Het geheime leven van de kat

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Marthe
Contacteer:

Re: Het geheime leven van de kat

Berichtdoor Marthe » do 26 dec 2013, 01:01

Leuk om te lezen dat jullie de documentaire ook interessant vinden!
Wij moesten voor de opleiding idd kijken naar kattengedrag, ook in het wild....Ik kwam hier in de buurt niks " spannends" tegen.....deze docu bevestigd mijn vermoeden...katten evolueren naar echte huisdieren.....tenminste in woonwijken..
Vond het wel heel leuk om te zien
Denk dat dat ook een beetje aan het individu ligt. Toen mijn katten nog buiten kwamen, was er regelmatig wat 'spannends' aan de hand. Ofwel een van de dames kwam binnen met een levende/half levende/dode muis of vogel die dan lekker in huis los gelaten werd eek_sm . Daarnaast is een van mijn katten, Lotus, echt een enorm felle tante. Toen ik voor de zoveelste keer met haar bij de dierenarts kwam vanwege een flink abces, verzuchtte mijn dierenarts: 'Lotus, Lotus toch.. Je bent een gesteriliseerde poes, maar gedraagt je als een ongecastreerde kater..' Loot vocht met alles en iedereen. Zelfs nu ze een binnenkat is, vliegt ze bijna door de voordeur heen als ze een andere kat ziet lopen. Die wordt he-le-maal gek.
Je zou eigenlijk eens het boek 'het karakter van katten' van Stephen Budiansky moeten lezen. Ik vond dat heel interessant. Hij beschrijft juist eigenlijk het tegenovergestelde van wat jij schrijft. Dat katten juist nog heel erg dicht bij hun natuur staan. Veel meer dan andere gedomesticeerde dieren, zoals honden en paarden. Het schijnt dat dieren vaak in een laatste overlevingspoging toenadering tot mensen zoeken en daardoor gedomesticeerd raken. Bij katten is er bewijs dat de domesticatie juist op initiatief van de mensen is, omdat onze huiskatten niet veel verschillen van de in het wild levende katten. Het verschil is veel kleiner dan bij andere diersoorten.

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”