kat of hond??

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

ursula

kat of hond??

Berichtdoor ursula » vr 26 okt 2012, 12:00

Hallo allemaal, Ik ben al een tijdje niet geweest maar had nu een wel heel raar gevalletje aan de hand....

Storm is al 1 1/2 jaar en nooit een probleem met zijn zinderlijkheid gehad. altijd alles netjes op de bak.
Toen storm al bijna een half jaar was hebben we toen Jerom zijn broer erbij genomen.
Van het begin af aan had storm moeite met die komst (maar niet op zinderlijkheids gebied), na 6 x op het punt gestaan te hebben om jerom te herplaatsen is die knoop vorige maand doorgehakt en heb een fantastisch plekje voor jerom gevonden.

Nu Jerom weg was viel ineens op hoeveel storm zich afzonderde door Jerom...
Hij is ineens weer heerlijk aanhankelijk en ligt weer elke avond bij ons op de bank te spinnen van genot... Je zou zeggen dat hij blij is.
Sinds een maand of 2 1/2 hebben we ook een teckeltje en ook dat klikt fantastisch.
Ze liggen saampjes op de bank te spelen en elkaar te wassen dus ook dat is geen probleem... nu het rare..

Sinds jerom weg is gebruikt storm de bak niet meer, ook niet na een grondige poetsbeurt. ik had altijd al het vermoeden dat hij het voornamelijk buiten deed want ook als we de honden uitlaten gaat storm mee en gaat dan naast de hond op het veld zitten plassen.

Sinds 2 weker word het echter zotter... meneer heeft al 4x de voerbak van het teckeltje vol geplast what_sm ???
1x ook echt op heterdaad betrapt, meneer gaat er echt boven hangen en piest gericht raak??
en net ging hij op het zinderlijkheids trainings matje zitten wat ik voor de zekerheid nog snachts neerleg voor de teckel...
Denkt storm dat hij hond is of is dit een stukje dominantie??
Ik weet echt niet wat ik er mee moet en heb er ook nog noooooit van gehoord.
Het zijn ook echt mega grote plassen, en vanmorgen wilde storm niet mee naar buiten... hij houd het dus echt op...

Iemand een idee of tips???

groetjes ursula

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: kat of hond??

Berichtdoor Clemmetje » vr 26 okt 2012, 12:29

Leuk dat je er weer bent.
Vervelend dat Storm dit doet.
Ik zou beginnen met wat plas op te vangen en naar de DA te gaan om te laten testen op een blaasontsteking en blaasgruis.
Meestal heeft onzindelijkheid een medische oorzaak.
Groetjes Clem
Afbeelding

ursula

Berichtdoor ursula » vr 26 okt 2012, 13:03

haaj Clemmetje,
Bij blaasgruis en ontsteking zijn het vaak kleine plasjes en overal.
Als ik blaasontsteking had had ik ook altijd moeite met ophouden en continue aandrang... dat is het geval niet bij storm.
Het zijn mega grote plassen, de voerbak heeft een doorsnee van ong 10 cm en daar zit dus een laag in van ong 2 cm. hij houd het uren op.
Ik kan het natuurlijk laten doen maar denk dat ik het daar niet moet zoeken.

Mijn dochter vertelde ook dat als hij mee naar buiten gaat als ze naar school gaat dat hij dan vaak boven de put gaat zitten en precies door de spijlen heen piest...

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 26 okt 2012, 13:51

Niet altijd hoor.
Als een kat naast de bak plast is dat altijd het eerste wat je moet doen.
Groetjes Clem
Afbeelding

ursula

Berichtdoor ursula » vr 26 okt 2012, 14:24

Okee, daar ga ik dan sowieso mee aan de slag! thanx!

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » vr 26 okt 2012, 17:52

Mee eens, eerste stap bij (plotselinge) onzindelijkheid is urine-onderzoek. Als het extreem grote plassen zijn, is dat ook erg opvallend. De kat van mijn moeder deed dat ook, heel grote plassen naast de bak. We weten sinds een paar weken dat ze PKD heeft en haar nieren nauwelijks meer werken. Dus probeer de urine op te vangen voor onderzoek. Als daar niks uit komt, kun je verder gaan kijken naar gedragsmatige oplossingen (locatie van bak, type bak, soort grit, aantal bakken, etc.). Succes voor nu!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 26 okt 2012, 19:21

Hoi Ursela
meid dit is vreseliijk balen ,ik hoop dat ze wat vinden dan kan je er wat aan doen ,in huis pissen vind ik een van de beroerdste dingen die er zijn ,
Als je de kap van je kattenbak doet ? Succes
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

ursula

Berichtdoor ursula » vr 26 okt 2012, 19:39

Ik normaal ook wil.. maar gelukkig is het tot nu toe wel netjes ergens in... zo'n voerbakje is zo leeggegooit en afgewassen en de trainingsmatjes zijn er voor gemaakt hihi. hij doet het ook echt nergens anders. en het blijft mijn heerlijke schat kan er niet boos om worden..... sterker nog we lagen echt in een deuk... hoor je raar geklater uit de keuken, ga je kijken zit die kat dat bakje vol te tinkelen met een kop van.... mag ik ff privacie... maar snappen doe ik het niet. nu maar wachten tot hij de voerbak weer pakt want ik hoef geen fratsen uit te halen voor een urine monster die word gewoon klaargezet ;)

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 26 okt 2012, 20:13

Hoi Ursela
inderdaad daar bof je weer mee plas kan je warm wegbrengen ;))
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 26 okt 2012, 21:57

Hihi, kan me wel voorstellen dat je er om kan lachen, maar echt leuk is het natuurlijk niet... Eerst inderdaad maar even een medische oorzaak bevestigen/uitsluiten, want ook bij grote plassen kan er wat medisch aan de hand zijn. Succes ermee!
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”