Ik heb ook nog een fretje, Amy.

Hier kun je al je berichten kwijt over je andere dieren.
Lenny

Ik heb ook nog een fretje, Amy.

Berichtdoor Lenny » zo 20 mei 2012, 08:39

Wij hebben ook nog een duveltje in huis zitten. Als ik van te voren had geweten dat ze zo druk had geweest, had ik er nog eens over nagedacht. Want Amy is geen fretje dat 20 uur slaapt op een dag, maar Amy is ter vergelijking net zo druk als 2 kittens. Het is eigenlijk een rollende bal van energie, beetje het idee van Tazz, in je huis. Alles wat los staat, dus ook grote objecten zoals TV en plinten onder de keuken verzet ze. Een fret wil overal achter, in, op, tussen, voor, onder en boven kunnen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet zo moeilijk wat dat betreft. Dus onze dieren hebben ook geen regels, niet dat dat zin heeft bij een kat. Haha!
Daarbij denkt Amy ook nog eens dat ze een poes is. Daarom kruipt ze 's nachts onder dekens en wil ze overal opspringen waar de katten gaan. Maar met die zeer korte pootjes komt ze nog geen 20 centimeter hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is haar binnenkooi. Een hartstikke handig ding, maarja Amy kan er niet in spelen als ze wakker word. Dan zal ze eerst moeten wachten tot wij naar haar toe komen. En dat is een sneu gezicht om haar neusje tegen de tralies te zien. Ze is een heel slim dier en gaat aan het slotje zitten krauwen. Als ik dan naar mijn werk ga, laat ik haar met pijn in mijn hart achter.

Afbeelding

Dus nu woont ze zo. En gaaf dat ze dat vind, lekker luchtjes opsnuiven en geen aandacht voor mij hebben als ik langs kom! Het is een veel natuurlijkere omgeving en fretjes hebben circa 4 t/m18 graden nodig waarin ze zich optimaal voort bewegen. Dat betekend in mijn ogen dat ze in huis in een sauna zit. En mijn hoofdzaak is dat ze gewoon heerlijk kan rennen wanneer zij wil.

Afbeelding

Voor vragen brand je maar gerust los, en wie die rollende bal van energie in het echt wilt zien, is ook gerust welkom!
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: Ik heb ook nog een fretje, Amy.

Berichtdoor manoe76 » zo 20 mei 2012, 09:48

Wat een schatje zeg! En leuk dat ze lekker buiten kan wonen nu!
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » zo 20 mei 2012, 09:49

Jeetje meid wat een mooie ren en Amy is een geinig meiske. Een vriendje van mijn broertje had vroeger ook een fretje en die nam hem overal in zijn zak en trui mee naar toe. Is een fret nou ook echt knuffelbaar of vinden ze dat niet fijn? Ze srinken toch heel erg?
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

SiL

Berichtdoor SiL » zo 20 mei 2012, 09:56

Wat leuk een fretje! Ik wist niet dat die zo actief zijn. Amy mag wel super blij zijn met zo'n mooie ren. Is de ren voor de poezen en Amy?
Groetjes SiL
Afbeelding

isolde

Berichtdoor isolde » zo 20 mei 2012, 10:19

Wat een schatje zeg,ik heb vroeger 3 fretjes gehad. wub_sm
Waaronder ook een wildkleur. Ze zijn zo ontzettend leuk en idd altijd bezig. Door hun lichaamsbouw kunnen ze ook overal in kruipen. In huis is dat wel opletten soms.
Wat een prachtige verblijven heeft Amy,dat had ik vroeger niet hoor. Neem aan dat ook de poezen van de buitenren gebruik maken.
Geef Amy een kuffel van mij.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 20 mei 2012, 10:34

Ze is leuk zeg.
En wat heeft ze nu een leuk verblijf.
Ik denk dat ze heel veel plezier gaat beleven aan haar buitenverblijf.
Gaat ze van de winter dan weer naar binnen?
Groetjes Clem
Afbeelding

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » zo 20 mei 2012, 11:06

Fretten...geweldig leuke dieren.

Een weelde dat Amy naar buiten gaat en zo haar energie kwijt kan.
Ben je niet beetje bang dat zij zich onder de omheining door zal gaan graven?
Fretten proberen altijd van alles.
Mijn broer heeft er jaren 2 gehad. Helaas is er een verdronken in een hangend toilet...heel bizar shok_sm
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

Lenny

Berichtdoor Lenny » zo 20 mei 2012, 12:43

Wat een leuke reacties allemaal! Ja, het is de kattenren waar ze nu in zit, maar omdat deze niet 24/7 word bezet door de katten kan ze deze goed gebruiken. En het gaat ook allemaal heel soepeltjes samen, anders zou ik er niet voor kiezen.

Amy stinkt niet heel erg, het is een frettengeur en ruikt naar ammoniak. Als je fretten voor 9 maanden laat helpen blijft een groot deel van de geur uit, daarnaast ruiken mannelijke hormonen meer dan vrouwelijke. Een fret kun je goed mee kroelen, ze vinden het heerlijk als je in hun nekje kriebelt of op hun buik. Het blijft alleen met geen mogelijkheid stilzitten, tenzij ze slapen. Maar dat is ook niet erg, je kunt het vergelijken met een (vleesetend, lol) konijn dat net een slagje drukker is.

Amy is trouwens geen wildkleur maar een Sandy, dat is een verdunde wildkleur. Ze komt uit de frettingstichting uit Breda, daar zitten alle fretjes uit het asiel en waar particulier afstand van is gedaan.

Onder de ren heen graven zal ze niet zo snel doen. De ren is heel zwaar en staat bevestigt aan de stoep. Waar ik wel bang voor ben is dat er kwajongens zijn die misschien wel het gaas doorknippen! Maar als je in die angst moet blijven leven kan je niets meer toch?

In huis moesten we alles aanpassen voor haar, geen snoeren en accessoires op de grond. Uitkijken dat ze schoenen en stoffen meubels heel laat. Van de winter blijft Amy ook buiten wonen, mits haar gezondheid dat toelaat. Fretten kunnen een temperatuur tot -20 hebben, als je ze maar een goed geisoleerd nachthok en ontdooid water geeft. Wat lastiger voor de fret is zijn hogere temperaturen vanaf 28 graden. Maar daar hebben ze Icepods en water voor.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 20 mei 2012, 16:33

Dat is wel fijn dat ze dan in de winter ook buiten kan blijven.
Kunnen ze vanuit de ren ook zelf naar binnen?
Groetjes Clem
Afbeelding

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » zo 20 mei 2012, 17:11

Wat leuk !! wat een energiek meisje.... Is er een reden dat je er maar 1 hebt? Of kan zij niet bij andere fretjes?

Ik vind ze echt heel leuk, heb zelf ook jaren fretjes gehad.. Ik had er ook 1 ADHDer bijzitten .. Ik had een groepje van 3 en dat was echt heel leuk.

Helaas veel tumoren etc, dus veel vroegtijdig overleden, ook de reden dat ik geen fretjes meer heb, had wel een dametje erbij zitten van al 8 jaar lach_sm

Terug naar “Onze andere Huisdieren (niet katten)”