Het koppelen, altijd spannend!

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Het koppelen, altijd spannend!

Berichtdoor Clemmetje » zo 28 apr 2013, 13:04

Jeetje wat balen zeg.
Ik denk dat je hiervoor toch Marthe moet hebben en misschien dat Manoe wat voor je kan doen.
Ik hoop dat het toch goed komt en ze alsnog vriendjes worden.
Groetjes Clem
Afbeelding

riddle

Berichtdoor riddle » zo 28 apr 2013, 13:20

Ik zou de periodes dat ze samen zijn korter houden, de nageltjes geknipt.
Als het dan even goed gaat, beiden lekkers geven dat ze in elkaars buurt mogen opsmikkelen, dan komt er een positieve associatie.
De wondjes bij mens en dier zou ik insmeren met Rescue Cream van Bach, ongelooflijk hoe goed dat werkt!Ook de opgezette huid kalmeert er erg goed van.
Volgens mij ga je wat te snel.
Succes,
Ann

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 28 apr 2013, 17:56

Jeetje, wat zal je geschrokken zijn zeg! Ik zou ze toch even appart houden en helemaal opnieuw beginnen met de introductie. Dus veel geuren uitwisselen en even niet bij elkaar laten. De bange houding van Klaaz lokt waarschijnlijk ook agressie op bij Mooz (hier wees Marthe mij op toen Roxy boos was op Casper en hem ook echt aanviel). Ik zou echt even een paar stappen terugnemen en helemaal opnieuw beginnen en heel rustig aan doen. Heel veel sterkte, dit is naar om mee te maken.
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 28 apr 2013, 18:11

Hoi Manoe, ik heb ze eigenlijk wel weer bij elkaar gelaten maar nu gaat t weer normaal. Ze liggen nu bij mijn vriend op schoot.
Ik mis je liever, dan dat ik je nooit had gekend...

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 28 apr 2013, 18:19

Oh, nou dat is natuurlijk super! Hopelijk was het eenmalig!
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 28 apr 2013, 18:21

Dat hoop ik ook. Zo'n nadeel dat ze geen haar hebben en elkaar meteen zo verwonden. Heb van beide de nagels geknipt trouwens maar nog. Mooz is zo sterk.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 28 apr 2013, 18:29

Ja, het is heel naar als ze zo'n ruzie hebben en echt gaa vechten. Mooz is toch pas kort geleden gecastreerd? Misschien zijn het toch nog de mannelijke hormonen...
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » zo 28 apr 2013, 18:34

2 maanden terug ongeveer. Hij heeft 4 weken terug nog een extra chemische castratie gehad vanwege het plassen.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 28 apr 2013, 18:36

Oke, dan zouden de hormonen inmiddels wel afgezwakt moeten zijn. Maar ja, omdat hij pas later gecastreerd is kan hij toch wat dominanter zijn natuurlijk. Ik hoop echt dat het vanaf nu goed gaat en er in elk geval niet meer zulke heftige aanvaringen zullen zijn.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 28 apr 2013, 21:01

Wat zul je geschrokken zijn van zo'n heftige uitval. Heel vervelend ook dat je zelf ook zo flink geraakt bent toen je ze uit elkaar probeerde te halen.
Ik sluit me wel aan bij wat Manoe zegt. Als er zulke heftige uitbarstingen zijn, gaat de introductie voor beide partijen waarschijnlijk te snel en dien je een stap terug te gaan. Of je ze meteen weer helemaal moet scheiden betwijfel ik, zeker omdat er ook goede en positieve contactmomenten zijn. Eigenlijk zou je zelf eens moeten proberen of je een patroon kunt ontdekken in wanneer het uit de hand loopt tussen beiden. Het klopt wat Manoe zegt, Klaaz kan door een bange/angstige houding aan te nemen ook onbewust het "macho"gedrag van Mooz uitlokken. Kijk eens goed of je ziet wanneer het mis gaat. Op het filmpje dat jij onlangs gepost hebt, viel mij bijv. op dat Klaaz geen vluchtmogelijkheid had, wat voor katten enorm stressvol kan zijn.
Wat ook nog kan helpen is de leefruimte van de katten vergroten. Ik weet niet hoe je woont en waar de katten allemaal mogen komen, maar katten gedijen het beste in een groep als ze elkaar kunnen ontwijken. Van nature willen ze helemaal geen conflicten met elkaar aan gaan, omdat het een direct bedreiging op de overleving vormt. Katten kennen geen onderwerpingsgedrag zoals honden dat wel kennen, dus die vechten door totdat 1 vlucht of tot de dood er zo ongeveer op volgt. Er wordt met een gevecht tussen katten ook echt geen rangorde bepaald, zoals ook bij honden wel het geval. De rangorde van katten is afhankelijk van het moment van de dag en de plek waar ze zich bevinden. Het kan wel dat een van de 2 dominanter is dan de ander, maar dat zal waarschijnlijk niet direct de aanleiding van hun gevechten zijn.
Probeer anders een de woonkamer waar ze vaak samen zijn beter in te richten voor katten: meer hoogte aanbrengen (bijv. hoge krab/klimpaal) en vooral goede verstopplekken. Zet her en der mandjes neer, zodat ze kunnen kiezen en elkaar vooral kunnen vermijden als daar behoefte aan is. Kijk ook of je creatief kunt inspelen op plekken waar het vaak uit de hand loopt. Raken ze bijv. vaak op de vensterbank in conflict? Zet dan eens 2 lekkere mandjes voor ze neer, een stukje uit elkaar. Allebei een eigen plekje, waar ze elkaar niet direct hoeven zien en waardoor het wellicht wat minder vaak en snel escaleert.

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”