Kat likt zich kaal..

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
zenga13

Kat likt zich kaal..

Berichtdoor zenga13 » zo 15 jul 2012, 23:36

Manoe, ik heb een vraag over onze nieuwe kater.

Sinds 3 weken hebben wij een nieuwe kater in huis. Hij is een paar dagen voordat hij hier kwam wonen door te fokker gecastreerd. Hij leefde daar buiten in een kippenhok en was blijkbaar niet gewend aan het leven in huis.

Hij zit hier nu sinds zijn verhuizing bij ons op de slaapkamer om hem langzaam aan ons te laten wennen. De eerste dagen heeft helemaal verkrampt in zijn reismandje gelegen en durfde hij zich amper te bewegen. Sindsdien is het met kleine stapjes beter gegaan en is hij inmiddels zo ver dat hij zich niet meer gelijk verstopt zodra een van ons de slaapkamer binnen komt.

Het is een schat van een kater en hij heeft nog nooit lelijk gedaan naar ons. Hij vindt het heerlijk om geaait te worden als hij in zijn veilige huisje ligt. Sinds een dag of 2 komt hij zelfs overdag af en toe uit zijn schuilplaats en gaat dan lekker op bed liggen. Ook 's nachts ligt hij tegenwoordig regelmatig op bed. Hij begint dus al steeds meer te relaxen.

Nu komt het probleem.. Afgelopen vrijdag heb ik zijn flanken geschoren. Het is een langharige kater en op de flanken waren zijn haren een grote klittenbol waarbij ik me niet voor kon stellen dat hij daar geen last van had. Dus heb ik voorzichtig de klitten weggeschoren. Hij leek er niet echt door ontdaan want hij rende niet weg voor me en hij lag even later ook alweer lekker op bed. Maar nu is hij dus begonnen met overmatig likken aan zijn flanken. Daardoor zitten er nu hele kale plekken en is zijn huid op sommige plaatsen kapot gelikt. Ik heb geprobeerd hem een rompertje aan te doen om het patroon te doorbreken doordat hij er niet bij kon, maar dat was geen succes. Hij werd helemaal panisch en stuiterde heel de kamer door en dus hebben we die maar snel weer uitgedaan.

Heb jij een advies wat ik kan doen om dit gedrag te veranderen? Ik denk zelf dat het aan stress te wijten is, gezien het voorgaande verhaal en ik wil hem graag helpen. Daarbij lijken de plekken me ook erg pijnlijk.. Ik ben dus erg benieuwd of er een homeopatisch middel is dat ik bij hem kan gebruiken.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: Kat likt zich kaal..

Berichtdoor manoe76 » zo 15 jul 2012, 23:59

Hoi Chantal,

Allereerst: super dat hij weg is uit dat kippenhok en lekker van jullie liefde kan gaan genieten.
Weet je meer over zijn verleden? Zijn jullie zijn 2e huis, of is hij al vaker herplaatst geweest? En hoe ziet zijn huid eruit? Is het rood of ziet het er normaal uit? En deed hij dat likken daarvoor ook al?
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » ma 16 jul 2012, 07:44

Over zijn verleden weet ik vrij weinig.. Ik weet dat hij als kitten vanaf de originele fokker naar de fokker is verhuisd waar ik hem van gekocht heb. Hij heeft daar dus altijd buiten gezeten en is gebruikt als dekkater.

Toen we hem ophaalden stonk hij een uur in de wind naar de urine en was hij echt hartstikke vuil. We hebben hem bij thuiskomst toen dus ook gelijk maar even gewassen.. De lucht was niet om uit te houden.

De huid ziet er verder normaal uit, alleen op de plaatsen waar hij te veel gelikt heeft zitten dus wondjes, soort van schaafwondjes door het schuurpapiertje van zijn tong.
Voorheen had hij geen wondjes of plekken, dat is echt pas gekomen na het scheren. Ik heb direct na het scheren daar ook geen wondjes gezien.

Hij is vannacht weer de hele nacht aan het spelen geweest met de andere poezen en vanmorgen heb ik hem nog even kunnen aaien. Inmiddels ligt hij weer in zijn vertrouwde huisje, want zodra wij wakker zijn wordt het teveel activiteit voor hem.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 jul 2012, 09:44

Het is wel lastig hoor, omdat je nog zo weinig van hem weet. Maar ik ga mijn best doen!
Kan hij paniekerig reageren? Bijv. als het dan te druk in huis wordt en hij weer terug naar zijn veilige huisje wil. Gaat dat met paniek, of sluipt hij rustig weg?
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 jul 2012, 10:05

Hoe is zijn vacht verder? Is die mooi glanzend of juist dof? En hoe is hij met eten en drinken?
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » ma 16 jul 2012, 11:01

Nee, als hij erg schrikt dan sprint hij ineens weg bv onder bed of inderdaad in zijn veilige huisje.. Maar net waar hij op dat moment het dichtst bij in de buurt is. Als je binnen komt en hij heeft je aan horen komen, dan blijft hij tegenwoordig wel even staan, dan kan ik hem een aai over zijn bol geven en dan sluipt hij rustig weg naar zijn huisje.

Zijn vacht is niet echt geweldig.. Hij verhaart ook heel erg, maar dat kan denk ik ook komen door de castratie en omdat hij ineens binnen zit terwijl hij altijd buiten heeft geleefd.

Eten en drinken gaat prima, hij eet als een bootwerker. Hij is dol op vitaminepasta en die likt hij graag van mijn vinger.. Daar durft hij zelfs een eindje voor uit zijn veilige huisje te komen. Ik laat hem dat van mijn vinger likken om zo te proberen te leren dat hij mij kan vertrouwen.

Zijn ontlasting is ook verder prima.

Ja moeilijk is het he.. Maar ik merk aan hem dat hij echt heel lief is, hij is alleen het vertrouwen in de mensen een beetje kwijt en niet gewend aan het even in huis. Hij is verder heel sociaal naar de andere katten en als ik hem aai dan kan hij er echt lekker voor gaan liggen en gaan liggen knorren.. Ik vind het ook gewoon allemaal zo sneu voor hem.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 jul 2012, 11:28

Ja, het is ook sneu... Je zou willen dat je hem kon vertellen dat hij niet beng hoeft te zijn en jullie kan vertrouwen, maar dat zal wel komen met de tijd. Maar zou ook fijn zijn als hij daarbij een beetje geholpen kan worden.

Hoe is hij qua postuur? Is hij slank of stevig? Heb je toevallig een foto van hem?
En sluit hij zich af van de wereld? Of is hij toch wel geinteresseerd in zijn omgeving?
Afbeelding

zenga13

Kat likt zich kaal..

Berichtdoor zenga13 » ma 16 jul 2012, 12:15

Hij heeft eigenlijk een normaal postuur, niets te dik maar ook niet te dun
Ik zal wat foto's van hem bijvoegen.. Ze zijn niet al te duidelijk, want ze zijn gemaakt met de camera die ik heb weggehangen om hem in de gaten te houden. Ik kan hem dus alleen op de foto zetten als ik niet in de kamer ben.. Anders als hij ziet dat ik iets wil gaan doen dan sluipt hij weg.

Hij is wel geïnteresseerd in zijn omgeving, want hij ligt eigenlijk altijd rond te kijken met zijn hoofdje half uit de krabton. Als wij niet op de kamer zijn loopt hij dus ook af en toe wat rond en verhuist van plekje, sinds een paar dagen gaat hij dan dus ook overdag op bed liggen. 's Avonds en 's nachts is hij eigenlijk heel actief met spelen, ook als wij nog wakker zijn en tv liggen te kijken. En soms komt hij 's nachts dan ook op bed liggen. Mijn vriend kwam vrijdag wat later naar boven, toen ik dus al sliep en toen bleek hij dus op ongeveer schouderhoogte bijna tegen me aan te liggen op bed.. Wat vond ik op zich wel een goed teken, dat is toch een teken dat hij wel bij ons wil zijn. Dat was dus 's avonds en ik had hem die middag dus net geschoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 jul 2012, 12:49

Ah, wat een schatje! Toch lijkt hij op de foto's best ontspannen, maar dat is dus als hij alleen is. Maar als ik het zo lees, wil hij wel, maar durft gewoon nog niet. Ik ga verder kijken... Je hoort van me!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 16 jul 2012, 12:55

Wat is hij leuk Chantal.
Ik hoop echt dat Manoe kan helpen waardoor hij zich meer ontspannen voelt.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”