Het koppelen, altijd spannend!

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Het koppelen, altijd spannend!

Berichtdoor Clemmetje » ma 22 apr 2013, 17:53

Gelukkig valt de aanvaring mee en zijn ze snel weer ontspannen.
Lieve foto's van ze zo samen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 22 apr 2013, 21:34

Hmm, de filmpjes zijn wel tegenstrijdig met de foto's erna dat ze zo bij elkaar liggen. Je weet dan ook niet precies waarom ze eerst zo'n nare confrontatie met elkaar hebben. Het lijkt er dan niet op dat ze elkaar niet tolereren of (her)kennen. Als de een de ander als indringer in territorium zou zien, zouden ze daarna niet naast elkaar zitten. Zo snel worden ze niet geaccepteerd. Dus er lijkt een andere oorzaak te zijn waarom hij zo dreigend doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op het filmpje niet zo goed kan zien wie wie is. Maar degene die op de bank zit voelt en presenteert zich wel duidelijk groter en sterker dan de kat op de vensterbank. Die maakt zich meer klein en lijkt zich in het nauw gedreven te voelen (kan ook weinig kanten op, want de andere kat blokkeert zijn meest voor de hand liggende vluchtroute). Je ziet vooral in het begin ook dat de 'vensterbankkat' angstig is, oren helemaal plat en echt op scherp staat om zich te verdedigen als hij aangevallen wordt, daarom dat hij ook al wat op zijn zij gedraaid ligt, zodat hij indien nodig al zijn poten kan gebruiken om zich te verweren. De andere kat lijkt zich echt zelfverzekerd te voelen, aan de lichaamshouding te zien.

Overigens kan het opzij houden van de oren inderdaad betekenen dat ze geïrriteerd / boos zijn, maar interpreteer dergelijk gedrag altijd in de context en in samenhang met de rest van de lichaamstaal. Het hoeft niets te betekenen, kan ook simpelweg zijn dat ze achter zich een geluidje horen en de oren daarom draaien.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 22 apr 2013, 21:43

Hoi Hoi
wat gaat het goed !!!! de foto is echt heel erg lief ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Fritz

Berichtdoor Fritz » di 23 apr 2013, 17:37

Bedankt voor je uitleg Marthe. Ik vond het ook wat tegenstrijdig ook omdat ze echt aan het brullen waren, vooral Klaaz, diegene die op de rug ligt. Mooz is de nieuwste maar ook de meest dominante. Klaaz lijkt hem wel te accepteren maar lijkt wel geintimideert ofzo. Het ene moment is er ook niks aan de hand en het andere moment is het goed.
Ik mis je liever, dan dat ik je nooit had gekend...

Fritz

Berichtdoor Fritz » vr 26 apr 2013, 16:55

Ik snap Klaaz niet meer what_sm razz_sm

Vanmorgen ging hij in Mooz zijn kamer en mauwde hij normaal? naar Mooz. Maar toen kwam Mooz ineens te dichtbij en begon hij te grommen. Toen rende hij weg en ging Mooz hem achterna. Mooz sloeg Klaaz daarna tegen de grond met 1 poot en toen begon Klaaz keihard te bléren en lag ie op de rug. Toen bleef ie schreeuwen en kroop ie weg en toen gaf Mooz nog een klap en lag ie weer op de rug te gillen. Toen ontspande Mooz en Klaaz toen ook. Klaaz was helemaal van zn aprepos, arm dier sad1_sm
Ik heb ze toen wel even een beetje apart gehouden zodat Klaaz even bij kon komen.

Maar, net kom ik thuis, ik heb ze nog apart, Klaaz loopt in de woonkamer en Mooz zit dan in zijn eigen kamer. Mooz begon te mauwen en toen ging Klaaz naar zijn deur terug mauwen. Toen ik de deur open deed waren ze heel lief naar elkaar, mauwen en even neuzen.
Momenteel zit Mooz bij mij op schoot en Klaaz wil graag naar me toe maar zodra Mooz naar hem kijkt trekt ie zich terug.

Ik hoop dat ik het een keer kan filmen de hele situatie want het is best verwarrend. Ik bemoei me er zo min mogelijk mee, maar kan ik Mooz bijv straffen voor zijn dominante gedrag?

Mooz voelt zich hier hartstikke op zijn gemak overigens. Klaaz lijkt er meer moeite mee te hebben.

Kan het zijn dat het steeds uit elkaar halen/Mooz apart in zijn kamer zetten voor onrust zorgt of is dat juist goed?

Oh nu zitten ze kont tegen kont bij mij op mn schoot, ik snap ze ook niet hahaha! lol_sm

Fritz

Berichtdoor Fritz » vr 26 apr 2013, 17:14

Even gemaakt met de webcam, zo zitten ze er nu bij lol_sm

Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 26 apr 2013, 19:28

Hoi Hoi
als je ze zo op je schoot ziet liggen is er niks aan de hand ,kan het niet zo wezen dat ze gewoon hun rangorde aan het bepalen zijn ,want 1 van de 2 is natuurlijk de baas ,
dat moet je ze zelf uit laten zoeken ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 26 apr 2013, 20:35

Ik zou bijna zeggen probeer het uit.
Blijft altijd lastig dit soort dingen en zo te zien vinden ze elkaar toch ook wel leuk.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 26 apr 2013, 21:27

Ik heb de laatste tijd ook van dit soort rare situaties meegemaakt met Roxy en Casper en 1 ding heb ik echt geleerd: niet mee bemoeien en niet straffen! Roxy zag (door omstandigheden) Casper niet meer als maatje, maar als onbekende kat en werd kwaad. Eerst ging ik er achteraan wat de situatie nog meer deed verergeren. Toen ik dat doorkreeg deed ik dat niet meer en bleef ik gewoon zitten en afwachten. Wat ik wel deed was Roxy heel vrolijk roepen voor iets leuks en dan even de woonkamerdeur dicht om ze te scheiden tot de focus op Casper verdwenen was. Dit heeft echt geholpen en nu is alles ook weer oke tussen hun. Hier is de situatie natuurlijk wel anders omdat ze elkaars vriendjes zijn, maar wat ik wil zeggen is dat straffen vooral averechts kan werken, dus niet doen. Liever op een positieve manier proberen af te leiden en indien nodig even scheiden.

Heel veel succes met ze, hopelijk zullen de spanningen tussen hun snel verdwijnen.
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 28 apr 2013, 12:05

Helaas is het net ontzettend uit de hand gelopen sad1_sm

Ze waren eerder al even naar elkaar aan het morren, maar dat ging snel weer voorbij. Toen zat Klaaz op de vensterbank en Mooz sprong erbij en toen begonnen ze heftig te vechten. Ik heb Mooz van Klaaz afgehaald maar Mooz was compleet door het dolle en bleef maar willen vechten en naar Klaaz toe, helaas was ik daarbij behoorlijk de sjaak. Ik kon hem nauwelijks houden, hij was helemaal wild.
Toen heb ik hem tot rust laten komen en weer losgelaten om te kijken wat er gebeurde maar hij ging meteen weer op Klaaz af, niet agressief dit keer maar zodra Klaaz onderdanig/bang werd (op de zij liggen en hard krijsen) vloog ie er weer bovenop. Dus meteen weer weggehaald en even apart gehouden. Ik heb Klaaz gepakt omdat hij behoorlijk te grazen is genomen door Mooz. Hij heeft diepe punctiewonden in de nek en op zn poot en zit verder helemaal onder de krassen. Mooz zit nu even apart.

Wat moet ik hier nu mee? Mooz werd de 2e keer heel dominant, echt zich groot maken. Maar Mooz is zoveel sterker dan Klaaz het scheelt 2 kilo en ben bang dat Klaaz er echt wat aan over houdt.

De wondjes van Klaaz:
Afbeelding

Ik:
(de strepen zijn wat opgezet)
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”