Casus Fretje

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Casus Fretje

Berichtdoor Wil » ma 14 mei 2012, 23:12

Hoi Sil
wat goed ,dit klinkt echt geweldig

Marthe het is niet alleen dat wij wat bijleren .maar mensen die er nooit in geloofde en eigelijk ben ik ook wel zo iemand ,
ziet nu toch dat er wel degelijk dingen zijn die wij totaal over het hoofd zien
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 14 mei 2012, 23:18

Leuk om te lezen Wil! Weet je wat het is, veel mensen denken dat het iets wazigs of zweverigs is, zo'n kattengedragstherapeut. Veel mensen denken ook dat je een soort kattenfluisteraar bent. Maar het is echt (wetenschappelijk) onderbouwd, en gebaseerd op gedrag van katten.
Mensen zien vaak veel over het hoofd bij katten, en interpreteren het totaal verkeerd. Die denken dat katten vriendjes zijn als ze elkaar langdurig in de ogen staren.. Terwijl dat juist teken van pure agressie en intimidatie is bij katten.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 15 mei 2012, 14:06

Hoi Marthe
klopt dat heb ( had) ik ook eigelijk een beetje geitenwollen sokken gedoe

Maar nee dat is het echt niet ,dat in de ogen kijken dat fixceren dat weet ik in de Siam tijd hadden we zo'n kat ,emn wij maar denken dat zij nooit wat deed

Zo ben nu toch lekker op gang .weet jij wat ik fout doe Mamba is gewoon een bitch eerste rang
Ze slaap in een kamer apart dat vind zij heerlijk de andere katten ook en wij zeker
Nu hebben we een heel bed ritueel We maken samen een pad warm Til ik haar op zet haar pootjes erop en zo gaan we samen naar de katten kamer
daar doen we de pad in een varkensmand maak haar fleece dekens daar in los knuffel effie's en loop weg

Dan komt het daar wordt ze kwaad om of ze geeft me een mep of ze probeerd mijn hand te pakken ze durft ook nog wel te happen .
Zou ze toch onbewust boos hierom wezen ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 15 mei 2012, 21:03

Zo ben nu toch lekker op gang .weet jij wat ik fout doe Mamba is gewoon een bitch eerste rang
Ze slaap in een kamer apart dat vind zij heerlijk de andere katten ook en wij zeker
Nu hebben we een heel bed ritueel We maken samen een pad warm Til ik haar op zet haar pootjes erop en zo gaan we samen naar de katten kamer
daar doen we de pad in een varkensmand maak haar fleece dekens daar in los knuffel effie's en loop weg

Dan komt het daar wordt ze kwaad om of ze geeft me een mep of ze probeerd mijn hand te pakken ze durft ook nog wel te happen .
Zou ze toch onbewust boos hierom wezen ?
Het is lastig om dat puur en alleen op basis van informatie te bepalen waarom Mamba dit doet. Waarom denk je dat ze onbewust boos is? Wat altijd belangrijk is om te achterhalen waarom de kat bepaald probleemgedrag laat zien is: wanneer stopt het? Dus wanneer stopt Mamba met het vastpakken/houden van je hand of het bijten? De redenering is dat katten stoppen met het vertonen van het (probleem)gedrag als ze hun doel bereikt hebben. Dus stel dat jij Mamba aait, en jij gaat weg op het moment dat zij nog geaaid wil worden, dan kan het zijn dat ze wil dat je verder aait en daarom je hand pakt. Misschien eens zinvol om te kijken wat er gebeurt als je haar wat langer en uitgebreider aait, om te zien of ze het dan ook nog steeds doet? Misschien wil ze wel langere quality time met jou alleen, en moet je haar langer aaien. Je zou als ze uithaalt eigenlijk ook eens even moeten kijken hoe haar oren staan, kun je daar wat over vertellen? Of film het eens, dan kan ik wat beter haar houding en 'stemming' zien, dus aan de hand van haar lichaamstaal en kop zien wat haar 'emotie' is.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 15 mei 2012, 21:20

Hoi Marthe
Denk zelf ook dat dat het is ze wil niet dat ik wegga ,ze gaat daar het liefst 5 uur met me zitten knuffelen
Gisteravond had ik haar niet geaaid en toen kwam ze achter me aan ,
Ze is niet boos heeft geen grote pupillen en ook haar oren niet plat .

Ze kan ook bij visite op schoot gaan liggen als die haar er dan af willen zetten gromd ze ook maar ze doet niks ,
Ik weet ook niet meer uit mijn hoofd of ze een ze een flessen kind was Wie weet scheelt dat ook wel
Groetjes Wil
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » wo 16 mei 2012, 00:07

Wij kunnen nog zoveel leren van kattentaal als we het willen en kunnen zien
maar ze regeren ook op je stemming
en voelen je aan
ik moet ook zelf toegeven dat ik dus katten vroeger niks vond en nu een huis vol heb en het geweldig vindt en al die eigen persoonlijkheden wub_sm wub_sm
wat me alleen weer duidelijk is is dat je soms zelf dingen niet meer ziet
en jij dan met een helder antwoord komt zet de paal in de loop
is logisch maar wij kijken waar past ie mooi in ons huis ohmy_sm

ze blijven inspirerend onze katten

groetjes An

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”