Ik ben radeloos, heb dringend advies nodig

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Ik ben radeloos, heb dringend advies nodig

Berichtdoor Wil » do 27 nov 2014, 20:40

Hoi Judith
ik hoop dat die vrouw snel contact met je opneemt zou wel fijn wezen ,dit zijn schandalige dingen ,sterkte meid ik hoop dat er snel een oplossing komt
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Judith

Berichtdoor Judith » vr 28 nov 2014, 20:13

Ik heb je PB gelezen en kort beantwoord. Zoals gezegd ben ik nu op het werk en kan ik niet uitgebreid reageren. Ik zal vanavond of morgenavond uitgebreider reageren.
Fijn Marthe dat je jouw deskundigheid wilt inzetten om ons te helpen!
Ik wacht het even af.

Heb trouwens nog niks Vd politie gehoord, vind ik niet netjes..

Ondertussen sluit ik m maar op in de slaapkamer als we weg zijn. Hij is dan best OK als ik weer thuis kom, heeft ie ontspannen liggen slapen en geeft een lief ppprrrrt geluidje als ie me ziet love3_sm

Zodra de deur weer opengaat is het stressssss

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 28 nov 2014, 20:18

Judith wat is dit balen en vreselijk onbeschoft,

Wel een geluk dat hij in de slaapkamer zich toch op zijn gemak voelt ,super dat Marthe je helpt ik hoop dat er gauw een oplossing is ,SUCCES!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » vr 28 nov 2014, 20:32

Onder het mom 'beter laat dan nooit' hier alsnog even mijn mening smile7_sm
Ik denk dat je je nieuwkomer wel moet afzonderen. Je zegt dat het niet helpt, maar je schrijft ook dat de aanvaring vorige week gebeurd is. Met andere woorden: na zo'n korte tijd kun je niet zeggen of het wel/niet helpt.
Je weet ook niet wat de aanvaring uitgelokt heeft. Was het bewust gericht op hem, of een geval van 'wrong time, wrong place'. Hee dan ook heeft het de onderlinge relatie heel flink verstoord.
Als de aanvaring zo heftig geweest is en je zoveel angst ziet bij hem, zou ik hem de rust geven door een eigen ruimte met alles wat hij nodig heeft aan voer, drinken, kattenbak, slaapplekken etc. Eventueel geef je hem en andere katten iets ter ondersteuning om wat rustiger te worden. Ik heb zelf wel goede ervaringen met het voedingssupplement Telizen. Haalt angst niet volledig weg, maar vermindert het wel. Je moet dit wel enkele weken geven voordat je effect ziet. Er zijn ook katten die positief reageren op Feliway verdamper, maar ik weet dat dit in slechts 50% v/d gevallen werkt.
Eigenlijk zou ik je dus het advies tot een herintroductie geven. Katten uit elkaar halen tot de gemoederen rustig zijn. In die tijd wel proberen geuren uit te wisselen tussen de verschillende katten, maar ze onder geen beding in direct contact laten komen. Na enige tijd ga je de katten rouleren: dus nieuwkomer in het huis rond laten banjeren, terwijl de andere katten weg zijn. Die kun je dan zijn kamer laten onderzoeken. Op die manier meng je langzaam hun geuren, zonder dat ze directe bedreiging ervaren omdat ze elkaar niet zien. Dit bouw je geleidelijk op. Als de katten weer terug in hun eigen ruimte(s) komen, ruiken ze dat er een ander geweest is, en leren ze elkaar op een minder bedreigende manier weer 'kennen'.
Vervolgens ga je ze met elkaar kennis laten maken, in een situatie dat ze elkaar wel zien, maar niet direct bij elkaar kunnen komen. Bijv. door glazen deur of hordeur. Eetmomenten kunnen goed zijn (positieve koppeling). Zorg dat de katten op een afstand zitten die voor hen groot genoeg is. Als een kat niet eet, of niet rustig eet (veel rondkijken, niet rustig zittend), kan het een teken zijn dat de onderlinge afstand te klein is en de kat teveel stress heeft. Dan moet je ze weer verder uit elkaar zetten. Vergroot de duur dat ze in elkaars aanwezigheid blijven geleidelijk, maar blijf letten op stresssignalen of tekenen van agressie. Stress: o.a. bek aflikken, siddering door de rug, oversprong gedrag (ineens ander gedrag gaan vertonen, bijv. wassen), pootje heffen, gapen. Tekenen van agressie kunnen lastig zijn omdat ze subtiel zijn: fixerende blik op de ander, oren opzij gedraaid icm snorharen naar voren en smalle pupillen, sluipend lopen met lage staart en wat verhoogde staartbasis, maar natuurlijk ook grommen, blazen, uithalen, aanvallen.

Via Google zijn er overigens sites te vinden waarop de introductie van een nieuwe kat goed beschreven staan, zoals bijvoorbeeld
http://kattengedrag.com/hoe-introduceer ... t-in-huis/
of hier: http://www.katwaardig.nl/2122-Hand-out+ ... van+katten

Hopelijk heb je hier iets aan.

Judith

Berichtdoor Judith » vr 28 nov 2014, 23:26

Onder het mom 'beter laat dan nooit' hier alsnog even mijn mening smile7_sm
Ik denk dat je je nieuwkomer wel moet afzonderen. Je zegt dat het niet helpt, maar je schrijft ook dat de aanvaring vorige week gebeurd is. Met andere woorden: na zo'n korte tijd kun je niet zeggen of het wel/niet helpt.
Je weet ook niet wat de aanvaring uitgelokt heeft. Was het bewust gericht op hem, of een geval van 'wrong time, wrong place'. Hee dan ook heeft het de onderlinge relatie heel flink verstoord.
Als de aanvaring zo heftig geweest is en je zoveel angst ziet bij hem, zou ik hem de rust geven door een eigen ruimte met alles wat hij nodig heeft aan voer, drinken, kattenbak, slaapplekken etc. Eventueel geef je hem en andere katten iets ter ondersteuning om wat rustiger te worden. Ik heb zelf wel goede ervaringen met het voedingssupplement Telizen. Haalt angst niet volledig weg, maar vermindert het wel. Je moet dit wel enkele weken geven voordat je effect ziet. Er zijn ook katten die positief reageren op Feliway verdamper, maar ik weet dat dit in slechts 50% v/d gevallen werkt.
Eigenlijk zou ik je dus het advies tot een herintroductie geven. Katten uit elkaar halen tot de gemoederen rustig zijn. In die tijd wel proberen geuren uit te wisselen tussen de verschillende katten, maar ze onder geen beding in direct contact laten komen. Na enige tijd ga je de katten rouleren: dus nieuwkomer in het huis rond laten banjeren, terwijl de andere katten weg zijn. Die kun je dan zijn kamer laten onderzoeken. Op die manier meng je langzaam hun geuren, zonder dat ze directe bedreiging ervaren omdat ze elkaar niet zien. Dit bouw je geleidelijk op. Als de katten weer terug in hun eigen ruimte(s) komen, ruiken ze dat er een ander geweest is, en leren ze elkaar op een minder bedreigende manier weer 'kennen'.
Vervolgens ga je ze met elkaar kennis laten maken, in een situatie dat ze elkaar wel zien, maar niet direct bij elkaar kunnen komen. Bijv. door glazen deur of hordeur. Eetmomenten kunnen goed zijn (positieve koppeling). Zorg dat de katten op een afstand zitten die voor hen groot genoeg is. Als een kat niet eet, of niet rustig eet (veel rondkijken, niet rustig zittend), kan het een teken zijn dat de onderlinge afstand te klein is en de kat teveel stress heeft. Dan moet je ze weer verder uit elkaar zetten. Vergroot de duur dat ze in elkaars aanwezigheid blijven geleidelijk, maar blijf letten op stresssignalen of tekenen van agressie. Stress: o.a. bek aflikken, siddering door de rug, oversprong gedrag (ineens ander gedrag gaan vertonen, bijv. wassen), pootje heffen, gapen. Tekenen van agressie kunnen lastig zijn omdat ze subtiel zijn: fixerende blik op de ander, oren opzij gedraaid icm snorharen naar voren en smalle pupillen, sluipend lopen met lage staart en wat verhoogde staartbasis, maar natuurlijk ook grommen, blazen, uithalen, aanvallen.

Via Google zijn er overigens sites te vinden waarop de introductie van een nieuwe kat goed beschreven staan, zoals bijvoorbeeld
http://kattengedrag.com/hoe-introduceer ... t-in-huis/
of hier: http://www.katwaardig.nl/2122-Hand-out+ ... van+katten

Hopelijk heb je hier iets aan.
Marthe dankjewel voor je advies. Ga ik opvolgen!
Denk dat we te hard van stapel zijn gelopen, het ging echter zo goed de eerste periode. Ik ga hem nu apart houden en omwisselen van tijd tot tijd per ruimte.
Ik woon niet groot, dus wellicht een uitdaging, maar we gaan ervoor.
Manoe heeft ook haar advies gegeven en we gaan ook met homeopathie wat ondersteuning proberen te geven.

Vind het soort van zielig om hem alleen op te sluiten, maar dat is misschien mensen gevoel?

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 29 nov 2014, 00:53

Denk dat je dat goed zegt Judith, dat het mensen gevoel is. Ik zou het ook vreselijk vinden om een van mijn katten apart te moeten zetten. Maar ik denk dat het in deze situatie veiliger en dus prettiger voelt. En voor je andere katten ook op dit moment. Heb zelf eens een opvang kitten een tijdje in een bench moeten zetten om hem te soxialiseren en daarmee weg moeten halen van zijn broers. Vond ik vreselijk, maar het heeft wel geholpen en op lange termijn is dat wat telt denk ik.
Ik hoop dat met de adviesen van Marthe en de homeopatische ondersteuning hij weer terug kan in de groep en ze vredig samen kunnen leven!
Afbeelding

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » za 29 nov 2014, 11:15

Denk inderdaad dat isoleren van een kat alleen in mensengedachten akelig kan zijn.
In de ogen van dieren geeft dit ook rust.
Weg dreiging van andere katten, wég vreemde grote omgeving waar van alle kanten "gevaar "kan komen.
Hoe vaak sluipt een angstige kat zélf niet weg in een donker klein hoekje alleen maar om zichzelf te beschermen??
Door hem te isoleren bied jij hem die bescherming en kan je rustig beginnen met het opbouwen van een mens/kat relatie.

Fijn dat je met dit katje aan de gang gaat, en tóp dat je er zoveel energie en tijd in wilt gaan steken.
Ik heb enkel katten van de straat ( 5 ) sommige zelfs wildvang, maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik ze een huisje heb geboden.
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Yaella

Berichtdoor Yaella » za 29 nov 2014, 11:25

Geweldig dat je dit doet! Wat een geluk voor dit kleintje
Zeker niet netjes hoe ze reageren.

Maar aan de andere kant moet het zo lopen en is voorbestemd voor jou!

Je ontferming liefde en tijd zal alles door breken. Hoe moeilijk het ook af en toe is. Denk bij iedere moeilijke periode dat dat ook weer voorbij gaat.

Het doel wat je wilt bereiken gaat je lukken al kost het misschien veel tijd!

Maar des te waardevoller voor jullie beide als je terug kunt denken aan het begin en waar je straks op je eind doel staat. Het is het meer dan waard!

Top van je en heel veel succes
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 30 nov 2014, 12:43

Veel succes! Ik denk ook niet dat "opsluiten" zielig is, zoals anderen ook gezegd hebben creëer je juist een veilige omgeving. Hopelijk werkt een (her)introductie i.c.m. homeopathische ondersteuning. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 01 dec 2014, 21:08

Hoi Hoi
hoe gaat tie bij jou ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”