Interpreteren gedrag

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Marthe
Contacteer:

Interpreteren gedrag

Berichtdoor Marthe » wo 13 jun 2012, 20:33

Waar ik tijdens mijn studie veelvuldig mee heb moeten oefenen, is het interpreteren van kattengedrag - uiteraard best belangrijk als je gedragstherapeut wil worden. Zoals al eerder gezegd, zijn katten nogal subtiel in hun communicatie en zul je als mens daardoor vaak gedrag op foute wijze interpreteren.

Wat ik wel leuk zou vinden om in dit onderwerp te doen, is kijken of jullie kattengedrag kunnen interpreteren. En daarbij is het eigenlijk de bedoeling dat je eerst zo objectief mogelijk probeert te beschrijven wat je ziet en daarna een interpretatie te maken van het gedrag. Ik zal bij onderstaande foto eerst het beschrijven wat ik zie, en er daarna een 'conclusie' aan koppelen, daarna post ik een foto waar jullie je gedachten over mogen laten gaan.

Afbeelding
Rechter kat
Observatie: De kat staat rechtop en de lichaamshouding is normaal, vacht is glad en laat geen bijzonderheden zien. De staart staat recht omhoog en het puntje wijst wat naar voren. Oren staan rechtop en naar voren. Grootte van pupillen en de snorharen zijn niet zichtbaar. Nagels lijken ingetrokken te zijn. De neus van de kat komt erg dichtbij de neus van een andere kat.
Interpretatie: Deze kat toont sociaal gedrag door een andere kat te begroeten en te ruiken. De houding laat zien dat de kat vriendelijk is en zeker van zijn zaak is.

Linker kat
Observatie: Lichaamshouding: de kat staat wat door de voorpoten gebogen en deinst wat terug met het lichaam, waardoor hij zich kleiner maakt. De linker voorpoot is van de grond, nagels lijken wel ingetrokken te zijn. De vacht is normaal. De staart staat horizontaal, in een boog naar achteren. De oren staan recht, mogelijk iets opzij gedraaid. Snorharen en pupilgrootte is niet te zien. De neus is dichtbij de andere kat.
Interpretatie: De kat is ambivalent en niet zeker van zijn zaak. Hij laat sociaal gedrag zien door de andere kat te begroeten, maar is onzeker en toont tevens een stresssignaal (pootje heffen). De kat weet nog niet hoe hij op het gedrag van de andere kat wil/gaat reageren; het gedrag kan 'normaal' zijn en bij een begroeting blijven, maar kan na het besnuffelen ook omslaan naar agressief gedrag.

Ik zal beginnen met een niet al te moeilijke foto, ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben :)
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Interpreteren gedrag

Berichtdoor Clemmetje » wo 13 jun 2012, 20:44

Observatie: kitten staat teruggedeinsd. Blaast. Oren staan naar achteren. Rugharen staan omhoog. Nagels zijn uit.

Interpretatie: kittens is bang en blaast om dit te laten merken.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 13 jun 2012, 20:47

Hoi Marthe
wat leuk
Wat ik zie of denk te zien is een kitten dat ergens van geschrokken is ,of schrikt omdat er iemand voor hem staat (of iets )
zijn kont hangt naar achter hij deinst ergens voor terug ,tenen staan uit elkaar ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 13 jun 2012, 21:17

Observatie: Kitten deinst naar achter, oren plat naar opzij, staart omhoog, haren omhoog, bekje open, grote ogen. Nagels uit.

Interpretatie: Kitten is bang, maar probeert zich toch groot te maken om af te schrikken. En waarschijnlijk blazen om te zeggen: tot hier en niet verder! Toch teruggedeinst, maar wel staart omhoog om zelfverzekerde indruk te wekken.

Leuk dit Marthe!!
Afbeelding

moon1970

Berichtdoor moon1970 » wo 13 jun 2012, 21:37

Ik denk dat dit kitten duidelijk wil maken dat je uit de buurt moet blijven,niet dichterbij moet komen. Hij/zij kan wel bang zijn maar is ook assertief dus zou ook nog kunnen uithalen/vechten omdat hij/zij geen kant op kan. Misschien heb ik het helemaal fout natuurlijk maar ik denk niet alleen maar bang maar voelt zich in het nauw gedreven en wil met rust gelaten worden en waarschuwt door te blazen en haren opzetten, zich groot maken.
Of het kan ook zijn dat het kitten ergens van geschrokken is en dat op dat moment net de foto werd gemaakt
Groetjes Monique en knuffel van Rani en Feetje....

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 13 jun 2012, 22:32

Netjes gedaan! Ik zie in alle berichten kloppende dingen staan, en alles bij elkaar genomen klopt het plaatje.
Dat de kat blaast is overigens al een interpretatie, bij observeren heeft Manoe het wat dat betreft goed verwoord, je ziet eigenlijk alleen dat het bekje geopend is.
De houding laat inderdaad terug deinzen zien, een vacht die wat uitgezet is en waarmee hij zich groter probeert te maken. Kittens die bang zijn zetten vaak hun staart recht omhoog, dit is in dit geval dus niet per se een zelfverzekerde houding. Volwassen katten doen dit bij angst niet meer. De bek is geopend, tandjes zichtbaar. Pupillen vind ik niet echt vergroot. Oren zijn plat opzij gedraaid, snorharen lijken wat naar voren te staan. De nagels zijn uitgestoken. De interpretatie is dat dit kitten bang is, en zich in het nauw gedreven voelt (heel goed opgemerkt Monique!). Je ziet dat de achterpootjes al wat tegen de muur staan, dus het kitten denkt dat hij geen kant meer op kan. Het gedrag dat je ziet wordt inderdaad ingezet om af te schrikken. Als dat waar hij bang voor is dichterbij komt, zal dit katje naar alle waarschijnlijkheid agressie gaan inzetten, bijv. door uit te halen. Dit plaatje is een typisch voorbeeld van angstagressie.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 13 jun 2012, 22:44

Hoi Marthe
wat leuk ,dus we hadden er allemaal de goede dingen uitgepakt ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Interpreteren gedrag

Berichtdoor Clemmetje » wo 13 jun 2012, 23:27

Gelukkig hebben we het niet slecht gedaan bij deze maar er zullen genoeg voorbeelden zijn die een stuk lastiger zijn.
Groetjes Clem
Afbeelding

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » do 14 jun 2012, 14:49

Boeiend topic Marthe.
Ik word al nieuwsgierig naar het volgende item.
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”