Ziek, oorzaak brokken

Deel hier je zorgen over je zieke huisgenoten.
geertje

Ziek, oorzaak brokken

Berichtdoor geertje » di 14 aug 2018, 16:39

Het is lang geleden, maar hier is er ééntje ziek: Heaven.
Lang verhaal, vorig jaar is de samenstelling veranderd van Orijen, het enige voedsel waar ze tegen konden. Het is een heel gedoe geweest met dieetvoeding, veel diarrée en ellende. Tot ik op het idee kwam dat ze vroeger regelmatig rauw voer aten, Carnibest. De diarée was van de éne op de andere dag gedaan.
Maar het is lastig dat rauwe vlees, het zou toch wel handig zijn om terug brokken te kunnen geven, al is het af en toe. Daarom had ik een tijd geleden Carocat gekocht. Begonnen met Fly 1 brokje per dag, de volgende dag 2 brokjes….vanaf 10 brokjes kreeg ze diarée. Dus dat was geen succes.
Daarna het zelfde met Heaven, vanaf brokje 15 ook diarée.

Enkele weken geleden zet mijn man de zak carocat op de grond omdat hij iets in de kast zocht en laat die staan. Heaven heeft toen een gat in de zak gebeten en er zoveel van gegeten dat we het in haar buik zagen zitten. Ik vreesde het ergste voor de volgende dag, maar er was een perfect kakje.
Misschien was het stilletjes opvoeren van carocat dan toch niet zo goed en moest het in één keer. Vanaf dan kreeg ze per dag, 2 keer carnibest en 1 keer carocat. Dat ging redelijk goed, ze gaf wel eens over, maar ze eet ook gras in de tuin en een halve kikker rolleyes1_sm

Na enkele weken dacht ik dat het tijd was om 1 keer carnibest en 2 keer carocat te geven en toen ging het helemaal fout, diarrée, overgeven, ze wou niet meer eten, alleen als ik het bordje op de plaats van Fly zette, dan ging ze het ‘stelen’.
Enkele dagen aangezien en zondag zagen we plots dat ze wel heel veel was afgevallen. Ze is altijd dik geweest, ondanks het eeuwige dieet. Ze heeft altijd honger.
Gisteren is de dierenarts geweest. Ze heeft een injectie tegen het braken gekregen en iets om haar darmen te herstellen. Nu hopen dat het snel helpt. Donderdag zou het over moeten zijn, anders moet ze bloed laten trekken.

Lastig detail, we zouden maandag voor een korte week op vakantie gaan. Er komt wel kattenoppas, maar we gaan absoluut niet, als ze nog ziek is.
We hebben onze reis al afgezegd omdat we anders 50 % moesten betalen. Maar er zijn nog vakantieplaatsen genoeg, dus dat is de ramp niet.
Dus duimen dat het toch wel goed komt.

Hier foto’s, de eerste is van 6 augustus de andere van vandaag.
Van volslank naar slank.

6 augustus

Afbeelding

Vandaag

Afbeelding
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Ziek, oorzaak brokken

Berichtdoor Clemmetje » di 14 aug 2018, 19:27

Wat een verhaal Geertje. Klinkt toch alsof ze er niet tegen kan.
Hopelijk slaat de medicatie snel aan.
Joy deed het goed op James Wellbeloved Kalkoen brokken.
Beterschap voor Heaven.
Jammer van jullie vakantie, maar ik kan mij voorstellen dat je liever thuis blijft.
Groetjes Clem
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » di 14 aug 2018, 20:08

Ze kunnen in alle geval tegen carnibest. Nu ga ik geen brokken meer proberen en hopen dat ze de samenstelling van carnibest niet veranderen, want ze kunnen ook alleen maar tegen 1 soort daarvan.

riddle

Berichtdoor riddle » di 14 aug 2018, 23:39

Jeetje, wat een verhaal zeg! Ik duim dat het helemaal goed komt. En inderdaad: als je nu zou vertrekken op vakantie, dan had je er toch niets aan van de zorgen om je katje-)
Ann

Cleo2018

Berichtdoor Cleo2018 » wo 15 aug 2018, 07:02

Blijft een drama om het juiste voer bij de juiste sphynx te vinden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

belinda64

Berichtdoor belinda64 » wo 15 aug 2018, 10:27

Jeetje, wat een gedoe...arme Heaven.
Het is een gegeven dat vlees een totaal andere manier van verwerken in het lichaam vergt ten aanzien van brokken.
Daarom adviseren ze, als je wilt afwisselen, een paar dagen vlees en dan weer een paar dagen brokken. Als je deze (bijna) tegelijk geeft raakt het verteringssysteem steeds van slag.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de katten tussendoor ook vaak brokjes geef. Maar dit altijd 3 a 4 uur nadat ze vlees hebben gehad. Bij de honden is het effect precies het zelfde als bij Heaven. Diarree en braken als ik het door elkaar geef.
Ik geef de poezen wel heel weinig brokjes (een heel klein handje, max 20 brokjes denk ik zo) en dan nog alleen graanvrije brokken zonder gevogelte.

Hopelijk wordt Heaven snel weer beter en kunnen jullie alsnog op vakantie ;)
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus, Napoleon de veroveraar en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm

geertje

Berichtdoor geertje » wo 15 aug 2018, 10:32

Volgens mij mag je nooit zomaar volledig overschakelen van brokken naar vlees en omgekeerd. Of van brokken naar andere brokken en moet dit geleidelijk gebeuren, dus een beetje per dag van de nieuwe voeding. Dat was ook de raad van de dierenarts.
Maar ik neem geen enkel risico meer, alleen nog maar carnibest vanaf nu.

Op het moment gaat het wel goed met Heaven, ze slaapt veel en eet goed en heet ook al wel dingen proberen te doen die niet mogen. Het is nu afwachten op een kakje.

Audrey

Berichtdoor Audrey » wo 15 aug 2018, 18:20

Jemig wat schrikken!!!! Hopen dat het verder goed gaat op de Carnibest fingers_sm fingers_sm fingers_sm Heel veel beterschap gewenst!!!!!

g.w.

Berichtdoor g.w. » wo 15 aug 2018, 18:29

heel veel beterschap voor die arme Heaven huggy_sm
groetjes Gerry

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 15 aug 2018, 19:28

Hopen dat er gauw een mooi kakje komt dan.
s5
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Het Ziekenhuis”