William jaagt op Kusa als ze van de kattenbak komt

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

William jaagt op Kusa als ze van de kattenbak komt

Berichtdoor Clemmetje » vr 29 jun 2012, 08:47

Marthe, sinds kort maakt William er een sport van om Kusa op te wachten als ze op de kattenbak gaat. Zodra zij eraf komt jaagt hij haar op.
Ik ben bang dat dit op de lange duur onzindelijk gedrag van Kusa zou gaan geven, wat dan niet raar is natuurlijk.
Heb jij tips om te voorkomen dat het zover komt en dus te zorgen dat William dit niet meer doet?
Groetjes Clem
Afbeelding

griddie

Re: William jaagt op Kusa als ze van de kattenbak komt

Berichtdoor griddie » vr 29 jun 2012, 08:52

Dat is heel vervelend Clem hier ik hoop dat Marthe er een oplossing voor heeft!! Sterkte!
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » vr 29 jun 2012, 09:20

oei clem, dat is inderdaad vervelend en voor de toekomst? inderdaad zou dit problemen geven , ik hoop dat je geholpen word, succes!
Afbeelding

SiL

Berichtdoor SiL » vr 29 jun 2012, 10:45

Niet fijn Clem! Arme Kusa, dan is het straks inderdaad wel te snappen als ze die bak niet meer op gaat... Ik hoop dat Marthe er wat op weet voor Kusa en jou.
Groetjes SiL
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 29 jun 2012, 20:33

Hoi Clem
dit is meer dan balen ,als hij niet meer op de bak gaat heb je een giga probleem ,of de kap eraf halen ,dan is de lol eraf ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Ramses

Berichtdoor Ramses » za 30 jun 2012, 07:56

oei dat is niet zo fijn hopelijk komt het niet zover .

Onze Orion vind het ook leuk om af en toe Ramses te verwennen met een mep als hij van de bak komt dan staat dat klein grut te wachten boven op de bak met zijn pootje in aan slag wel grappig om zien de sloeber
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 01 jul 2012, 11:30

Hoi Clem,

Wat vervelend dat William dat doet! Doet hij het altijd als Kusa naar de bak gaat, of soms? Wat doet hij dan precies? Doet hij het bij alle bakken of maar bij 1 bak? En wanneer stopt hij met het opjagen? Zoekt hij haar actief op als ze naar de bak gaat, of is het alleen als hij toevallig in de buurt is?
Logisch dat je bang bent dat dit op de lange termijn tot onzindelijkheid gaat leiden bij Kusa. Hoe reageert zij erop als William dit doet? Merk je dat ze ervan schrikt of inderdaad angstig wordt? Je zou inderdaad anders even de kappen v/d bak af kunnen halen, zodat zij meer overzicht heeft als ze op de bak zit. Aan de andere kant is het voor William dan misschien ook minder leuk, omdat Kusa niet 'verstopt' zit en 'ineens' tevoorschijn' komt.
Het gedrag van William voorkomen kun je zo wel doen als je thuis bent, dat je hem gaat afleiden of roept als Kusa naar de bak gaat, zodat hij het gedrag niet kan laten zien. Als je weg bent wordt dat natuurlijk lastiger, dan zou je hem (tijdelijk) apart moeten zetten, maar ja, of dat dan is je wil. Verder veel bakken verspreid door het huis zetten, ook als soort 'risicospreiding', dat Kusa dus ook op een bak kan gaan waar William dan bv niet in de buurt is. Maar ik denk dat je dit al wel hebt.
Het is nu wel lastig om te bepalen waarom hij het precies doet, en wat je precies kunt doen om het te voorkomen. Misschien dat ik met antwoord op bovenstaande vragen wel wat beter in kan schatten waarom hij het doet.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 01 jul 2012, 12:47

Op dit moment doet hij het als hij wakker is en haar ziet. Hij is erg gefixeerd op haar. Hij jaagt dan een stukje achter haar aan en verliest dan meestal interesse.
Ik heb op 3 plekken kattenbakken staan. Waarvan ze in de bijkeuken geen kap hebben maar in de woonkamer wel.
Afleiden probeer ik William al maar vaak werkt het niet. Hij is echt een macho man aan het worden.
Groetjes Clem
Afbeelding

nonalize

Berichtdoor nonalize » zo 01 jul 2012, 14:58

Jeetje wat irritant van William! Ik hoop voor je dat het snel over is en Kusa gewoon naar de bak blijft gaan.
Groetjes Elize

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » ma 02 jul 2012, 22:44

Komt me heel bekend voor dit, dit doen Blits en Flink bij Stoertje.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”