Krabben aan mijn broek

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

SiL

Krabben aan mijn broek

Berichtdoor SiL » do 14 jun 2012, 10:36

Hoi Marthe!

Ik heb een vraagje.....
Rosy krabt steeds aan mijn broek, ze gebruikt het echt als krabpaal. Ik probeer haar nagels kort te houden (anders liggen Baileys en ik echt helemaal open door haar lompe gedrag) maar fijn is anders als er steeds zo'n kat in je broek hangt scratch_sm (daarbij maakt ze al mijn broeken kapot en heb ik allemaal ladders in mijn spijkerbroeken). Ze doet het vooral als ik een spijkerbroek aan heb en volgens mij meestal als ik weg geweest ben. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze mij gewoon als krabpaal ziet maar ik dacht eens kijken of er misschien een andere verklaring voor is. question_sm
Oh ze doet dit trouwens alleen bij mij en nooit bij Jasper....

Afbeelding
Groetjes SiL
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Krabben aan mijn broek

Berichtdoor Clemmetje » do 14 jun 2012, 11:02

Dat is minder Sil. Hier krabben ze ook wel graag aan de spijkerbroek en ik denk zelf dat ik niet streng genoeg ben geweest in het begin om het ze te verbieden.
ik ben heel benieuwd wat Marthe hierop heeft te zeggen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 21 jun 2012, 21:42

En Marthe, heb jij hier nog een verklaring voor?
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 21 jun 2012, 21:51

Hoi Syl
dan heb je stretch broeken als je van die mooie ladders krijgt ,ik heb het ook altijd
Ze zetten hun geur meestal af ,en ja je kan het ze af leren ;))
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 21 jun 2012, 22:16

Sorry Sil!! Ik heb jouw bericht helemaal gemist. Afgelopen dagen hier telkens wel even snel een en ander gelezen, maar dit onderwerp heb ik niet gezien. Denk vanwege familieweekend dat ik afgelopen weekend gehad heb.
Echt om de nagels te scherpen lijkt me niet direct heel waarschijnlijk. ik neem aan dat je gewoon goede krabalternatieven hebt (krabpaal/plank?)? En gebruikt ze die goed, of niet? Anders even proberen om te variëren in de plek waar deze krabgelegenheden staan. Vuistregels voor krabplanken en -palen is dat ze op een goed zichtbare plek staan voor de katten en in hun dagelijkse looproute staan. Katten kunnen ook krabben om hun geur af te geven, wat ook zou kunnen verklaren waarom ze het doet als je weg geweest bent (en mogelijk vreemde luchtjes bij je draagt), maar dan zou je eigenlijk verwachten dat ze je veel kopjes geeft of langs je benen vleit. Dan verwacht ik niet direct krabgedrag.
Kun je me vertellen wanneer ze stopt met het gedrag, en hoe jouw reactie is? Het zou kunnen dat ze het gedrag inzet om gewoon aandacht van jou te krijgen. Maar dan is het belangrijk om te weten wanneer ze het doet en hoe jij vooraf en achteraf op haar reageert. Je schrijft dat ze het vaker doet als je even weg geweest bent. Misschien dat je haar niet direct de aandacht geeft die zij wil hebben?
We weten allemaal dat sphynxen erg veel aandacht willen en het wel afdwingen als ze het niet krijgen. Ik denk dat ze dan op een gegeven moment de aandacht wilde, maar niet (voldoende) kreeg voor haar gevoel, en ze op een gegeven moment in jouw broek ging hangen. Ongetwijfeld heb je daarop gereageerd, want ik kan me voorstellen dat je niet wil dat ze je broeken naar de filistijnen helpt. Maar, daarmee heb je haar wel onbewust beloond in haar gedrag. Het krabben aan jouw broek leverde aandacht op, dus dat gaat ze een volgende keer weer proberen als ze aandacht wil. Jij reageert, geeft (negatieve) aandacht en zo wordt het gedrag eigenlijk elke keer bekrachtigd en houdt het stand.
Vooropgesteld dat het doel van Rosy om dit gedrag in te zetten inderdaad aandacht krijgen is, kun je het gedrag ook gaan negeren, en helemaal niet meer reageren als ze aan je broek hangt. Op een gegeven moment gaat ze leren dat dit gedrag niks meer oplevert, en is het niet meer interessant om het in te zetten als ze aandacht wil. Maar, dit is vaak een langdurig proces, katten zijn erg volhardend en koppig, dus je hebt kans dat het je een aantal spijkerbroeken gaat kosten.. Of dat dan de ideale oplossing is, betwijfel ik. Je zou je kunnen kijken of je haar al uit jezelf veel aandacht kunt geven als je even weg geweest bent en zo het aandachtvragende gedrag te voorkomen. Dus bij thuiskomst even een moment van onverdeelde aandacht voor Rosy, haar lekker aaien, kroelen, etc. Alles wat je normaal met haar doet en waar zij van geniet.
Hopelijk kun je hier iets mee!

SiL

Berichtdoor SiL » vr 22 jun 2012, 22:10

Sorry Sil!! Ik heb jouw bericht helemaal gemist. Afgelopen dagen hier telkens wel even snel een en ander gelezen, maar dit onderwerp heb ik niet gezien. Denk vanwege familieweekend dat ik afgelopen weekend gehad heb.
Geeft helemaal niks joh!!
Echt om de nagels te scherpen lijkt me niet direct heel waarschijnlijk. ik neem aan dat je gewoon goede krabalternatieven hebt (krabpaal/plank?)? En gebruikt ze die goed, of niet? Anders even proberen om te variëren in de plek waar deze krabgelegenheden staan. Vuistregels voor krabplanken en -palen is dat ze op een goed zichtbare plek staan voor de katten en in hun dagelijkse looproute staan.
Ja, er staat een krabpaal in de woonkamer die ik op de wandelroute gezet heb (naar aanleiding van casus Fretje). En er hangt een krabplank op de eerste verdieping naast de trap. Ze maakt van beide tegenwoordig wel regelmatig gebruik maar ik moet eerlijk zeggen dat de krabpaal er niet vanaf het begin heeft gestaan en het ongewenst krabben een stuk verbeterd is sinds dat die er staat.
Katten kunnen ook krabben om hun geur af te geven, wat ook zou kunnen verklaren waarom ze het doet als je weg geweest bent (en mogelijk vreemde luchtjes bij je draagt), maar dan zou je eigenlijk verwachten dat ze je veel kopjes geeft of langs je benen vleit. Dan verwacht ik niet direct krabgedrag.
Kun je me vertellen wanneer ze stopt met het gedrag, en hoe jouw reactie is? Het zou kunnen dat ze het gedrag inzet om gewoon aandacht van jou te krijgen. Maar dan is het belangrijk om te weten wanneer ze het doet en hoe jij vooraf en achteraf op haar reageert. Je schrijft dat ze het vaker doet als je even weg geweest bent. Misschien dat je haar niet direct de aandacht geeft die zij wil hebben?
Tsjah hoe is mijn reactie.... scratch_sm Eens denken.... Ik denk dat Rosy als kitten af aan al tegen mij op kwam staan. Als ze dit deed pakte ik haar op en liep ik met haar rond. Naar aanleiding van Fretje hebben wij eigenlijk geconstateerd dat wij Rosy tegenwoordig meer oppakken dan dat zij wil. Kleine meisjes worden groot en gaan wat meer hun eigen gang. We hebben toen besloten haar niet meer (zo vaak) op te pakken maar eventueel door de knieën te gaan zodat ze, als ze dit wil, zelf op onze schouder kan gaan zitten en haar iets meer met rust te laten. Mijn reactie op dit moment is bij het echte krabben steeds: "nee Rosy!" en vervolgens duw ik haar weg. scratch_sm
We weten allemaal dat sphynxen erg veel aandacht willen en het wel afdwingen als ze het niet krijgen. Ik denk dat ze dan op een gegeven moment de aandacht wilde, maar niet (voldoende) kreeg voor haar gevoel, en ze op een gegeven moment in jouw broek ging hangen. Ongetwijfeld heb je daarop gereageerd, want ik kan me voorstellen dat je niet wil dat ze je broeken naar de filistijnen helpt. Maar, daarmee heb je haar wel onbewust beloond in haar gedrag. Het krabben aan jouw broek leverde aandacht op, dus dat gaat ze een volgende keer weer proberen als ze aandacht wil. Jij reageert, geeft (negatieve) aandacht en zo wordt het gedrag eigenlijk elke keer bekrachtigd en houdt het stand.
Als ik er nu eens goed over na denk is het echte krabben aan mijn broek pas sinds de laatste weken. De verandering is dat ik wat meer van huis weg ben en dat Baileys er sinds een paar maanden bij is gekomen. Ik kan me namelijk ook niet herinneren dat ze dit deed voordat Baileys er was. Het zal dus inderdaad om de aandacht gaan; en ze moet delen met Baileys en ik ben wat vaker van huis... En daarbij komt inderdaad dat het werkt yes_sm
Vooropgesteld dat het doel van Rosy om dit gedrag in te zetten inderdaad aandacht krijgen is, kun je het gedrag ook gaan negeren, en helemaal niet meer reageren als ze aan je broek hangt. Op een gegeven moment gaat ze leren dat dit gedrag niks meer oplevert, en is het niet meer interessant om het in te zetten als ze aandacht wil. Maar, dit is vaak een langdurig proces, katten zijn erg volhardend en koppig, dus je hebt kans dat het je een aantal spijkerbroeken gaat kosten.. Of dat dan de ideale oplossing is, betwijfel ik. Je zou je kunnen kijken of je haar al uit jezelf veel aandacht kunt geven als je even weg geweest bent en zo het aandachtvragende gedrag te voorkomen. Dus bij thuiskomst even een moment van onverdeelde aandacht voor Rosy, haar lekker aaien, kroelen, etc. Alles wat je normaal met haar doet en waar zij van geniet.
Hopelijk kun je hier iets mee!
Ik vind eerlijk gezegd dat Rosy meer dan genoeg aandacht krijgt/opeist lach_sm . Ze is net een prinses en als ze aandacht wil gaat ze gewoon kattenkwaad uithalen die draak. Dan springt ze op de tafel (of op Baileys). Ik ga wel eens proberen om haar gedrag te negeren. Ik ga dan wel proberen zo snel mogelijk een oude broek aan te trekken als ik thuis kom anders wordt dat een dure hobby crazy_sm

Bedankt Marthe, zo kom je toch weer tot inzicht.... Misschien dat het geen klap helpt maar misschien dat ik haar gedrag zo wel weer wat beter kan begrijpen/plaatsen. Het blijven voor mij toch aparte wezens die Sphynxen die ik af en toe helemaal niet snap maar waar ik wel oh zo om moet lachen en die elke dag wel een paar keer een glimlach op mijn gezicht weten te toveren smile_sm
Afbeelding
Groetjes SiL
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 22 jun 2012, 22:15

Leuk om te lezen dat haar antwoord je toch weer een andere kijk op de zaak geeft.
Ik ben benieuwd of het helpt.

En wat een geweldige foto van haar.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”