Kusa ziek: nierfalen

Deel hier je zorgen over je zieke huisgenoten.
Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Kusa ziek: nierfalen

Berichtdoor Clemmetje » wo 21 jan 2015, 11:43

Sinds een week of twee is Kusa niet in orde. Wilde niet meer eten, overgeven, diarree, stil, afvallen en ik kon er te gemakkelijk wat mee doen.
Naar de DA en de eerste diagnose was een virus in de darmen waar niet zoveel aan gedaan kon worden.
Novacam en iets tegen het spugen gekregen en daar knapte ze redelijk vlot van op.
Afgelopen weekend gingen we twee nachtjes weg en toen wilde ze weer niet goed eten. Ook de oppas was bezorgd.
Bij thuiskomst schrokken we hoeveel ze verder was afgevallen dus maandag meteen naar de DA terug.
Die constateerde dat ze vocht tekort had en vermoedde nierfalen maar kon ook andere oorzaken zijn.
Ze heeft vocht toegediend gekregen en er is bloed afgenomen voor een volledig bloedonderzoek. Ook haar urine is nagekeken en daar zat bloed in: blaasontsteking.
Ik ben gaan dwangvoeren en emeprid gaan geven. Ze eet inmiddels gelukkig wel zelf weer enigszins.
Vanmorgen de uitslag gekregen: ernstig nierfalen.
Om 12:00 uur gaat ze de opname in om haar nieren te spoelen. Verder ben ik begonnen met novacam voor de blaasontsteking en verder met de emeprid voor de misselijkheid.
Ik maak mij grote zorgen om haar, ze was gisteren de hele dag aan het miauwen, iets wat ze normaal nooit doet.
Ik hoop zo dat ze verder opknapt en dat we haar met de juiste behandeling nog een tijdje een kwalitatief goed leven kunnen geven.
Hier een link naar het verhaal van Kusa: phpBB3/viewtopic.php?f=133&t=248
Groetjes Clem
Afbeelding

marisser

Re: Kusa ziek: nierfalen

Berichtdoor marisser » wo 21 jan 2015, 13:31

Wat een verhaal wat ze toen al mee heb moeten maken en nu dit nog eens.
ze is ondertussen dan al 9 jaar bij jullie toch?
Ik hoop dat ik het goed heb gelezen.
Gelukkig hebben jullie haar een heel goed leven gegeven die kunnen ze al niet meer van je af pakken.
Maar dat ze nu nierfalen heeft dat is echt bagger, ik ga me rot duimen dat er nog iets aan te doen is.
En hoop dat ze gouw weer lekker thuis mag komen. fingers_sm fingers_sm fingers_sm fingers_sm fingers_sm

heidifleur
Contacteer:

Berichtdoor heidifleur » wo 21 jan 2015, 14:05

Wauw Clem wat een mooi verhaal van Kusa die zo mooi uitgegroeid is en een goed leven heeft gekregen door jou !
Dit is balen ja en breekt je hart , hoop dat ze er iets aan kunnen doen en duim voor jullie .

thenakedlove.be
Groetjes
Heidi

www.thenakedlove.be

nonalize

Berichtdoor nonalize » wo 21 jan 2015, 14:50

Jeetje dat is wel ernstig, Muis heeft het ook gehad, bij haar was het zo ernstig dat ik haat heb laten inslapen. Maar dat Kusa wel weer eet is een heel goed teken!
Ik ga heel hard voor haar duimen dat het spoelen heeft geholpen.
Weet je ondertussen al meer? Ik heb geen idee hoelang zo'n spoeling duurt.
Groetjes Elize

riddle

Berichtdoor riddle » wo 21 jan 2015, 16:20

Hei Clemmetje,
ik leef met je mee hoor, het klinkt me zeer bekend in de oren.
Je moet wel opletten met die Novacam (id dat hetzelfde als Metacam?).Blijkbaar is veel medicatie dan weer slecht voor de nieren. Scooby mag het in ieder geval niet hebben.
Ik duim voor Kusa, ze ziet er prachtig uit, net een Egyptisch Mau hé.
Gelukkig eet ze nog wel, dat is al één positieve noot.
Ann

elle

Berichtdoor elle » wo 21 jan 2015, 16:29

heb ook je verhaal gelezen Clem.
vind het echt top dat jullie haar zo'n mooi leven hebben gegeven
en hoop natuurlijk dat dit nog zeker lang door mag gaan
ook ik ga duimen hier ! fingers_sm clover_sm
Groetjes,
Elle

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 21 jan 2015, 16:41

Ik kan me het verhaal van Kusa nog goed herinneren, blijft een mooi en bijzonder verhaal.
Wat zal het je een verdriet doen dat ze nu zo ontzettend ziek is, terwijl ze nog helemaal niet zo gek oud is.
Het vervelende aan nierproblemen is ook dat je het pas merkt als de nieren al grotendeels stil liggen, omdat ze zo'n grote reservecapaciteit hebben. Ik hoop dat ze met ondersteunende middelen en dieetvoer inderdaad toch nog een tijdje een kwalitatief mooi leven bij jullie mag hebben.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar vraag me wel af of het verstandig is om novacam te (blijven) geven. Is volgens mij een 'zusje' van Metacam en van laatstgenoemde weet ik dat het erg belastend is voor de nieren. Vraag me af of dat verstandig is bij een kat met ernstig nierfalen. Wat ik me herinner van Twix (die weliswaar andere nierkwaal had) is dat slecht functionerende nieren leiden tot onvoldoende afbraak van eten en dus van 'giftige' stoffen. Dit leidt o.a. tot misselijkheid en dus verminderde eetlust. Het is beter om op dat niveau in te steken, dus met emeprid tegen misselijkheid (hou Cerenia in gedachten als emeprid niet sterk genoeg is!) en evt. bepaalde medicatie om afvalstoffen te binden. Ik weet even niet meer wat Twix precies kreeg, maar zij kreeg suspensies en nog andere medicatie om de hoeveelheid afvalstoffen beter te binden, zodat ze daar minder last van had. Staat ergens hier op forum, ik kan het evt wel voor je opzoeken als je wil.

Ik weet ook dat dieetvoer aanbevolen wordt, maar bij Twix werd op een gegeven moment ook gezegd: beter normaal voer eten dan helemaal geen voer. Bij Zooplus verkopen ze -weliswaar dure- dieetbrokken die Twix een tijd met smaak gegeven heeft. Geloof van Virbac. Is een wat vettere nierdieet brok, maar dus wel smakelijk.

Ik hoop dat Kusa er met speciaal voer en ondersteunende medicatie bovenop krabbelt.
Heel veel sterkte gewenst!!

belinda64

Berichtdoor belinda64 » wo 21 jan 2015, 17:10

Heel veel sterkte voor Kusa...en jullie zelf...
Ik weet even geen tips te geven, en daarbij ben je al bezig bij de dierenarts...
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house

Dani

Berichtdoor Dani » wo 21 jan 2015, 18:24

Heel veel beterschap voor Kusa! Wat een bijzonder en ontroerend verhaal. Sterkte Clem flowers_sm
Lieve groetjes van Dani & Lepeltje en natuurlijk nu ook Biscuitje:-)

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » wo 21 jan 2015, 19:48

Wat een ellende , dit is echt wel ernstig .
Ik hoop dat het toch nog een beetje goed komt met Kusa .
Sterkte en ik duim op beterschap dry_sm
Groetjes Hildeke

Terug naar “Het Ziekenhuis”