onrust in de groep

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

herma

onrust in de groep

Berichtdoor herma » zo 16 sep 2012, 21:40

We hebben een groep van 6 Britten en 2 Sphynxen.
De harmonie was prima ...tot vorige week maandag ....

Die dag moest ik opgenomen worden in het ziekenhuis , opeens die ochtend was de vlam in de pan .
Er was iets boven aan de hand , ik ga kijken , katten vliegen alle kanten op , geen idee wie of wat er aan het klojanen was ... unsure_sm
Coco onze laatste aanwinst een Sphynxje van bijna 5 maanden nu was zo bang geworden door het gedoe , krijstte enorm , pakte haar op en neem haar mee naar beneden , doordat ze zo overstuur was en gilde vloog Luna haar en mij aan , Coco plastte en poepte alles onder , ik onder de krabben .....

Onze dochter was de hele week thuis om voor de katten te zorgen , van haar hoorde ik dat afwisselend Puck en Quinty , 2 open Britten vooral Coco pakken .
PLantenspuit gebruikt om te corrigeren .

Sinds gisteren ben ik weer thuis uit het ziekenhuis , de groep is onrustig gewoon .

We hebben 4 open Britten en de Shpynxjes , Diva van bijna1 jaar en Coco dus van 5 maanden.

Tja...wat nu ????
Feliway verdamper ???
We hebben deuren openstaan dus zou in iedere ruimte zo'n ding moeten hangen ??
Puck en Quinty aan de clomicalm ??

Tuurlijk voelden de katten mijn onrust van mijn operatie , maar om nu een kitten van 5 maanden aan te vallen ???

HELP !!!! ph34r_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: onrust in de groep

Berichtdoor Clemmetje » zo 16 sep 2012, 21:44

Oh wat vervelend Herma.
Dit soort dingen hoor je wel vaker en als er dan eenmaal onrust is dan is het lastig weer rust te brengen in de groep.
Hopelijk kan Marthe je helpen.
Groetjes Clem
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » ma 17 sep 2012, 09:08

Wat vervelend Herma!!
Ik heb er zelf geen verstand van, maar hoop dat Marthe je kan helpen.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 17 sep 2012, 12:18

Heel vervelend wat er gebeurd is. Je weet dan inderdaad ook niet wat het uitgelokt heeft dat er ineens zoveel onrust in de groep is.
Geuren zijn zeer belangrijk in de wereld van katten, zij leven echt in een wereld van geuren. Zijn je open poezen wellicht krols aan het worden, of is Coco krols aan het worden, omdat het juist tussen die 3 zo botst? Je hoort soms ook dat dat veranderingen in een groep kan brengen, doordat ze anders gaan ruiken, waar de andere katten weer op kunnen reageren. Meestal kun je als eigenaar beter niet tussen katten komen als ze vechten, de aanval naar jou laat zien dat katten zich gaan afreageren als ze niet meer hun agressie kunnen uiten op het beoogde doelwit. Weet dat het heel moeilijk is om je niet in een gevecht te mengen, maar je kunt beter de katten op een andere manier afleiden, in plaats van dat je ze echt fysiek uit elkaar haalt. Verder zou ik ook echt niet straffen met een plantenspuit. Het werkt vaak niet, kan juist angst voor jou als eigenaar bewerkstelligen en daarnaast hebben de katten geen flauw idee wat ze fout doen. Hun gedrag naar Coco is 'normaal', zij hebben er een reden voor (wat die ook moge zijn) en dat zal niet ineens ophouden doordat je ze nat spuit met water.

Is Coco er als laatste bijgekomen in de groep? Als zij nu de 'zondebok' lijkt te zijn en de groep daardoor onrustig is, zou je wellicht kunnen overwegen om haar tijdelijk te scheiden van de groep, dus haar een eigen kamertje geven met alles wat ze nodig heeft en dan opnieuw te introduceren. Kijk of je groep dan wat rustiger wordt als zij 'weg' is. Als dat zo is, ga je rustig beginnen met het uitwisselen van geuren; dus afwisselend Coco en de andere katten aaien, zodat ze op een niet stressvolle manier elkaars geur (weer) leren kennen, zonder dat ze elkaar zien. Dit blijf je gedurende het hele proces doen. Vooral op de kop zitten veel geurklieren. Zo ga je geleidelijk het contact opbouwen, dus de katten eens van ruimte laten wisselen (in elkaar territorium laten komen), zonder dat ze elkaar zien. Als dat goed gaat, kun je eens de katten aan weerszijden van een gesloten deur laten eten. Vaak merken ze wel dat er aanwezigheid van andere katten is. Gaat dat goed, dan kun je de deur eens een klein stukje open zetten, eventueel veilig gemaakt door er iets van plexiglas of een hor voor te zetten, dat ze elkaar wel zouden kunnen zien, maar niet bij elkaar kunnen komen. Maak de afstand groot genoeg tussen de katten (groot genoeg is als ze alledrie rustig zitten te eten, als ze gestrest zijn eten ze niet, dus dat is een goede maatstaf). Geleidelijk kun je de afstand verkleinen tijdens de eetmomenten. Let erop dat de katten geen stresssignalen vertonen: pootje heffen, siddering door de vacht op de rug, gapen, tongelen (telt niet als ze het na het eten doen, want dan likken ze altijd hun bekje af), of dat er agressie ingezet wordt, waarbij een fixerende blik naar een andere kat bijv. een subtiele vorm van agressief gedrag is.

Feliway verdampers kun je proberen, maar ze werken ongeveer in 50% van de gevallen. Tijdens mijn opleiding heb ik van een dierenarts een goedkoper alternatief gehoord: watjes flink langs de wangen/kop van een kat wrijven en die in huis op prominente plekken neerleggen of vastmaken (dus waar ze normaal vaak kopjes tegen aan geven). Ik weet alleen niet of ik dat nu direct zou doen, zeker als je bovenstaand proces in zou gaan.
Clomicalm vind ik wel meteen een vrij heftig middel om nu in te zetten, ik heb zelf goede ervaringen met Telizen (maar dat is meer tegen angst), en uit ervaring van iemand die ik geholpen heb, is Zylkène ook een goed middel (zij had soortgelijk probleem als jij). Zylkène zit meer op het verlagen van stress, dus dat zou denk ik een beter middel zijn voor Puck en Quinty. Het is daarnaast lekker, dus als het goed is niet moeilijk om te geven.
Als de situatie nu te handhaven is, zou je ook kunnen proberen of het alleen toedienen van Zylkène voldoende is om de sfeer rustig te krijgen. Dan zou ik er overigens wel echt goed voor zorgen dat je voor Coco voldoende schuil- en verstopplekken maakt, ook op hoogte, zodat zij zich veilig voelt. Als je de situatie nu niet als voldoende veilig beschouwt voor haar, of merkt dat zij echt lijdt onder de situatie, dan zou ik er toch voor kiezen haar tijdelijk af te zonderen en geleidelijk terug te laten keren in de groep.

herma

Berichtdoor herma » ma 17 sep 2012, 13:47

Bedankt voor je snelle en duidelijk antwoord .

Ik lees nu net je verhaal en wat is er vandaag met Coco ??
Juist ...ze is krols !!! De 22e moet ze pas 5 maanden worden , ze is er vroeg bij . Ze was de enige poes die nog niet aan de pil is , die geef ik altijd na de 1e krolsheid .
Plastte vanmorgen op het bed hier beneden , ja....ik weet dat dit met de krolsheid te maken kan hebben ...Luna onze eerste fokpoes deed dit de eerste krolsheden ook .

Je voorstel om Coco te scheiden van ons en de groep is geen optie , ze zou alles bij elkaar schreeuwen , ze ligt nu ik hele dagen plat op bed lig steeds bij me , op of tegen me aan , of aan het voeteneinde in een dekentje .
OOk s'nachts slaapt ze bij me , net als Diva , de andere Sphynx , beide zijn ze niet bij me weg te slaan , de Britten komen een keer een aai of knuffel halen en gaan hun gang weer , zijn Sphynxen gevoeliger ?? Het lijkt van wel.
Als ik even het bed af ga , een rondje lopen in huis en tuin , achtervolgt Coco me .

Wat Quinty doet is dreigend voor Coco te gaan staan of opjaagt, Coco begint gelijk te grommen of te gillen ..... En het gebeurt ook dat Quinty haar gelijk aanvliegt , Coco is dan bang en laat de plas gelijk lopen , de anderen komen er op af vliegen , vooral Luna , de oudste van de poezen maakt de ruzie dan even af door er gelijk op te timmeren !
Puck is wel onder de indruk geworden van de plantenspuit , maar Quinty niet .
IK voel er wel voor om Zylkene te gaan proberen in ieder geval bij Quinty , mogelijk ook bij Puck.

Vooral ik nu geruime tijd op een bed in de kamer lig is het een enorm lastige situatie !
Ik kan er niet gelijk naar toe en ik kan ook geen vechtende poezen over me heen hebben denderen ...heb een grote rugoperatie gehad .

En inderdaad Coco is het laatst gekomen in de groep , maar een kitten aanvallen is toch eigenlijk niet gebruikelijk ??

Ik ga met de dierenarts bellen om Zylkene voorgeschreven te krijgen.

Nogmaals bedankt dry_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 17 sep 2012, 21:04

Hoi Herma
als eerste fijn dat je weer thuis bent ,heel veel beterschap

Wat is dat altijd vreselijk balen als je onrust in je groep hebt ,helaas gebeurd dat vaak als je een groep fokdieren hebt ,
Marthe bedankt voor je uitleg ,,hebben nog meer mensen wat aan .
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

yael

Berichtdoor yael » ma 17 sep 2012, 21:21

Hallo herma
Eerst beterschap en apart is dit ik lig ook al weken op bed na een
Rugopreatie en hebben ook last van een vecht poes
Ik
Ben blij dat jij hierover begint want wij worden er ook moedeloos van
Al dat opletten
Vandaag vloog Chawa noi aan dus ze word gesterilseerd binnenkort
Jij hebt zeker fokpoezen dus dat is geen optie voor jou
Wij laten alle dieren nu helpen en hopelijk krijgen wij rust
En we hopen dat er voor jou ook een oplossing komt
Verder hoop ik dat je gauw minder pijn hebt na je operatie
Ik lig al zes weken en de pijn word minder en ik hoop voor jou dat dat ook
Gebeurd

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 17 sep 2012, 22:16

Hopelijk kun je wat met de tips van Marthe.
En beterschap.
Groetjes Clem
Afbeelding

herma

Berichtdoor herma » ma 17 sep 2012, 22:28

Het leek de dierenarts geen goed plan om nu al te starten met medicijnen.
Clomicalm geef je juist aan een angstige poes zei ze , tja.....dat is hier niet , Quinty is niet angstig rolleyes1_sm
Ik heb nog Telizen in de medicijnenbox , morgen eens laten kijken of het nog houdbaar is .

Ga morgen ook eens de achterkant van Coco afvegen aan een watje , die watjes dan neerleggen waar Puck en Quinty veel slapen , boven , en langs de wangetjes wrijven van Coco.

Vandaag was het een paar keer dreigen , maar verder gebeurde er weinig .

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 17 sep 2012, 22:34

Zylkene is vrij verkrijgbaar.
Daar heb je de DA dus niet voor nodig.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”