Beter samen of alleen?

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Fritz

Beter samen of alleen?

Berichtdoor Fritz » za 02 mar 2013, 16:19

Hoi, ik zou graag een maatje voor Klaaz erbij willen. Maar hoe zit dat precies? Is het beter dat een kat een maatje heeft of juist niet? Waarom wel of niet? En dan mocht ik het wel doen, hoe kun je katten dan het beste introduceren aan elkaar?

Klaaz is een 5 jaar oude speelse sphynx. Hij rent graag en 'jaagt' ook graag. Vooral begin van de avond. Hij is ook erg speels met ons. :)
Ik mis je liever, dan dat ik je nooit had gekend...

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Beter samen of alleen?

Berichtdoor Clemmetje » za 02 mar 2013, 16:33

Meestal vinden sphynxen het wel heel erg fijn om een vriendje/vriendinnetje te hebben om samen mee te spelen en slapen en al het andere te doen.
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen maar ik zou het zeker proberen.
Marthe kan je vast vertellen hoe je het beste de introductie kunt doen.
Een kitten gaat vaak makkelijker dan een volwassen kat.
Groetjes Clem
Afbeelding

MaaikeV

Berichtdoor MaaikeV » za 02 mar 2013, 16:48

Oh dat zou leuk zijn voor hem, en jou natuurlijk :)
Wij hadden de keuze gemaakt om een 2e (en 3e) te nemen omdat onze eerste erg alleen was, wij werken ook allebei.
Introduceren deden wij met een grote bench. Kan je er meer over vertellen hoor en Marthe weet uiteraard ook hoe je het het beste kunt doen :)

Sylvia

Berichtdoor Sylvia » za 02 mar 2013, 18:56

Ben ook wel benieuwd naar introductiemethodes....en dan vooral van 2 volwassen katten

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 02 mar 2013, 20:28

Hoi Frits
denk dat dat af hangt van de kat die je in huis hebt en die er bij komt .
De meeste Sphynxen vinden het met meerdere veel fijner dan alleen ,ook omdat ze zo'n sterk wij gevoel hebben ,

Had jij jou kat vanaf kitten ? of weet je als dat niet zo is of hij meerdere katten gewend is ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 03 mar 2013, 11:34

Onze kat hebben we uit het asiel maar hij kwam uit een huis met meerdere katten. Daar sproeide hij wel maar dat kwam volgens die eigenaren door katten die hij buiten zag. Verder met andere katten ging het goed. We hebben hem nu 5 maanden ong.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 03 mar 2013, 11:45

Ik denk dat het in het geval van sphynxen sowieso wel wenselijk is om er een maatje bij te zoeken. Sphynxen zijn erg sociaal en hebben wel behoefte aan andere katten in huis. Tenzij er iemand veel thuis is, maar dan nog kan een mens niet alles bieden wat een soortgenootje wel biedt.

Qua introductie kan ik wel helemaal uitschrijven wat de wenselijke manier is, maar er staan op internet ook genoeg goede beschrijvingen hiervan. Kort gezegd is het beste in ieder geval ze aanvankelijk te scheiden, geurtjes uit te wisselen en geleidelijk aan elkaar voor te stellen, bijv. tijdens eetmomenten (positieve associatie) en dan langzaam de afstand verkleinen. De nieuwe kat dient een eigen, veilige plek te hebben met alle benodigdheden. Vanuit die veilige plek kan hij/zij langzaam de rest van het huis gaan verkennen. Toen ik nog thuis woonde en wij sphynx ChouChou erbij kregen, hebben we het ook zo aangepakt. Die kreeg de oude slaapkamer van m'n broer toegewezen, met lekkere dekens, voer, eten en kattenbak. Veel geurtjes uitgewisseld, en ze mocht beneden komen kijken als de andere katten even weg waren. Zo liet zij haar geur achter daar, leerden de andere katten haar op een niet bedreigende manier kennen en was ze bij de 1e kennismaking al niet meer zo'n vreemde. Deze manier van introduceren verloopt voor alle partijen over het algemeen het meest relaxt. Houdt wel nog even de veilige plek van de nieuwkomer aan, ook als ze al geïntroduceerd zijn. Bij ChouChou merkten we namelijk ook dat ze nog heel vaak terug rende naar haar eigen, veilige plekje, meestal als ze ergens van schrok. Dat terwijl ze verder al volledig meedraaide in onze kattengroep. Dat terugrennen heeft echt wel 2 maanden geduurd. Je merkte aan haar wanneer ze die veilige plek niet meer nodig had, toen hebben we ook alles opgeruimd.
Over het tempo waarin je de introductie kunt doorlopen zijn trouwens moeilijk uitspraken te doen. Het hangt van beide partijen af, sommige katten zijn heel gemakkelijk, anderen juist koppig. Ze mogen niet te veel stress ervaren in het doorlopen van de stappen, dan gaat het te snel. Stresssignalen in de gaten houden is dus ook zeker belangrijk

Introductie nieuwe kat 1

Introductie nieuwe kat 2

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » zo 03 mar 2013, 12:39

Ik denk ook wel dat de manier die Marthe beschrijft de
meest doeltreffende is , vooral als het om een volwassen
kat is die erbij komt.
Een kitten gaat soepelder, als hier een kitten bijkwam
kon die direkt bij de volwassene ,wel onder toezicht in
het begin en de eerste dagen 'snachts apart.
Met een volwassen kat die erbij komt vergt het toch meer
tijd vind ik .Soms moet je heelveel geduld hierbij hebben.
Groetjes Hildeke

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 03 mar 2013, 14:21

Bedankt Marthe :) Het wordt sowieso een volwassen kat en we hebben de mogelijkheid om hem eerst even apart te houden :)

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”