie » za 04 sep 2010, 22:13

Doorgaan en hopen dat de antibiotica aanslaat...
Ik heb dit gehad met Siamees Blues. Hij had alleen geen diarree, spuugde ook niet. Wat hij wel deed was vermageren en op een gegeven moment stopte hij met eten en drinken. Hem is vocht toegediend en ik gaf hem steeds theelepeltjes vlees. Hij draaide z'n kop weg, gruwelde ervan. Ik heb het gewoon in zijn bek gepropt... Klinkt lomp, maar ik moest. De antibiotica per pil hielp niet, daarna heeft hij opnieuw vocht gehad en een AB-injectie. Daar reageerde hij goed op en begon weer te eten....heel erg veel zelfs.
Sterkte ermee!!

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 04 sep 2010, 23:55

Dit zijn altijd dingen waar je niet vrolijk van wordt. Ik kan (gelukkig) niet spreken uit ervaring maar ik zou zeker doorgaan met dwangvoeren van voedsel met veel vocht. Heel veel sterkte ik ga duimen dat het snel beter gaat en hou vooral close contact met je dierenarts.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

mies

Berichtdoor mies » zo 05 sep 2010, 07:58

Dank jullie wel voor de opbeurende woorden.
Ook ben ik even "emotioneel gesteund" door Yaell, dat had ik nodig!
Ik vind het fijn te lezen dat het dus vaker enkele dagen/weken nodig is om te dwangvoeren, dit in tegenstelling tot wat mijn dierenarts adviseerd.
Hij zegt dat een kat met enkele dagen toch zelf moet eten, niet te veel dwangvoeren(om haar een hongergevoel te laten krijgen) en als dit met enkele dagen niet veranderd is het eigenlijk verloren zaak.
Gelukkig lees ik hier dus andere verhalen, ook Yaell vertelde me dat het echt lange tijd kan duren voordat ze gaat eten.

Dussss ik heb weer wat hoop: prop er een blikje A/D in per dag en hoop, hoop , hoop op betere tijden.

Even als reaktie op eerdere opmerkingen:
Ontlasting(diaree) is nagekeken op wormen e.d., maar niks gevonden.
Spugen en diarree zijn nu over.
De DA houdt het echt op een maag/darmstoornis, waaruit een eetprobleem is ontstaan.

Ik ga morgen nog wel naar de DA, omdat ik begreep dat er ook een 'eetlustopwekkend medicijn" bestaat. Misschien is dat nog iets voor haar.
En verder luister ik maar even niet naar de DA.

Ik laat het weten als er enige verandering plaats vindt.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 05 sep 2010, 08:28

Hier ook wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt met Navajo.
Ik heb hem ook moeten dwangvoeren en net als jij allerlei soorten voer en blikjes geprobeerd om hem maar aan het eten te krijgen.
Ook mij is het uiteindelijk gelukt om hem weer zelf te laten eten middels een sterk ruikend blikje van volgens mij Gimpet met iets van kip of zo.
Daar zitten "echte" stukjes vlees of vis en ruikt behoorlijk.
Sterkte!!
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Het Ziekenhuis”