Pulsatilla

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
manoe76
Contacteer:

Pulsatilla

Berichtdoor manoe76 » za 30 jun 2012, 18:17

Hoi Allemaal,

Als vervolg op mijn stukje over Desi leek het mij leuk een stukje te vertellen over het middel dat zij heft gekregen: Pulsatilla.
Maar eerst zal ik kort uitleggen hoe homeopathische middelen worden omschreven. De omschrijving bestaat eigenlijk uit 2 delen. Als eerste het zogenaamde “mind” gedeelte met daarin de karaktereigenschappen en de emotionele symptomen die ze kunnen laten zien. En het fysieke gedeelte met de fysieke symptomen die ze kunnen laten zien. Het is dus niet zo dat iemand (in dit geval een dier) al die symptomen moet laten zien (gelukkig maar, want dan heb je geen leven), maar je zoekt naar een middel dat qua karakter en symptomen zo goed mogelijk overeenkomt. Hierin is eigenlijk het mind gedeelte nog belangrijker dan de fysieke klachten. Veel fysieke klachten komen voort uit emotionele klachten, als deze emotionele klachten aangepakt worden zullen de fysieke klachten ook weer verdwijnen. Maar de hoofdklacht moet uiteraard wel door het middel gedekt worden.

Pulsatilla:
Pulsatilla is voornamelijk een vrouwenmiddel. De pulsatilla vrouw wil bemind worden. Ze wil aandacht en liefde voelen. Een docent bij ons op school zei: “als man zit je goed bij een pulsatilla vrouw, zolang je maar zegt dat je van haar houdt en af en toe een bloemetje meeneemt, kan je alles fout doen.”
Dit geldt ook voor de pulsatilla dieren, ze willen aandacht, bemind worden, dit eisen ze ook op. Ze kunnen hierin heel erg claimend zijn. Ze willen ook niet alleen zijn, dan voelen ze zich eenzaam. Ze willen graag getroost en gerustgesteld worden. Ze willen continu bevestiging dat je nog wel van ze houdt. Pulsatilla kan razend worden als ze zich miskent voelt. Dat zag je bij Desi nadat ze pulsatilla had gehad. Sjeba kwam thuis met de honden na de wandeling en Desi reageerde haar woede af op de honden, iets wat ze normaal nooit deed. Dit noemen we een testsymptoom: een symptoom van het middel dat het dier anders nooit laat zien, maar na het krijgen van het middel wel. Dit is altijd tijdelijk (tenzij je maar oneindig door blijft geven, dan kan het zeg maar ingeprent worden) en laat ons zien dat het middel aanslaat.
Pulsatilla is over het algemeen heel mild en vriendelijk, maar het humeur kan in een klap omslaan. Ze waaien met alle winden mee en zijn makkelijk te beïnvloeden.
Pulsatilla is een geboren moeder, ze zijn ervoor gemaakt om moeder te zijn en ze kunnen heel makkelijk zwanger worden. Kinderen zijn alles voor ze.
Hier komen we ook gelijk bij het grootste fysieke probleem van pulsatilla: de hormoonhuishouding. Er doen zich problemen voor rond de loopsheid/krolsheid. Bij honden zie je weinig uitvloei en ze worden niet geroken door reuen. Ook kunnen ze te vaak loops/krols zijn. Pulsatilla laat zich ook niet makkelijk dekken, ze is erg kieskeurig in haar man. Ook doen zich vaak problemen voor na hormonale onderdrukking zoals de (prik)pil. Ze worden hierna niet meer krols/loops of ze worden niet zwanger na dekking. Ook kunnen ze depressief raken na gebruik van de (prik)pil of na castratie.

Overige fysieke klachten:
Problemen met de circulatie, duizeligheid, hoofdpijn.
Veel allergische klachten zoals hooikoorts, allergische oogontsteking, astma. Veel dikke, groen-gelige uitvloeiingen, zoals bijv. neusuitvloei. Blaasontsteking met pijn bij plassen. Wisselende ontlasting, obstipatie afgewisseld met diarree. Ademhalingsproblemen. Rode, jeukende huiduitslag. Arthritis die zich verplaatst van gewricht naar gewricht.

Dit is pulsatilla in het kort, er zijn nog veel meer symptomen te noemen, maar dat wordt een beetje saai denk ik ;-)

Als laatste nog een filmpje van een bekend homeopaat: George Vithoulkas. Hij beschrijft de pulsatilla vrouw in dit filpmje

http://www.youtube.com/watch?v=GHXhrx1v ... 14A02DBD11
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Pulsatilla

Berichtdoor Clemmetje » za 30 jun 2012, 18:47

Wat interessant om te lezen hoe iemand een pulsatilla type kan zijn. Het zijn voor mijn gevoel ook echt dingen die bij elkaar passen.

Ik heb het filmpje een stukje gekeken maar Frank heeft de tv aan dus ik kan het niet goed verstaan. Volgende week, als hij er niet is, nog even kijken in alle rust.
Groetjes Clem
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » za 30 jun 2012, 20:11

Interessant.
Vroeger had ik steeds last van terugkerende prikkelhoest wat zeer vervelend was.
Dit duurde steeds enkele weken en werd hier echt moe van.
Ten einde raad ben ik toen bij een homeopatisch artse terecht gekomen en
na een heel lang gesprek moest ik pulsatilla granules nemen, tot heden
ben ik verlost van mijn klachten.
Groetjes Hildeke

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 30 jun 2012, 20:29

Hoi Manoe
Wat een giga leuk stuk ,dank je wel
Dan is Elfy een pulsatilla poes ,;) Zij is alleen gelukkig als ze kinderen heeft .soms gaan we er giga aan voorbij wat de natuur ons geeft.
Hildeke wat fijn dat jij van die hoest af bent ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 30 jun 2012, 20:47

@Clem: ja, eigenlijk proberen we de dieren/mensen te zien als types. Als je het type kan ontdekken heb je het juiste middel gevonden. Maar dat is soms wel moeilijk hoor, was bij Desi ook niet gelijk duidelijk. Maar soms zie je het gelijk, dat is echt leuk. En wat dat filmpje betreft: ik vind het een erg leuk filmpje, maar misschien ook omdat het zo herkenbaar is voor mij, misschien voor jullie minder leuk.

@Hilde: wat een toeval dat jij pulsatilla hebt gehad. Herken je je in het verhaal? In elk geval heeft het geholpen voor je, dat is super!

@Wil: misschien moet je Elfy pulsatilla geven zodat ze zich ook happy kan voelen als ze geen kindjes heeft... Mocht je interesse hebben weet je me te vinden ;-)
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 30 jun 2012, 21:28

Hoi Manoe
dat is een top idee van jou ,stom dat ik daar niet aan gedacht heb ,ze is nu zwanger en ze is weer totaal anders ,komt op schoot vraagt dingen
Als de kittens geboren zijn en ze zou kunnen praten riep ze de hele dag tralala ,,zelf ik mag dan bij haar drinken ze gooid zich dan helemaal op haar rug voor me ,

Ik ga het gebruiken zogauw de kittens groter zijn ,bedankt voor je tip super
Groetjes Wil
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 30 jun 2012, 21:37

Ben benieuwd hoe ze zich zal gedragen als ze pulsatilla heeft gehad Wil! Ik los altijd een paar korreltjes op in water en dan dagelijk 1 pipetje (ongeveer 0,5 ml) geven tot je reactie = verandering ziet. Wie weet dat Elfy zich ook gelukkig kan voelen als ze geen kindjes heeft.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 30 jun 2012, 21:40

Dat zou geweldig wezen Manoe ;) ik ga het proberen zeker de moeite waard
Groetjes Wil
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 30 jun 2012, 22:32

Erg interessant dit.. Ik kende pulsatilla alleen maar qua naam omdat het mij aangeraden werd door een fokker toen ik zat te wachten tot mijn sphynx dame eens krols zou worden. Zij zei me dat dit zou helpen om de krolsheid te bevorderen.. Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik niet van dit soort middelen hou..
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 30 jun 2012, 22:38

Waarom hou je niet van dit soort middelen Chantal? Ik respecteer je mening hoor, ben hier niet om dingen op te dringen. Homeopathie kan nogal vaag overkomen als je er niet bekend mee bent, maar het kan zulke mooie resultaten leveren zonder nare bijwerkingen en kan een dier echt in balans brengen.
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”