Axel

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
manoe76
Contacteer:

Axel

Berichtdoor manoe76 » ma 02 jul 2012, 22:50

Op verzoek van Wil het verhaal van Axel (van Miranda).

Dit is niet zo'n uitgebreid verhaal omdat er een duidelijke oorzaak was. Als er een duidelijke oorzaak is van een probleem dan schrijf je daar op voor, om die oorzaak weer weg te nemen.

Bij Axel was het zo dat hij onder narcose was geweest en daarna eigenlijk sloom bleef, weinig energie had en na een korte wandeling al erg moe. Oorzaak hier was dus de narcose. Je hebt een aantal middelen die problemen na narcose geven, dus daar heb ik naar gekeken. Axel heeft Phosphor gekregen omdat phosphor ook heel snel moe kan worden. Verder is Axel wel een phosphor type, de "treinbabbelaar", die heel sociaal is, overal gezellig bij wil zijn. Toen ik bij Miranda kwam zag ik echt een phosphor in Axel, dus hebben we dat gegeven.
Toen hij het gekregen had werd hij even helemaal hyper de pieper! Dus hij heeft maar een keer gekregen, want dat was al een duidelijke reactie en dan stop je met geven.

Axel heeft zijn energie weer terug, dus hij kan weer lekker mee uit!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Axel

Berichtdoor Wil » di 03 jul 2012, 12:11

Hoi Manoe
Ik wist niet dat dat narcose middel zo'n bijwerking kon hebben ,wat een giga leuke benaming Treinbabbelaar ;)
heel fijn dat het na 1 x medicijnen het probleem opgelost was

Nou als je ooit in de buurt komt ,we vallen zelf bijna van Nederland af zou het leuk wezen als je eens naar Mamba kon kijken ,wie weet mist die ook wel 1 of ander iets
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 03 jul 2012, 12:14

Heel interessant weer om dit te lezen.
Zelf kun je ook heel lang last hebben van een narcose maar bij dieren staan we er niet bij stil.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 03 jul 2012, 12:18

Vaak geeft narcose ook niet zo'n bijwerking, maar het komt vaker voor. Mijn moeder is een keer onder narcose geweest en heeft daar heel lang last van gehad (maar ja, toen was ik nog een kleine uk). Maar het inderdaad fijn als je het dan zo simpel op kan lossen.

Lijkt me leuk Wil om een keer langs te komen! Kan ik die beroemde katten van je ook eens meemaken!!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 03 jul 2012, 19:00

Hoi Manoe
je geeft maar een gil als je deze kant op wil ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Milo

Berichtdoor Milo » wo 18 jul 2012, 00:31

Verhip...mijn doggy heeft een eigen linkje..zie ik nu pas lach_sm .
Was met Ax een beetje een combi.

Hij kwam als gewoon gezellig huishond en daarna kwam het idee fokken erbij en werd hij een dekreu.
Aangezien dat niet storm liep maar hij wel een aantal keer gedekt had kwam mijn logica (met recht de mijne dus misschien vergezocht) erbij dat ik het sneu vond.
Hij moest 2x in 3 weken dekken en dan weer maanden niks...maar ondertussen wel alle geuren van loopse teefjes opsnuifen (van buurthonden) waarvan hij wist wat ermee te moeten om het maar zo te zeggen.
Er kwamen, heel goed uiteraard, steeds meer testen bij het ras 'zuiver' te houden en toen was ik er wel klaar mee...hij bleek gendragen van mdr1...wil niet zeggen dat hij het had maar wel drager dus kon het door geven...hij was een +/- hond, waar gewoon een +/+ teef op kon maar de angst van +/- zat er in het wereldje goed in waardoor hij nog weinig deed...dat vond ik sneu, hij wist niet een +/- te zijn, wilde nog wel maar mocht niet meer...dat brak mijn hondenhartje neutral_sm

Dus uitendelijk besloten hem te laten castreren.
Dit was op vrij "oude" leeftijd, hij was toen al 8 jaar en een vrij moeilijke keuze maar hij had nogal last van zijn hormoontjes.
Fel tegen andere reuen en de hele dag sniften in het gras en smakken en kwijlen (de hondeigenaren herkennen dit vast) bij elk beetje lekker geurtje in het gras.

Daarvoor fietste ik 3 a 4 x in de week met hem...herder een werkhond vol energie natuurlijk, enorme will to please.
Door zijn castratie en toen warm weer hele tijd niet meer gefietst met hem.
Daarbij is elke narcose een risico maar hij was er heel moeilijk in te krijgen...rekening houdend met zn mdr1 (is o.a. verhoogd risico voor ontworming en narcose) maar na een half uur zat ik nog met een klaar wakkere hond in de wachtkamer dus dat duurde al effe voor hij onder zeil ging.
Daarna kwam hij ook vrij moeizaam weer op de been...misschien combi leeftijd, wie zal het zeggen.
Dus rustig aan gedaan met hem, niet meer gefietst etc. dus zijn conditie ging ook hard achteruit.
Toen Manoe benaderd (omdat ik er al in zat met mijn andere hondje) en schreef zij de phosfor voor...dat was idd een heel andere kant want hij was hieperdepiep eek_sm .

Zelf denk ik dat zijn leeftijd en castratie een jasje uit heeft gedaan maar het middel van Manoe werkte echt...een hond van 9 jaar in huis die zich weer 9 maand voelde haha.
Dat heeft dus zeker wat gedaan en verder is het nogsteeds aan mij uiteraard om zijn conditie weer langzaam op te werken.
Groetjes Miranda

zenga13

Berichtdoor zenga13 » wo 18 jul 2012, 07:17

Ik weet inderdaad wat het risico van narcose is.. Onze Australian Shepherd is ook MDR1 +/- getest, dus ik hou er ook altijd rekening mee. Bij haar sterilisatie is propofol gebruikt en daarna is het bijgeregeld met een lichte gasnarcose. Ze was binnen no time na de sterilisatie ook weer wakker.

Maar je staat er niet bij stil dat de narcose verder zo'n impact kan hebben. Fijn dat het met de hulp van Manoe nu weer goed met hem gaat dry_sm
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 18 jul 2012, 08:46

Goed om jouw verhaal ook erbij te lezen Miranda.
Ik weet niet wat MDR is maar het zal niet goed zijn.
Joy is met haar HCM ook met propofol en gasnarcose voor haar gebit onder zeil gebracht en ze zijn daarna weer als een zonnetje.
Zo fijn is dat.
Hopelijk is de conditie van Axel weer gauw op peil.
Groetjes Clem
Afbeelding

Milo

Berichtdoor Milo » wo 18 jul 2012, 12:51

MDR1 is multidrug resistance...kortweg dat als ze verkeerde medicatie krijgen ze eraan dood kunnen gaan.
Kan zijn van antiworm, narcose, etc.

http://www.gencouns.nl/mdr1-1.php (uitleg van MDR1 voor de nieuwsgierige).

Daar hielt mijn DA rekening mee met de narcose.
Ging van verveling maar weer liggen steeds, kwam m'n DA aan van slaapt ie en hop stond hij weer rechtop hahaha.
Na een dik half uur eindelijk gestrekt...was puzzelen en denken voor m'n DA maar eindelijk gelukt...en daarna was hij wel goed bij kennis om het zo te zeggen maar erg slap in de poten...moest in de auto getild en hier er weer uit getilt en sjokte als een heeeeel oud mannetje...thuis veel geslapen en toen kwam er weer wat actie in.

Vind het dus een lastige want denk dat het met Ax een combi is van heel veel dingen.
Fietste 3 a 4 keer in de week met hem en uiteraard effe tijdje niet toen hij net geholpen was...daarna was het zo warm dus ga je ook niet fietsen dus zijn conditie liep heel hard terug en ze worden er met 8 jaar ook niet jonger op natuurlijk.

Daarna ging ik om met iemand die een duitse herder had van maand of 6, daar was Ax erg druk mee (opvoeden, ter orde roepen, mee spelen, etc...big brother he he_sm ) en zelf denken dat hij ook de eeuwige jeugd had haha.
Na een dag of 2 was hij helemaal totall loss...was echt zielig...

Leek wel een hoog bejaarde hond terwijl hij daarvoor onwijs actief altijd was...

Dus vermoedelijk combi geen conditie meer, narcose en leeftijd...en toen was daar Manoe.
Maar goed, dat is ook geen wondermiddel als je er zelf verder niks mee doet natuurlijk.
Is aan mij om zijn conditie nu weer langzaam wat op te gaan bouwen.
Groetjes Miranda

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 18 jul 2012, 15:48

Hoi Miranda
Wat een verschil niet te geloven ,het lijkt op het 1 ste filmpje echt een oude uitgebluste hond ,die blij is om weer thuis in zijn mand te liggen ,

Het 2 de filmpje straat hij plezier en levendigheid uit ,houden zo al is hij 9 ;) goed he ,Natuurlijk moet je er wat aan doen om ze in beweging te houden ,maar als ze niet willen en kunnen houd dat op .
Groetjes Wil
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”