Kusa ziek: nierfalen

Deel hier je zorgen over je zieke huisgenoten.
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Kusa ziek: nierfalen

Berichtdoor Wil » wo 04 feb 2015, 12:16

Hoi Clem
super ik hoop dat het zo door blijft gaan ,dat zou weer wat rust in huis geven ,top meid,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 feb 2015, 13:31

En helaas is ze weer gestopt met eten..
Morgen maar weer de DA bellen om wat vocht te laten spuiten.
Groetjes Clem
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » zo 08 feb 2015, 13:51

Ocharme Kusa ,altijd maar ups and downs .
Wat een ellende kunnen die nieren toch teweeg brengen.
Veel beterschap ,hopelijk!!
Groetjes Hildeke

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 08 feb 2015, 15:51

sad2_sm Blijft een zorgenkindje he! Wat vervelend dat ze weer gestopt is. Probeer te kijken of er iets in gaat. Niks eten is voor een nierkat nog veel slechter dan 'gewoon' kattenvoer eten. Als ze gaan vasten raken ze veel sneller in een vicieuze cirkel.
Wellicht toch kijken of ze niet aanvullende medicatie nog zou kunnen krijgen? Ik vind dat ze nog wel heel erg wankel is. Is ook wel inherent aan de kwaal, maar ze dipt toch wel vaak.
Veel sterkte!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 feb 2015, 18:33

sad2_sm Blijft een zorgenkindje he! Wat vervelend dat ze weer gestopt is. Probeer te kijken of er iets in gaat. Niks eten is voor een nierkat nog veel slechter dan 'gewoon' kattenvoer eten. Als ze gaan vasten raken ze veel sneller in een vicieuze cirkel.
Wellicht toch kijken of ze niet aanvullende medicatie nog zou kunnen krijgen? Ik vind dat ze nog wel heel erg wankel is. Is ook wel inherent aan de kwaal, maar ze dipt toch wel vaak.
Veel sterkte!
Op wat voor aanvullende medicatie doel jij Marthe?
Groetjes Clem
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » zo 08 feb 2015, 18:45

Kan de dierenarts niet een humaan middel voor depressies voorschrijven ? denk ook dat Marthe dat bedoelt. Werkt eetlust opwekkend voor katten. Ze hebben er maar 1/8 tabletje van nodig eens in de 3 dagen. Heet Mirtazapine.

Kreeg dat toen voor Taco door de tip van Marthe. Toen met zijn alvleesklierontsteking wilde hij ook slecht eten en dit hielp eigenlijk direct.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 feb 2015, 18:58

Dat krijgt ze al Peggy.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 08 feb 2015, 19:06

Ik ben ook geen dierenarts, dus doel niet op een specifiek middel. Ik weet alleen dat Twixje bij haar PKD aanvankelijk meer medicatie kreeg om te proberen haar er bovenop te helpen. Ik weet niet zeker of de medicatie (benakor, toch?) die jij geeft bijvoorbeeld voldoende werkt tegen de misselijkheid, een veel voorkomend symptoom bij nierfalen. Dat zou ook kunnen maken waarom Kusa telkens niet wil eten. Dus wellicht is dat het navragen waard bij de dierenarts?

Vind net trouwens deze link, misschien heb je er wat aan?
http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... alen2.html

Nog een aanvulling op nierfalen: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Lees vooral even het stukje bij de opname van een kat die niet meer wil eten en apathisch is:
ACE-remmers (Fortekor / Benakor) of ARB's = Angiotensine Receptor Blokkers (Semintra) moet je op dit moment niet geven!
Als de kat niet stabiel is: uit zichzelf is en geen infuus meer nodig heeft dan kun je ace-remmers of ARB's geven. Echter in dit stadium werken deze medicijnen averechts! De kat leeft bij gratie god dat de nieren de bloeddruk en de doorbloeding in de nieren hoog kunnen houden Op dit moment hebben de nieren een optimaal werkend RAAS systeem nodig, deze moet op dit moment niet worden afgeremd. Als je nu deze medicijnen geeft zal de nierwerking sneller achteruit gaan. Je kunt dit soort middelen pas kunnen gebruiken als de kat een stabiel nierprobleem heeft.
Nogmaals, ik ben geen dierenarts, maar ik zou als ik jou was overleggen met de dierenarts. Ze blijft terugvallen en is dus niet stabiel. Dus hoe verstandig is benakor dan op dit moment?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 08 feb 2015, 20:20

Hoi Clem
dit is echt mega balen ,ik hoop dat je wat met de tips van Marthe en Peggy kunt doen ,dat ze in ieder geval iets eet en drinkt ,,we duimen meid ,, dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 feb 2015, 20:51

Ik ben ook geen dierenarts, dus doel niet op een specifiek middel. Ik weet alleen dat Twixje bij haar PKD aanvankelijk meer medicatie kreeg om te proberen haar er bovenop te helpen. Ik weet niet zeker of de medicatie (benakor, toch?) die jij geeft bijvoorbeeld voldoende werkt tegen de misselijkheid, een veel voorkomend symptoom bij nierfalen. Dat zou ook kunnen maken waarom Kusa telkens niet wil eten. Dus wellicht is dat het navragen waard bij de dierenarts?

Vind net trouwens deze link, misschien heb je er wat aan?
http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... alen2.html

Nog een aanvulling op nierfalen: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Lees vooral even het stukje bij de opname van een kat die niet meer wil eten en apathisch is:
ACE-remmers (Fortekor / Benakor) of ARB's = Angiotensine Receptor Blokkers (Semintra) moet je op dit moment niet geven!
Als de kat niet stabiel is: uit zichzelf is en geen infuus meer nodig heeft dan kun je ace-remmers of ARB's geven. Echter in dit stadium werken deze medicijnen averechts! De kat leeft bij gratie god dat de nieren de bloeddruk en de doorbloeding in de nieren hoog kunnen houden Op dit moment hebben de nieren een optimaal werkend RAAS systeem nodig, deze moet op dit moment niet worden afgeremd. Als je nu deze medicijnen geeft zal de nierwerking sneller achteruit gaan. Je kunt dit soort middelen pas kunnen gebruiken als de kat een stabiel nierprobleem heeft.
Nogmaals, ik ben geen dierenarts, maar ik zou als ik jou was overleggen met de dierenarts. Ze blijft terugvallen en is dus niet stabiel. Dus hoe verstandig is benakor dan op dit moment?
Bedankt voor het meedenken Marthe.
Benakor stop ik weer mee inderdaad, had ik vorige keer ook gedaan.
De site van Wilhemlminapark is heel interessant inderdaad, ik heb daar ook al een paar keer gekeken.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Het Ziekenhuis”