Sphynx Cattery Laila Tov

Zo nu en dan wordt hier een cattery in de kijker gezet.
Wij nodigen hiervoor catteries uit die testen op HCM.
U kunt de HCM testen van deze catteries uiteraard in onze HCM database terugvinden.

Viktor
Contacteer:

Sphynx Cattery Laila Tov

Berichtdoor Viktor » di 11 sep 2012, 20:45

Deze maand kregen wij de eervolle vraag van Wil Olfers om de ´Cattery in de kijker´ van de maand september te zijn. Wij zijn met onze katten samen Cattery Laila Tov en bestaan sinds 2007 gevestigd in Zuid Limburg en fokken Sphynx en Outcross katten.
De naam van onze cattery is in 2007 ontstaan uit liefde voor- en geïnspireerd door- ons eerste zelf gefokte Siamees poesje, genaamd Laila. Even later besloten wij om een Sphynx poesje in huis te nemen als tegenpool van ons Siameesje en op die manier een leuk speels duo te kneden.
Afbeelding
Gaande weg was bij mij het idee opgekomen om klein onderzoekje te doen (Cattery to Cattery) op het gebied van kleurdiversiteit, al vrij snel begreep ik dat dit kleine ras ook een kleine genenpool heeft (daardoor redelijk hoge inteelt) en ook een beperkte kleurendiversiteit i.v.m. bijv. Brits Korthaar of Siamezen.
Gezien de ontwikkeling van het Sphynx ras van het eerste uur en vooral zijn oorsprong is het logisch dat de meeste Sphynxen in kleur Black, red Tabby en White, groene of gele ogen hebben. Dit is de standaard van de huiskatten in Europa en Amerika.
Afbeelding
Om de kleine genenpool te vergroten, inteelt te verlagen en een scala aan kleuren en genen in te brengen hebben wij zowel zelfstandig, als in samenwerking met collega fokkers, uitkruisprogramma´s opgezet waarvan we nu al op F3 zitten, volle Sphynxen, in kleuren Chocolate, Lila point, Blue, Seal point, en enkele Cinnamon dragend wat zeer zeldzaam is. Cinnamon Sphynxen zijn echter nog nooit tentoongesteld. Enkele F2 dragen nog een jasje andere zijn het al lang kwijt )))

Op het kitten menu staat, als de makers ons goed gezind zijn, binnenkort Seal point, Foreigne White, Chocolate en Chocolate point. Zo hebben wij weer voor het ogenblik de Sphynx genen voor de volgende generatie gewaarborgd.
Afbeelding
Onze fokdieren worden met enig regelmaat getest op Hcm, felv en fiv. Naast deze voor ons basale zaken testen en pleiten wij voor een PCR test bij fok- en huisdieren om besmettelijke ziektes zoals o.a. Giradia beter op te sporen, 30 procent (3 op 10) van de katten, met niet altijd een vaste stoelgang, lijden eraan en de dierenartsen zien het vaak over het hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

nonalize

Re: Sphynx Cattery Laila Tov

Berichtdoor nonalize » di 11 sep 2012, 20:57

Hoi,
Leuk om hier wat over je cattery te lezen!
Ik had al gehoord dat je echte kleurenkenner bent dry_sm Zelf heb ik er absoluut geen verstand van, misschien moet ik maar eens een cursusje bij je gaan volgen laugh_sm
Groetjes Elize

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 12 sep 2012, 00:09

Dank je wel voor je reactie. Kattenliefhebber, Kleurenliefhebber en daardoor kenner ohmy_sm. Er zijn vele interessante literatuur stukken over fokken en houden van katten incl. info over hun kleur, rassen, stamboom onderzoekt etc. Wat ik je als tip zou geven om altijd bij de hand te hebben liefhebber of fokker is het boek van Esther Verhoef ´Handboek Katten fokken` en ´Katten encyclopedie´ van dezelfde schrijver. Groetjes byebye_sm
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 12 sep 2012, 10:06

Wat leuk om hier een iets van jouw cattery te lezen Viktor.
Ik vind je haarballen geweldig. Wat een beauty's.
Kun je iets meer vertellen over de fokdieren die je nu hebt?
Groetjes Clem
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 12 sep 2012, 10:45

Met plezier. Ik heb 1 hybride (f1) Een Seal point van 3,5 jaar oud uit een combinatie van een Thai Siamees x Sphynx dat is Lotje, Ginger ruim 4 jaar, Tortie White met groene ogen en eentje die net 1 jaar oud ))) had er 5 maar door een gevecht is 1tje hergeplaatst en 1 overleden. Hoe is het met jou en de diertjes ph34r_sm
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » wo 12 sep 2012, 11:03

Een heel leuk maar vooral boeiend verslagje over je cattery.
Je brengt letterlijk en figuurlijk kleur in het prachtige sphynxjesras.
Heel mooie foto's.
Leuk om kennis te maken met deze cattery dry_sm
Groetjes Hildeke

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 12 sep 2012, 21:09

Hoi Viktor
leuk om zo een stel outcross kittens te zien ,ze hebben heerlijke bekkie's ;))
Knap voor een beginnende Cattery om outcross te doen de makkelijkste manier is toch Sphynx x Sphynx

Maar ,,jij bent de kleuren kenner voor ons ,Zou jij nog 1 x maar dan hier op het forum uit willen leggen hoe het kon ,dat Bully Choc onder zijn wit is en toch tortie kon geven ,Met een Blauw witte poes ,

Elize heeft me keurig geholpen met foto's maken van de baby's dan ging jij kijken of ze rood of Choc waren huh_sm huh_sm huh_sm huh_sm
Wat denk jij nu je ze gezien hebt ,zoals je weet ,heb ik geen verstand van kleuren ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 12 sep 2012, 21:53

Met plezier. Ik heb 1 hybride (f1) Een Seal point van 3,5 jaar oud uit een combinatie van een Thai Siamees x Sphynx dat is Lotje, Ginger ruim 4 jaar, Tortie White met groene ogen en eentje die net 1 jaar oud ))) had er 5 maar door een gevecht is 1tje hergeplaatst en 1 overleden.
Nu weet ik hoe ze heten maar niet hoe ze eruit zien.
Staan ze bij de foto's?
Groetjes Clem
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 12 sep 2012, 22:50

Hoi Clem, Lotje is de meeste linkse Seal point, foto (2009) waar 3 behaarde kip eten en helemaal woest zijn )))

De 1 jarige is de tweede van boven waar 6 naakte op staan ze is de zus van Boeste en Boes van Stellen aka Tijgerhoofjes of iets in die richting, huidige eigenaar Stella Gunterman. De tortie staat er niet op.. wink3_sm
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 12 sep 2012, 23:09

Hoi Wil, het is wel de meest makkelijke daar heb je gelijk in. Persoonlijk is voor mij Outcross de meest spannende en interessante om te doen.

Wit is geen kleur, officieel heeft een witte kat heeft altijd een hoofd kleur Bully is zo geheten Homozygoot voor Chocolat dat wil zeggen dat hij dat doorgeeft aan al zijn nakomelingen. Vervolgens wil dat nog steeds niet zeggen dat dit de hoofd kleur is, de hoofd kleuren zijn rood en zwart dus of hij is rood of zwart onder zijn witte en homozygoot. Bijvoorbeeld een tortie of rood kan ook homozygoot voor Choc zijn dus dat staat los van een hoofdkleur.

Kleuren zijn zo op de foto lastig te zeggen, bij Sphynxen blijven de kleuren lastig. Wil ik ben nog in twijfel aangezien ze ook een Color point is vindt ik dat nog lastiger. Zou je nog een keer die bruine vlek van dichtbij op de foto kunnen zetten want die valt bij mij zo ongeveer schuin. Daarna kijken wij samen wat we zien, goed ph34r_sm
Afbeelding

Terug naar “Cattery in de Kijker”