kat aan slaapkamerdeur

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

monique236

kat aan slaapkamerdeur

Berichtdoor monique236 » za 22 sep 2012, 10:49

Hoi, ik heb twee katten allebei cornish rexen.
Fred de kater komt sinds een paar weken me smorgens tussen half 8 en 8 wakker maken dmv
hard mauwen en krassen aan de slaapkamerdeur. heb hem al een paar keer naar beneden geduwd en lelijk gedaan maar hij geeft niet op. maar vanmorgen was het wel heel erg hij was er al om kwart voor 6, heb tot kwart voor 8 met tussenpozen van ongeveer tien minuten hem steeds weer naar beneden geduwd en lelijk gedaan, maar hij gaf niet op, ben dus om kwart voor 8 maar naar beneden gegaan en op de bank gaan liggen waar ie natuurlijk lekker bij me kwam liggen.
hoe leer ik hem dit af.

gr. Monique

Ramses

Re: kat aan slaapkamerdeur

Berichtdoor Ramses » za 22 sep 2012, 11:36

Hier ook zo eentje Ramses doet zelfs de deur open , je moet weten mijn deur staat altijd open maar bij de dochter niet .

Wat doe ik het zelfde als jij gewoon doorzetten tot..... Maar als ze het echt niet willen begrijpen doe ik een rood lint van de ene deur klink naar de andere en dan hebben ze alleen de leefruimte .
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 22 sep 2012, 14:51

Negeren is de enige manier om ervan af te komen.
Nu krijgen ze elke reactie als ze aan de deur krabben en dat is natuurlijk wat ze willen.
Groetjes Clem
Afbeelding

nonalize

Berichtdoor nonalize » za 22 sep 2012, 16:14

Negeren is de enige manier om ervan af te komen.
Nu krijgen ze elke reactie als ze aan de deur krabben en dat is natuurlijk wat ze willen.
lach_sm En dat is heel erg moeilijk... ik weet dat ze heeeeeel lang vol kunnen houden lach_sm
Groetjes Elize

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 22 sep 2012, 16:26

Idd negeren is de enige manier. Elke vorm van aandacht is aandacht voor een kat, of die nou positief is of negatief... Mijn katten kwamen mij vroeger ook altijd wakker maken, en dat werd steeds vroeger. Op een gegeven moment stonden ze al om half 6 voor mijn deur te krabben en miauwen. Toen ben ik gaan denken... wat doe ik nou als ik opsta? Ze eten geven! Dus ik heb mijn routine veranderd. Als ik nu opsta ga ik eerst koffie zetten, douchen, aankleden en dan pas krijgen ze eten. Resultaat: ze maken mij niet meer wakker. En als de wekker gaat liggen zij nog te slapen (tegenwoordig slapen ze wel bij mij, maar daarvoor lieten ze ook de deur met rust). Ik weet niet of het bij jou om eten of aandacht gaat, maar misschien kan je er wat mee. Als het hun om aandacht gaat, misschien niet gelijk aandacht geven als je opstaat, maar eerst gewoon je eigen ding doen en dan aandacht geven.
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 22 sep 2012, 18:20

Ja volhouden...kan echt heeeeel irritant zijn weet er alles van. Als er eentje 's nachts een liefdesbui heeft weet ik dat dat best wel even kan duren dus dan doe ik mijn oordoppen in. Als Max 's nachts naar buiten wil kan je er soms maar beter gewoon uit gaan en de deur open doen want die houdt het rustig twee uur vol mad1_sm
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 23 sep 2012, 12:51

Jullie hebben mij helemaal niet meer nodig hier, alles is al gezegd joh t4
Het eerste wat je eigenlijk moet achterhalen is waarom doet Fred dit? Is het aandacht, of is het voor zijn gevoel etenstijd? Je kunt dit soms achterhalen door te bepalen wanneer het gedrag stopt. Stopt hij als hij bijv de slaapkamer binnen mag komen en aangehaald wordt, of stopt het als jij naar beneden gaat, aandacht en eten geeft?
Zoals Clem en Manoe: je beloont hem nu elke keer voor zijn gedrag, negatieve aandacht is ook aandacht. Ga alsjeblieft niet mopperen of boos doen naar hem, want hij heeft echt geen flauw idee waarom jij boos bent. Die link kunnen ze echt niet leggen, dus bespaar je de moeite (en voorkom zo dat de relatie tussen jullie verslechtert). Negeren is inderdaad vaak de enige manier, maar daar is zoals ook al gezegd is, véél doorzettingsvermogen voor nodig! En goed negeren is echt heel erg moeilijk, je mag zo ongeveer geen enkel geluidje maken, want dat kan al een beloning zijn. Vaak zie je dat wanneer je start met negeren, het gedrag tijdelijk erger wordt. De kat merkt dat er geen reactie meer komt, en gaat werkelijk álles in de strijd gooien om jou uit die kamer te krijgen (dit heet uitdovingsweerstand). De kunst is dan om nog steeds vol te blijven houden. Daarna zal het gedrag afnemen, omdat er geen beloning meer op volgt. Soms kan het gedrag na een tijdje spontaan weer optreden, ook dan blijven negeren, dan dooft het ook snel weer uit. Hoe lang je moet negeren voordat je effect ziet, is lastig aan te geven.
Ik neem aan dat het geen optie is om hem gewoon bij je op de slaapkamer te laten, anders had je je deur wel open gezet. Je kunt kijken of je het een stapje verder terug kunt brengen, dus niet dat je alleen de slaapkamerdeur dicht houdt, maar dat je beneden bijv. de gang- of woonkamerdeur dichtdoet, zodat hij 's nachts niet eens boven kan komen. Eventueel kun je je deur tijdelijk 'bekleden' met iets dat niet lekker krabt, zoals aluminiumfolie of stukken karton met dubbelzijdige tape erop bevestigen. Soms kan het ook zo zijn dat ze inderdaad een lekkere warme slaapplek zoeken, ik weet niet hoe jouw huis is, maar kijk anders ook eens of hij wel een lekkere slaapplek heeft voor 's nachts. Weet niet of Cornish rexen ook zulke warmte aanbidders zijn als sphynxen?
Als het doel van je kat is om eten te krijgen, kun je ook overwegen om 's ochtends te gaan werken met voerautomaten die je op tijd kunt instellen. Daarmee koppel je jezelf eigenlijk los van het eten geven, en is de motivatie om jou uit bed te halen als hij honger heeft ook een stuk minder, want het eten komt toch wel.

Tilly

Berichtdoor Tilly » zo 23 sep 2012, 15:01

Lastig om daar iets aan te doen.......succes in ieder geval!
Dit is de reden dat ze bij mij 's nachts lekker in hun eigen kamer slapen sleep_sm
Groetjes, Tilly >^.^<

monique236

Berichtdoor monique236 » zo 23 sep 2012, 15:18

hoi, het is fred niet om eten te doen want er staan altijd brokjes en vlees krijgen ze savonds.
dus mischien toch wat aandacht?
ik kan niet de trap afsluiten want we hebben een open trap.
op de slaapkamer mogen ze niet van mijn man fool_sm (jammer genoeg).
mijn rexen zijn geen koukrimpers zijn ook nu nog veel buiten ook savonds, maar hebben genoeg plekjes waar ze warm kunnen liggen als ze wilen, slaapzakken enz.
maar heb hem vanmorgen genegeerd toen hij met krabben en mauwen begon en hij heeft het nu 'maar' een uurtje volgehouden hahaha dus word al minder, ga hem deze week dus maar gewoon negeren.
maar heb op internet een soort flesje gezien wat als de kat er dichtbij komt sist en er een soort vloeistof uitspuit zodat hij schrikt, dus mischien dat ik dat dan ga proberen.
allemaal bedankt voor de reacties en ik laat wel weten of het werkt.
Bijlagen
33001.jpg
33001.jpg (97.12 KiB) 1131 keer bekeken

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 23 sep 2012, 15:39

Ja klopt, je kunt ook een soort aversieve therapie toepassen. Jij hebt het over de Ssscat-spray. Daarmee laat je de katten schrikken, en worden ze eigenlijk gestraft voor het rondhangen bij de deur, omdat dat ding dan af gaat. Er zijn ook mensen die voor de slaapkamerdeur een stofzuiger zetten en het snoer in de slaapkamer houden. Als de kat dan komt zeuren, steken ze de stekker in het stopcontact (moet je wel zorgen dat de stofzuiger dus aan staat!) zodat de stofzuiger aan gaat en de katten daarvan schrikken. De deur wordt zo geassocieerd met wat negatiefs, waardoor ze de plek meer zullen gaan vermijden. Voordeel hiervan is dat de straf niet aan jou als eigenaar gekoppeld wordt, en ze niet bang voor jou worden. Zelf ben ik overigens geen groot voorstander van dergelijke maatregelen, je kunt er in mijn ogen bij sommige katten wel mee bewerkstelligen dat je katten in het algemeen schrikachtiger worden. Ik gebruik zelf liever geen strafmaatregelen als dit niet per se nodig is, maar dat is ongetwijfeld persoonlijk.

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”