50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Omdat wij een open en vrij forum zijn en respect hebben voor ieders mening ... is speciaal dit subforum opgericht voor de mensen die het nut niet inzien van het HCM-testen.
Veel plezier ... heb respect voor ieders mening en blijf beleeft.

Angela

Re: 50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Berichtdoor Angela » do 13 mei 2010, 15:44

ik ben nog leek wat betreft HCM en kan er dus niet inhoudelijk op ingaan.
maar testen is wel weten, en weten is enigsinds kunnen uitsluiten....

bij de staffs hebben wij het Ataxia verhaal, er kan nog maar net op getest worden en zo heel veel is er niet over bekend.
daarbij heb je lijders, dragers en vrije honden,

lijderxlijder=100%lijder
lijderxdrager= 50%lijder 50%drager
lijderxvrij= 100%drager
dragerxdrager=50%drager 25%lijder 25%vrij
dragerxvrij=50%drager 50%vrij
vrijxvrij=100%vrij

dus bij ons geld dat er minimaal 1 vrije hond in een combi moet zitten

is er in het HCM verhaal ook zo'n regel/tabel??

daarbij is er ook nog het verschil van genetische ataxia en ataxia door gevolg(bvb zware klap opt hoofd oid)

is daar ook een onderscheid in wbt HCM?

bij ataxia word een lijder ziek maar een drager zal nooit ziek worden maar nu had ik al gelezen dat vrij van HCM niet inhoud dat ze ook echt vrij blijven?

vind het dus wel goed dat er steeds weer getest word want ondanks dat ataxia nog maar net getest kan worden bij ons en er dus niet veel over bekend is word er maar vanuit gegaan dat als je bvb een pup uit vrije ouders met een andere pup uit vrije ouders later combineerd dat deze enkel vrije pups voort zullen brengen, immers vrijxvrij is ja 100%vrij.....
heb hierover op de staff fora's ook overgediscuseerd maar goed het is afwachten he hoe het daadwerkelijk gaat verlopen in de toekomst.

het wel of niet testen is iets wat overal ter discussie komt, bvb HD is maar voor 30%erfelijk dus sommige fokkers hechten aan het testen geen waarde.
tja ik blijf erbij dat testen toch enigsinds weten is en iets weten is beter als niet weten D5
daarbij is het ook nog van belang wat je doet met je kennis he D5
Afbeelding

Terug naar “Waarom niet testen ?”