Afstudeeronderzoek - de resultaten

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Marthe
Contacteer:

Afstudeeronderzoek - de resultaten

Berichtdoor Marthe » do 29 dec 2011, 13:06

Een tijdje geleden heb ik hier op het forum jullie hulp gevraagd voor mijn afstudeeronderzoek kattengedragstherapie. Dat heeft gelukkig voldoende reacties opgeleverd –waarvoor nog veel dank!
In mijn oproepje had ik beloofd dat ik t.z.t. zou vertellen wat ik nu precies onderzocht heb en de resultaten met jullie delen.
Het onderwerp van mijn onderzoek was agressief gedrag bij sphynxen, en meer specifiek het verschil in agressief gedrag tussen torties en sphynxen in overige kleuren. Omdat torties vrijwel altijd vrouwelijk zijn, kon ik alleen maar poezen opnemen in het onderzoek. Het is natuurlijk niet eerlijk om een groep van alleen poezen te vergelijken met een groep waarin ook katers zitten.
Hieronder staat de samenvatting van de resultaten gekopieerd uit mijn onderzoek, ik denk (hoop) dat ik jullie hiermee voldoende inlicht over de onderzoeksvragen en de resultaten. Wat misschien nog wel leuk is om te weten is waarom ik gebruik gemaakt heb van 2 vragenlijsten. Dit was omdat ik van tevoren het vermoeden had dat er een verschil zou zitten in de subjectieve waarneming m.b.t. agressie bij de kat en de objectieve waarneming. Met de vragenlijst waarin alleen steekwoorden stonden, heb ik getracht de subjectieve waarneming te meten, dus in hoeverre beschouwt een eigenaar de kat als bijv. agressief, gezellig, nieuwsgierig, etc. Met de andere lijst, waarin concrete gedragingen beschreven stonden, werden eigenaren wat meer gedwongen om objectief naar het gedrag van hun sphynx te kijken. Ik vond het erg interessant om te kijken of er een verschil is was in de mate van subjectieve en objectieve waarneming tussen beide groepen.
Als jullie nog vragen hebben, of nog meer willen weten, dan hoor ik het wel :) Ik ga het verslag vandaag posten, en dan ongeduldig wachten tot de beoordeling!
In dit afstudeeronderzoek stond agressief gedrag bij het kattenras sphynx centraal. De kleur tortie speelde een belangrijke rol bij de onderzoeksvragen. Vanuit genetisch opzicht bekeken, is deze kleur sterk gebonden aan het vrouwelijke geslacht. Om deze reden heeft dit onderzoek zich beperkt tot het voorkomen van agressief gedrag bij vrouwelijke sphynx katten. Er werd ten eerste onderzocht of vrouwelijke tortie sphynxen door hun eigenaren vaker als zijnde agressief / chagrijnig (Component III van The Big Four, Lee et al., 2007) werden beoordeeld dan vrouwelijke sphynxen in overige kleuren. De verwachting bij deze vraag was dat tortie sphynxen vaker dan sphynxen in overige kleuren hoog zouden scoren op Component III. De resultaten lieten zien dat er geen significant verschil gevonden werd tussen beide groepen. De groep tortie scoorde niet opvallend hoger op Component III dan sphynxen in overige kleuren. De opgestelde hypothese werd hiermee niet bevestigd.
Ten tweede is middels een vragenlijst met gedragselementen van agressie onderzocht of tortie sphynxen meer gedragingen toonden die passen binnen agressief gedrag. Voor het beantwoorden van deze onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van een vragenlijst met gedragselementen van agressief gedrag. Verwacht werd dat tortie sphynxen meer gedragselementen van agressie zouden laten zien dan sphynxen in overige kleuren. De resultaten bevestigden de hypothese: de gemiddelde score van tortie sphynxen was significant hoger dan de gemiddelde score van sphynxen in overige kleuren.
Dus.... Wanneer gekeken wordt naar allerlei gedragingen die horen bij agressief gedrag, laten torties opvallend vaker zulke gedragingen zien dat sphynxen in overige kleuren. Dit is natuurlijk wel een heeeeeel voorzichtige conclusie, en wil niet zeggen dat tortie sphynxen nu echt meer agressief zijn, daar is meer onderzoek voor nodig!! Mijn onderzoek is natuurlijk vrij eenvoudig geweest van opzet. Voor vervolgonderzoek naar dit onderwerp zijn er nog vele verbeterpunten, doordat bepaalde factoren die van invloed zouden kunnen zijn niet meegenomen zijn in mijn onderzoek.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Afstudeeronderzoek - de resultaten

Berichtdoor Clemmetje » do 29 dec 2011, 13:10

Wat leuk dat je afstudeeronderzoek klaar is.
Ik hoop en ga duimen voor je dat het goedgekeurd wordt. (of hoe dat ook heet).
Ik had eigenlijk niet verwacht dat de tortie agressiever zou zijn maar zo zie je maar dat ik er helemaal naast zit.
Vond het wel leuk om de lijsten in te vullen. Je kijkt inderdaad op een andere manier naar je katten door zo'n lijst.
Groetjes Clem
Afbeelding

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » do 29 dec 2011, 13:11

Bij de oosters korthaar is ook bekend dat torties feller zijn dan poezen die geen rood hebben. Toeval??
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » do 29 dec 2011, 13:20

Grappig! Ik heb hier een tortie langhaar HTK. Zelf hebben wij maar één meisje, dus wij zeggen altijd dat het komt omdat het een vrouwtje is, maar onze Chèrie is bijzonder vaak erg chagerijnig en mopperig en doet soms lelijk tegen onze kleinste kater!
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » do 29 dec 2011, 13:21

Leuk om de eindconclusie nog even te lezen.
Ik ga duimen voor een hele goede beoordeling great_sm
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 29 dec 2011, 13:49

Leuk dat je de resultaten deelt, dank je wel.

Ik zag hem trouwens ook net op je FB staan, en je hebt er ook een hele leuke cover van gemaakt!

In dit hele onderzoek zal wel wat werk ingekropen zijn dus ik hoop van harte dat je een mooie beoordeling zal krijgen...... VEEL SUCCES!!!!!!!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 29 dec 2011, 19:51

Hoi Marthe
wat leuk ;) ik hoop dat je een giga goede beoordeling krijgt ,
en ja het is echt ,de tortie staan vaak op hun strepen ;)))
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » do 29 dec 2011, 20:19

Hey Marthe, goed gedaan great_sm leuk om de eindconclusie hier te kunnen lezen.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 29 dec 2011, 20:37

Wendy, jaaaa leuk is de cover geworden hè? Met dank aan Miaula lach_sm
Grappig Petra en Tanja, dat jullie het felle herkennen, maar dan in andere rassen. Er is helaas nog vrij weinig onderzoek gedaan naar de relatie vachtkleur - karakter. Dat is wel jammer, want het is juist interessant! Ik denk dat de moeilijkheid hem wel zit in het doen van goed onderzoek hiernaar, omdat je te maken hebt met complicerende factoren zoals mogelijke aanleg, maar ook omgevingsfactoren die katten vormen in hun karaktertje. Hoe dan ook, ik heb het zelf wel super leuk gevonden om het onderzoek te doen, maar ben blij dat het erop zit. Ik ben geloof ik in april ermee begonnen, en de laatste 2-3 maanden heb ik er echt intensief aan gewerkt. Nu maar hopen dat het hele gebeuren met een goed cijfer beoordeeld wordt, dan ben ik straks mooi afgestudeerd dance4_sm

geertje

Berichtdoor geertje » do 29 dec 2011, 22:02

Knap werk Marthe, ik ben benieuwd naar je uitslag, wanneer heb je die?
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”