Lotus ziek

Deel hier je zorgen over je zieke huisgenoten.
Marthe
Contacteer:

Lotus ziek

Berichtdoor Marthe » za 26 apr 2014, 18:35

De titel zegt het al, mijn lieve Lotus is ziek. Dinsdagmiddag begon ze ineens met spugen en voor het einde van de dag had ze al 4 keer overgegeven. Eerst verteerd eten, later slijm en gal. Eten wilde ze niet.
Woensdagochtend had ze zich op zolder verstopt in een doos. Reageerde niet echt op me, wilde sowieso niks eten. Ze was nog wel alert, maar ergens ook niet. Mijn eerste ingeving was dat ze koorts had, maar ik heb haar temperatuur toen niet gemeten. Omdat ik echt naar mijn werk moest, heb ik mijn moeder gevraagd of ze overdag langs wilde komen om te kijken hoe het met Lotus was. Voor die avond heb ik meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt.

Bij de dierenarts bleek dat ze koorts had, maar de vraag was of dit een symptoom was of opgeroepen door stress. Lichamelijk onderzoek toonde niks raars, wel was ze toch weer een aantal ons afgevallen. De dierenarts wilde haar niet meteen met van alles volproppen omdat ze dan niet kon bepalen wat gewerkt had. Ze heeft een injectie tegen de misselijkheid gekregen en Hills A/D. Thuis heeft ze zowaar wat gegeten van de A/D, maar de vooruitgang was van korte duur. Loot was wel weer wat levendiger en opgewekter, maar eten wilde ze niet of mondjesmaat. Ze at het absoluut minimum om volgens mij nog enigszins te functioneren. Volgens afspraak hing ik donderdagochtend weer aan de telefoon, waarna besloten werd om aanvullend een eetlustopwekker te geven. Wij mensen nemen dit zelfde medicijn als antidepressivum! Bij katten werkt het dus anders en roept het eetlust op.

Vol goede moed heb ik donderdagmiddag de eetlustopwekker gegeven, waarvan ik dan 's avonds toch wel effect zou moeten gaan zien. Je begrijpt: weinig tot geen verbetering. Ze drentelde wel elke keer achter me aan, of zat in de keuken te wachten, maar zodra ik eten neerzette liep ze weg. Ik heb alle registers open getrokken, maar niks kon haar bekoren. 's Avonds had ze ook weer koorts. Vrijdagochtend heeft ze een paar snoepjes op, maar veel te weinig. In haar gedrag vond ik haar ook apathisch. Ze stond stil, zat wat doelloos te kijken, echt een beetje sloom. Opnieuw naar de dierenarts gebeld, waar ik gelukkig aan het eind van de middag terecht kon. Ik kon 's middags gelukkig een aantal uur vrij nemen van mijn werk. Bij thuiskomst merkte ik dat Lotus soms echt wat wankel op haar pootjes stond, echt serieus zo verzwakt. Ik schrok hoe enorm ingevallen mijn eens zo stevige dame nu was.

Geen verrassing was het toen ze alweer was afgevallen die middag. Waar ze ooit zeker 4,3kg woog, zat ze nu op 3,15. Ze heeft een infuus gekregen en Metacam injectie. Daarnaast wilde de dierenarts dat ik vandaag weer terug zou komen. Ze hebben om het weekend op zaterdag spreekuur, dus dat was een hele geruststelling. Als Lotus vandaag nog niet opgeknapt zou zijn, zou er bloedonderzoek gedaan worden.
Weer thuis aangekomen viel mijn mond open, omdat Lotus werkelijk waar als een bezetene aanviel op haar eten. Ze heeft echt zitten bunkeren. In de loop van de avond merkte ik weer allerlei kleine typische Lotus gedragingen op die ik de afgelopen dagen niet meer gezien had. Wat was ik blij!

Helaas was de blijdschap van korte duur, vanmorgen was het weer 3x niks. Een paar snoepjes, maar voor alle andere soorten vlees trok ze haar neus op. Van gisteren op vandaag had ze er toch wel 80 gram bij gegeten. Mooi, maar niet genoeg. Daarnaast is de vicieuze cirkel nog steeds net doorbroken.

Bloedonderzoek liet geen heel zorgwekkend beeld zien. Omdat ze in 2012 en 2013 per toeval ook bloedonderzoek gehad heeft, lag er wel mooi vergelijkingsmateriaal. Haar nierwaardes lopen elke keer een beetje op. Ze zit nu iets te hoog. Volgens de dierenarts kan dit wel wat zeggen, echter vindt ze de klachten niet direct passend bij de geringe verhoging van de nierfunctie. Wel vindt ze het passend bij een nierkat dat Lotus vroeger echt eerder te veel dan te weinig at en ik nu blij ben als er een brok in gaat. Het minder eten is iets dat al 1-1,5 jaar sluimert. Dat het zo geleidelijk ontwikkelt, zou indicatief voor een nierprobleem kunnen zijn. Het feit dat ze telkens koorts heeft maakt het echter weer een atypisch beeld.
Doordat ze al meerdere dagen niet eet, was haar leverwaarde verhoogd. Na centrifugeren van het bloed (geloof ik) werd er een restant gevonden (ik weet niet meer waarvan) die erop lijkt te duiden dat ze toch al wat spierfweefsel heeft afgebroken.

Vandaag opnieuw een infuus gehad, Metacam mee naar huis gekregen. Ze krijgt daarnaast nog steeds de pillen tegen misselijkheid en eetlustopwekkers. Verder onder voorbehoud een AB-kuur meegekregen. De afspraak is dat ik Lotus om 16 en 20u zou temperaturen, om te zien of ze weer koorts krijgt. Daarna moet ik de dierenarts bellen om door te geven hoe de temperaturen zijn. Mogelijk wordt dan de AB ingezet. Om 16u had ze een keurige temp van 38,4.
Waar ze gisteren na het infuus een enorme opleving kreeg, heeft ze dat vandaag helaas niet gehad. Ze heeft een klein beetje gegeten, maar in de verste verte niet waar ik op gehoopt had.

We sukkelen maar verder en ik ben er echt niet meer gerust op! De wanhoop begint eerlijk gezegd toch een klein beetje toe te slaan, omdat we Lotus maar niet uit de vicieuze cirkel krijgen. Haar gedrag doet me wel met vlagen wel erg denken aan Twixje, die PKD had en hieraan overleden is. Het apathische, wel honger lijken te hebben, maar niet willen eten. Op die momenten vliegt ook door mijn gedachten of het geen nierprobleem is, hoewel de waardes niet zo dramatisch zijn.

Ben benieuwd wat de dierenarts vanavond zegt. Ze had het er al wel over dat ze anders maandag toch urineonderzoek wil doen, om te kijken of er eiwitten in haar urine zitten.
Ik vind het enerzijds wel fijn dat ze alles stapje voor stapje doet om te kijken wat wel/niet helpt. Anderzijds moet dit patroon niet te lang duren. Lotus is net 14 jaar geworden. Geen jonkie meer, maar ze zit nog zo vol pit en levenslust en verkeert eigenlijk altijd in goede gezondheid.
Ik hoop zo dat er iets gevonden wordt, maar bovenal dat ze snel weer zichzelf wordt! Voor nu verwacht ik dat er maandag of dinsdag weer een bezoekje aan de dierenarts gepland zal moeten worden.

Hildeke

Re: Lotus ziek

Berichtdoor Hildeke » za 26 apr 2014, 19:05

Marthe wat een ellende toch.
Hopelijk komt er toch duidelijkheid over haar toestand.
Het is altijd zo zielig als ze wat mankeren en je niet direkt weet wat
de oplossing zou zijn.
Ik duim voor je meidje
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 26 apr 2014, 19:16

Dat klinkt niet goed Marthe.
Ik hoop echt dat gauw duidelijk wordt wat hierachter zit.
Het doet mij ook denken aan Tweety die ook stopte met eten en niets gevonden kon worden. Uiteindelijk was dat een tumor in de buikholte.
Ik ga mij rotduimen dat het iets is waar wat aan gedaan kan worden.
Sterkte daar.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 26 apr 2014, 19:38

Hoi Marthe
O meid wat een zorgen om Lotus ,helemaal omdat je niet weet wat het is je gaat je de gekste dingen in je hoofd halen ,
Ik hoop dat ze toch wat op gaat knappen ,
Ja het is een oude dame en dan kan je ook verwachten dat ze wat dingen gaat krijgen ,maar dit is heel onverwachts ,het zou super wezen als ze toch weer wat gaat eten en drinken,
WE gaan ons rot duimen , dry_sm dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Yaella

Lotus ziek

Berichtdoor Yaella » zo 27 apr 2014, 11:49

Pffff het verdriet lees ik in je woorden. Je radeloosheid en onmacht ook omdat het te lang duurt en jullie niet haar uit die vicieuze cirkel kunnen trekken. Net wat je zegt goed dat ze stapje voor stapje werken en eerst haar reactie op iedere behandeling afwachten. Maar ik ben een leek natuurlijk maar zou het zelfde gevoel hebben als jij van te veel af gevallen te lang al onderweg met onderzoeken en metacam enz. Ik zou zeggen starten met een breed spectrum ab en zeker urine onderzoek. Buiten de waardes in haar bloed om kunnen ze uit urine ook behoorlijk wat op maken hoe het met haar nieren is gesteld. Waarom schrijf ik dit omdat de symptomen dezelfde zijn als mijn Jinx had. Jinx heeft ook het hele rijtje aan onderzoeken gehad tot aan echo's aan toe. Konden niets vinden. Niet eten verzwakken af en toe koorts waggelen en apathische gedrag spuwen en mondjes maat eten van een vlees staafje waar ze normaal verzot op is.
Ben voor second opinion gegaan en die arts zag het direct. Een fikse nierbekken ontsteking. Binnen een week was ze weer de oude met een goede ab kuur.
Dus luister ook naar je eigen gevoel en sta er op als je iets gedaan wilt hebben ookal wil de arts het stapje voor stapje doen. Jij observeert haar 24/7 en dat doen hun niet. Dus als jij in een richting qua gevoel denkt ik wil dit of dit spreek je uit! Ik heb hiervan geleerd ergens op te staan. Ook gezien de leeftijd van Lotus zit er weinig rek in om haar te moeten laten vechten. Ik bedoel stap voor stap kan een jonger lijfje beter aan als een dame op leeftijd.
Ik hoop echt dat ze snel weten wat ze mankeert of iets in gaan zetten wat werkt.
Heel veel sterkte en beterschap voor Lotus!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 27 apr 2014, 12:17

Na telefonisch overleg met de dierenarts gisterenavond ben ik gestart met opnieuw Metacam en de AB kuur. Temperatuur is tot dusver normaal. De dierenarts had het nu ineens over pancreatitis, waarvan ik niet hoop dat dat het is. De prognoses zijn nogal wisselend, en het is sowieso ongeneeslijk.
Vannacht en vanmorgen heeft ze helaas wel weer overgegeven en uiteraard wil ze niks eten. Ze verstopt zich weer onder mijn dekbed.
Ik heb haar net 5ml Hills A/D met veel water toegediend via een spuitje in haar bek. Hopelijk houdt ze het binnen.
De dierenarts belt mij vanmiddag op om te horen hoe het gaat. Ze is heel betrokken en het voelt fijn dat ze dit weekend nauw in contact blijft met me.
Ik ga er van uit dat ik morgen opnieuw naar de dierenarts moet met Lotus. Het moet gewoon duidelijk worden wat ze heeft. Ik ben er nu van overtuigd dat het iets is dat al lange tijd aan het sluimeren is, omdat ik een jaar geleden ook letterlijk met een aantal vage klachten naar de dierenarts geweest ben voor haar. Daarna ging het wel even beter, maar ik denk dat ze stiekem telkens een klein beetje achteruit gegaan is, en het daardoor niet meteen opviel.

Yaella

Berichtdoor Yaella » zo 27 apr 2014, 13:22

Fijn dat je da zo betrokken is en je contact hebt ook in het weekend. Fijn ook voor je eigen gevoel. Nu is het dus afwachten of ze het daadwerkelijk heeft. Ik hoop het niet maar misschien is dit wel een verklaring voor haar klachten. En zal een stuk geruststelling geven als je een definitieve diagnose weet. Al is de uitslag daarvan zeker niet leuk. Sterkte!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Audrey

Berichtdoor Audrey » zo 27 apr 2014, 15:27

Arme Lotus en arme jij... sterkte!

fingers_sm

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » zo 27 apr 2014, 15:51

Na telefonisch overleg met de dierenarts gisterenavond ben ik gestart met opnieuw Metacam en de AB kuur. Temperatuur is tot dusver normaal. De dierenarts had het nu ineens over pancreatitis, waarvan ik niet hoop dat dat het is. De prognoses zijn nogal wisselend, en het is sowieso ongeneeslijk.
Normaal kunnen ze dat in het bloed zien, dan moeten ze wel extra onderzoeken aanvragen specifiek voor de pancreas, dat zijn geloof ik 3 waardes. Ik heb dat toen met Smeagle ook laten doen omdat het vaak symptomen geeft die op fip gelijken.

Sterkte in ieder geval, het is vreselijk om niet te weten wat er met je lieverd scheelt :(
Afbeelding

Lieve

Berichtdoor Lieve » zo 27 apr 2014, 17:12

Sterkte Marthe, voor jou en voor Lotus!!!
Groetjes, Marijke, Lieve en Timmie

Terug naar “Het Ziekenhuis”