Casus Fretje

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Marthe
Contacteer:

Casus Fretje

Berichtdoor Marthe » zo 13 mei 2012, 14:26

Tijdens mijn opleiding tot kattengedragstherapeut bereikte ik op een gegeven moment het punt dat ik stage moest lopen. Dit hield in dat ik zelfstandig casussen moest uitvoeren, waarbij ik in de advisering wel onder supervisie van de opleiding stond. Dit was uiteraard om te voorkomen dat de plank volledig mis geslagen werd m.b.t. diagnosestelling en advisering en er dingen geadviseerd werden die meer slecht dan goed deden. Via een oproep bij het dierenasiel waar ik vrijwilliger ben, kreeg ik gelukkig voldoende aanmeldingen. Een van de casussen die me bijgebleven is, is Fretje. Deze wil ik hier graag met jullie delen, ook om te laten zien wat het werk als kattengedragstherapeut nu eigenlijk inhoudt.

De eigenaresse van Fretje nam contact met me op omdat ze haar kat als schizofreen bestempelde. Het bleek dat hij van het ene op het andere moment van een lief beestje, ineens veranderde in een kat die ging slaan of bijten, vaak tijdens aaien. De eigenaresse wist niet wanneer ze hem niet kon vertrouwen en had zich eigenlijk neergelegd bij de situatie, ze zei letterlijk dat zij en Fretje tot elkaar veroordeeld waren. Hoewel de kat van haar dochter was, is Fretje bij haar blijven wonen omdat het niet boterde tussen hem en de andere kat in huis. Haar dochter had de andere (lievere) kat meegenomen, en Fretje is gebleven. Daarnaast krabde Fretje al lange tijd op ongewenste plekken in huis; de bank en eetkamerstoelen waren flink toegetakeld door hem. Het was een vrij gecompliceerde casus, doordat er uiteindelijk 3 probleemgedragingen waren. Deze ga ik niet allemaal volledig uitwerken, omdat het dan een veel te lang verhaal wordt. Het bijten tijdens het aaien ga ik wel uitleggen, omdat dit nogal eens voorkomt. Het ongewenste krabgedrag zal ik kort behandelen.
Na contact via de mail, ben ik vorig jaar in augustus op consult gegaan. In de woonkamer viel me op dat er een grote krabpaal was, maar dat deze in een hoek van de kamer stond waar Fretje niet zomaar langs kwam. De paal stond dus niet langs zijn wandelroute, hij moest er echt naartoe lopen als hij zijn nagels wilde krabben. De bank en eetkamerstoelen stonden daarentegen wel op zijn wandelroute, waardoor hij die is gegaan gebruiken. De stoel die op de hoek van de tafel (in zijn looproute) stond was ook zijn favoriet, wat mijn vermoeden ondersteunde dat hij graag een krabplek wilde waar hij langs kwam. Het ontstaan van dit ongewenste krabgedrag was doordat er voor hem geen goed alternatief was binnenshuis, en het ontstaan had daarnaast samenhang met de andere kat die er nu niet meer woonde. Fretje is in die tijd begonnen met het ongewenste krabgedrag, want eigenlijk als teken van dominantie gezien kan worden. Het krabben heeft 2 aspecten: visueel en reuk. Visueel omdat de andere kat kon zien dat Fretje daar krabde (in zijn aanwezigheid) of door het zien van de sporen. Daarnaast geven katten met krabben hun eigen geur af, wat als markering gezien kan worden. Het stukje markeren hoefde niet meer aangepakt te worden, omdat Fret nu het rijk alleen had. Maar het doel was uiteindelijk natuurlijk wel om Fretje meer te laten wennen aan gewenste krabalternatieven. Ik heb daarom geadviseerd om andere krabalternatieven aan te schaffen en deze aanvankelijk dicht bij zijn huidige krabplekken te zetten, dus de stoel en bank, en deze evt. aantrekkelijk te maken met kattenkruid. Zo bied je Fretje een gewenst en aantrekkelijk alternatief aan. Als deze krabpalen goed gebruikt worden, ga je ze in kleine stapjes verplaatsen naar een betere plek, die wel in zijn looproute ligt. Dit had effect, Fretje maakte fanatiek gebruik van de 3 nieuwe krabplekken die zijn bazin voor hem gekocht had en krabde niet of nauwelijks meer aan de stoel en bank.

De eigenaresse had ter voorbereiding op het consult tevens een filmpje van het bijten tijdens het aaien. Voor haar kwam het moment dat Fretje haar ging bijten en haar hand vastpakte totaal onverwacht, dit zei ze letterlijk zo toen ze me het filmpje liet zien. Vervolgens hebben we het filmpje samen nog eens bekeken, maar nu ging ik vertellen wat ik zag. In dat filmpje zag ik een kat die zich na een aantal aaien al omdraaide, naar de hand keek en miauwde. Wat betreft zijn oren, pupillen en snorharen waren nog geen bijzonderheden te zien. Niet lang daarna begon hij met zijn staart te zwiepen en draaiden zijn oren wat opzij. Dit duidt op irritatie, en met dergelijke subtiele signalen geeft de kat eigenlijk aan dat hij er genoeg van heeft. De eigenaar ziet dit niet, en gaat door met aaien. Fret draait zich vervolgens ineens om pakt haar arm vast, bijt in haar hand en likt vervolgens kort zijn bek af (tongelen, stresssignaal). Zijn oren zijn nu nog meer opzij gedraaid en zijn pupillen zijn vergroot. Het was voor de eigenaar een grote openbaring dat Fretje helemaal niet ‘ineens’ uithaalde, maar dat hij al duidelijk had laten zien dat hij er genoeg van had. Het grote probleem van katten is dat het meesters zijn in subtiel communiceren, iets waar de meeste eigenaren zich onvoldoende van bewust zijn. Fretje liet door te kijken naar de hand, zwiepen met de staart en gedraaide oren al zien dat hij zijn max. bereikte. Omdat dit signaal niet opgepikt werd, is hij op een gegeven moment genoodzaakt om een duidelijkere boodschap af te geven aan zijn bazin: bijten. Fret zette dit gedrag in om weer controle over de situatie te krijgen, hij wilde dat het aaien stopte. Eigenaar stopt na het bijten altijd met aaien, waardoor Fret zijn doel bereikte, en hij dus geleerd heeft dat het zinvol is om te bijten. Fretje werd in die zin beloond voor zijn bijt- en krabgedrag, waardoor het gedrag zich ontwikkeld heeft en in stand gehouden wordt.
Hoe gingen we dit probleem aanpakken? Eigenaar kon niet aangeven wanneer Fret zijn max. bereikte tijdens het aaien. Ik heb haar daarom voorgelicht over de signalen waarmee Fretje laat zijn dat hij er genoeg van heeft. Om te beginnen moest eigenaar gedurende 1 week een dagboekje bijhouden waarin ze opschrijft hoe vaak ze Fretje kon aaien voordat hij (stress)signalen ging vertonen. Op die manier kon achterhaald worden waar nu zijn max. lag, zodat het startpunt van de therapie bepaald kon worden. Vervolgens was het de bedoeling dat eigenaar Fretje regelmatig ging aaien, en hierbij alert bleef op de signalen. Fretje zou beloond worden met een snoepje als het goed ging. Daarna werd het aantal aaibewegingen langzaam uitgebouwd, om Fretje in stapjes te laten wennen aan het aaien. Dus als 5 aaibewegingen geen reactie meer opleverde, werd het uitgebreid naar 6, totdat dat langere tijd goed ging, etc. Doordat eigenaar te allen tijden alert moest blijven op de signalen van Fretje, en zijn grens wat betreft aaien zou blijven respecteren, was het doel om de associatie van Fretje met aaien te veranderen. Hij had nu de associatie aaien = vervelend, want ze stopt niet wanneer ik dat wil. Door gedurende langere tijd te stoppen met aaien voordat hij geïrriteerd begon te raken, is het de bedoeling dat hij gaat leren dat aaien leuk is, en geen vervelend einde hoeft te hebben.
De eigenaresse van Fretje is goed bezig geweest met het opvolgen van het behandelplan. Al na 2 weken kreeg ik een mail dat Fretje in positieve zin zo veranderd was. Het grappige was dat de verandering zo geleidelijk gegaan was, dat eigenaresse het zelf niet eens opgemerkt had dat Fretje niet meer sloeg of gromde. Ze ontdekte dit pas toen haar dochter vroeg hoe het ging met Fretje. Na een maand kon ze hem al weer veel beter en langer aaien en merkte ze dat Fretje er echt van begon te genieten. 4 maanden na het consult kreeg ik een mail waarin ze me vertelde dat ze het ongelooflijk vond hoe Fretje veranderd was en nog steeds veranderde. Elke keer dacht ze: nu hebben we eruit gehaald wat erin zit, dit is het eindpunt, om vervolgens weer verbaasd te staan kijken als Fretje weer een stap vooruit ging. Niet alleen in zijn bijtgedrag, maar in zijn algehele gedrag en houding zag ze groei. Ze merkte dat Fretje haar meer ging vertrouwen en ze dingen met hem kon doen die ze in het verleden niet voor mogelijk gehouden had. Van zulke reacties word ik uiteraard heel erg blij! Het laat zien wat je met gedragstherapie kunt bereiken: een baasje die bij aanvang niets van haar kat begrijpt en vindt dat ze tot elkaar veroordeeld zijn, tot een baasje dat dagelijks geniet van haar kat en zijn aanwezigheid.

manoe76
Contacteer:

Re: Casus Fretje

Berichtdoor manoe76 » zo 13 mei 2012, 14:42

Hoi Marthe, wat leuk dat je je verhaal met ons deelt en wat een mooi verhaal zeg! Zo zie je maar wat begrip en onbegrip kan doen bij onze dieren... en hoe je sommige problemen met relatief simpele methodes al op kan lossen.
Ik moet bekennen dat ik nu in mijn kamer zit rond te kijken en denk dat ik maar eens wat extra krabgelegenheden voor mijn Caspertje moet gaan aanschaffen....
Afbeelding

SiL

Berichtdoor SiL » zo 13 mei 2012, 15:23

Mooi verhaal! En fijn voor Fretje dat hij nu beter begrepen wordt!

Rosy doet soms ook "ineens" boos (dan klinkt het alsof ze opstijgt) en gaat dan uiteindelijk happen. Ik had zelf al wel bedacht dat ik moet stoppen met aaien als ze dat geluid begint te maken en nu met dit verhaal erbij snap ik het nog wat beter.

Fijn dus dat je dit met ons deelt want nu is voor mij in ieder geval weer een stukje duidelijker waar haar gedrag op dat moment vandaan komt en waar ik naar kan/moet kijken en op moet letten.
Groetjes SiL
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 13 mei 2012, 16:01

Wat interessant om te lezen Marthe. smile_sm
Charlie doet dit is ook. Ik had wel al door dat ze dit deed zodat we dan stoppen met aaien maar niet dat je er ook mee aan het werk kunt om dit gedrag te veranderen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 13 mei 2012, 19:50

Hoi Marthe
met veel intresse je verhaal gelezen van Fretje ,ja achteraf als je dat leest en je de situatie uitlegt waarom begrijpen denk ik al de mensen het wel die dit lezen ;)

Het is zo simpel en wij doen onbewust zoveel fout doordat we niet op de signalen van de dieren letten
Wat geweldig dat die vrouw jou tot2 x toe gemaild heeft om je te vertellen hoe het mey Fretje gegaan is.
bedankt dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

SiL

Berichtdoor SiL » zo 13 mei 2012, 21:22

Ik heb ook meteen de krabpaal verzet want Rosy is de laatste tijd heel erg op de bank bezig. Ik had de krabpaal daar neer gezet waar ze veel aan de bank krabt maar ik heb 'm nu onder de trap gezet waar ze eigenlijk wel 100x per dag langs loopt.

En zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de paal net gekocht had zat ze er ook wel aan te krabben dus ik moet even afwachten hoe lang dit interessant gaat blijven maar ik heb goede hoop dus Marthe ook weer bedankt voor deze tip! ive_rose_sm
Groetjes SiL
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 13 mei 2012, 21:32

Wat leuk om te lezen Sil.

Bij mij staat de krabpaal meteen naast het kattenluik dus ze komen er altijd wel langs.
En er staat er nog 1 ook wel op een doorgaande route.
Hier wordt dus niet aan de banken of stoelen gekrabt.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 13 mei 2012, 22:06

Leuk om te lezen (en zien) Sil! Hopelijk blijft de paal inderdaad interessant. Ik merk hier bij mij ook dat de plek van de krabpaal wel belangrijk is voor de frequentie van het gebruik.
Zo zie je maar wat begrip en onbegrip kan doen bij onze dieren... en hoe je sommige problemen met relatief simpele methodes al op kan lossen.
Klopt, ik heb ook nog een andere casus gedaan waar ik op zoveel onbegrip bij de eigenaar stuitte. Hij snapte eigenlijk weinig tot niks van zijn kat, maar zag dit zelf totaal anders helaas. Met deze kat is er uiteindelijk ook weinig verbeterd naar ik begrepen heb, wat heel jammer is. Ik had echt met dat beestje te doen. het was wel een bang katje, maar de eigenaar was zo zelfverzekerd en wilde eigenlijk alleen maar bevestigd worden in zijn eigen ideeën. Bij alles wat ik hem uitlegde en adviseerde, volgde er een 'ja, maar...' van de eigenaar. Tja, wil je dan mijn hulp of niet?
Rosy doet soms ook "ineens" boos (dan klinkt het alsof ze opstijgt) en gaat dan uiteindelijk happen. Ik had zelf al wel bedacht dat ik moet stoppen met aaien als ze dat geluid begint te maken en nu met dit verhaal erbij snap ik het nog wat beter.
Zou je eigenlijk ook eens goed moeten letten op haar lichaamstaal! 'onverwacht' uithalen tijdens het aaien is vaak helemaal niet zo onverwacht als je weet waar op te letten.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 14 mei 2012, 00:48

Ja, dat is helaas het probleem soms met mensen... ze willen niet geholpen worden maar bevestigd hebben hoe goed ze het doen. Kom ik ook vaak tegen, ook op de praktijk, en heb inmiddels geleerd dat een beetje van me af te laten glijden, hoe sneu ook. Je kan er soms niks aan doen. Maar blijft wel lastig.

En wat die krabpalen betreft: ik ga het hier ook anders doen. Ik heb 2 krabplanken in de gang waar veel gebruik van wordt gemaakt, en 2 die in hoeken staan, maar ook niet echt geschikt zijn om ergens anders neer te zetten (lees: niet stevig genoeg en niet genoeg ruimte). Rico en Roxy krabben netjes daar waar het hoort, maar Casper vind de bank en de stoel ook hele geschikte plekken. Dus heb ik vandaag een kleine krabpaal en 2 krabplanken besteld om die daar neer te zetten en dan zoals jij beschreef langzaam te verplaatsen. Dan hoop ik dat het ooit de moeite waard wordt om nieuwe meubels aan te schaffen...
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » ma 14 mei 2012, 16:43

Wat geweldig dat Fretje geholpen is en daardoor meer begrip is tussen baasje en dier!!
Erg interessant ook om te lezen.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”