Mee bemoeien of niet? en Miauwen...

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

manoe76
Contacteer:

Mee bemoeien of niet? en Miauwen...

Berichtdoor manoe76 » do 17 mei 2012, 19:22

Hoi Marthe,

Ik heb ook 2 vraagjes aan je:

Als eerste: ruzies in huis, mee bemoeien of niet? Rico en Roxy hebben onderling nog wel eens ruzie. Ze fixeren elkaar en soms vallen ze echt uit naar elkaar. Meestal komt dit gedrag van Rico, hij kan Roxy echt wegjagen, maar Roxy neemt er ook aan deel. Kan Rico echt fixeren en soms haalt ze uit naar hem.
Casper wil roxy ook nog wel eens aanvallen, vooral op bed. (hij vind wel een beetje dat het bed zijn domein is) Als ik dan naar bed gaat komt Roxy bij me liggen. Even later komt Casper ook, neemt dan een sluiphouding aan en bespringt haar.
Nou heb ik me laten vertellen dat ik me niet moet bemoeien met dit soort strubbelingen in huis. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat soms wel moeilijk vind, zeker omdat Roxy zo vaak de sjaak is. Ik bemoei me er niet altijd mee, maar soms wel. Soms probeer ik op een positieve manier af te leiden door Rico gewoon vrolijk bij me te roepen (alleen levert het hem niks op, dus misschien zou ik hem dan iets lekkers moeten geven?), soms door te corrigeren.

Maar ben dus benieuwd wat jouw idee hier over is?

Mijn tweede vraag gaat over Casper, en is meer een nieuwsgierigheidsvraag. Heel vaak is hij in een andere kamer en dan staat hij heel lang en hard te miauwen. Doet hij niet als hij in dezelfde ruimte is als ik en meestal is hij helemaal alleen als hij het doet. Als ik hem dan roep komt hij snel miauwend aangerend. Ik ken dit gedrag eigenlijk alleen bij dementerende of dove katten, maar beide is hij niet (hij is pas 6). Het geeft me het gevoel dat hij wil dat we/ik naar hem toe kom, dat hij wil vertellen dat er daar iets heel leuks is, maar dat is waarschijnlijk een hele menselijke interpretatie. Hij doet het overdag, maar ook vaak 's avonds als ik in bed lig. Heb jij enig idee waar dit vandaan zou kunnen komen? Het is verder ook geen probleem, hij mag het gewoon lekker doen als hij dat wil, maar ik ben zo benieuwd. Het is trouwens ook niet dat hij dan naar de bak moet of net is geweest.

Groetjes Manoe
Afbeelding

Tilly

Re: Mee bemoeien of niet? en Miauwen...

Berichtdoor Tilly » do 17 mei 2012, 19:33

Interessante vragen.....ben benieuwd naar het antwoord.

Je tweede vraag komt me bekend voor, hier zijn het Lloyd en Clint die dat regelmatig doen.
Groetjes, Tilly >^.^<

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 17 mei 2012, 19:42

Zeker interessante vragen.
Ben ook heel benieuwd of Marthe hier tips of ideeën over heeft.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 17 mei 2012, 20:43

He Manoe,

Ruzies moet je niet onderbreken. Je hebt kans dat de agressie dan op jou gericht wordt en daarnaast is het gevecht niet over. De katten zitten nog met hun opwinding en niet geuite agressie, dus grote kans dat het op een ander iets of iemand gericht wordt. Katten (in het wild) vechten in principe door totdat ze kunnen vluchten of "winnen": de ander druipt af door te vluchten. Er wordt echter met een gevecht niks bepaald, de "winnaar" is geen echte winnaar, in de zin dat hij de baas wordt. Katten hebben geen onderwerpingsgedrag, zoals honden dat bijv. wel hebben. Afleiden is inderdaad wel een mogelijkheid, maar met belonen zou ik voorzichtig zijn. Sommige katten kunnen weer zo bijdehand zijn dat ze jouw reactie en de beloning gaan koppelen aan het tonen van de agressie naar de andere kat, waarmee je eigenlijk een averechts effect bereikt. Wat je het beste kunt doen is alleen afleiden, gooi eens een speelgoedje, waar de aandacht op gericht wordt. Denk dat je vrij vaak wel zult zien dat 1 van de 2 snel de benen neemt. Belangrijkst is dat je dus ook altijd een "vluchtroute" beschikbaar hebt, dus altijd een vluchtmogelijkheid voor de katten, ofwel de hoogte in (krabpaal bijv.) ofwel naar een andere kamer.

Het miauwen herken ik maar al te goed. Hier doet Miaula dat, die gaat ook ergens hartverscheurend zitten te miauwen. Ik denk dat het aandachtvragend gedrag is zelf. Bij mij houdt ze er namelijk altijd mee op als ik kom om met haar te spelen of haar te knuffelen. Miaula zit als ze het doet ook altijd ergens moederziel alleen, dus ik denk echt dat ze dan gezelschap zoeken/willen. En natuurlijk hebben ze dan weer door leerprocessen geleerd dat het rendabel is om knetterhard te gaan zitten schreeuwen, want wij baasjes geven allemaal superbraaf een reactie (dus een beloning) waardoor ze het gedrag vaker gaan inzetten. w4

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 17 mei 2012, 20:55

Dank je wel voor je antwoord Marthe. Wat dat belonen betreft vond ik dat ook al twijfelachtig, want ik wil natuurlijk niet dat Rico denkt dat ik hem beloon voor het aanvallen van Roxy. Dat afleiden met een speeltje zal ik zeker proberen! Soms merk ik wel dat als ik hem roep dat ik daarmee het fixeren doorbreek, maar bij Casper werkt dat niet, die gaat door tot hij zijn zin heeft. Toch maar gewoon laten gaan dus.... Gelukkig zijn er genoeg vluchtmogelijkheden. Casper is tevreden als Roxy even van bed afgaat (10 min later liggen ze heerlijk samen te slapen fool_sm ) en Rico denkt dat hij niet op bepaalde dingen kan springen, dus dat is makkelijk voor Roxy. En Roxy gaat ook niet achter Rico aan, dus het komt gelukkig nooit tot echte gevechten.

Wat dat miauwen van Casper betreft: ik dacht inderdaad aan aandacht vragen, roepen, en inderdaad, dat krijgt hij ook! (wij baasjes zijn zo goed geconditioneerd door onze katten lach_sm lach_sm ) Ik ga meestal niet naar hem toe omdat ik vaak bezig ben, maar roep hem wel en dan komt hij vrolijk naar mij toe en dan kan ik natuurlijk niet anders dan knuffelen wub_sm

Ik heb trouwens naar aanleiding van je verhaal over Fretje een extra (kleine) krabpaal gekocht en bij de hoek van de bank gezet (waar een gigantisch gat zit door Casper zijn krabben) en wat denk je? Ik heb hem er niet meer zien krabben!! Al 2 dagen niet yahoo_sm
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 17 mei 2012, 21:08

Klinkt ook eigenlijk heel logisch je er niet mee bemoeien. Je wilt altijd ingrijpen omdat je het niet leuk vindt.

En wat goed dat er al twee dagen niet aan je bank gekrabt is. dry_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 17 mei 2012, 21:29

Wat goed zeg, dat er al 2 dagen niet aan je bank gekrabd is! Hopelijk blijft het zo! Grappig he, hoe je met zoiets kleins al ongewenst gedrag kunt verminderen!

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 17 mei 2012, 21:38

Ja, ben super blij, maar ook heel verbaasd! Vooral omdat hij niet heel specifiek aan die krabpaal krabt. Maar er hangt wel een muisje aan en op het voetstuk zitten muisjes met ogen die er natuurlijk af moeten... dus blijkbaar genoeg afleiding! Ben in elk geval erg blij met die tip van jou voor Fretje. Hoop dat het zo blijft, want dan kan ik eens gaan denken aan een nieuwe bank ohmy_sm
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”