Voortgang Tonto

inba

Voortgang Tonto

Berichtdoor inba » do 02 sep 2010, 22:33

Afgelopen week ben ik met mijn kattenmannen naar de DA geweest voor jaarlijkse controle en bij allebei moesten de oogjes even nagekeken worden.

Giro heeft de laatste tijd veel last van een traanoogje, maar de DA kon niets vinden. Geen verstopt traanbuisje, helemaal niets. Hebben meer sphynxen last van traanogen? Er komt geen vuil uit, het zijn alleen maar traantjes.

Tonto's oogjes zijn ook weer gecontroleerd. Hij heeft toch weer licht entropion, niet aan één, maar weer aan beide ogen. Het is niet genoeg om opnieuw te laten opereren, de DA is bang voor overcorrectie. Voorlopig heeft hij er weinig/geen last van, hoewel zijn ogen natuurlijk altijd licht gevoelig zullen blijven.
Echt knijpen met zijn oogjes doet hij lang zo vaak niet meer, een enkele keer nog wel als hij zijn zinnetje wil hebben s7 . Dan kan hij met die knijpogen me vreselijk in de gaten houden.

Gelukkig is hij alweer een heel stuk opgeknapt en dat merk je ook goed aan zijn doen en laten. Hij rent rond als een jonge euhhhh... hond, doet gek, daagt Giro uit en is lang niet meer zo afstandelijk voor bezoek als voorheen. Springt dan zelfs op schoot, wat hij voorheen alleen bij mij deed.
Misschien blijft het nu zo, misschien moet de DA toch nog een keer ingrijpen, maar dat hoor ik bij een volgende controlebeurt.

Voor de operatie altijd veel en vaak knijpen met zijn oogjes
Afbeelding
Afbeelding
So sielugh na zijn alweer derde operatie
Afbeelding
Na de vierde dag mocht de kap af
Afbeelding
En nu is het mijnheertje Glashelder
Afbeelding
die nog even geniet van de laatste zonnestralen op balkon, samen met halfbroer Girootjuh
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Re: Voortgang Tonto

Berichtdoor Petra » vr 03 sep 2010, 00:26

Hoi Ien,

ik ben blij om te lezen en te zien dat het goed gaat met je prachtige mannetjes!!!!
Afbeelding

maria

Berichtdoor maria » vr 03 sep 2010, 08:33

oh die snorharen.. wat een groot verschil zeg na een operatie. maaar het ziet er ook echt pijnlijk uit.. hopenlijk blijft het nog een tijd goed...
dat het dus weer terug kan komen wist ik niet...
maar hij is erg leuk..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 03 sep 2010, 08:34

Wat een verschil voor en na.
Wat is het precies dat hij aan zijn ogen heeft en wat hebben ze tijdens de operaties gedaan?
Groetjes Clem
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 03 sep 2010, 09:18

Tonto ziet er geweldig uit nu :D

Normaal moeten Sphynxen geen traanoogjes hebben .... ik heb het soms met Screamy maar daar kennen we de oorzaak van, ze is vrij behaard en haar haren zijn heel erg stug (zoals een ruwhaar teckel) deze groeien ook krom en schrapen dan soms over haar oogje, als ik ze dan weer wegpluk dan gaat het weer goed, maar dat is zo'n miniscuul werkje (en ik zie dan al niet goed :? ), we wachten nu af tot na haar zogen, als ze hormonaal weer in balans is gaan we kijken en als het dan nog blijft dan gaan we die haren laten weglaseren ..... zou het misschien bij Giro ook zo kunnen zijn?
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

inba

Berichtdoor inba » vr 03 sep 2010, 12:32

Clem: Tonto heeft entropion. Entropion is een aangeboren afwijking van het ooglid, waarbij dit naar binnen krult. Entropion kan zowel aan het bovenste als het onderste ooglid optreden en treedt vaak aan beide ogen op. Door het naar binnen krullen van het ooglid, schuren de haartjes over het hoornvlies (de cornea). Door deze wrijving wordt het hoornvlies beschadigd en gaan de ogen tranen en moet operatief worden ingegrepen om verder beschadiging van het hoornvlies te voorkomen.
Tonto had aan het bovenste als het onderste ooglid ernstig entropion. De DA heeft bij beide oogjes boven en onder een fijn reepje huid weggesneden.
De oogleden sluiten daarna weer normaal aan en het hoornvlies kan zich herstellen. Voor het patientje gaat letterlijk een wereld open; eindelijk weer goed zien zónder pijn. gasp_sm

Maria: ik wist ook niet dat entropion kan terugkomen, maar dat is bij Tonto nu wel bewezen.
Anunaki: haartjes weglaseren bij Giro? Maar hij is toch een nakie, hij heeft toch geen haartjes?
Petra: ja, gelukkig gaat het verder goed met m'n mannekes. Hoe gaat het met "mijn" speciaaltje: Frodo? D10

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 03 sep 2010, 12:35

Als hij plakkie nakie is dan kan hij inderdaad geen haartjes hebben die hem hinderen ;) .... dan moet zijn traanoogje een andere oorzaak hebben!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 03 sep 2010, 12:37

Dankjewel voor de uitleg.

Hopelijk komt het niet zo erg terug als voorheen. Zo'n operatie lijkt mij ook geen pretje.

DjiDji zijn ogen tranen ook wel wat. Joy en Sadie hebben daar geen last van.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 03 sep 2010, 18:30

Hoi Ien
wat heerlijk dat het goed gaat ;) wat zijn ze mooi he jou mannen ,
Ik heb nog steeds de foto'svan de eerste x dat hij geopereerd was ,
Wat was dat een eng gezicht he ,en wat is het mooi geworden .
De hele naakte Sphynxen hebben vaak wel last van een traan oog ,omdat er geen enkel haartje zit op wat dan ook tegen te houden ,

Ien ,het zijn 2 schoonheden ;) maar dat wist je al ,,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » vr 03 sep 2010, 19:26

Jeetje wat een verschil zeg. Wat ziet het er ontzettend zielig uit op die foto's dat hij weer net geopereerd is, dat breekt je hart toch. Gelukkig ziet hij er nu top uit. Hij zal zich vast een stuk lekkerder voelen. Ik ken ec- en entropion eigenlijk alleen uit de hondenwereld, weer wat geleerd.

Terugkomend op je vraag over traanogen. Mijn sphynx Dodo heeft behoorlijk last van traanogen. Hij is niet ziek op wat voor manier dan ook maar wel plak en plak bloot. Het is gewoon traanvocht ik noem hem ook wel eens Pierot lach_sm
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Terug naar “Don Sphynx”