Zou het?

Winette Nijdam
Contacteer:

Zou het?

Berichtdoor Winette Nijdam » za 09 jan 2010, 10:57

Hebben wij dan ook een Peterbald??
Vito is helemaal kaal echt kaal alleen op de neus heeft hij dons en achter de oren.
Poten zijn kaal en heeft geen snorharen.
Maar Tara... Er werd bij het halen van haar gezegd dat ze wat haar op de staart had en ook op de pootjes.
Ze had een winter vachtje werd er gezegd, omdat ze best een koud huis hadden en zij blijkbaar iets meer last van de kou zou hebben. Nou ik vind het allemaal niet zo erg en was gewoon gelijk verliefd op allebei.
Nu ik de foto's zie en er verder een hele wereld voor me opengaat dat er veel meer "kale" rassen zijn. Denk ik dat Tara helemaal geen Sphynx is. Ik ga een paar foto's plaatsen en dan zou ik het graag willen horen wat jullie denken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft echt een vachtje op de poten en staart en kop. Verder heeft ze over haar hele lichaam haartjes (langer dan dons)

Anunaki
Contacteer:

Re: Zou het?

Berichtdoor Anunaki » za 09 jan 2010, 11:55

Nee hoor Tara is volgens mij gewoon een Canadese sphynx ;) .... Peterbalds zijn veel meer "Oosters" getint.

Sphynxjes kennen verschillende "gradaties" in behaardheid: het gaat van haast nagelnaakt (met een heel klein beetje haar op de neusbrug) tot wat Tara heeft en nog meer!
Het varieert ook met de seizoenen en de hormonen.
Het is ook zo dat je sphynxen uit outcross kunt hebben, de eersten (F1) worden dan zelfs volledig behaard geboren.
Je moet het maar eens opzoeken.... op ons oude forum kan je er vast meer over vinden :)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Winette Nijdam
Contacteer:

Berichtdoor Winette Nijdam » za 09 jan 2010, 12:15

Bedankt voor je antwoord! D5

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » za 09 jan 2010, 12:28

Heykes,

Mij lijkt ze ook een echte gewone sphynx.....maar wel eentje met een plucheke......sommige mensen vallen daarover, en geschikt voor show is ze niet als ze zo harig is, maar als ze helemaal gezond is, zou ik er persoonlijk geen problemen mee hebben met zo'n plucheke......
Het kan goed zijn dat ze tegen de lente zo goed als kaal is.....

Ons Phoebe is mooi kaal, maar heeft aan haar staartpunt een floshke (zo noem ik het) behalve als ze krols is of bevallen (hormonaal) dan is ze spiernaakt!!!
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » za 09 jan 2010, 14:53

Ik denk ook niet dat het een Peterbald is, die hebben inderdaad een oosterse bouw en kop, eigenlijk net als bijvoorbeeld een siamees dus.
(Kijk maar eens naar de foto's in het andere topic bij Peterbald)

Het harige kan inderdaad verschillende oorzaken hebben:
Winter: sommige sphynxjes hebben in de winter een lekker pluizig vachtje (dat is net dons en als je er zachtjes aan trekt laat het los). In het voorjaar raken ze het vaak weer wat kwijt.

Zoals ook al gezegd kan het ook een kitten uit een kruising zijn. Fokkers kruisen soms uit met huiskatten om nieuw bloed in de lijn te krijgen. De F1 kittens zijn soms nog helemaal behaard, maar ook bij de latere nestjes kan er nog een wat harige tussen zitten.
Ook kun je een wat "dubieuzere" kruising hebben (zoals wij zelf ook Frodo hebben b5 ): een zogenoemd slipnestje (vaak expres) tussen een Devon Rex en een Sphynx. Deze zijn soms wat kleiner met reuze oren en dus wat meer behaard. Deze vachtjes hebben dan wel het bijna krullige van de Devon. Dan krult het bijvoorbeeld ook achter de oortjes.

En daarnaast heeft de ene sphynx gewoon meer haar als de andere. En probeert de ene fokker nu juist het kale te fokken en kijkt de andere fokker daar minder naar.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 09 jan 2010, 16:21

Hoiiiii
\nu heb ik je gevonden ;))) Ik heb je stambomen gezien ,het is een gewone Sphynx ,In dat stamboom komt nog redelijk dichtbij een Devonrex voor ,dat zal de boosdoener wel wezen ,
En inderdaad is de ene Sphynx veel kaler dan de andere ,daar kom je ook niet onderuit ;)Dus ga lekker genieten ;))
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Peterbald”