Het koppelen, altijd spannend!

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Fritz

Re: Het koppelen, altijd spannend!

Berichtdoor Fritz » zo 28 apr 2013, 21:36

Wat zul je geschrokken zijn van zo'n heftige uitval. Heel vervelend ook dat je zelf ook zo flink geraakt bent toen je ze uit elkaar probeerde te halen.
Ik sluit me wel aan bij wat Manoe zegt. Als er zulke heftige uitbarstingen zijn, gaat de introductie voor beide partijen waarschijnlijk te snel en dien je een stap terug te gaan. Of je ze meteen weer helemaal moet scheiden betwijfel ik, zeker omdat er ook goede en positieve contactmomenten zijn. Eigenlijk zou je zelf eens moeten proberen of je een patroon kunt ontdekken in wanneer het uit de hand loopt tussen beiden. Het klopt wat Manoe zegt, Klaaz kan door een bange/angstige houding aan te nemen ook onbewust het "macho"gedrag van Mooz uitlokken. Kijk eens goed of je ziet wanneer het mis gaat. Op het filmpje dat jij onlangs gepost hebt, viel mij bijv. op dat Klaaz geen vluchtmogelijkheid had, wat voor katten enorm stressvol kan zijn.
Wat ook nog kan helpen is de leefruimte van de katten vergroten. Ik weet niet hoe je woont en waar de katten allemaal mogen komen, maar katten gedijen het beste in een groep als ze elkaar kunnen ontwijken. Van nature willen ze helemaal geen conflicten met elkaar aan gaan, omdat het een direct bedreiging op de overleving vormt. Katten kennen geen onderwerpingsgedrag zoals honden dat wel kennen, dus die vechten door totdat 1 vlucht of tot de dood er zo ongeveer op volgt. Er wordt met een gevecht tussen katten ook echt geen rangorde bepaald, zoals ook bij honden wel het geval. De rangorde van katten is afhankelijk van het moment van de dag en de plek waar ze zich bevinden. Het kan wel dat een van de 2 dominanter is dan de ander, maar dat zal waarschijnlijk niet direct de aanleiding van hun gevechten zijn.
Probeer anders een de woonkamer waar ze vaak samen zijn beter in te richten voor katten: meer hoogte aanbrengen (bijv. hoge krab/klimpaal) en vooral goede verstopplekken. Zet her en der mandjes neer, zodat ze kunnen kiezen en elkaar vooral kunnen vermijden als daar behoefte aan is. Kijk ook of je creatief kunt inspelen op plekken waar het vaak uit de hand loopt. Raken ze bijv. vaak op de vensterbank in conflict? Zet dan eens 2 lekkere mandjes voor ze neer, een stukje uit elkaar. Allebei een eigen plekje, waar ze elkaar niet direct hoeven zien en waardoor het wellicht wat minder vaak en snel escaleert.
Ik heb idd vandaag wel geobserveerd omdat ik merkte dat Mooz was gespannen was, Mooz liep wat heen en weer en ging wat achter Klaaz aan. Ze hebben best wat ruimte, soms gaat Klaaz ook op open plekken zo liggen en soms zoekt ie het zelf ook op, maar ik snap dat hij dan eigenlijk een veilige plek zoekt.

Of het te snel gaat, misschien heb ik alleen Mooz in de gaten gehouden en te weinig op Klaaz gelet...
Iets verhoogst zijn we mee bezig maar daar gaat dan ook een spoedje op, ik wist al dat het belangrijk was. Ik zal eens kijken of ik iets in elkaar kan fabriceren.
Ik mis je liever, dan dat ik je nooit had gekend...

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 30 apr 2013, 10:03

Hoe gaat het nu met Klaaz en Mooz?
Groetjes Clem
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » wo 01 mei 2013, 17:03

We zijn een dagje weggeweest dus hebben ze even apart gezeten. Toen we ze vandaag weer bij elkaar lieten reageerde vooral Klaaz ineens heel anders. Niet meer zo bang en wat brutaler. Momenteel zitten ze samen heel relaxed onder een dekentje. Klaaz slaat nu iets meer van zich af en Mooz lijkt dat veel meer te accepteren.

Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » wo 01 mei 2013, 17:09

Dat klinkt positief, hopelijk is het vanaf nu beter.
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 01 mei 2013, 17:51

Dat klinkt inderdaad positief.
De foto laat zien dat ze elkaar toch ook wel heel leuk vinden.
Groetjes Clem
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » wo 01 mei 2013, 18:48

Nu zitten ze weer samen, net likte Mooz het oor van Klaaz, dat is volgens mij wel apart.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 01 mei 2013, 19:35

Hopelijk is dit nu echt een voorbode van een goede/betere relatie tussen de twee heren!

Fritz

Berichtdoor Fritz » wo 22 mei 2013, 11:50

Even een update, het gaat hier niet onverdeeld goed eigenlijk. Mooz doet het super, past zich goed aan etc. Heeft tijdens de vakantie(afgelopen week zijn we een week weg geweest, ze zijn 2 keer per dag verzorgd) wel op 1 plaats meerdere keren geplast maar dat vergeef ik hem dan maar ivm stress. Hij is hartstikke lief en we zijn al erg aan hem gehecht.
Echter is het Klaaz die niet aan de situatie kan wennen. Vannacht moesten ze weer in 1 kamer slapen(tijdens de vakantie konden ze in meerdere kamers) samen maar Klaaz was echt compleet in paniek! Aan alle deuren krabben, echt heel paniekerig miauwen. Toen ik naar hem toe ging sprong ie trillend in mijn nek. We hebben hem maar bij ons laten slapen want hij was niet rustig te krijgen, zelfs toen we ze apart hadden gezet. Hier is 2,5 uur aan vooraf gegaan, negeren, uit elkaar halen, deuren dicht etc.

Maar Klaaz blijft angstig bij Mooz in de buurt, hij gedraagt zich regelmatig als prooi waardoor Mooz hem aanvalt. Van de week is hij tegen de muur op gesprongen en daarna lelijk op zijn rug terecht gekomen volgens mijn schoonmoeder. Als Klaaz ergens zit en Mooz loopt rond houdt ie m constant in de gaten, hij kan niet ontspannen. Hij loopt het liefst in een grote boog om hem heen. Soms komt Mooz hem achterna en dan schrikt ie zich helemaal het leplazarus en begint ie heel hard te gillen. Dit gebeurd meerdere keren per dag. Mooz bedoeld het goed, die wilt spelen en lief doen al is hij wel iets dominant. Soms gaat het wel goed, dan denk ik gelukkig, maar 5 min later is ie weer bang/geintimideerd.

Mooz is hier nu sinds 7 april, nog niet zo lang dus. Maar ik heb niet het idee dat het enigszins verbeterd. Hoe lang kan dit duren? Wat kan ik doen om Klaaz zelfverzekerder te maken? Kan een kat geïntimideerd raken door de ander? Mooz is immers behoorlijk groot en zwaar en Klaaz is smal en iel.
Ik vind het zo sneu voor Klaaz, hij is ook behoorlijk wat afgevallen door de stress.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 22 mei 2013, 12:04

Dat klinkt toch niet fijn voor Klaaz.
Blijkbaar voelt hij zich toch nog niet helemaal relaxed als hij met Mooz is.
Misschien kan Marthe en of Manoe iets voor ze betekenen.
Groetjes Clem
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » wo 22 mei 2013, 15:20

Heb je al eens bach bloesem geprobeerd? Dat relaxeerd.

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”