50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Omdat wij een open en vrij forum zijn en respect hebben voor ieders mening ... is speciaal dit subforum opgericht voor de mensen die het nut niet inzien van het HCM-testen.
Veel plezier ... heb respect voor ieders mening en blijf beleeft.

cobie

Re: 50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Berichtdoor cobie » di 13 apr 2010, 01:27

Hallo,
Hoe is het mogelijk dat er 50% van de sphynxen HCM hebben. Heb vaak mee gelezen hier en ben ook een tijdtje doods benauwd geweest voor deze HCM. Ben er zo achter gekomen dat heel dat testen nergens op slaat. Heb ook getest en heeft toch geen nut want mijn arts is niet de goeie . Na jaren fokken met de sphynx ben ik er achter gekomen dat het allemaal onzin is. Hoe ben ik er achter? Om goed om me heen te kijken en wat er in de sphynx wereld gebeurt. Over geteste poesje die zwanger zijn en HCM pos. getest zijn. Baarmoeder en alle kittens worden verwijderd zonder na te denken dat deze kleintjes helemaal geen HCM hoeven te hebben. Toch??? Of zie ik het fout zoals al die andere fokkers die geprobeert hebben hier te reageren. er komen hier mensen die inderdaad te maken hebben gehad met HCM en terecht hier vinden ze erkenning. Wat ik bedoel met echte HCM dat zijn de dieren die dood ziek zijn die waren echt. Dit is vergeleken bij deze topic 50% helemaal niks. Ik geloof dat de testen een valse HCM wereld geven. Dat er dieren worden bestempelt die nooit ziek zullen zijn. Dat er medicatie aan dieren worden gegeven die zo zwaar zijn dat ze vanzelf wel ziek worden. Ik zie bij mij zelf geen een kitten of poes die dood gaat....of zelfs ziek is geworden van HCM. Ook bij de mensen die ik ken uit de sphynx en devon rex wereld die al meer dan 30 jaar fokken maar een enkel geval voor is gekomen. Weet nu al dat dit word bestempelt als onwaarheden. Maar dat maakt me niet uit heb echt het gevoel eens een keer te moeten reageren om ta laten weten wat een onzin hier vertelt word.

Denk nou eens goed na......het is nu al 50% ..... ben al een tijdje niet op dit forum geweest werd er heel onrustig van. Het fokken is op deze manier niet leuk meer. Zo word het fokken door het slijk gehaalt. Mensen die met heel hun hart fokken en er alles aan doen maar niet met dit gehersen spoelde clubje mee gaan worden al brood fokkers weg gezet......Word gezegt je mag je mening geven!!!! weet nu al dat mijn mening echt niet gerespecteerd word. Maar wat ik nu hier neer schijf meen ik met heel mijn hart. Mijn gastenboek staat vol met komplimentjes van kitten kopers. Dus wil toch wel zeggen dat ik er alles aan doe om mijn dieren en kittenkopers zo goed mogelijk te verenigen. Dus zet me niet weg als brood fokker of weet ik veel welke namen al hier over het forum zijn gegaan.

Ik zie om mij heen geen kittens die dood neer vallen. Heb het in deze jaren nog niet een keer gehoort of gezien ook niet bij mij zelf. Waar ik het wel zie en heel erg veel is hier op het forum. Ik begijp het echt niet. Jullie maken van het fokken me die leuke sphynxjes en het plezier wat je er van kunt hebben helemaal kapot. Jullie maken kitten kopers bang met een groot gevaar die ik niet om mij heen zie en ook niet bij mij zelf. 50% mensen word wakker!!!!! Zo ver is het al dat verkondigt word dat 50% HCM heeft!!!!. Als dit echt zo was dan vielen om ons heen veel kittens dood of werden dood ziek. Dat zou je zelfs nog op het nieuws zien of in hart van nederland. weet dat jullie mij mening niet delen. Maar gooi al die fokkers die het niet met jullie eens zijn de woorden geldkloppers of broodfokkers toe. Weet een veel beter doel waar je je energie in kunt stoppen. en waar echt veel kittens onder lijden waar eens duidelijkheid in moet komen het enten en niesziekte. Dat is een groot probleem niet alleen in onze katten werereld maar onder alle dieren die geënt worden.

Dat is iets wat veel voorkomt. HCM geloof ik niet in. Het is er wel maar in veel minder maten dan hier word gezegt. en heb je het dan is dat zeker erg het kan niet genezen worden. Maar al die dieren die nu weg gezet worden als HCM katjes geloof ik niet in. Heb genoeg hier gezien. deze discusie is overal ook in andere delen van de wereld. En ik zie het niet om me heen. Heb goed rond gekeken zou dat wel zijn dan ben ik het helemaal met jullie eens. Maar naar mijn mening is het allemaal onzin.

Zal nu wel vanalles over mij heen krijgen. Je mag hier je menig geven en dat doe ik ook met een eerlijk hart en geweten.

mies

Berichtdoor mies » di 13 apr 2010, 06:42

Zo, dat is een mening die haaks op de andere staat!
Ben benieuwd of meerdere bovenstaande mening delen, inderdaad wordt het HCM verhaal hier éénzijdig belicht.
Er moeten toch mensen zijn die ook een ander idee hebben? Pas dan kan ik voor me zelf een idee vormen, pas nadat ik verhalen van beiden kanten heb gehoord.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » di 13 apr 2010, 09:35

Wel Cobie ... mijn mening staat inderdaad haaks op de jouwe, dat heb je al kunnen lezen ... toch wat het testen aangaat, ik ben van mening dat als je fokt je al het nodige moet doen wat mogelijk is om erfelijke afwijkingen (ja ook HCM) uit te sluiten, en momenteel kan dat alleen nog maar dmv jaarlijkse screening.

En val nu niet van je stoel ... en zelfs alle anderen niet ... maar ja ik heb wel respect voor je mening... vooral ook door alles wat ik hoor en vooral door wat ik zelf meegemaakt heb, dan dacht ik ook wel ff, is dit het waard, want ik had er echt geen plezier meer in hoor!

Maar goed na een tijdje kom je dan weer tot rust ... als je naar die katten kijkt dan ga je er gewoon weer voor ;)

Trouwens ik denk niet dat er gezegd geweest is dat 50% van de sphynxen positief IS, ik denk dat er gezegd geweest is dat 50% van de sphynxen in een bepaalde praktijk de laatste tijd voor de helft positief testen .... dat heb ik toch zo rechtstreeks van de mevr. gehoord die er net buitenstapte na het testen .... jawel ik zat op de eerste rij bij wijze van spreken!
Ik ben dan ook van plan als ik binnen 2 weken weer ga testen om aan "mijn" radioloog te vragen of ook hij de laatste tijd tot dezelfde vaststelling komt.
En als iedereen dat nou eens zou doen bij zijn eigen radioloog ;)

Bij mij is het zo, ik maak wat mee ... ik deel dat ... lees het, ben je er wat mee steek het in je achterhoofd, ben je er niks mee dan negeer je dat toch gewoon.... dat doe ik bij iederen zijn/haar verhalen. En ik dacht dat iedereen dat wel zou doen!

Je hebt het over een éénzijdigheid in mening, en waarom is die éénzijdigheid er???? Omdat alleen maar mensen met dezelfde mening hun "verhaal" vertellen.
Als iedereen nu eens zijn kant zou vertellen dan is er geen éénzijdigheid meer en dan moeten mensen zelf maar eens nadenken waar ze zich het beste bij voelen.

Maar nee wat zie ik als modje .... veel fokkers loggen om de zoveel uren onzichtbaar in (ja wij modjes kunnen dat zien)... komen de miserie van een ander lezen en houden dan de lippen stijf op elkaar.

En dan komt er het verwijt dat er een éénzijdigheid is ;)... ik zou zo zeggen post lekker mee ... en we hoeven het niet altijd eens te zijn, een leuke discusie op tijd en stond is leerzaam ... als we maar respect voor elkaar aan de dag leggen en geen klopjachten gaan organiseren!

Trouwens je hebt 100% gelijk ivm de problematiek rond entingen en niesziekte... open er eens een topicje over :D
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Karin

Berichtdoor Karin » di 13 apr 2010, 09:36

Natuurlijk is het niet zo dat HCM betekent dat 'kittens dood neervallen'. Over het algemeen betekent HCM dat een kat na een jaar of vier, vijf, of misschien zeven dood neervalt. Het gebeurt maar zelden dat HCM al bij kittens wordt geconstateerd en dat die kittens dan gelijk dood op de grond liggen.
In de meeste gevallen, ook wat je hier ziet op het forum, is een kitten negatief, dan twijfelachtig en vervolgens positief.
De grootste ellende is dat een kat op vierjarige leeftijd soms pas echt positief bevonden wordt, en dan al tientallen nakomelingen kan hebben lopen.

Er zijn katten met een milde HCM die er wel 12 of 14 mee kunnen worden. Alleen met de verkeerde partner krijgen zulke katten kittens met een veel ernstigere vorm.

Scannen op HCM is onzin voordat een kat een jaar oud is, en dan moet het nog elk jaar herhaald worden zodat er bekeken kan worden of de hartspier verandert of niet...
Een kat die 'negatief' is omdat hij buiten de HCM norm valt, maar die wel elk jaar dichter bij de grens komt, heeft ook HCM. Alleen in een milde vorm, die je pas na jaren zult zien. Maar die wel wordt doorgegeven.

Inderdaad, als moeder HCM heeft, zal maar de helft van de kittens het hebben. Of misschien maar een kwart... Maar je ziet het bij een kitten niet. Hoe kun je nu een kitten verkopen met een 50% kans, of zelfs maar een 20% kans, dat het na een jaar of vier, vijf dood gaat neervallen. Dat kun je toch niet maken naar de kopers toe?

Waar je ook nog tegenaan kunt lopen, is dat veel kopers na vier jaar de fokker niet meer op de hoogte stellen van de dood van hun kat, en er ook geen onderzoek naar laten doen. In mijn eigen ras (LaPerm) hoor ik soms via-via van jong gestorven katten met 'iets aan het hart' - die terug te traceren zijn naar dezelfde lijn als de enige (tot nu toe twee) echt positief geteste LaPerms. Maar dat hoor ik altijd toevallig, en nooit omdat men de moeite neemt het te melden, als kittenkoper zijnde...

Ik heb geen idee of er 50% van de Sphynxen HCM heeft, of 20%. Wel vind ik het onverstandig om te fokken met HCM-positieve katten met het idee dat 'niet alle kittens het hebben'. Aangezien je niet na de geboorte gelijk ziet welk kitten het heeft en welk niet, is dat Russische roulette, in mijn optiek.

Ik vind ook niet dat het om aantallen moet gaan. Wat ik belangrijk vind, naar kopers toe, is dat ze op de hoogte zijn van het probleem HCM en de mogelijkheid om testen in te zien bij een fokker. Al zou het maar 20% van de katten zijn, dan nog wil ik het weten, als kittenkoper.

Ik kan me ook voorstellen dat fokkers die nooit met HCM te maken hebben gehad het vervelend vinden dat kittenkopers 'bang gemaakt' worden... Maar als ik een kitten zou kopen bij een fokker die me niet eens op het probleem zou wijzen, en dan met zes jaar te horen krijg van de dierenarts dat mijn kat HCM heeft, dan zou ik daar ook niet gelukkig van worden.

Ik heb een Berner Sennen gehad met histiocytose - de zogenaamde 'Berner Sennen ziekte'. Ongeveer 10 tot 20 procent van de Berners (schat men nu) lijdt hieraan. Ik zou nooit meer dat risico nemen en zo'n hond aanschaffen...
En zo denk ik dat een kittenkoper met een HCM Sphynx hetzelfde zou voelen.

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » di 13 apr 2010, 09:42

Hallo Cobie, welkom op dit forum en iedereen is welkom op dit forum of je het nu wel of niet eens bent met de mening van bepaalde mensen/cq fokker. We snappen dat niet iedereen dezelfde mening heeft. Dat hoeft ook niet als het maar netjes blijft op het forum en we elkaar respecteren. En ik vind jouw berichtje heel netjes, geen onvertogen woord, gewoon jouw mening. t5
Misschien is het leuk als jij je voorstelt in het voorstel hoekje en omdat ik niet thuis ben ik de wereld van de bloterikjes vind ik het altijd leuk om de website van de leden te bezoeken, dus als je die wilt vermelden kunnen we een kijkje nemen bij jouw katjes.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Karin01

Berichtdoor Karin01 » di 13 apr 2010, 09:57

Spruit elf mijn excusus omdat ik je naam verkeerd heb opgeschreven D3

Hoe is het toch mogelijk dat er als er fokkers, zoals ik, kritisch zijn op de onderwerpen die hier aan de orde zijn dan te horen krijgen dat ze onrust aan het stoken zijn c9

Er wordt veel gezegd maar er wordt totaal niet op het onderwerp ingegaan waar ik een schriftelijk bewijs van erkende cariologen kan vinden dat 50% van de Sphynxen HCM pos. zijn d c13

Er is toch in de topic van Wil gedaan of wij de HCM pos. katten stilletjes uit de fok halen?
Is dat dan geen onrust stoken c14

Kitty

Berichtdoor Kitty » di 13 apr 2010, 13:05

@Coby,ik ben dus een aanstaande kittenkoper die wel blij is met jou bijdrage.

Ook ik heb nu veel gelezen op dit forum en ben wel geschrokken over wat er allemaal speelt.
Ik zie door de bomen het bos niet meer,zoveel info is er,alleen jammer genoeg veel over HCM.
Ook doordat er zoveel verschillen zijn weet ik het als leek dus niet meer,selecteer je op de testen
of op vertrouwen in datgene wat je verteld word door een fokker.

En idd zoals je zegt niesziekte en enten zijn ook zo'n punt,ik lees veel op forums en soms word je er bang van.
Maar onvoorbereid een kitten kopen is ook weer niks voor mij.

Zoals gezegd ik ben dus nieuw,maar tja ik durf het bijna niet te zegen maar doe het wel,
waarom mag de 1 van alles zeggen en is een ander met een andere mening een stoker.
Ik ken helemaal niemand van dit forum,maar zie veel de namen van bepaalde mensen voorbij komen
die ongetwijfeld het hart voor het ras hebben,maar het lijkt wel of een aantal mensen zich geroepen voelen
om voor die mensen in de bres te springen,ik kan BV Karin01 wel begrijpen,zij wil graag feiten zien,ik persoonlijk ben ook
erg van feiten ipv gokken hoeveel procent enz.Ook lijkt het me goed bedoelt ipv stoken dat ze hier eens over begint.
Ook in het stuk van Coby kan ik me dan vinden want idd als as kittenkoper,word je best bang van al deze verhalen.

Ik vind de sphynx mooi om te zien en ook het karakter spreekt me erg aan, en denk er goed over na,maar als ik hier lees schrik ik gewoon en ga ik nog maar weer even verder denken.
Misschien ben ik op het verkeerde moment lid geworden c13

cobie

Berichtdoor cobie » di 13 apr 2010, 15:10

Heb een fout gemaakt door te schijven dat kittens dood vallen. Maar maak van kittens maar volwassen katten. Want zo bedoel ik het ook.
Zie het echt niet om me heen en maak me er ook niet meer druk om. Ben van mening als een dieren een of andere ziekte krijg of aandoening dan gebeurt dat. En is het een erfelijkheid dan kun je alleen maar opletten of de kittens die je hebt verkocht het ook krijgen. En dan kun je maatregelen nemen.En HCM testen zeggen hele niets voor mij. Ik zie deze wereld niet om mij heen. Zo lang ik maar uit dit forum blijf!!!! Zal waarschijnlijk ook mee te maken krijgen dat er een poesje of katertje HCM zal hebben. Het zal heel ziek zijn en vreselijk voor het baasje maar ook voor mij. Dan kun je als fokker er naast gaan staan en zo veel mogelijk helpen. En als je dan een beetje fokker bent geef je deze mensen een nieuw kitten. Je kunt het zieke of dode diertje niet vervangen zij zullen het verdriet altijd blijven voelen. Maar je kunt ze wel een nieuw leventje terug geven waar deze mensen weer van kunnen genieten. Zo denk ik over het HCM. Nogmaals ik fok nu zonder angst voor HCM en als het komt dan komt het gewoon. Daar doe je helemaal niet aan. Vind het vreselijk dat het nu zo ver is dat zo veel dieren weg word gezet met een bordje op hun rug HCM. Terwijl ze waarschijnlijk nooit ziek worden. Als een dier bestempelt word met HCM dan weet je dat pas als hij echt heel ziek is en getest word of hij het heeft. Je kunt niet nu al zeggen heeej katje jij bent niet ziek maar hebt wel HCM. En al de gevolgen dan van alle mensen die een kitten van dit diertje hebben. Zij genieten van hun diertjes en ook deze worden bestempelt met HCM allemaal angst en ik vind zonder reden. Voorbeeld voor mij is ik zie het niet om mij een gebeuren.

Hallo Kitty
Dat vind ik zo jammer dat je nu al bang bent terwijl je nog maar informatie aan het zoeken bent over de sphynx. Ja dan kom je hier terecht en schrik je en zo gaat de lol eraf en ga je je zelf zorgen maken. Daarom reageer ik. Heb hier dingen gelezen en gezien hoe iemand zo erg aangevallen is dat ik er om heb gejankt. Deze persoon was zo misselijk behandeld dat ik dacht. We hebben met dieren maar ook met mensen te maken. En om zo met mensen om te gaan heeft mij hard gegrepen. Ik ben zo blij dat ik een andere fokker tegen ben gekomen die mij al die jaren heeft bij gestaan en het ook helemaal niet eens is wat hier gebeurt. Kan daar altijd terecht en anders om ook. En zo hoort het ook.Zie ik dingen anders dan hen dan doe ik het toch wel om er achter te komen of het wel zo is. wil ook graag alles goed doen en kom er toch steeds weer achter dat zij gelijk hadden. Ze zullen mij nooit nawijzen....kijk we hebben het je toch gezegt. Maar ook ik moet ondervinden wat wel en wat ik niet moet doen en daar kom ik alleen maar achter door ervaring op te doen. Stel dat ik hier geholpen zou worden dan was het fokken voor mij heel anders geweest dan nu.

Kitty als ik jouw was en je twijfelt over HCM koop een kitten bij iemand die test. Voor mij part hier want hier zijn mensen die er achter staan.
Over de entingen is ook wel wat te zeggen. Voor je een kitten gaat kopen ga eerst even kijken. Kijk hoe de kittens verzorgt worden. Als het even kan dan lopen ze los in de huiskamer en zijn een deel van een gezin. Kijk of de kittens niesen of traan oogjes hebben. Als dat het geval is mag je zeker vragen waarom ze dit hebben. Zegt de fokker het is maar een verkoudheidje is dan moet je maken dat je weg komt. Vertelt hij eerlijk dat ze behandeld worden of entreactie hebben dan hoef je niet zo bang te zijn want dit gebeurt jammer genoeg. Want als een kitten goed behandeld word heeft hij er later niet zo veel last van. Soms komt het terug als ze b.v ziek worden b.v bij diaree dan moet je ook dit niesen behandel. Komt gewoon door dat ze minder weerstand hebben en dan komt zo'n virus weer op zetten. Het is zo jammer dat kittens er zo vatbaar voor zijn. Maar door goed behandelen hoeft het voor de koper geen probleem te zijn. Dit komt overal voor en al heel lang dus is niet iets nieuws. Het enige waar jij op
moet letten dat je geen kitten mee krijgt die niest en weg word gezet als ...hij is verkouden gaat van zelf wel over. Het gevolg is dan dat je een kitten kunt krijgen die zijn hele leven last houd. Voor de rest zou ik me niet druk maken. Als je gaat lezen over al die ziekte's die ze kunnen krijgen kun je beter niet doen. Het zelfde is bij mensen. we kunnen zo veel krijgen en worden toch ook niet getest of we een te dikke hart spier hebben. Ook mensen hebben het en worden toch ook niet van te voren bestempeld ...hee jij hebt een dikke hart spier dus jij mag geen kinderen krijgen !!!!!. Nee wij komen er ook pas achter als we klachten hebben. Dus ga je lekker verheugen en koop een leuk kitten. Voel je goed bij een die HCM getest is dan ben je hier op de goed plek. Maar laat je niet bang maken en maak je niet onnodig zorgen. Een enkel kitten heeft een of andere aandoening daar kunnen wij als fokkers niets aan doen en alleen maar bijstaan als het gebeurt. Hoop dat ik je angst een beetje heb kunnen verlichten en je nu op je gemakje en met een gerust gevoel een leuk kitten kunt gaan kopen. Wens je in ieder geval veel plezier toe als je op pad gaat en er een vind die jij leuk vind. Want ze zijn geweldig!!!!

Zo is mijn mening .......kan er ook niets anders van maken dan wat ik zelf heb beleeft en mee hebt gemaakt. Fokken is iets unieks en kan heel moeilijk zijn als je een ziek kitten hebt of poesje of katertje hebt of mee te maken krijgt. Belangrijkste vind ik dat mensen dol gelukkig met hun kleintje naar huis gaan. En dat je bijstaat als er iets is. Dit is mijn mening en vind het jammer dat mensen zo bang worden gemaakt op een test die helemaal niets zegt. Zo veel angst bij fokkers die pas beginnen en angst voor de kitten kopers. groetjes en hoor het wel.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 13 apr 2010, 15:37

Hoi Cobi
Welkom hier ,nee je wordt niks afgeschoten ,,
Ik respecteer jou mening ,niet dat het de mijne is ,maar dat is wat anders ,

Ik test om een ras zo gezond mogelijk te houden ,
Omdat HCM toch een erfelijke dodelijke hartziekte is . ,als ik fok ,dat ik zoveel mogelijk moet doen om een gezond kitten op de wereld te zetten ,

Wij hebben veel met HCM te maken gehad ,veel katten er dood aan ,voor mij gevoel te veel ,
Als je ziet ,als je sommige lijnen volgt ,hoeveel het dan hebben uit die lijn ,is het toch dood eng ,
het griezelige eraan is dat je het ook niet kan zien ,de kat gedraagd zich niet ziek ,
Het verdriet van de mensen ,die hun katje verliezen daaraan ,de katten zelf die vaak een vreselijke dood hebben ,

Wist je trouwens ,dat er nu nog DA zijn die niet eens weten wat HCM is ,
Heel top dat je gereageerd hebt ;)
Klasse ,open maar een topic over niesziekte ,,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

cobie

Berichtdoor cobie » di 13 apr 2010, 17:36

Ik moet toch nog even iets recht zetten. Heb iets op gerateld over een persoon die ik het juist helemaal niet kwalijk neem hoe zij heeft gehandeld.
Ik vertelde over iemand die kittens met baarmoeder al al heeft laten verwijderen. De meeste weten wie ik bedoel ook. Dit is de persoon waar ik om heb gejankt die zo aangevallen werd en het hielt maar niet op. Dit is iemand die nog heel jong was en zo haar best deed om alles goed te doen. Ook testen zij op HCM. Per ongeluk was een poesje zwanger geworden wat nog niet de bedoeling was. Zij was zo bang voor HCM dat ze het poesje had laten testen. En ja werd pos. getest. in paniek volgens mij heeft ze alles weg laten halen. Het erge daarvan vind ik dat de dierenarts had gezegt dat het beter was om het weg te laten halen. Zij is niet aangevallen omdat ze deze keuze had gemaakt maar wel over haar kater en poesje die blijkbaar nog neg. getest waren(dit laatste weet ik niet zeker meer) maar zoveel toestanden voor haar vond dit heel erg. Dus wilde dit even recht zetten zo dat zij zich niet aangeproken voelt want heb heel veel medelijden met haar gehad dat dit haar allamaal moest overkomen.
En ze zo veel tegenstand heeft moeten ervaren terwijl zij nog zo jong was. Dat vond ik nou echt een vreselijke toestand. Zo kun je ook zien wat angst met mensen doet. Dus meisje dat was niet om jouw nog even een trap na te geven het was een voorbeeld die mij nog heel erg kan raken.

Terug naar “Waarom niet testen ?”