50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Omdat wij een open en vrij forum zijn en respect hebben voor ieders mening ... is speciaal dit subforum opgericht voor de mensen die het nut niet inzien van het HCM-testen.
Veel plezier ... heb respect voor ieders mening en blijf beleeft.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: 50% van de sphynen HCM positief?? Waar of Niet Waar

Berichtdoor Wil » wo 14 apr 2010, 13:51

Wil, Hoi Karin
%% Ik bedoel jou daar niet mee ,dus voel je niet aangesproken ,
Het is wel gezegd door degene die hier ook bijna nooit komt ,

Ik heb jou vorige week zelf opgebeld b4 .
Ik heb ook gezegd dat ik het niet met je eens ben en dat ik ga denken om op het forum te reageren. Zeg eerlijk dan pas kan het een open discussie worden.

%% prima ,maar dan moeten er geen fokkers onder valse voorwendselen mee gaan doen ,als zielig particuliertje die het niet weet ;) zielige personen ,

Ik heb dan ook geen intentie om iemand kapot te maken want iedereen heeft zijn eigen mening en opvattingen. Ook is er niet gesproken over dat jij wel/niet goed aan het fokken ben.
Want sphynxen fokken blijft hartstikke moeilijk.

%% dat blijft het ook Karin ,TYFUS moeilijk ,

Ik heb alleen mijn twijfels uitgesproken over het feit dat jij bent begonnen dat 50% van de sphynxen HCM positief waren.
Dat blijkt nu dus ook niet correct te zijn D5 .

%% Dat wist ik op dat moment ook niet ,Ik was me helemaal lam geschrokken daarvan ,dat weet jij ook ,want we zijn denk ik wel 1 1/2 aan het bellen geweest ,
Ik ga niet iemand zijn naam noemen die me dat verteld ,dus heb netjes gewacht tot die zelf het melde ,Iklas het gisteren ook pas op het forum ,Dat het gelukkig niet waar was ,Dan heeft het toch nog iets zinnigs opgebracht ;)

Ook ben ik ingegaan dat er meerdere Cardiologen goed testen.
%% Karin het zijn RADIOLOGEN ;)klopt ,ook daar hebben we het over gehad ,

%% Het lullige is nu ,Dat Bianca Outcross Coon Sphynx heeft ,(geen particulier is maar een fokker )jij ook coons fokt ,Cobi een kater heeft van jou kater ,
Dus dit wel gaat lijken op een spelletje van jullie 3 en ,dat is heel jammer
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » wo 14 apr 2010, 14:03

Petra,

Ik verwonder mij over je vijandigheid tegenover mensen die hun mening en opvattingen op het forum uitspreken d1
Ik verwonder mij ook dat je mensen zoals ik die niet vijandig zijn maar die de waarheid boven tafel willen hebben, afschilderd als onruststoker en zijnde dat ik ruzie zou uitlokken D18

Dat is niet netjes voor een modje t3
Ik zal voor de laatste maal reageren, want 'happen" is precies waar jullie op uit zijn.
Ik denk dat ik zelf heel goed de omgangsregels ken en ook weet wat wel en niet netjes is voor een modje.
Misschien weet jij dat ook. Ik handel ook naar deze regels, zou jij dat ook willen doen?

Heel grappig is dat ik juist een persoon van discussie ben en ook andere meningen respecteer.
Daarnaast ben ik geen fokker, van geen enkel ras, en heb ik ook geen belang in deze discussie, behalve dan dat ik ervoor pas om dit forum te laten verpesten door mensen die niet hun mening willen zeggen en mensen in kennis willen laten delen, maar door mensen die enkel en alleen onrust willen zaaien.
Want het kan zelfs een leek in het fokwereldje niet ontgaan dat een klein groepje mensen sinds enkele dagen ineens veelvuldig post en topics opent, steeds over hetzelfde onderwerp, veelal gebruik makend van hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens.
Dat is mijn enige punt.

Veel postplezier!
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » wo 14 apr 2010, 15:24

@Cobie
Nog maals ik geloof in de ziekte HCM en ik geloof wat voor groot verdriet het is als je een katje hebt die daar aan sterft. Het gaat mij om de testen wil. daar geloof ik niet in.
Hierin spreek je jezelf tegen, als de ziekte HCM bestaat kan je die toch maar alleen ontdekken door te testen. Als er nooit getest was zou HCM nooit ontdekt zijn.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

cobie

Berichtdoor cobie » wo 14 apr 2010, 15:35

Ja natuurlijk zijn we nu een groepje. We hebben andere meningen ook over testen maar zijn een groepje.
Nee heb in al deze topic's mijn mening weg gezet en wat IK vind. Dit is toch vaker gebeurt dat er mensen komen en zich verdedingen.
Nogmaals ik reageerde op de topic 50%. en dit blijkt dus toch niet waar te zijn. Door deze topic heb ik vertelt wat in vind en wat mijn mening is.
Hoe vaak moet ik dit nog zeggen. Nu zijn we ineens een groepje. Jullie zijn geen groepje samen? Hoorde van deze topic van iemand anders en karin waarschijnlijk ook. Dus komen we her reageren op deze topic ieder op zijn manier en zijn ongenoegen.
groetjes cobie

geertje

Berichtdoor geertje » wo 14 apr 2010, 15:51

@Cobie
Nog maals ik geloof in de ziekte HCM en ik geloof wat voor groot verdriet het is als je een katje hebt die daar aan sterft. Het gaat mij om de testen wil. daar geloof ik niet in.
Hierin spreek je jezelf tegen, als de ziekte HCM bestaat kan je die toch maar alleen ontdekken door te testen. Als er nooit getest was zou HCM nooit ontdekt zijn.

cobie

Berichtdoor cobie » wo 14 apr 2010, 16:24

dagmar rodijk (cattery handaro) heeft mij gevraagd, dit voor haar te posten, het lijkt er op, dat zij geen toegang krijgt tot het forum:

lieve karin, lieve cobie,

bedankt voor jullie bijdrage aan deze topics. karin, omdat je vragen durft te stellen en cobie, omdat je openlijk er voor uitkomt, dat je niet meer test op hcm. ik weet, dat heel veel mensen het met jou eens zijn maar dat niet openbaar durfen te maken.
wij zijn al heel wat jaren vrienden van elkaar en hebben respect voor onze meningen die wel eens duidelijk van elkaar verschillen.

karin, we zijn reuze blij met jou kater albert (einstein van coconika) en omdat jij het ons gevraagd hebt hebben we hem wel laten testen ondanks dat wij het eigenlijk nooit meer wilden laten doen.
helaas blijkt deze test nou ongeldig want we hebben hem in bergen op zoom laten doen waar net de nieuwste apparatuur aanwezig was en wij een duidelijke uitleg kregen. daar hebben we voor de test 46,50 euro moeten betalen. maar bergen op zoom wordt bij de database niet geaccepteerd, dat is dan jammer want albert is wel degelijk negatief verklaard.

waarscheinlijk speelt het een rol, dat alleen de duurdere testen bij de "betere" radiologen goed zijn. deze hebben inmiddels de prijzen voor de testen in een paar jaar tijd soms verdubbeld en de waarde voor de dikte van de hartspier naar beneden gezet. ach, dat katje is nu helaas verdacht, komt u over een half maar maar weer terug en dan testen wij nog een keer en kunnen wij bekijken of we medicijnen moeten toedienen, kassa ping.

als deze "betere" radiologen dan eens om een openlijke uitleg gevraagd worden zijn ze ineens niet meer voor rede vatbaar.

helaas moeten we er mee leven dat de meeste dierenartsen van tegenwoordig niet er mee bezig zijn, onze dieren te genezen maar om hun eigen portemonnee te vullen.

waarom staat het net vol met adviezen dat honden en katten ieder jaar geënt moeten worden? omdat het voor de dierenartsen en entstof-fabrikanten de grootste bron van inkomsten is dus ook hier worden we naar hartelust belazerd.
en onze dieren worden er hartstikke ziek van maar dat is niet belangrijk, als er maar aan verdient wordt.

ga eens googelen: enten wij te veel
lees dat aandachtig en misschien dat je er dan eens anders denkt over dit onderwerp.
maar ja, tenslotte hebben de dierenartsen er voor gestudeerd dus die zullen het wel weten. nee, wees wijs en maak je eigen oordeel!

ook wij testen niet (meer), dat heb ik op dit forum al eerder laten blijken maar er helaas vrij weinig reactie op gekregen. dit bewijst eens te meer, dat de meeste mensen hier wel mee lezen maar niet voor hun mening uit durfen te komen omdat ze bang zijn aangevallen te worden.

het is bewonderingswaardig om een hcm database te organiseren en te beheren, ik neem er m'n petje voor af, helaas is het totaal onbezonnen werk want ik durf te beweren, dat er in geen een stamboom ergens fraude is gepleegd en daar gaan we dan met onze erfelijkheids-theorie.

als je alleen de stambomen van de amerikaanse sphynxen bekijkt, vol met genetische fouten, namen verkeerd gespeld en noem het maar op. het is ook zo makkelijk voor een grotere fokker vooral als die meerdere katers heeft om pietje op de naam van klaasje te zetten, wat kan het hem schelen? daar is helaas totaal geen controle op, ook hier in nl niet, ieder die niet eerlijk is doet maar een dotje, geen haan die er naar kraait.

dat daar bij al deze discussies nog niemand aan gedacht heeft is mij kompleet een raadsel.

het zou beter zijn om eens meer onderzoek te doen naar fip, dat wordt zo langzamerhand een gigantisch probleem maar daar wordt vrij lakoniek op gereageerd van: jammer, dat is nou eenmal zo en daar moeten we dan maar mee leven.

bedankt voor het lezen van mijn bijdrage, tenslotte nog dit:
ik ben van mening, dat al die ophef over die hcm testen ons geliefd ras meer schade heeft berokkend als de ziekte hcm het ooit zal kunnen doen.

geertje

Berichtdoor geertje » wo 14 apr 2010, 16:46

@Cobie

lindabuis

Berichtdoor lindabuis » wo 14 apr 2010, 17:24

Ik lees de discussies nu al eventjes mee en heb nog niet eerder gereageerd. Ten eerste omdat de hoeveelheid aan informatie nog (steeds) moet bezinken,ten tweede omdat ik me afvraag in hoeverre mijn bijdrage als niet fokker er nu echt toe doet en ten derde omdat ik gedurende het volgen van de berichten me toch weer ontzettend geconfronteerd zie met onze Bam (HCM) en dat valt me best zwaar.

In alle eerlijkheid en allereerst moet het me van het hart dat ik blij ben met de bijdragen van de niet-testers cq zij die niet overtuigd zijn van het nut van testen. Het geeft mij naast de informatie die ik al had en de gesprekken die ik over dit onderwerp in het verleden heb gevoerd, veel om over na te denken.

Door ook input te krijgen van hen komt er -in mijn ogen althans- een goed gesprek/discussie op gang waarbij meerdere invalshoeken worden belicht dan alleen de standpunten van hen die wel testen. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak.

Waar het wel eens mis gaat is de manier waarop iets wordt geschreven en/of geïnterpreteerd. Ik bedenk me op zulke momenten dan maar dat geschreven woord nu eenmaal harder over komt dan menig keer bedoeld en dat het vaak net even anders wordt geïnterpreteerd doordat de ontvanger de intonatie en gezichtsuitdrukkingen er niet bij krijgt op een forum.

Wat ik uit ieders bericht opmaak, zowel van de testers als niet-testers, is dat iedereen met hartstocht en passie voor "ons ras" spreekt. Laten we wel zijn; we zijn het niet altijd met elkaar eens, maar 1 ding hebben we wel gemeen: onze liefde voor de Sphynx en/of katten in het algemeen.

Mijn mening over de testen is er wel, maar klinkt vaak menigeen tegenstrijdig in de oren. In alle eerlijkheid klinkt het mijzelf ook wel eens tegenstrijdig in de oren, maar ik kan het niet veel anders maken; dit is zoals ik er nu over denk.

Ik ben voorstander van de testen. In die zin dat ik denk dat een fokker die test en met op dat moment negatief geteste ouderkatten fokt, zijn/haar best doet om ervoor te zorgen dat de kittens zo weinig mogelijk kans maken op HCM.
Dat gezegd hebbende, zie ik ook de nutteloosheid van de testen in: het is een momentopname en dus niet voor altijd en eeuwig zaligmakend, uit negatief geteste katten kan best een positief kitten voortkomen, er kan gerotzooid zijn met (voorgaande) stambomen en/of testen etc. etc.

Een HCM test is dus alles behalve zaligmakend. En ik zie ook wel degelijk de haken en ogen aan de database. Onder andere om redenen die Dagmar aangeeft. Toch denk ik het dat het zijn nut best wel kan hebben; het is een begin en je moet nu eenmaal ergens beginnen. Vanuit zo'n startpunt kun je verder bouwen en ik denk dat de database voor sommigen nu al en voor anderen wellicht op een veel later tijdstip wel degelijk zijn nut zou kunnen hebben. Alleen de praktijk zal dat uiteindelijk kunnen uitwijzen.

Wat ik overigens ontzettend belangrijk vind is dat een ieder voor zich zelf maar uitmaakt of hij/zij testen belangrijk vindt. Iemand die waarde hecht aan de testen, zal naar een fokker zoeken die test. Een ander die er geen waarde aan hecht, zal hierop ook geen fokker selecteren. De vrijheid moet een ieder hebben, fokker of niet fokker. Ik heb wel eens de indruk gehad dat met name de voorstanders van testers een ander die keuzevrijheid niet gunden en dat heb ik niet als prettig ervaren.

Want aan het eind van de rit is het niet het gegeven of je wel of niet test belangrijk voor een kittenkoper die zich geconfronteerd ziet met een HCM katje; hoe je die persoon terzijde staat is dan vele malen belangrijker.

Fokkers vertegenwoordigd op dit forum en fokkers die hier niet of nauwelijks komen/reageren hebben ons meerdere malen in het verleden bijgestaan wanneer wij ons geconfronteerd zagen met problemen of ziekte bij onze katten. Ik ben ze ontzettend dankbaar daarvoor en op zo'n moment en zelfs nu, boeit het me dus geen ene malle moer dat de een wel test en de ander niet. Ze hoorden me aan of lazen m'n mails en gaven adviezen, tips, een bemoedigende schouderklop en gaven informatie over de meest uiteenlopende dingen met betrekking tot katten, Sphynxen en in het bijzonder onze eigen kattenkindjes en dat betekent toch meer voor me dan welke welles/niettus discussie dan oo

cobie

Berichtdoor cobie » wo 14 apr 2010, 17:33

Hallo Geertje
Je kunt het ook omdraaien. Als een dier getest is en pos. dat betekent dat dit dier ziek is.
HCM is dodelijk en daar worden ze dus heel ziek van. Maar als er pos katten zijn getest en nooit ziek worden .....wat moet je dan met deze testen? Als een dier HCM pos. heeft word hij niet gezond oud. Maar dit gebeurt wel. Word ook veel gezegt. Oww wat erg hopen dat hij toch oud mag worden ondanks dat hij HCM heeft volgens de test . De dieren die echt ziek zijn en dood gaan dat vind ik dieren die echt HCM hebben. Maar dieren die niet ziek zijn en zelfs oud kunnen worden. Worden met deze test met HCM bestempelt. Terwijl niemand kan vertellen of dit katje ooit ziek gaat worden. En het is allang bewezen dat er dieren zijn met een dikke hard spier die gewoon oud zijn geworden. Dus ik vertrouw niet op de testen. En dan ook nog eeste neg. en dan weer pos. en als je pech hebt dat je kittens weg hebt laten halen en te horen krijgt Neg. Dus ik snap niet dat ik mij zelf tegen spreekt. Dit gebeurt wel allemaal. En dan mag je niet zeggen ik geloof niet in deze testen. Ik vertrouw deze test niet.
Nogmaals zou er echt een goeie test zijn die niet wankelt aan alle kanten dan doe ik ook mee en dan test ik ook. Zou fantastie's zijn als het er eens zou komen. Maar we hebben alleen maar deze test en die wankelt aan alle kanten dus ik vertrouw niet op zo'n test.

cobie

Berichtdoor cobie » wo 14 apr 2010, 17:37

Hallo Linda

Dat heb je mooi geschreven.
Heb hier veel respect voor.
Zo zou het ook moeten gaan.
groetjes Cobie

Terug naar “Waarom niet testen ?”