Kattenshow Parijs 1930

Hier vindt u oude sphynx magazines.
Gaynelle

Kattenshow Parijs 1930

Berichtdoor Gaynelle » di 19 aug 2014, 19:50

Afbeelding

Raaf
Contacteer:

Re: Kattenshow Parijs 1930

Berichtdoor Raaf » di 19 aug 2014, 19:53

Leuk hé.....zo een foto uit de oude doos.
Ben alleen benieuwd of "de Sphynx "als naam toen ook al een feit was.
Trouwens een heel mooie kat, al zijn de rimpels nog niet zo goed vertegenwoordigd.
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 19 aug 2014, 20:09

WAUW!!!!!!!!!!!!!!!!! GEWELDIG!!!!! super dat je hem gedeeld hebt ,wat een kop SUPER ,kan je er ook achter komen wie dit is ?
bedankt!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 19 aug 2014, 20:57

Geweldig om te zien! Een mooie sphynx hoor!! Ik vraag me ook af of het toen al een sphynx was, het ras is pas heel laat erkend. Of misschien geldt dat wel alleen in Nederland. Je zou denken dat alleen erkende rassen aan shows mee mochten doen? Dit katje heeft vast de 1e prijs behaald smile7_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 19 aug 2014, 21:00

Wat leuk zeg.
Waar heb je die vandaan?
Groetjes Clem
Afbeelding

Audrey

Berichtdoor Audrey » di 19 aug 2014, 21:13

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... A022806118

Die hebben m uit dit archief:
http://www.spaarnestadphoto.nl/

Daar staat hij hier:
http://www.spaarnestadphoto.nl/componen ... tRecord,4/

Nog wat tekst met oude foto's:
http://messybeast.com/curly-cats-bald.htm

De kale Franse kat schijnt dus van een professor diergeneeskunde Etienne Letard geweest te zijn.
Laatst gewijzigd door Audrey op di 19 aug 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » di 19 aug 2014, 21:33

Hij komt inderdaad uit dat archief. En na wat graven vond ik op deze website http://www.fietsweekend.net/kalepoes.html
Dit stukje:

Le Chat NU - De naakte kat
door Anne Friedhoff-Brasseur

Waar nu precies de Sphynx of "chat nu" vandaan komt is een mysterie en zal altijd een mysterie blijven. Natuurlijke mutaties worden overal in de wereld gemeld en nog steeds proberen wij de stukjes van deze puzzel bij elkaar te leggen om de oorsprong van dit fascinerende ras te vinden. Ik zoek altijd naar artikelen in oude boeken die je kunt vinden in boekenwinkels en op markten ...e.d. Gewoonlijk vind je alleen de negatieve publikaties. Totdat ik enkele weken geleden een telefoontje ontving van een opgewonden Stephan Frimat, Sphynxfokker in Frankrijk, Recentelijk vond hij op een vlooienmarkt een oud kattenboek genaamd "VIE A LA CAMPAGNE" (Leven op het platteland, red.) gedateerd 15 april 1935.

Het boek zelf is een stukje geschiedenis,maar stel je het gezicht van Stephan eens voor toen hij een stukje tegenkwam over "naakte katten" (le chat nu) met daarbij twee verbazingwekkende foto’s. De kat op deze foto’s lijkt meer op de hedendaagse Sphynx dan de twee naakte katten van dhr. Shinick, die gevonden waren in New Mexico. In dit artikel vraagt men zich af of "naakte katten" nog steeds bestaan, omdat in 1930 twee exemplaren aanwezig waren op een tentoonstelling in Parijs. Geboren met een interval van 4 maanden in Kremlin Bicêtre (in de buurt van Parijs) met normale huiskatten als moeders. Jammer genoeg stierven deze katten in 1931. Verbazingwekkend genoeg werd een andere mutatie geboren in Fêz (Marokko) en behoorde aan dhr. Paul Raibaud. De moeder was ook een normale huiskat, die het leven schonk aan 5 normale kittens en 1 "vreemd" dier met enorme oren, compleet naakt en bedekt met rimpels! Zijn kleur wordt vermeldt als zijnde grijs-blauw, donker tot bijna marmer. Zijn huid was fijn en erg soepel. Zijn rimpels bewogen zodra de kat bewoog. Hij had normale tanden en nagels. Deze jonge kat was levendig en overduidelijk in erg goede gezondheid. Op geen enkele manier leed hij in zijn hoedanigheid. Hij was erg aanhankelijk, zelfs zonder zijn beharing, zijn uitzonderlijk grote oren en zijn glanzende ogen die groter leken dan normaal, Alleen omdat hij niet bedekt was met haar, maakte hem tot een vreemd schepsel. "Le chat nu" werd voor het eerst gesignaleerd door Poepig (Illustrierte Naturgeschichteband) en hij beschouwde hen als een manifestatie van het vreemde! Het is ook geschreven door Fitzinger, die een "chat nu" in Wenen zag, oorspronkelijk gevonden in Bohême, opgezet in sterk water in het museum van die stad. Hoewel er nog steeds stukjes van de puzzel ontbreken wilt SARA hierbij Stephan bedanken voor dit zeer interessante stukje geschiedenis. Het is alleen jammer dat we niet weten wat er met "le chat nu" uit Fêz gebeurd is!

Het is dus geen voorouder van de sphynxen die we nu kennen. Maar er zijn dus ruim voor de ontdekking van het ras al naaktkatten geweest die heel veel lijken op onze sphynxen.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 19 aug 2014, 21:36

Leuke en interessante informatie. dry_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » di 19 aug 2014, 21:45

En ik vond ook nog een overzicht van nagenoeg alle bekende naaktkatten http://messybeast.com/curly-cats-bald.htm

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 20 aug 2014, 00:47

Dit is een Siam mutatie geloof dat ze beide geen 2 jaar zijn geworden, de meeste mutanten die gevonden zijn, zijn helaas ziek en bleek later veel te veel met ze aan de hand te zijn! Op aantal katten na, haarloosheid is toch niet helemaal de bedoeling van de moeder natuur dus als het naakt is, komt dit vaak door afwijkingen..

Nee, Marthe is met afschuw gereageerd. Ken dit verhaal van jaren geleden toen ik zelf fan geworden ben van de Sphynx katten, toen ik deze naakies zag vond ze aardig mooi en omdat ze uit de Siams per ongeluk zijn gemuteerd was ook een broer bij geloof ik, besloot ik mijn Siamees ook in te verwerken bij de Sphynxen, resultaat dat poesje hier naast is een klein dochter..

Nog steeds denken veel wetenschappers dat dit soort katten niet helemaal de bedoeling is en eigenlijk een afwijking is. Zelf ben ik nog steeds fan, maar kritische geluiden hoor ik wel erg vaak om mij heen..

Mexican Hairless is de voorloper van de Canadian Hairless wat wij hebben en fokken, althans dat gen wat wij vermeerderen natuurlijk heeft dat niets met hen te maken als je 1902 Canadian Hairsless in de google typt komen ze vanzelf omhoog maar tot nu toe gaan de meeste wetenschappers ervan uit dat dit de voorloper was..

Punkie en Paloma zijn de twee katten uit de moderne tijd DIE DE stam-ouders zijn Paloma heb ik hier ergens een foto van met 17 jaar, maar goed hun kinderen zijn allemaal 100% inteelt want ze zijn door hun kinderen terug gedekt waardoor sommige direct uit deze lijn niet meer vruchtbaar waren.. Mijn eerste fok en huis Sphynx 10 generaties terug zag je Pankie in haar stamboom.. Zij zou nu 12 zijn en is met 10 overleden aan hoge bloeddruk. Katten mag je altijd showen enkel ze vallen dan in Korthaar. Regel is dat je zoveel exemplaren moet hebben om een leefbaar ras te hebben en houden, anders zal van alles wel erkend kunnen worden... music_sm
Afbeelding

Terug naar “Uit de Oude Doos”