te weinig vitamine B1,2 en 12

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
marisser

te weinig vitamine B1,2 en 12

Berichtdoor marisser » ma 01 jul 2013, 21:55

Goedenavond,
zoals jullie weten ben ik nu al een tijd bezig met Karel.
Vorige week ben ik naar de DA geweest eerst een wormen/gardia kuur,
moest een week later terug bellen.
Heb nu de optie gehad dat ik toch weer over moet op ander voer,
aangezien ik dat eigenlijk niet wil heb ik voorgesteld dat ik eerst even uit ging zoeken wat de verschillen zijn tussen de voeren.
Ik ben er achter gekomen dat het voer dat ik nu geef geen extra vitamine C,B1,2 en 12 heeft.
nu denk ik wel dat dit noodzakelijk is,
maar ik wil toch echt het liefst niet weer overstappen van voer de rede hier voor is,
dat Timmy korte tijd geleden steeds maar blaas problemen had en dat nu met dit voer door de Granberry goed is.
Ik kan natuurlijk zeggen ik ga toch terug naar Caro croc voer en geef Timmy hier extra granberry sap misschien gaat het dan ook goed.
Dit vind ik alleen een groot risico.
bestaan er niet vitamine druppels die ik nog extra over het voer kan doen?

of hebben jullie nog andere Suggesties?

Gr. Mariska

marisser

Re: te weinig vitamine B1,2 en 12

Berichtdoor marisser » ma 01 jul 2013, 22:09

Ik heb mijn verhaal nu 2x in een topic gezet wil namelijk echt een oplossing vinden!!

Gr.Maris

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 02 jul 2013, 22:31

Hoi Mariska,

Om te beginnen, vitamine C maken ze zelf aan, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. En ja, er zijn vitamine preparaten om te geven, dus dat zou je kunnen geven. Trovet heeft bijv. een suplement van vitamine en mineralen, maar er zijn er meer hoor. Je zou ook visolie kunnen proberen, maar dan moet je er wel op letten dat er geen toegevoegde vitamine A in zitten, dat is niet goed voor katten.

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 02 jul 2013, 23:04

Nog een vraagje over Timmie: waren er veranderingen toen hij die blaasontsteking had? Soms kan een blaasprobleem ook eenmalig zijn, bijv door stress door veranderingen oid. Hoeft dus niet te betekenen dat je daar levenslang aangepaste voeding voor moet geven. Cantharis (homeopathisch) kan ook goed helpen bij blaasproblemen, maar nooit blijvend geven.
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » wo 03 jul 2013, 10:27

Hoi Manou
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag over de vitamine.
Hier kan ik wat mee ga het gewoon proberen.
Ik heb poeders gevonden of pasta.
Timmy had idd voor het eerst blaas problemen.
Zijn plas is nu goed en zit niet meer aan speciaal voer hoor,
Dit arden grange voer is gewoon voer en gaat nu goed.
Vandaar dat ik niet weer over wil op ander voer.

Gr. Maris

asielkat

Berichtdoor asielkat » wo 03 jul 2013, 12:32

Kijk hier eens
bron: http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... aminen.htm

Ziekte en gezondheid (kat)
Vitaminen en hun belang voor de kat
Vitamine A
Vitamine A is noodzakelijk voor celvermeerdering (celgroei) en celregeneratie (celherstel). Katten kunnen deze vitamine niet zelf aanmaken en zijn hierdoor aangewezen op vitamine A uit dierlijke producten (zoals lever, eieren, boter, levertraan en vette vis).
Een teveel aan vitamine A kan vitamine A vergiftiging veroorzaken met als gevolg afwijkingen in het skelet en/of kreupelheden. Bij een tekort aan vitamine A worden de groei en het zenuwstelsel ongunstig beïnvloed, kan nachtblindheid ontstaan en aantasting van de slijmvliezen van vele organen, met als gevolg een grotere gevoeligheid voor infecties.
Men moet om twee redenen voorzichtig zijn met het gebruik van vitamine A bij katten. Ten eerste kan de kat de bètacarotene varianten niet goed opnemen of omzetten (d.w.z die in plantaardig voedsel te vinden zijn), dus moet hij/zij het in de vorm van lever of visolie (heilbot of kabeljauw) toegediend krijgen, en ten tweede moet vitamine A niet langer dan 6 weken gebruikt worden gezien de kans op overgevoeligheid en overmatige botafzetting.
Vitamine B-complex
Het vitamine B-complex bestaat uit thiamine, riboflavine, nicotinamide, calciumpantothenaat, pyridoxine, biotine, foliumzuur en cyanocobalamine.
Vitamine B1 (thiamine)
Deze vitamine komt o.a. voor in bakkersgist, tarwekiemen, vlees, eieren en melk.
Een tekort aan vitamine B1 veroorzaakt bij mens en dier beriberi: verlies van eetlust, spijsverteringsstoornissen, allerlei onbestemde klachten, langdurige sloomheid met uiteindelijk het optreden van verlammingen. Soms is het derde ooglid gedeeltelijk over het oog getrokken, vanaf een bepaald stadium gaat de kat zelfs scheel kijken.
Vitamine B1 behoort eveneens tot de belangrijke elementen ter voorkoming en behandeling van, onder andere, bepaalde zenuwziekten en hartaandoeningen.
Vitamine B2
(riboflavine)
Vitamine B bestaat uit zeker 9 verschillende stoffen, waarvan riboflavine de meest belangrijke is. Riboflavine komt voor in bijvoorbeeld gist, vlees, eieren en melk, maar wordt bij hond en kat ook door darmbacterieën geproduceerd. Een tekort aan vitamine B2 veroorzaakt huidklachten, groeistoornissen, storingen in het centrale zenuwstelsel en bij de spijsvertering.
Vitamine B3
(nicotinezuur)
Deze vitamine wordt ook nicotinezuur of niacine genoemd en komt vooral voor in vlees, vis, granen en champignons. Deze vitamine draagt bij aan de gezondheid van de huid en de kwaliteit van de vacht van hond en kat.
Niacine wordt ook wel vitamine PP genoemd, wat afgeleid is van pellagra-preventing. Pellagra is een huidziekte die de huid ruw maakt.
Vitamine B5
(pantotheenzuur)
Vitamine B5 maakt onderdeel uit van het zeer belangrijke co-enzym A dat een sleutelrol speelt in de productie van energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten.
Het is een vitamine die in bijna alle voeding voorkomt, waardoor gebrek aan vitamine B5 uitzonderlijk is. Dit gebrek manifesteert zich door middel van vermoeidheid, depressies, maag- en darmklachten, afname eetlust en spierkrampen.
Vitamine B6
(pyridoxine)
Vitamine B6 speelt een rol bij alle processen van de eiwitstofwisseling en bij de productie van de hormonen, bloedcellen en energie. Het bevordert het de opname van vitamine B12.
Een gebrek aan vitamine B6 in de voeding uit zich door huid-, zenuw- en bloedafwijkingen.
Vitamine B6 komt voor in gist, tarwekiemen en vlees. Melk-producten en granen bevatten slechts een zeer kleine hoeveelheid.
Vitamine B9-B11
(foliumzuur)
Wordt ook wel foliumzuur genoemd. Speelt een rol in het voorkomen van bloedarmoede en zenuwstoornissen.
Daarnaast dient het in grotere hoeveelheden in de voeding van oudere dieren aangeboden te worden, of in geval van spijsverteringsproblemen (diarree) of bij bloedarmoede.
Foliumzuur is nauw betrokken bij zowel alle processen die te maken hebben met de stofwisseling van eiwitten, als bij het aanmaken van moleculen die het genetisch materiaal (DNA) bevatten.
Komt voor in gist en lever, maar ook in groene groenten zoals spinazie, waterkers en sla.
Vitamine B12
(cyanocobalamine)
Vitamine B12 speelt een rol bij de eiwitopbouw in het lichaam en de productie van rode bloedlichaampjes. Bij een gebrek aan vitamine B12 ontstaan stoornissen in groei en vruchtbaarheid en treden er afwijkingen op in de samenstelling van het bloed.
Ouderdom, vegetarisme en spijsverteringsziekten kunnen een tekort aan vitamine B12 veroorzaken, wat dan aangevuld dient te worden via de voeding. Ook verschillende types kanker kunnen een tekort veroorzaken.
Vitamine B12 bevindt zich uitsluitend in dierlijke producten (lever, niertjes, vis, vlees). In planten en groenten treft men het niet aan.
Vitamine C
(ascorbinezuur)
Vitamine C is een vitamine die door de kat in het eigen lichaam wordt geproduceerd. Het is een natuurlijke pijnstiller en ontgifter. Het draagt in belangrijke mate bij aan het immuunsysteem en speelt een grote rol in de opbouw van collageen, het bindweefsel dat letterlijk het lichaam bijeenhoudt. Het voorkomt en vermindert ouderdomsproblemen, door lichamelijke inspanning ontstane stress in de cellen en gewrichtsaandoeningen (artrose) etc. Verder kan het bijdragen aan het voorkomen van struviet, door het feit dat overschotten aan ascorbinezuur als oxalaat in de urine wordt uitgescheiden. Echter let op de dosis (zuurgraad van de urine bij de dierenarts laten checken), want een te hoge zuurgraad kan de vorming van calciumoxalaat in de urinewegen in de hand werken. Calciumoxalaat is NIET oplosbaar en moet operatief worden verwijderd.
In het algemeen is vitamine C niet onmisbaar voor hond en kat, maar kan belangrijk worden als toevoeging aan de voeding als het dier niet meer in staat is er zelf genoeg van te produceren.
Vitamine C is wijd verbreid in de natuur; men treft het aan in alle planten, vooral in citrusvruchten (citroen, sinaasappel), bessen (zwarte bes), kiwi of aardbeien.
Vitamine D
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die wordt aangemaakt door de nier en komt voor in dierlijke producten zoals vlees, boter, room, eierdooiers en levertraan. Vitamine D speelt een essentiële rol in de regulering van de stofwisseling van calcium en fosfor:
- vergroting van de darmopname van calcium en fosfor;
- verbetering van het vasthouden (of het loslaten) van calcium door de botten;
- vermindering van fosforverlies bij urine-uitscheiding. Ze vervult tevens belangrijke functies in andere organen: borstklieren, placenta, spieren, alvleesklier, huid etc..
Een tekort aan vitamine D kan rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Dit is echter bij katten en honden een zelden voorkomende ziekte. Dieren met een gezonde nierwerking die regelmatig buiten in het zonlicht komen (ultraviolette stralen), zullen niet snel een vitamine D-tekort vertonen.
Een teveel aan vitamine D kan leiden tot vergiftiging die gepaard gaat met o.a. misselijkheid en braken en kan op termijn tot abnormale verkalkingen van botten leiden.
Verder is wetenschappelijk aangetoond dat de combinatie van een teveel aan vitamine D en ontstekingen de oorzaak is van het oplossen van tandbeen (met de daarbij behorende gebitsproblemen die leiden tot het trekken van tanden en kiezen).
Vitamine E
Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine. Deze vitamine versterkt het afweersysteem, verhoogt de weerstand tegen infecties, wordt gebruikt bij huidproblemen, vertraagt het verouderingsproces en verlaagt het risico op kanker. Verder zorgt het voor vruchtbaarheid en een normaal verloop van de dracht. Wordt gebruikt als anti-oxidant in kattenvoeders. Komt voor in tarwekiemen, boter, lever, vette vis en visolie.
Gebrek aan vitamine E kan leiden tot spierdegeneratie, onder andere van de hartspier. Ook een gebrek aan levenskracht en het wegkwijnen van kittens wordt wel eens geweten aan vitamine E-gebrek bij de moederpoes.
Vitamine E komt vooral voor in plantaardige oliën, oliehoudende zaden en graankiemen, lever, eieren en boter.
Vitamine K
In vet oplosbare vitamine die verantwoordelijk is voor een normale bloedstolling. Normaal gesproken wordt deze vitamine in voldoende mate aangemaakt door bacteriën in de dikke darm en wordt bij katten in de lever opgeslagen om een 'voorraadje' achter de hand te hebben. Echter bij diarree en verstoring van de darmflora door bijvoorbeeld antibiotica, kan een gebrek aan deze vitamine optreden.
Een tekort aan vitamine K veroorzaakt zowel kleine spijsverterings- en neusbloedingen als kleine huid- en hersenbloedingen, omdat dan geen bloedstolling meer optreedt. Deze kleine bloedinkjes, die soms onzichtbaar zijn, leiden op de lange duur tot bloedarmoede (tekort aan rode bloedlichaampjes, die de zuurstof in het bloed vervoeren). Een aanvulling via de voeding voorkomt deze risico’s. Vitamine K komt voor onder andere in kool, peterselie en spinazie.

asielkat

Berichtdoor asielkat » wo 03 jul 2013, 12:44

En verder.... tja dan naar een holistische dierenarts en hem door laten meten dan komt er heus iets uit waar het niet goed zit en welk orgaan dat is
bv http://www.holistischdierenarts.nl
http://www.holistischdierenarts.nl/beha ... d/kat.html
erg verrassend toen met onze hond, kat en mijzelf

ga maar eens snuffelen

succes
An

marisser

Berichtdoor marisser » vr 05 jul 2013, 22:06

Hallo allemaal
Weer ff een update over Karel!
Na die wormen kuur gaat het nu iets beter met hem.
Dit was de vorige keer ook zo dus juig niet te vroeg.
Ik ben nu begonnen met het bij voeren met carnibest.
Hij vind het gelukkig lekker!
Ik hoop dat het hier door weer beter gaat,
dan krijgt hij ook wat extra vitamine en proteïne binnen.
Dit is ook de rede dat ik nog niet met vitamine preparaten ben begonnen.

Gr. Maris

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 05 jul 2013, 22:08

Ik snap dat je niet te snel durft te juichen maar aan de andere kant moet je ook hoop houden.
Fijn dat hij de carnibest lekker vindt.
Groetjes Clem
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » za 06 jul 2013, 00:38

zelf kan ik geen tips geven , maar we duimen mee op beterschap voor karl xxx
gr nancy
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”