Lloyd vs Vince

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Tilly

Lloyd vs Vince

Berichtdoor Tilly » zo 05 mei 2013, 11:56

Graag wil ik jullie vragen om tips.
Zoals jullie weten heb ik ondertussen 6 sphynxjes. Clint en Lloyd die als eerste hier drie jaar geleden zijn komen wonen. Daarna volgde Buck, Jayda, Vince en als laatste Jazz.
Vince is een herplaatser en is op 2,5 jarige leeftijd bij ons komen wonen. Hij was geen andere katten gewend maar heeft in de groep zijn plek gevonden.

Het probleem ligt bij Lloyd. Lloyd is zeer jaloers op hem. Als ik Vince aandacht geef komt Lloyd zich opdringen, dit doet hij niet als ik de anderen aandacht geef. Roep ik Vince om bijvoorbeeld in een mandje toegedekt te worden komt Lloyd snel aangerend. Dit soort gedrag doet Lloyd alleen als ik Vince roep of aandacht geef. Als ik op zo’n moment Lloyd niet ‘genoeg’ aandacht geef dan valt hij even later Vince aan en bijt hem heel hard in zijn nek. En Vince zit dan alleen zielig te mauwen. Later probeert Vince wel wraak te nemen. In het begin liet ik het nog weleens gaan vanwege de onderlinge verstandhouding maar het houdt niet op. Nu stop ik ze, leidt ze af of haal ze uit elkaar. Regelmatig zitten de bijtgaten/-krassen in Vince zijn nek. Maar het gekke is dat ze ook wel veel samen slapen, zie foto. Wel is het zo dat Lloyd vaak bovenop Vince’s buik ligt met z’n voorpoten.

Ik weet niet zo goed hoe dit aan te pakken. Soms denk ik eraan om Vince een ander mandje te geven maar ik moet er niet aan denken om hem weg te doen. Ik vraag me regelmatig af of hij wel gelukkig is met zoveel katten. Laatst sprak ik de vorige eigenaar van Vince en ze vertelde me dat hij heel vaak bij haar op schoot lag, bij mij ligt hij amper op schoot. Nu snap ik wel dat het anders is vanwege de ander katten maar toch zet ik m’n vraagtekens. Hij kan wel goed opschieten met de rest, zelfs met Jazz. In het begin vond Vince hem te druk maar nu neust hij regelmatig met hem en Jazz daagt hem niet uit om te spelen dus dat gaat prima.
Ik ben dus bang dat dit niet ophoudt en dat ik Vince constant moet beschermen waardoor het negatieve gedrag van Lloyd alleen maar wordt gestimuleerd. Wie heeft de tip om dit cirkeltje te doorbreken.

Afbeelding
Groetjes, Tilly >^.^<

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Lloyd vs Vince

Berichtdoor Clemmetje » zo 05 mei 2013, 13:41

Wat jammer zeg. Ik zou eerlijk gezegd niet zo gauw een oplossing weten maar ik denk dat Marthe en/of Manoe je misschien wel kunnen helpen.
Hopelijk komen zijn met iets waardoor hij lekker bij jullie kan blijven.
Als je deze foto's zo ziet zou je toch zeggen dat ze gek op elkaar zijn maar blijkbaar is dat niet altijd zo.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 05 mei 2013, 19:19

He, wat vervelend Tilly... Heb je wel eens geprobeerd om gewoon op te staan en weg te lopen, zodat beide even geen aandacht krijgen? Zodat Lloyd leert dat zijn gedrag niks oplevert. Behalve een homeopathische behandeling kan ik verder niks bedenken... Hopelijk heeft Marthe nog goede tips!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 05 mei 2013, 21:41

Hoi Tilly
Meid wat giga balen is dit als de groep niet lekker loopt
Je zou het eigenlijk een keer op de film moeten zetten zodat je duidelijk kan zien wat er gebeurd ,

Wat Manoe zegt klinkt ook heel goed.
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 05 mei 2013, 22:42

Lastig dit.. Ik moet bekennen dat ik wel durf te ontkrachten dat Lloyd wraak neemt op Vince als jij hem eerder niet voldoende aandacht gegeven hebt. Dan schrijf je de kat denk ik iets te veel complexe menselijke emoties toe. Hij zou dan eerder direct moeten reageren, op het moment dat hij geen aandacht krijgt, maar dan nog is het geen wraak.
Misschien dat je kunt proberen om juist Lloyd eens echt de onverdeelde aandacht te geven, misschien heeft hij daar meer behoefte aan dan hij nu krijgt. Je hebt zo te lezen best wel wat katten, wat natuurlijk super gezellig is, maar wel wat minder aandacht per kat betekent. Dus als je eens probeert om Lloyd en Vince apart van elkaar eens wat extra aandacht te geven? Dat je met Vince even ergens apart gaat zitten, of Lloyd vóórdat je met Vince gaat knuffelen even afleidt met wat lekker eten of snoepjes in een andere ruimte. En wat is er mis met ze op dat moment allebei lekker aandacht te geven en met ze te kroelen of ze toe te dekken? Dus de aandacht gewoon gelijk trekken.
Het lastige is nu ook dat je alleen tips kunt krijgen die meer algemeen gelden. Weglopen zoals Manoe voorstelt kan ook, maar ik denk dat je dan wel meer kans hebt dat hij op dat moment zijn frustraties op Vince af reageert (als zijn doel is om aandacht van jou te krijgen). Maar wat precies werkt weet je niet, want je weet nu niet wat er precies achter dit gedrag van hem zit, wat voor hem de drijfveer is om het te doen. En zolang je dat niet precies weet is het een kwestie van verschillende aanpakken proberen.

Tilly

Berichtdoor Tilly » ma 06 mei 2013, 07:17

Bedankt alvast voor het meedenken. Ik ga in ieder geval het weglopen of negeren proberen.
En Marthe je hebt gelijk, Lloyd heeft heel veel aandacht nodig maar hij krijgt al heel veel aandacht.
Hij zit bijna altijd bij me als ik op de bank zit. Het is wel een goed idee om Vince z'n knuffelmoment te geven als hij er niet bij is of als hij afgeleid is.
Groetjes, Tilly >^.^<

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”