Akkie en lola. Hoe te beginnen.

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

antoinette

Akkie en lola. Hoe te beginnen.

Berichtdoor antoinette » vr 10 mei 2013, 10:43

Hallo , morgen gaan we lola halen. Ze staat ook hier op het forum.
We zijn uiteraad heel nieuwschierig naar haar. Maar sinds we wegen dat we haar er
graag bij zouden hebben . Voor de verijking van akkie.
Ben ik gaan lezen over het koppelen. Pfffffff wat een info.
Hahaha nu ben wel tot de conclusie gekomen dat ik geen idee mee heb.

Zal het even schetsen hoe we wonen.
We wonen op een flat. Het is klein appartement. We hebben een slaap kamer hal. Badkamer met wc. Woonkamer en keuken is een.

Akkie is met name bij mij. Natuurlijk onderneemt hij van alles. Een wandelingtje door het huis heen en dan op volle toeren vliegen springen.

Hoe moet ik dit gaan doen strakjes als lola komt ? Ik heb een extra bak. Akkie staat inmidels in de slaapkamer in een hoekje. Dat vond hij blaakbaar de prettigste plek. Akkie slaapt bij ons in de kamer. Inmiddels niet altijd op bed. Hij kan de gang in. De huiskamer niet.

Hoe moet ik deze twee gaan koppelen hier ? Ik heb geen extra kamers meer.

Groetjes

peggy72

Re: Akkie en lola. Hoe te beginnen.

Berichtdoor peggy72 » vr 10 mei 2013, 10:59

hoi Antoinette,

wij zetten altijd het reisbenchje met kat erin neer in de kamer. We halen dan de voorkant eruit.

eigenlijk gaat bij ons een nieuwkomer nooit in een aparte kamer maar wordt hij er altijd direct bijgezet zoals ik hierboven aangaf
in het benchje.

Ze kan er dan zelf voor kiezen of ze kennis wil gaan maken of niet. Zorg er wel voor dat er voldoende plekjes zijn waar ze alleen kan zitten
als ze dat wil.

Dus weet niet of je een krabpaal hebt ?

bij ons gaat deze manier altijd goed. Het is misschien wel even blazen over en weer maar zolang ze elkaar niet aanvallen is dit de snelste manier
om ze aan elkaar te laten wennen.

succes

antoinette

Berichtdoor antoinette » vr 10 mei 2013, 11:02

Ja ja ik heb planken aan de muur speciaal gemaakt. Akkie gaat er niet op.
Een krappaal in de gang en een krapton in huid kamer met lig kamertjes.
Verschillende thee mutsen verspreid. We hebben er 4 maar gaat maar in twee. De andere heb ik net gewassen. Ze neemt zelf ook wat spulletjes mee.

Goede tip. :)

zenga13

Berichtdoor zenga13 » vr 10 mei 2013, 11:20

Hier eigenlijk net zo.. Ik heb gisteren met de komst van Miki gewoon de reisbench met de deur open op de eetkamertafel gezet. Zo heeft ze zelf al het overzicht en de anderen kunnen komen kijken en zij voelt zich veilig.. Na verloop van tijd kwam ze zelf het mandje uit.

In het begin zullen ze misschien even blazen naar elkaar, maar dat kan geen kwaad. Zolang het daarbij blijft moet je niet ingrijpen..

Miki heeft gisteren ook naar de andere katten geblazen, maar nu doet ze dat eigenlijk al niet meer. Ze heeft ook al gegeten en is op de bak geweest, dus het komt vanzelf goed.
Afbeelding

antoinette

Berichtdoor antoinette » vr 10 mei 2013, 11:26

Me moeder heeft misschien nog wel een klein honden bench.
Waar ik een dekkentje on kan leggen en dat haar veilige haven is.

Sméagol

Berichtdoor Sméagol » vr 10 mei 2013, 11:50

Ik had Sméagol op schoot, en daarna hebben we Dexter in de kamer gelaten.
Wel hebben we ze de eerste nacht niet bij elkaar gelaten, omdat Dexter het niet
op prijs stelde dat er een nieuwe bewoner bij kwam.

Ik ben toen met Sméagol op de logeerkamer gaan slapen.

antoinette

Berichtdoor antoinette » vr 10 mei 2013, 12:05

Hahaha ka dat zou ook zo doen. Maar logeer kamer is er niet.

Het zal wel los lopen ik maak me snel zorgen akkie is super makkelijk en zo te lezen is lola ook niet de aller moeilijkste. Wat kattekwaad hier en daar maar is akkie denk wel voor te porren.

Milo

Berichtdoor Milo » vr 10 mei 2013, 13:16

Toen Lola hier kwam vroeg ik me dat ook allemaal af hoor...bij mij omdat er een herder van zo'n 40kg loopt...die vertrouwde ik wel maar wist natuurlijk niet wat Lo ging doen.
Heb hier de reisbench ook eerst even op tafel gezet zodat ze ff rond kon kijken en de honden snuffen...daarna ff op de grond en toen ging ze wel ff blazen naar de honden maar niet zo gek als er een dikke herder kop voor je snuffie staat.
Toen heb ik dr boven eruit gehaald en zelf laten verkennen...al vrij snel kwam ze ook ff beneden kijken maar ja, als ze de herder zag toch wel weer weg.
Herder was ook nieuwsgierig en kreeg maar niet de kans ff aan dr te snuffen.
Heb dr even met rust gelaten en na een tijdje opgepakt en de herder ff aan dr achterkant laten snuffen (zag Lo die grote hond niet en hond ff weten wat het nou was).
Daarna ging het heel snel ontzettend goed.

Ik denk als je de tips die eerder gegeven zijn volgt het heel snel goed gaat...Lo is niet snel bang maar moet natuurlijk wel even de nieuwe omgeving verkennen.
Mijn idee is altijd dat het mooier is als ze dat even kan doen zonder andere dieren..al is het maar een paar minuten.

Ik denk dat ze gerust wel nieuwsgierig naar elkaar zijn...Akkie heeft volgens mij ook met andere dieren geleefd eerder, Lo bij Wil ook en hier idem.
Als je zelf gewoon lekker rustig blijft en niet teveel over stressed gaat het echt wel goed komen...de normale natuur gewoon een beetje zn gang laten gaan.
Misschien idd wat geblaas even (logisch) en voor Lo voornamelijk omdat ze het huis nog niet kent en er ineens ook een vreemde nakte vent voor dr staat lol_sm .
Gewoon rustig blijven Antoinette, dat scheelt met dieren al zoooo veel.
Groetjes Miranda

antoinette

Berichtdoor antoinette » vr 10 mei 2013, 13:23

Ja opzich ben/ was rustig en toen ging lezen hahaha ik heb het van me afgezet en zie wel wat er komt :)

Akkie is ook absoluut niet moeilijk. Ja naar de keffende kreng van boven die hem bijt. Maar wat ik zei max dat is een deense dog prima geen probleem. Ik de m dat akkie even in de kamer gooi dat zo lola even rustig huiskamer kan verkennen dan omdraaien en dan zien we het wel.

Milo

Berichtdoor Milo » vr 10 mei 2013, 13:29

Precies joh..gewoon doen wat je gevoel zegt en niet teveel over nadenken...
Ik kreeg idd ook de stress toen ik me erover in ging lezen..zelfde als jou, dat was zoveel en hier uiteindelijk gedaan wat in me op kwam van we zien wel, ze vermoorden elkaar gerust niet....en dat ging prima.
Komt echt goed, Lo kennende en hoe jij Akkie omschrijft is het misschien niet meteen liefde op het eerste gezicht maar ik denk dat we snel een nieuw luvvv koppel hebben love3_sm
Groetjes Miranda

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”