Casus Desi

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
manoe76
Contacteer:

Casus Desi

Berichtdoor manoe76 » ma 04 jun 2012, 09:10

Een aantal maanden geleden heb ik hier een oproepje geplaatst omdat ik op zoek was naar katten met huidproblemen voor mijn scriptieonderzoek. Ik werd benaderd door Sjeba (Borntoshow) voor haar kat Desi. Voordat ik naar haar toe ging werd ik gewaarschuwd: "trek iets hoogsluitends aan want Desi kruipt via je decolete onder je trui en ze is erg opdringerig" Stiekem was ik wel nieuwsgierig of ze dit ook bij mij zou doen, dus ik in vest naar Sjeba. Ze had niks te veel gezegd... binnen een kwartier had ik een warm kacheltje onder mijn trui liggen!

Het was een zeer leuke casus voor mij omdat het laat zien hoe een dier ook op emotioneel vlak gebaat kan zijn bij een homeopathische behandeling.
Hieronder de uitwerking van de casus. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen. Wel wil ik nogmaals benadrukken dat een homeopathische behandeling gericht is op het individu. Het middel dat ik voor Desi heb gekozen is gebaseerd op haar eigenschappen en is dus niet een middel dat je zomaar voor gelijksoortige huidproblemen in kan zetten.

Desi is een 5 jaar oude gecastreerde Sphynx poes. Ze is op 1 jarige leeftijd samen met een andere sphynx Doenja bij eigenaresse gekomen in verband met een allergie van de vorige eigenaar. Op dat moment waren er al 4 honden in huis en op een later moment zijn er nog 2 Sphynxen bijgekomen.
Hoofdklacht: Hevige uitbraak van een geïrriteerde huid. Roodheid (vurig), jeuk, zwelling van de huid (bultjes). Klachten zijn begonnen in de winter 2009. De huid was hard, droog, heel vurig. Ze had veel jeuk: veel krabben, bijten, niet stil kunnen zitten. In de zomer heeft ze weinig last, dan ligt ze veel in de zon.
Slaapt weinig overdag. Ze moet er de hele tijd bij zijn. Erg ondernemend, nieuwsgierig, alles bekijken en besnuffelen. Desi is erg op mensen gericht, als ik 15 minuten binnen ben kruipt ze onder mijn trui en daar blijft ze de rest van het consult liggen. Als er bezoek is geeft ze er de voorkeur aan om bij het bezoek te liggen en hierin is ze zeer volhardend. “Is een echte aandachtsvreter, een stalker” Als het tijd is om wakker te worden staat ze voor de slaapkamer deur te springen in een poging de deur open te krijgen (deurklinken zijn inmiddels vervangen voor draaiknoppen, want ze kan deuren open maken), dit kan ze wel een uur volhouden. Als er iets in haar hoofd zit gaat het er niet uit, tot ze haar zin heeft.
Ze ligt weinig bij de andere dieren. Wel wast ze de andere katten: ze slaat haar pootje om ze heen zodat ze niet weg kunnen en gaat ze heel goed wassen. Als er een nieuwe kat in huis komt is ze de eerste 5 dagen van slag, daarna is het over. Dan komen de moederlijke gevoelens naar boven en gaat ze ze verzorgen.
Desi is een ware zonaanbidster, ze is 1 keer erg verbrand geweest en mag nu ook niet meer zonder toezicht naar buiten, want ze blijft in de zon liggen. Binnen gaat ze niet speciaal in de zon liggen, ook niet speciaal op extra warme plekjes (zoals bij Sphynxen wel gewoon is).
Dol op rauwe witlof, daar komt ze voor en kan ze van je bord jatten. Niet echt dol op vlees. Wel boter, vla, vettige dingen. Voorkeur vet. Als je aan het eten bent kan ze aan je vork trekken om te kijken wat het is en evt. proberen op te eten.

Analyse
Desi is een 5 jaar oude, gecastreerde poes, die zeer op mensen gericht is. Ze is zeer drammerig als ze wat wil, met name als het om aandacht gaat. Ze heeft last van huidproblemen die ongeveer eens in de 10 maanden opspelen. Ze is verzorgend naar de andere katten, ook hierin is ze dwangmatig.

Keuze van het middel
Desi is een poesje waar ik in eerste instantie helemaal niet uit kwam. Bij alles wat ik las dacht ik: nee, dit is Desi niet. Ik heb toen mijn materia medica over vlinder middelen erbij gepakt om te zien of ik daar wat in kon vinden. Daar vond ik het middel: Euphydryas aurinia. Een vlinder die zon aanbidt en nodig heeft om te overleven. Huidklachten maar heel levendig, vrolijk, maar ook rusteloos. Omdat ik Desi hier wel in herkende heb ik het middel besteld en zijn we het gaan geven, maar zonder resultaat. Toen ben ik de casus opnieuw gaan bekijken en repertoriseren en dit gaf nieuwe inzichten. Ik heb Desi Pulsatilla gegeven.
Pulsatilla wil aandacht, wil bemind worden en kan zeerkwaad worden als ze zich niet bemind voelt. Desi wordt niet kwaad, maar is wel zeer aanhoudend en eist de aandacht op (en dat lukt meestal wel). Pulsatilla is ook graag in de buitenlucht, Desi ook. Pulsatilla is gemaakt voor het moederschap. Desi is erg verzorgend naar de andere katten toe. Als er een nieuwe kat in huis is accepteert ze dat vrij snel en gaat dan de nieuwe kat verzorgen. Ook dit gaat op een dwingende manier. Pulsatilla heeft wel een zeer wisselend humeur, dat valt erg mee bij Desi. Toch heb ik ervoor gekozen om Desi Pulsatilla te geven vanwege het opeisen van aandacht, claimen en het verzorgende dat ze heeft naar de andere katten.

Verloop van de behandeling
Op de 2e dag na de start van de behandeling ontving ik een mail van de eigenaresse van Desi. Ze was met de honden uitgeweest en toen ze thuis kwamen vloog Desi twee van de honden aan! Ze ging er echt achteraan. Desi heeft nog nooit eerder agressief gedrag laten zien en eigenaresse was natuurlijk erg geschrokken. Zij hebben Desi apart gezet in een kamer zodat iedereen rustig kon gaan slapen. Toen ik de mail las was mijn eerste reactie: help! Wat is hier gebeurd? Maar toen ik het op mij in liet werken realiseerde ik mij dat Pulsatilla bemind wil worden woedend kan worden als ze zich niet bemind voelt. Mijn interpretatie van wat er gebeurd is is dat Desi zich niet bemind voelde omdat eigenaresse met de honden uit is gegaan (en dus geen aandacht voor haar had).
Toen ik de eigenaresse later sprak had er zich verder niks meer voorgedaan.
Opvallend was dat Desi zich heel snel neerlegde bij het feit dat ze in de kamer opgesloten was, iets wat ze voorheen niet zomaar geaccepteerd zou hebben.
Op dag 3 vlamt de huid weer erg op waarna er langzaam verbetering optreedt.
Desi begint meer te slapen overdag, ook als eigenaren thuis zijn en de drammerigheid lijkt wat af te nemen.
2 weken later is de huid duidelijk rustiger, maar haar gedrag is weer als vanouds.
Ik stel voor om Desi nog 1 keer Pulsatilla te geven, maar dan verdund volgens de glas-in-glas methode vanwege de heftige reactie van de vorige keer. Eigenaresse is hier een beetje huiverig voor, maar geeft 1 maand na de start van de behandeling nog een dosis pulsatilla. Twee dagen later is haar huid veel rustiger geworden, alleen nog wat kleine korstjes. Ze slaapt meer en trekt ook meer naar de andere katten toe. Is nog wel erg claimerig naar man van eigenaresse toe.
Een week later is de huid weer iets onrustiger. Desi is wel meer toegankelijk naar de andere dieren in huis. We besluiten 1 x per week Pulsatilla te geven volgens de glas-in-glas methode (hierbij verdun je de druppels in een laagje water om het lichaam een zachtere impuls te geven).
Desi wordt weer een beetje en groepsdier, ligt meer samen met de andere katten en kan ook uren slapen als eigenaren thuis zijn, iets wat zij voorheen niet deed. Ze is een stuk meer ontspannen en hoeft niet meer overal bij te zijn. De huid ziet er veel rustiger uit, mooi glad, alleen op de “warme” plekken is het nog wat onrustig.
Bij het laatste contact met eigenaresse geeft zij aan dat Desi echt een stuk meer ontspannen is. Ze hoeft niet meer overal bij te zijn, slaapt meer, ook als eigenaren thuis zijn, is socialer naar de andere dieren toe. Haar huid is zo goed als gaaf. Je ziet nog wat plekjes, maar die zijn droog en rustig.

Desi voor de behandeling:
Afbeelding

Desi na de behandeling:
Afbeelding

Desi tijdens het consult:
Afbeelding
Afbeelding

tijgerhofjes

Re: Casus Desi

Berichtdoor tijgerhofjes » ma 04 jun 2012, 09:19

Heel interessant om te lezen!!
En wat geweldig dat homeopathie z'n goede uitwerking heeft.
Dit soort dingen mag je van mij altijd hier neer zetten, erg boeiend.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » ma 04 jun 2012, 10:20

Even in het kort.
Ik ben heel blij met de behandeling die Desi ondergaat. Was ik nogal sceptisch bij aanvang, ik ben niet bekend met homeopathie, ik ben er nu van overtuigt dat het werkt.

Manoe, namens mij en natuurlijk Desi kiss2_sm
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

isolde

Berichtdoor isolde » ma 04 jun 2012, 10:46

Desi zal vooral heel blij zijn met dit resultaat,een verschil van dag en nacht. dry_sm dry_sm
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » ma 04 jun 2012, 11:41

Heel interessant , je moet toch wel heel goed kunnen observeren hoe
het diertje is om tot het juiste middel te komen.
Ik ben een grote voorstander van homepathie, ik had ooit problemen met luchtwegen
,telkens opnieuw een droge hoest om gek te worden.
Ik ben toen bij een homeopatisch artse geweest en die heeft me geholpen.
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 04 jun 2012, 12:46

Heel interessant deze casus. Juist ook omdat je hierin goed verwoordt dat het niet alleen de klacht zelf behandeld maar ook de hele kat zich anders gedraagd.
Blijft Desi nu levenslang de Pulsatilla gebruiken?
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 04 jun 2012, 12:57

@Clem: Nee, Desi krijgt op dit moment geen pulsatilla meer. Het doel van homeopathie is ook om echt te genezen. Als een dier de rest van z'n leven een middel moet krijgen ben je niet goed bezig. Het kan zijn dat Desi nog een keer een terugval krijgt, dan is vaak 1 x geven al genoeg om het lichaam weer te herstellen.
Ik vond het ook een hele leuke casus omdat ze zo veranderd is. Ze is natuurlijk nog dezelfde poes, en nog steeds opdringerig, maar de scherpe randjes zijn er vanaf waardoor ze zelf een stuk relaxeter is.

@Hildeke: Ja, je moet inderdaad goed observeren en dingen interpreteren. Daarbij moet je wel opletten dat je niet te veel menselijke emoties aan het dier gaat toerekenen, dus je moet echt proberen objectief te kijken en dat is soms best lastig. Maar dat leren we ook tijdens de opleiding en krijgen ook veel lessen in gedrag. Ik heb een keer toen ik in het 2e jaar zat een les bijgewoond van de 4e jaars omdat een patient van de praktijk waar ik werk door hun behandeld zou worden. Ik hoor de docent nog keer op keer zeggen: "denk je dat of weet je dat?" Dus die stem zit altijd achter in mijn hoofd.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 04 jun 2012, 18:34

Wat leuk om zo de hele uitwerking van een casus te lezen, erg interessant ook. Ik denk overigens wel dat ik de foto 'Desi tijdens het consult' het leukste vind, echt geweldig gewoon!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 04 jun 2012, 19:08

Hoi Manoe
wat geweldig wat goed op te zien en te horen dat het nu zo goed gaat met Desi ,knap hoor dat je ze zo goed kan observeren en luisteren naar een eigenaar dat je er precies uitpikt wat het knelpunt is ,
Sjeba wat zul je hier blij mee wezen ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 04 jun 2012, 21:05

@Marthe: ja, die foto is leuk he? Ze heeft echt wel een uur onder m'n trui gelegen, lekker kacheltje tegen mijn buik. Vond het wel schattig!

@Wil: Ja, soms is het wel lastig de juiste dingen eruit te halen en te bepalen hoe belangrijk ze zijn. Soms moet je ook echt even afstand nemen en opnieuw kijken om je niet blind te staren op bepaalde dingen. Soms is het al snel heel duidelijk, soms is het echt zoeken. Maar als je dan zulke mooie resultaten hebt is dat heel leuk natuurlijk. En vooral natuurlijk voor Desi en Sjeba.

Ik wilde nog even terugkomen op wat ik tegen Clem zei over dat je een dier niet levenslang een homeopathisch middel geeft. Dit is meestal het geval, maar er zijn wel situaties waarin je dat wel doet. Bijv. bij een heel oud dier met fysieke klachten. Dan is het doel ook niet meer om het dier echt beter te maken, maar meer om de klachten te verlichten. Dan kan het soms wel nodig zijn om een middel blijvend te geven, maar dan gebruik je een lage potentie (dat heeft met de sterkte van het middel te maken en die gebruik je meer voor fysieke klachten). Of wanneer het om iets ongeneeslijks gaat, dan kan je ook alleen maar ondersteunen en dan kan je soms wel langdurig geven.
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”